Pagina 14 van 39

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: di 03 mar 2015, 22:39
door Daelea
wouter15 schreef:In de reisplanner is al te zien welke aanpassingen er vanaf 23 maart gedaan worden. De 9800 die in het pad van de 6100 gaat rijden staat richting Utrecht CS en richting Den Haag CS in Woerden resp. 15 minuten en 13 minuten stil om zijn weg daarna te vervolgen. Overdag lijken er verder in het spoorgebruik op Utrecht CS nog niks te gaan gebeuren. Alleen in de avonduren gaat de indeling wel op de schop. De indeling word dan zo (series die niet worden genoemd veranderen ook niet)
- De IC's richting Amersfoort vertrekken vanaf spoor 9 i.p.v. 11
- De IC's richting Leiden vertrekken vanaf spoor 11b i.p.v. 18a
- De IC's richting Arnhem vertrekken vanaf spoor 12b i.p.v. 14 (de IC's met vertrek om .23 en .53 vertrekken wel gewoon van spoor 14
- De IC's richting Eindhoven vertrekken vanaf spoor 12b i.p.v. 15
- De Sprinters richting Woerden vertrekken vanaf spoor 11a i.p.v. 19a
- De Sprinters richting Geldermalsen vertrekken vanaf spoor 15 i.p.v. 19b
De perronindeling lijkt nogal verdacht overeen te komen met de indeling op zondag 22 maart, waarbij inderdaad op maandag 23 maart weer de normale indeling gebruikt wordt.
Dat van de s9800 kan ik ook niet reproduceren...

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: di 03 mar 2015, 22:45
door Daniel
Volgens mij was dat ook precies wat er is gecommuniceerd eerder over deze werkzaamheden: eerst een weekend waarin ze aan het werk zijn en dan vanaf een week later een langere periode.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: wo 04 mar 2015, 08:50
door wouter15
SuperGhost schreef:Hoe kunnen de IC's naar Eindhoven en Arnhem nu tegelijk vanaf spoor 12b vertrekken? :?
SuperGhost schreef:Dan klopt het lijstje van wouter dus niet, want die zegt dat de IC's Utrecht->Arnhem van .23/.53 vanaf spoor 14 vertrekken en de anderen van spoor 12b.

Als de 3100 niet rijdt (vertrekt .08/.38 uit Utrecht) en alleen de 3000 (vertrekt .23/.53), blijven de treinen naar Arnhem volgens hem dus gewoon van spoor 14 vertrekken, maar wordt alleen de dienst uitgedund.
Dan snap ik dus ook niet waarom de IC naar Eindhoven van spoor 12b zou moeten vertrekken, want als de 3100 niet rijdt, kan de 800 prima ook op 14 terecht en hoeft dan niet over de sprintersporen.
De IC's naar Eindhoven vertrekken pas vanaf 22:08 vanaf spoor 12b en de IC's richting Nijmegen pas vanaf 21:53. Dat lijkt dus precies te passen volgens mij. Een bron voor deze waarnemingen:
*Deze link geeft aan dat de IC's richting Arnhem vanaf 12b gaan vertrekken vanaf de trein van 21:53
*Deze link geeft aan dat de IC's richting Eindhoven vanaf 12b gaan vertrekken vanaf de trein van 22:08
Zugführer schreef:
SuperGhost schreef:Dan klopt het lijstje van wouter dus niet, want die zegt dat de IC's Utrecht->Arnhem van .23/.53 vanaf spoor 14 vertrekken en de anderen van spoor 12b.
Ik zie ook geen gewijzigde vertreksporen in de reisplanner op 23 maart en verder in de avonduren. Gewoon de normale vertreksporen lijken er nu in te staan.
Als ik in de reisplanner van 9292 kijk zie ik de aanpassingen in de avonduren wel.
Thom69 schreef:
wouter15 schreef:In de reisplanner is al te zien welke aanpassingen er vanaf 23 maart gedaan worden. De 9800 die in het pad van de 6100 gaat rijden staat richting Utrecht CS en richting Den Haag CS in Woerden resp. 15 minuten en 13 minuten stil om zijn weg daarna te vervolgen. Overdag lijken er verder in het spoorgebruik op Utrecht CS nog niks te gaan gebeuren. Alleen in de avonduren gaat de indeling wel op de schop. De indeling word dan zo (series die niet worden genoemd veranderen ook niet)
- De IC's richting Amersfoort vertrekken vanaf spoor 9 i.p.v. 11
- De IC's richting Leiden vertrekken vanaf spoor 11b i.p.v. 18a
- De IC's richting Arnhem vertrekken vanaf spoor 12b i.p.v. 14 (de IC's met vertrek om .23 en .53 vertrekken wel gewoon van spoor 14
- De IC's richting Eindhoven vertrekken vanaf spoor 12b i.p.v. 15
- De Sprinters richting Woerden vertrekken vanaf spoor 11a i.p.v. 19a
- De Sprinters richting Geldermalsen vertrekken vanaf spoor 15 i.p.v. 19b
De perronindeling lijkt nogal verdacht overeen te komen met de indeling op zondag 22 maart, waarbij inderdaad op maandag 23 maart weer de normale indeling gebruikt wordt.
Dat van de s9800 kan ik ook niet reproduceren...
Zoals ik hierboven al zei, de gewijzigde perronindeling staat vanaf 23 maart wel op 9292.nl En de aanpassingen aan de s6100/s9800 staan ook in de genoemde reisplanner.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: wo 04 mar 2015, 10:43
door Tjekken
Weet iemand wat de werkzaamheden van 20-23 maart precies inhouden?

