Verbouwing station Utrecht Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
groningen
Berichten: 885
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor groningen » Vr 31 Jul 2015, 09:41

Eh; er is zeker nog steeds hoogteverschil tussen de stationshal en het winkelcentrum HC. In de oude situatie moest je schuin naar links naar beneden lopen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Daniel » Vr 31 Jul 2015, 10:18

Hoogteverschil is er nogsteeds ja, wel is de plek van de doorgang naar HC nu verplaatst. Verschil is er altijd al geweest trouwens: er zat ook een helling tussen HC en station in de oude situatie voor de verbouwing van start ging.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Carlos0_0
Berichten: 130
Lid geworden op: Wo 29 Jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Carlos0_0 » Vr 31 Jul 2015, 17:15

Ik vind het maar een beetje tegen vallen eigenlijk, binnen is het amper groter geworden.
Het stuk wat we al hadden is een extra stuk er achter gekomen dacht mooi groot, echter is dit vol gepropt met winkels waardoor er maar een smal extra gang bij is gekomen.

Alleen de voor en achteringang bij de bussen/tram zijn wat breder geworden, maar dit is ook alleen maar door buitenstuk wat erbij is.
Dit is wel handig als je naar gemeentehuis of tram wil niet door die drukke boel heen, maar binnen merk je amper iets van dat groter is geworden.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Daniel » Vr 31 Jul 2015, 18:38

Het lijkt nu nog wat krap doordat alle tijdelijke winkelunits er nog staan. Ik vond het vanaf de Jaarbeurszijde nog best breed achter die units maar de echte ruimte komt pas als de tijdelijke winkels weg zijn.
Zal vanavond nog een paar foto's plaatsen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Daniel » Vr 31 Jul 2015, 22:08

Zoals beloofd nog wat foto's. Allereerst nog een paar van gisteren met het laatste oude stuk hal nog volop in gebruik...
Afbeelding

Afbeelding

En uiteraard toen ook nog even 't sporenplan in de vloer vastgelegd want spoor 10 bestaat niet zolang meer. Hier staat 'ie er in ieder geval nog wel op...
Afbeelding

Verder met de nieuwe hal, met hier een blik in de lengte erdoorheen vanaf de Jaarbeurszijde waar de openingsact vanmiddag ook nog bezig was...
Afbeelding

Het formaat van de nieuwe hal voor wat de lengte betreft is echter pas echt goed te zien op de poortvrije passage...
Afbeelding

Afbeelding

En vanaf die passage kijk je ook fraai uit over de sporen met hier een blik op de werkzaamheden aan spoor 15 en 18 die voortaan direct naast elkaar liggen...
Afbeelding
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31489
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Suus » Vr 31 Jul 2015, 22:37

Op alle foto's die ik tot nu toe gezien hebt komt het heel erg anoniem over, er is helemaal niets waardoor ik meteen denk: echt Utrecht.

Bij Rotterdam zie je meteen die gedurfde architectuur van de stationshal, maar in Utrecht mis ik dat toch wel. Die oude hal had met die rode bogen nog wel iets unieks iig.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3690
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor regenmaker » Vr 31 Jul 2015, 22:40

Bee schreef:Op alle foto's die ik tot nu toe gezien hebt komt het heel erg anoniem over, er is helemaal niets waardoor ik meteen denk: echt Utrecht.


Ja, ik snap wat je bedoelt Bee. Het is een beetje eenvoudig waardoor het eigenlijk een beetje saai en eentonig overkomt.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Daniel » Vr 31 Jul 2015, 22:42

De nieuwe hal in Utrecht is inderdaad vooral heel strak en daarnaast ook bijzonder licht. Wat dat betreft merk je het verschil wel met het oude stuk qua lichtval. Maar het is ook wel lastig nu al een echte indruk te krijgen omdat al die tijdelijke units er nog in staan.

Rotterdam en Arnhem zijn volgens mij trouwens wel de twee uitzonderingen die er echt uit springen. Breda doet dat bv. ook niet bepaald. Of nouja, eigenlijk springt Breda er weer uit als lelijkste station van Nederland (waarop het perronniveau wel weer een uitzondering is)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Geert » Vr 31 Jul 2015, 22:47

Wat wel jammer is dat het dak aan de binnenkant niet echt verder afgewerkt wordt. De golvende vormen zijn wel mooi, maar het komt zo toch wat goedkoop over.

Verder mag er wel een beetje meer kleur in de nieuwe hal, het is zo grijs...

