Verbouwing station Utrecht Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31469
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Suus » Wo 24 Dec 2014, 18:25

Ik hoop dat die keten met fakkels Europa wordt uitgedreven, schandalig rip-off concept is dat.
Laatst gewijzigd door Suus op Wo 24 Dec 2014, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11927
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Geert » Wo 24 Dec 2014, 19:04

Dat is toch die mislukte nepwok-to-go? Eén keer in Rotterdam wat gehaald, je mag aanwijzen wat je wilt en dan warmen ze gewoon de boel op in de magnetron :X

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9073
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Michael » Wo 24 Dec 2014, 21:38

Dat klopt Geert.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7692
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor webguy » Zo 28 Dec 2014, 16:17

Vraag me trouwens af wat ze met de mini AH2go gaan doen - maar mogelijk gaat dat blok winkels binnenkort alweer weg om dat stuk te verbouwen.
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25090
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Daniel » Wo 21 Jan 2015, 21:10

Inmiddels al gedurende een week verdwijnt aan de Jaarbeurszijde stukje bij beetje de tijdelijke wand tussen het deel van de hal dat al klaar was en het deel in aanbouw. Geeft al een aardige indruk hoe immens groot de nieuwe hal gaat worden, zeker als je vanaf busstation Jaarbeurszijde de hal in komt lopen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor reisthijs » Vr 23 Jan 2015, 11:22

Foto's van het nieuwe deel van de hal, het gaat dus eind juli open, je ziet nog beter hoe groot het wel niet wordt!
http://www.cu2030.nl/archive/2015-01-22/groot-stuk-nieuwe-hal-utrecht-centraal-open-op-31-juli

Tegelijkertijd zal ook de 'interwijkverbinding' open gaan, de looproute buitenom maar nog wel onder het grote dak van de stationshal.
http://www.cu2030.nl/archive/2015-01-21/langs-stationshal-over-het-spoor-31-juli-open
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Jonkervoort
Berichten: 120
Lid geworden op: Ma 06 Jan 2014, 17:39

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Jonkervoort » Vr 23 Jan 2015, 16:43

Gaan ze dan ook meteen in het station poortjes plaatsen of wachten ze daarmee tot ze klaar zijn?

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3274
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Aking » Vr 23 Jan 2015, 17:16

Daniel schreef:Inmiddels al gedurende een week verdwijnt aan de Jaarbeurszijde stukje bij beetje de tijdelijke wand tussen het deel van de hal dat al klaar was en het deel in aanbouw. Geeft al een aardige indruk hoe immens groot de nieuwe hal gaat worden, zeker als je vanaf busstation Jaarbeurszijde de hal in komt lopen.


En dat ziet er dan ongeveer zo uit:
Afbeelding
Afbeelding
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Thom91 » Vr 23 Jan 2015, 17:55

Het grote bord zal iig niet meer terugkeren omdat ze ophoping onder het bord niet willen hebben, en ondertussen wordt er steen en been geklaagd over de TB21..
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31469
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Suus » Vr 23 Jan 2015, 17:56

Ach, zo lijkt het groot maar als straks alle cashcows in de stationshal zijn genesteld is het vast weer te klein :P
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25090
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Daniel » Vr 23 Jan 2015, 19:34

Mwoh, die kan je al zien op de foto's he want al die winkelunits zijn al gebouwd. Nou zaten die altijd al aan de rand en zitten ze dat straks nogsteeds, maar ik denk dat vooral de aanzienlijke extra breedte richting de uitgangen wel aardig zal schelen. En de extra trap naar elk perron helpt natuurlijk ook wel.