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: wo 04 mar 2015, 10:46
door Thom91
Verkorten 18a/19a

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: za 14 mar 2015, 19:26
door wouter15
Ik kwam op hier een PDF bestand tegen met alle kortere treinen vanaf 23 maart op de trajecten Utrecht-Leiden/Den Haag/Rotterdam. Het traject Utrecht - Leiden is vrij logisch (de DDZ8 ritten worden ingekort) maar ik begrijp alleen niet helemaal waarom er op de trajecten Utrecht-Rotterdam/Den Haag ook treinen worden genoemd die niet in de 2000/2800 zitten. Ik dacht juist dat alleen treinen uit de series 2000/2800 ingekort moesten worden? Of heb ik iets gemist? De treinen uit de serie (1)1700 komt immers op spoor 8 aan en heeft met werkzaamheden bij spoor 18/19 geen last neem ik aan. En echt een logica zit er in het inkorten van treinen ook weer niet in zie ik, aangezien er bijv. in de 2800 treinen die rijden met ICM8 worden ingekort maar er ook gewoon ritten die rijden met ICM8 gewoon op lengte blijven. Beetje apart vind ik zelf.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: za 14 mar 2015, 19:51
door Daniel
De s1700 / s11700 gaat combineren en splitsen in Utrecht, daardoor worden de treinen die nu met meerdere stellen VIRM rijden dus automatisch korter tussen Utrecht en Den Haag.
Het al dan niet korter worden van een s2800 die nu met ICM-8 rijdt zal dus afhangen van of de (1)1700 waar 'ie af splitst met VIRM-10 of -12 rijdt. In het laatste geval krijg je een zesje naar Rotterdam en dat heeft ongeveer evenveel capaciteit als ICM-8, maar als er een viertje naar Rotterdam gaat is dat iets krapper.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: ma 30 mar 2015, 18:57
door wouter15
Sinds ze afgelopen weekend een deel van het perron van spoor 18a/19a (en vorig weekend een deel van spoor 18b/19b) hebben weggehaald, lijken er sinds vandaag geen sporen 18a/19a en 18b/19b meer te bestaan. Nu zijn het gewoon spoor 18 of spoor 19 zonder de a of b erachter. Weet iemand of dat zo blijft? Of gaat dat weer veranderen in de loop van de tijd?

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: ma 30 mar 2015, 18:59
door Daniel
De sporen blijven op deze lengte in ieder geval (anders past de aansluiting van 20/21 niet) en aangezien het de toekomstige IC-sporen ri. Arnhem/Den Bosch zijn lijkt fasegebruik me niet meer zo relevant in de toekomst. Je kunt er immers toch niet meer van twee kanten af kopmaken.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: ma 30 mar 2015, 21:48
door Wubbo
De sporen blijven niet op deze lengte, ze zijn nu te kort om langere IC's op af te kunnen handelen. Maar de fases komen niet terug.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: di 14 apr 2015, 21:01
door Daniel
Nieuwe ontwikkelingen in Utrecht: bij de grote AH to Go aan de centrumzijde (diegene op 't hoekje) hangt aangeplakt dat deze m.i.v. 18 april dicht gaat.
Langzaamaan is trouwens ook de tijdelijke wand tussen het deel van de nieuwe hal dat al open was en het stuk dat nu in aanbouw is aan het verdwijnen. Dat proces begon aan de Jaarbeurszijde (daar is hij nu helemaal weg) en inmiddels zitten er aan de centrumzijde al wat gaten in. Bij de Starbucks/AH to Go rond perron 5/7 is het tijdelijke plafond inmiddels weg en ook het stukje grenzend aan de oude hal tussen spoor 9 en 14 is nu deels ontdaan van het plafond. Voor de achterwand staan hekken dus die zal ook al wel snel gaan verdwijnen.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: wo 15 apr 2015, 00:19
door Z2N
Dat de Ap to Go bij 5/7 dicht gaat, betekent dat dan ook dat de Starbucks daar aan het einde van de week moet verkassen?