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9261
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Ardan » Vr 31 Jul 2015, 22:48

Ik vind het er ook nogal tijdelijk uitzien. Hoop golfplaten en klaar.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Durashift
Berichten: 685
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Durashift » Za 01 Aug 2015, 00:24

Ardan schreef:Ik vind het er ook nogal tijdelijk uitzien. Hoop golfplaten en klaar.


Dat had het oude ook.. te zien op de 1e 2 foto's van Daniel.

Ik denk dat het beeldbepalende van Utrecht CS meer van de gebouwen eromheen moet komen.. Stadhuis staat er al, over een tijd ook de 'Rabobrug' (heet anders tegenwoordig, Moreelse volgens mij).

Overigens, het materiaal aan de buitenzijde van R'dam CS.. door specifieke lichtinval kan het ook 'pijn aan de ogen' doen als je daarbuiten loopt.. Ik snap de keuze daarvoor niet helemaal.

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Busfoto.nl » Za 01 Aug 2015, 00:38

En ik heb nog een rondloop-filmpje voor jullie van vrijdagavond....


https://www.youtube.com/watch?v=Dc0S-peZIaY

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9261
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Ardan » Za 01 Aug 2015, 00:53

Durashift schreef:
Ardan schreef:Ik vind het er ook nogal tijdelijk uitzien. Hoop golfplaten en klaar.


Dat had het oude ook.. te zien op de 1e 2 foto's van Daniel.(...)

Ja ik ken het oude Utrecht C ook hoor ;) Dat vond ik ook niet echt een architectonisch hoogstandje maar zag er door de rode bogen en het blauwe licht toch meer 'af' uit dan het huidige, met 'golfplaten' en zoveel grijs.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5576
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Hainje » Za 01 Aug 2015, 10:15

Daniel schreef:reda doet dat bv. ook niet bepaald. Of nouja, eigenlijk springt Breda er weer uit als lelijkste station van Nederland (waarop het perronniveau wel weer een uitzondering is)
Ben ik het absoluut NIET met je eens! Ik vind Breda een schitterend station, dat marmer/natuursteen spreekt mij zeer aan. Hier en daar mag er wellicht nog wel wat aankleding komen, maar verder vind ik het erg chique. Over smaakt valt niet te fisten twisten zullen we maar zeggen.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3690
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor regenmaker » Za 01 Aug 2015, 10:54

Ja, klopt Breda is best wel mooi geworden. Ik kwam er laatst (wist niet eens dat het station verbouwd was :@ ), maar zag er echt mooi uit. Dat natuursteen heeft wel wat.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Geert » Za 01 Aug 2015, 22:23

Ik denk dat het over 10 jaar al gedateerd aan zal voelen, eerlijk gezegd.

Om terug te gaan naar Utrecht: wat in ieder geval nu veel beter is dan 5 jaar geleden zijn de perronkappen (dat was echt een zooitje) en er zit nu tenminste eenheid in de stationshal. De vorige hal was een aaneenschakeling van jaren '80-nieuwbouw, het oude gebouw uit de jaren '70 en Hoog Catharijne aan de ene kant en de Jaarbeurstraverse aan de andere kant. Dat wordt nu langzaam allemaal één gebouw met dezelfde architectuur.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Daniel » Za 01 Aug 2015, 23:35

Die eenheid is inderdaad een grote vooruitgang in Utrecht, naast dat al die rare hoekjes eruit zijn als de nieuwe hal eenmaal klaar is. En dat zicht over de sporen vanaf de nieuwe poortvrije passage is natuurlijk ook bijzonder fraai.
Het oude station was ook wel wat aan de donkere kant en da's de nieuwe hal absoluut niet.

Ik was vanmiddag voor andere doeleinden toch weer in Utrecht, dus ook maar eens van de gelegenheid gebruik gemaakt om rustig rond te kijken (vrijdag had ik een trein te halen). Daardoor vielen nu ook wat meer details op, zoals dat de winkeltjes op de passage precies het gelijk zitten met die in de hal. Zo heeft bv. de Smullers in het fastfood-court ook een klein loketje aan de passage en zit er tegen de AH to Go aan geplakt ook een soort van miniatuur-filiaaltje aan de passage dat uitsluitend zelfscankassa's heeft.
Aan de passage-zijde zitten ook briefjes op de ramen met wat waar moet komen. Daaraan te zien krijgt het fastfood court naast de Smullers en Burger King nog een nieuwe formule die werd aangeduid met "VIS". Verderop, tussen boven 7 en 8 blijkt het zogenoemde freshfood-court te komen maar daar was vooralsnog alleen te zien dat de Julia's daar in een later stadium naartoe gaat verhuizen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31489
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Suus » Za 01 Aug 2015, 23:50

Ik ben vandaag eens rustig een rondje gaan lopen op Utrecht Centraal. Ja, het is groter en dat had Utrecht wel nodig, maar de afwerking voelt goedkoop aan en er is een totaal gebrek aan kleur, alles is grijs. Ik kreeg het er koud van.
Hainje schreef:
Daniel schreef:reda doet dat bv. ook niet bepaald. Of nouja, eigenlijk springt Breda er weer uit als lelijkste station van Nederland (waarop het perronniveau wel weer een uitzondering is)
Ben ik het absoluut NIET met je eens! Ik vind Breda een schitterend station, dat marmer/natuursteen spreekt mij zeer aan. Hier en daar mag er wellicht nog wel wat aankleding komen, maar verder vind ik het erg chique. Over smaakt valt niet te fisten twisten zullen we maar zeggen.

Breda wordt een ramp. Als straks het station aan de voorkant volledig afgebouwd is worden de perrons een groot donker hol, is het station vanaf de buitenkant totaal niet meer te identificeren als station (probleem wat ook Utrecht heel lang had) en die tunnel voelt door de keuze voor donkere bekleding meer aan als een muizenhol dan een station.
Rame à l'approche

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Karl » Zo 02 Aug 2015, 00:41

Daarnaast heeft Breda - in tegenstelling tot Utrecht C. - allemaal 'rare' bochtjes die je moet nemen om uiteindelijk op een perron uit te komen. Breda is dramatisch station voor incidentele reizigers, het voelt niet logisch. Wat dat betreft is Utrecht C. er een stuk overzichtelijker op geworden.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

waldo79
Berichten: 3625
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor waldo79 » Zo 02 Aug 2015, 11:38

Ik vind het nog te rommelig om echt een oordeel te vellen over Utrecht. Dat met die perronkappen is zoals gezegd vooruitgang.
Mij best :)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Daniel » Zo 02 Aug 2015, 12:40

Wat in Utrecht trouwens wel een vooruitgang wordt in de eindsituatie is de bereikbaarheid van de bushaltes. Immers komen alle toegangen daarheen in de hal uit en zit je dan direct in de loopstroom richting perrons. Levert een stuk vlottere overstapmogelijkheden op.
In Breda is dat bv. weer een misser: heb je de "verkeerde" uitgang kom je vanaf de bussen helemaal achterin de hal uit en is het een flinke wandeling naar de toegang richting de treinen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Vinny » Zo 02 Aug 2015, 13:19

http://daniel3.home.xs4all.nl/diverse/Ut_3_300715.jpg
Wel grappig dat ik hier nog nooit spoorrails in gezien heb, totdat ik daar een keer door een architect op gewezen ben. Mij waren wel de kleurrijke tegels opgevallen, maar op Utrecht Centraal ben ik me toch meestal meer bezig me door de mensenmassa heenwurmen en het juiste perron opzoeken dan met de details van het gebouw.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9549
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Wubbo » Ma 03 Aug 2015, 18:29

Door al die tijdelijke units die nog in de hal staan (met name het blok van de oude Starbucks, Bruna en AH to Go) maken het geheel inderdaad nog niet veel ruimer. Overigens valt de ruimte tussen de roltrappen en de vaste trappen aan de a-zijde me ook tegen: dat is geen heel brede doorloop ofzo.

Ben benieuwd wat er gaat komen in wat nu de Etos is: die gaat ook verhuizen naar het nieuwe winkelblok.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Daniel » Vr 07 Aug 2015, 21:56

Op zeer korte termijn zal de nieuwe AH to Go ook wel open gaan, alleen kwamen ze blijkbaar nog wat schappen tekort... terwijl vanmiddag de tijdelijke vestiging aan de Jaarbeurszijde nog open was waren ze daar namelijk al een stel schappen uit aan het slopen :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9086
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Michael » Za 08 Aug 2015, 00:49

Daniel schreef:In Breda is dat bv. weer een misser: heb je de "verkeerde" uitgang kom je vanaf de bussen helemaal achterin de hal uit en is het een flinke wandeling naar de toegang richting de treinen.


Van die uitgang wordt niet zo heel veel gebruik gemaakt. De meeste mensen lopen naar de uitgang halverwege het busstation.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten