Pagina 19 van 39

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: za 08 aug 2015, 10:50
door Daniel
Tja, effectief maakt dat geen verschil natuurlijk. Naast die "verkeerde" uitgang zit een uitstaphalte en als je daar uitstapt heb je dus de keuze tussen een eind over het busstation of een eind door de hal lopen, maar een eind lopen is het in beide gevallen :wink:
Vandaar ook de opmerking over wat positief is als Utrecht klaar is: dan heb je vanaf beide uiteinden van het busstation een toegang naar de hal waardoor je, onafhankelijk waar je uitstapt, altijd snel door naar een perron kunt om je trein te halen.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: di 11 aug 2015, 10:22
door deadlock
Bee schreef: Breda wordt een ramp. Als straks het station aan de voorkant volledig afgebouwd is worden de perrons een groot donker hol, is het station vanaf de buitenkant totaal niet meer te identificeren als station (probleem wat ook Utrecht heel lang had) en die tunnel voelt door de keuze voor donkere bekleding meer aan als een muizenhol dan een station.
Ja in Utrecht kon overduidelijk niemand het station vinden. Totaal onduidelijk. En in Amsterdam zie je de reizigers de hele dag per ongeluk bij het Rijksmuseum in plaats van centraal.

Serieus :')

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: di 11 aug 2015, 12:26
door Daniel
Zo te zien trouwens momenteel wat kinderziektes bij de OV Servicewinkel: er liggen allemaal slangen langs de wanden en staan grote mobiele aircounits binnen en ook buiten in de hal staan weer units die de warme lucht uit de servicewinkel wegblazen.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: di 11 aug 2015, 21:14
door Karl
Installatie bij Imtech besteld? :X En dan is zo'n bedrijf niet too big to fail...

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: di 11 aug 2015, 23:48
door Vinny
deadlock schreef:
Bee schreef: Breda wordt een ramp. Als straks het station aan de voorkant volledig afgebouwd is worden de perrons een groot donker hol, is het station vanaf de buitenkant totaal niet meer te identificeren als station (probleem wat ook Utrecht heel lang had) en die tunnel voelt door de keuze voor donkere bekleding meer aan als een muizenhol dan een station.
Ja in Utrecht kon overduidelijk niemand het station vinden. Totaal onduidelijk. En in Amsterdam zie je de reizigers de hele dag per ongeluk bij het Rijksmuseum in plaats van centraal.

Serieus :')
Dat de hemel niet naar beneden valt wil niet zeggen dat er geen wezenlijke verbeterpunten aan te dragen zijn voor de betrokken stations. Mensen houden over het algemeen niet van een groot donker hol en een station van de buitenkant als station te herkennen is gewoon fijn en handig. Als je veel tijd, geld en moeite stopt in de verbouwing van een station, doe het dan zo dat het naast functioneel ook mooi, fijn en handig wordt. Het hoeft natuurlijk niet, maar dan volstaat de verfkwast ook wel...

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: wo 12 aug 2015, 08:34
door deadlock
Voor een stad als Utrecht maakt het echt totaal niet uit, en het minder een donker hol maken kan ook heel prima op andere manieren.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: vr 14 aug 2015, 16:52
door Thom91
Interessant wordt het in Utrecht tussen week 22 en 33 volgend jaar.
Helemaal spannend wordt de bouwfasering tussen week 22 en 33 in 2016, dus direct na de indienststelling van de viersporigheid Utrecht - Houten Castellum. De IC-sporen van/naar het zuiden zijn dan maar via 1 spoor te gebruiken, evenals die van en naar Arnhem.

Ook hier zijn keuzes gemaakt, al worden die eigenlijk bijna helemaal afgedwongen door de 'sjoelbak' waarbij je toch altijd in hetzelfde gat mikt.

Zo moeten de IC's Den Bosch - Utrecht naar de Sprintersporen te Houten en kunnen dus in Utrecht niet meer richting Schiphol/Amsterdam. Noodzakelijk wordt dan een verknoping met IC's richting Gouda (2x Den Haag en 2x Rotterdam, welke ook door andere beperkingen te Utrecht niet van/naar Amersfoort kunnen).
De 3000 (Den Helder - Nijmegen) kan nog helemaal rijden, echter in een aangepaste dienstregeling (kruisen kan alleen bij Driebergen, te Utrecht of bij Maarssen) en tevens alleen gebruikmakend van het westelijke buitenspoor Utrecht - Maarssen. Tevens past de 800 (Alkmaar - Maastricht) er nog in tussen Utrecht en Alkmaar (rijdt Utrecht - Maarssen v.v. via het oostelijke buitenspoor) en een 3500 (Schiphol - Heerlen) Utrecht - Schiphol v.v. die dan ook (jawel!) stopt te Maarsen en Breukelen. Stop te Utrecht Zuilen kan niet omdat de binnensporen buiten dienst zijn.

Als klap op de vuurpijl past ook nog net de ICE erin, welke als enige via het overgebleven IC-spoor Houten - Utrecht kan rijden en ook via het westelijke IC-spoor Utrecht - Maarssen.