Ben trouwens wel benieuwd wat voor formaat OV-servicewinkel er in Utrecht gaat komen. Op de stations waar die al zitten zijn ze naar mijn idee relatief klein, dat kan nog leuk worden dan (Zo ongeveer eens per maand staat er bij de huidige U-OV balie een rij die naar buiten doorloopt tot de volgende winkelunit aan toe, zo te zien vooral scholieren die een nieuwe maandkaart moeten opladen)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

wouter15
Berichten: 843
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor wouter15 » Do 19 Feb 2015, 16:50

Spoorvernieuwing Utrecht: tijdelijke wijzigingen in de dienstregeling 2015

19 februari 2015

ProRail vernieuwt het spoor rond Utrecht zodat er in de toekomst meer treinen kunnen rijden. De spoorvernieuwing is in 2014 van start gegaan en ligt op schema. In 2015 wordt onder meer gewerkt aan nieuwe sporen en een volledig nieuw perron. Utrecht Centraal blijft altijd bereikbaar, op een aantal trajecten is het helaas onvermijdelijk dat reizigers tijdelijk hinder zullen ondervinden van de werkzaamheden.

Nieuw perron en nieuwe sporen

Utrecht Centraal is hèt spoorhart van Nederland, dagelijks maken zo'n 285.000 reizigers gebruik van het station. Dit aantal neemt toe tot zo'n 360.000 reizigers per dag in 2030. Om in de toekomst meer treinen te kunnen laten rijden breidt ProRail het aantal sporen uit. Aan de Jaarbeurskant van Utrecht Centraal legt ProRail in 2015 twee nieuwe sporen (20/21) aan en een nieuw perron, het achtste perron. De sporen 14/15 en 18/19 worden eveneens vernieuwd. Door deze werkzaamheden is er tijdelijk minder ruimte voor alle treinen die Utrecht passeren. NS en ProRail zetten zich maximaal in om zoveel mogelijk treinen te laten rijden en de hinder zoveel als mogelijk te beperken. Lees verder

Hier is ook onder meer te lezen dat de 9800 tussen 23 maart 2015 tot 10 april 2015 vanuit Gvc naar Ut in Wd 15 minuten blijven staan om vervolgens verder richting Ut te rijden.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2093
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Zugführer » Do 19 Feb 2015, 21:11

Is het geen optie die dan helemaal in het pad van de s19800 te laten rijden? En wat gebeurt er dan met de s6100? Bijzonder :p
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3274
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Aking » Do 19 Feb 2015, 21:27

Als goedmakertje wil de NS vaste reizigers benaderen en een cadeautje geven, liet Luiten gisteren weten. Ze kunnen kiezen uit onder meer een ontbijtje, of een telefoonhoesje.


Benieuwd hoe ze die "vaste reizigers" er uit gaan filteren, of ze dat adhv chipgegevens doen, of dat ze gewoon op bepaalde tijdstippen die treinen af gaan...
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31469
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Suus » Do 19 Feb 2015, 21:31

Een brief sturen aan abonneehouders die een trajectkaart hebben dat geldig is op de betreffende trajecten?

Net zoals NS nu al af en toe "streepje voordeel"-brieven stuurt naar bepaalde groepen abonneehouders met waardebonnen voor het een en ander.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25090
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Daniel » Do 19 Feb 2015, 21:33

Zugführer schreef:Is het geen optie die dan helemaal in het pad van de s19800 te laten rijden? En wat gebeurt er dan met de s6100? Bijzonder :p

Er rijden minder treinen tussen Utrecht en Woerden staat in het volledige bericht, dus de s6100 zal opgeheven zijn. Waarschijnlijk zal op het andere kwartier tussen Gouda en Woerden een goederenpad liggen, dat lijkt me eigenlijk de enige logische plek daarvoor. Andere hindernissen zie ik zogauw niet, de dienstregeling is immers elk kwartier nagenoeg hetzelfde.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

wouter15
Berichten: 843
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor wouter15 » Di 03 Mar 2015, 19:15

In de reisplanner is al te zien welke aanpassingen er vanaf 23 maart gedaan worden. De 9800 die in het pad van de 6100 gaat rijden staat richting Utrecht CS en richting Den Haag CS in Woerden resp. 15 minuten en 13 minuten stil om zijn weg daarna te vervolgen. Overdag lijken er verder in het spoorgebruik op Utrecht CS nog niks te gaan gebeuren. Alleen in de avonduren gaat de indeling wel op de schop. De indeling word dan zo (series die niet worden genoemd veranderen ook niet)
- De IC's richting Amersfoort vertrekken vanaf spoor 9 i.p.v. 11
- De IC's richting Leiden vertrekken vanaf spoor 11b i.p.v. 18a
- De IC's richting Arnhem vertrekken vanaf spoor 12b i.p.v. 14 (de IC's met vertrek om .23 en .53 vertrekken wel gewoon van spoor 14
- De IC's richting Eindhoven vertrekken vanaf spoor 12b i.p.v. 15
- De Sprinters richting Woerden vertrekken vanaf spoor 11a i.p.v. 19a
- De Sprinters richting Geldermalsen vertrekken vanaf spoor 15 i.p.v. 19b