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: wo 15 apr 2015, 00:33
door microshit
Nee de andere gaat weg :p

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: wo 15 apr 2015, 08:14
door Daniel
Vraag me af wat men daar gaat doen trouwens. Als het om de bouw van de definitieve winkels daar gaat had ik namelijk verwacht dat de Etos ook dicht zou gaan maar daar hangt nog niks aangeplakt.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: zo 19 apr 2015, 00:51
door microshit
De AH to Go aan de centrumzijde is inmiddels praktisch geheel leeg, laatste stukken inventaris worden er nu uit gehaald.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: zo 19 apr 2015, 01:45
door Z2N
Dat is ook niet zo gek, om 17:45 was er al bijna niets meer te krijgen, en zoveel aan inventaris stond er nou al niet meer in.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: vr 01 mei 2015, 16:03
door Daniel
Hier staat een brochure van ProRail met info over de spoorwerkzaamheden die t/m september 2015 gaan plaatsvinden op Utrecht Centraal.
Opvallendste voor de reizigers is de indienststelling van perron 20/21 in juli en het opbreken van de middensporen 13 en 16 t.b.v. het verbreden van perron 14/15 in de zomermaanden. In die periode wordt ook perron 18/19 vernieuwd.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: vr 01 mei 2015, 17:24
door Tochjo
Wordt dat perron 14/15 niet heel erg breed dan? Of herinner ik me de breedte van de overige perrons verkeerd?

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: vr 01 mei 2015, 17:37
door Suus
Als de huidige treinen op dat perron blijven is het zeker welkom, anders durf ik er niet zo goed over te oordelen. Het perron is wel zo krom als een banaan iig.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: vr 01 mei 2015, 17:38
door Tochjo
Perron 14/15 gaat gebruikt worden voor de sprinters Rhenen-Breukelen in beide richtingen. De intercity's naar Arnhem/Nijmegen en 's-Hertogenbosch/Eindhoven gaan naar perron 18/19.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: vr 01 mei 2015, 18:11
door Daniel
Tochjo schreef:Wordt dat perron 14/15 niet heel erg breed dan? Of herinner ik me de breedte van de overige perrons verkeerd?
Die indruk krijg ik er wel bij ja, maar het staat er echt. 14/15 is nu wel smaller dan de andere perrons wat je vooral goed kunt zien als je het stukje naast de middentunnel vergelijkt met bv. 11/12.
En tja, de ruimte is er toch want 18/19 is aan de B-zijde op zich al redelijk breed en aan de A-zijde, waar het smaller is, blijft daar maar een relatief kort stukje van over ten opzichte van de andere perrons.

Wat spoor 20/21 betreft: de sporen zagen er vanmiddag al behoorlijk klaar uit (stopmachine is er zo te zien ook al overheen geweest) en inmiddels is men met de bovenleiding begonnen.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: vr 01 mei 2015, 18:31
door Thom91
In de herhaling maar weer:
Afbeelding

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: vr 01 mei 2015, 18:48
door Suus
Wat denk je, dat ik betaversies van netwerkkaarten uit mijn hoofd ga leren :P

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: vr 01 mei 2015, 19:12
door Wubbo
Hoewel ik geloof dat het perrongebruik wel hetzelfde is gebleven, is dat volgens mij niet de situatie zoals het ook daadwerkelijk wordt. Er is nog wat gewijzigd qua wissels volgens mij.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: vr 01 mei 2015, 19:24
door Daniel
Met name om de mogelijkheden binnen een corridor wat uit te breiden meen ik. Had bv. ergens gelezen dat het uiteindelijk ook mogelijk gaat worden om van spoor 11 richting Gouda te vertrekken zonder dat je een heel eind links moet rijden. (En daarmee blijft het ook mogelijk om de overstap van de s2000 op de s500 / s12500 in beide richtingen cross-platform te bieden zonder dat je ze allemaal via OZ moet om gaan rijden)