Eigenlijk is het met zo'n onttrekking een wonder dat er nog zoveel gereden kan worden.
Via: http://somda.nl/forum/13711/p549061/DSSU/

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: vr 14 aug 2015, 16:57
door Ardan
Thom91 schreef:
Helemaal spannend wordt de bouwfasering tussen week 22 en 33 in 2016, dus direct na de indienststelling van de viersporigheid Utrecht - Houten Castellum. De IC-sporen van/naar het zuiden zijn dan maar via 1 spoor te gebruiken, evenals die van en naar Arnhem.
Dus helemaal geen indienststelling van viersporigheid, dat is dus pas ná week 33 :P

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: vr 14 aug 2015, 21:02
door waldo79
Scherp , Ardan 8-)

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: za 15 aug 2015, 10:48
door Wubbo
Helaas zijn de (doorgaans) welingelichte kringen op Somda helemaal niet zo welingelicht. De situatie die daar besproken wordt geldt maar voor maximaal een week (9 dagen), de overige weken zijn er wel beperkingen (geen stop op Zuilen en spoorwijzigingen). Er is ook geen sprake van dat de ICE 12 weken via 's-Hertogenbosch rijdt zoals hier wel gesuggereerd wordt.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: za 15 aug 2015, 12:38
door Thom91
Die ICE komt door werkzaamheden derde spoor Duitsland :)

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: za 15 aug 2015, 22:32
door waldo79
Ik geloof dat er ook doemdenkers bij Somda rondhangen :lol:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: di 18 aug 2015, 11:22
door webguy
Vandaag was een deel van spoor 7 afgezet met hekjes omdat ze er boven winkels (en vloer?) aan het slopen zijn. Raar gezicht als een trein dan daar stopt.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: vr 21 aug 2015, 19:34
door wouter15
Op maandag 24 augustus veranderen er wat dingen op de busstations op Utrecht Centraal en aan het einde van de week worden er ook nieuwe winkels en restaurants geopend. Zie voor de nieuwe plattegronden met looproutes en de nieuwe indeling van de busstations: CU2030.nl

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: vr 21 aug 2015, 20:45
door Daniel
Nieuw zijn dus de La Place en Enoki in het freshfoodcourt waar ook de Julia's heen verhuist en op de plek van de Etos komt weer een kleine AH to Go. En aan de andere kant zijn Le Clair en Le Big Fish nieuw. Verder lijkt de bloemenzaak naar twee plekken te verhuizen want die staat zowel ingetekend aan de kop van de nieuwe winkelruimtes aan de centrumzijde als in de tijdelijke unit waar nu de Broodzaak in zit.

Verder apart is de omnummering van de haltes C1, C2 en C3 op CS Centrumzijde naar B14, B15 en B16. Aan de Jaarbeurszijde vervalt verder halte D1 waarvan de lijnen naar D2 verhuizen. Zal wel druk worden maar heeft gezien wat daar ondertussen aan de gang is duidelijk te maken met de aanleg van het nieuwe busstation waarvan je één rijbaan inmiddels al kunt zien uitgegraven in het zand.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: vr 21 aug 2015, 22:56
door nvdw
De letter C is wellicht vrijgemaakt voor de haltes van de eilandperrons op het nieuwe busstation aan de Jaarbeurszijde.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: vr 21 aug 2015, 23:16
door Daniel
Kan, of men past nu het busstation aan aan de bewegwijzering in het station waarop een tijdje de C ontbrak. Maar er was ook al rekening gehouden met dat nieuwe busstation in de haltenummering: het definitieve busstation krijgt immers twee perrons met aan weerszijden haltes. D en E zijn nu al aanwezig aan de Jaarbeurszijde en kunnen zo overgezet worden op het nieuwe busstation, maar F en G zijn nog beschikbaar want de tramhalte aan die kant heeft nummers in de H-reeks.
Het definitieve busstation aan de centrumzijde krijgt verder twee perrons en daarnaast een tramhalte, dus heb je volgens mij toch alsnog de A, B en C daar nodig en klopt het totaalplaatje precies.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: di 25 aug 2015, 21:15
door Daniel
Statusupdateje: aan de centrumzijde is het blok waar de tijdelijke Starbucks, Bruna en AH to Go zaten inmiddels weg en vervangen door een nieuw stuk vloer. Vanmorgen werd er verder een begin gemaakt met de sloop van de tijdelijke Julia's, vanmiddag was die unit al grotendeels leeg.
Verder is op busstation Jaarbeurszijde formeel halte D1 al buiten gebruik, maar op de DRIPs zijn de daar stoppende lijnen nog niet naar D2 gewijzigd zoals op de plattegrond staat. Wel is de Kiosk op CS Jaarbeurszijde inmiddels weg en geldt er vanaf morgen een fietsparkeerverbod bij het hek tussen stoep en busbaan net voor halte D1.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: wo 26 aug 2015, 08:51
door Carlos0_0
Mooi dat ze weg zijn zien we nu misschien eindelijk eens aan hoe groot het station is geworden, door dat die tijdelijke winkelpanden er nog stonden was er eigenlijk weinig van grote te merken.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: wo 26 aug 2015, 12:40
door isadora
Grote wat? :?

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: wo 26 aug 2015, 12:48
door n-evo
Lees als: Nu de winkels weg zijn komt de nieuwe hal pas echt tot z'n recht en zie je hoe groot het daadwerkelijk is.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: wo 26 aug 2015, 12:50
door isadora
Oh, de grootte. Tja, schrijf dát dan ook.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: wo 26 aug 2015, 12:52
door n-evo
Met een beetje inlevingsvermogen kom je ook al een heel eind en typefouten maken we allemaal wel eens. :wink:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: wo 26 aug 2015, 12:59
door Alargule
Grammar nazis...

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Geplaatst: wo 26 aug 2015, 13:14
door isadora
Alargule, dit zou betekenen, dat ik constant iedereen terecht wijs.
En dat is absoluut niet het geval.

Waar de context van het verhaal door verkeerd woordgebruik uit verband gerukt wordt, heb ik toch wel een beetje recht, om nader informatie in te winnen, of niet soms?

Je excuses hoef ik niet, zeker niet van iemand die niet weet, waarover hij/zij het heeft, dank u.