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor SuperGhost » Di 03 Mar 2015, 19:34

Hoe kunnen de IC's naar Eindhoven en Arnhem nu tegelijk vanaf spoor 12b vertrekken? :?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31469
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Suus » Di 03 Mar 2015, 19:39

De een zal wel op 12a staan en de 12b, maar het probleem blijft dat je niet kan "uitvoegen" en dat de treinen dus met verschillende tijden achter elkaar zullen moeten vertrekken. Het gebruik van spoor 12 heeft trouwens ook als gevolg dat de intercity's vanaf Maarssen richting Utrecht over het sprinterspoor moeten rijden.
Rame à l'approche

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor MdJ » Di 03 Mar 2015, 19:49

De s3100 rijdt dan niet meer, de s3500 dan alleen nog maar Shl-Ut. Er staan dan te Ut geen twee IC's achter elkaar.
Bij twijfel: gebruik beton.

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor SuperGhost » Di 03 Mar 2015, 20:10

Dan klopt het lijstje van wouter dus niet, want die zegt dat de IC's Utrecht->Arnhem van .23/.53 vanaf spoor 14 vertrekken en de anderen van spoor 12b.

Als de 3100 niet rijdt (vertrekt .08/.38 uit Utrecht) en alleen de 3000 (vertrekt .23/.53), blijven de treinen naar Arnhem volgens hem dus gewoon van spoor 14 vertrekken, maar wordt alleen de dienst uitgedund.
Dan snap ik dus ook niet waarom de IC naar Eindhoven van spoor 12b zou moeten vertrekken, want als de 3100 niet rijdt, kan de 800 prima ook op 14 terecht en hoeft dan niet over de sprintersporen.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Vinny » Di 03 Mar 2015, 20:59

Ik weet het beter. Kunnen we niet de treinen uit het noorden keren in bijvoorbeeld Breukelen, uit het noord-oosten in Bilthoven en Hollandsche Rading, vanuit het oosten in Driebergen, vanuit het zuiden in Houten en vanuit het westen in Woerden? Voor Utrecht gewoon de komende 3 jaar treinvervangend busvervoer. Dan kan je lekker bezig, en loopt niet de hele tijd de boel in de puinpoeier als er eens het verkeerde draadje is doorgeknipt. :evil:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4059
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Etienne » Di 03 Mar 2015, 21:06

Bij de AH to Go aan de busstationzijde was vanochtend een hoek afgesloten met bouwhekken, zonder dat er werkzaamheden plaatsvinden. Het bevordert de looproute ook niet echt...
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2093
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Zugführer » Di 03 Mar 2015, 21:10

SuperGhost schreef:Dan klopt het lijstje van wouter dus niet, want die zegt dat de IC's Utrecht->Arnhem van .23/.53 vanaf spoor 14 vertrekken en de anderen van spoor 12b.

Ik zie ook geen gewijzigde vertreksporen in de reisplanner op 23 maart en verder in de avonduren. Gewoon de normale vertreksporen lijken er nu in te staan.
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25090
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Daniel » Di 03 Mar 2015, 22:26

Etienne schreef:Bij de AH to Go aan de busstationzijde was vanochtend een hoek afgesloten met bouwhekken, zonder dat er werkzaamheden plaatsvinden. Het bevordert de looproute ook niet echt...

Vanmiddag nogsteeds en er stond ook een bouwvakker bij (vanmorgen nog twee zelfs). Niet de eerste keer dat die hoek tijdelijk is afgesloten trouwens, maar net als jou geen idee wat daartoe nu de aanleiding is steeds.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten