Verbouwing station Utrecht Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25114
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Daniel » Ma 09 Nov 2015, 23:08

Wat ik dus wilde zeggen: alle wandjes waren vanmorgen dicht en waren dat vrijdagmiddag nog niet. Overigens hoop ik wel dat ze de bordjes/stickers ook aanpassen vannacht want als ik vanmorgen de pijlen gevolgd had zou ik dwars door een muur hebben moeten lopen :mrgreen:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25114
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Daniel » Za 14 Nov 2015, 23:07

Het nieuwe busstation Jaarbeurszijde begint ondertussen al aardig vorm te krijgen. Hierbij wat beeldmateriaal van vanmiddag.

Een doorkijkje vanaf het punt waar de bussen vanaf het HOV-viaduct het busstation binnenkomen...
Afbeelding

Hetzelfde punt maar nu gezien vanaf de toekomstige HOV-baan zelf...
Afbeelding

Wat me ook opviel was deze lift die blijkbaar als extra uitgang aan deze kant van het station dient zonder over het busstation te hoeven komen...
Afbeelding

De huidige roltrap vanaf busstation Jaarbeurszijde ligt al op een toekomstig halteperron. Gezien het ontbreken van inhaalmogelijkheden hier zal dit aan deze kant wel vooral een uitstapperron worden. Hopelijk gaat er nooit een bus stuk want dan staat alles vast...
Afbeelding

Zelfde punt maar dan de andere kant op gekeken...
Afbeelding

En nog een blik op het halteperron waarvan de kap al deels staat...
Afbeelding

En als laatste van het busstation de rijbanen tussen de beide halteperrons in...
Afbeelding

Tot slot het HOV-viaduct dat de haltes aan de centrumzijde en de Jaarbeurszijde met elkaar gaat verbinden...
Afbeelding

Van wat dichterbij is te zien dat men al bezig was de tramrails aan te leggen. En ook goed zichtbaar is dat het HOV-viaduct nog een stukje moet zakken, dat staat nu namelijk nog op vijzels om ruimte voor de bekisting eronder te maken...
Afbeelding
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

UtrechtOV
Berichten: 65
Lid geworden op: Di 09 Sep 2014, 20:02

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor UtrechtOV » Zo 15 Nov 2015, 16:25

Lijkt toch niet op heel veel halteplaatsen daar op het nieuwe busstation.

Hoe willen ze alles een plekje geven?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25114
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Daniel » Zo 15 Nov 2015, 18:07

Busstation wordt nog groter. Op de site van de aannemer is een tekening te zien met 3 halteplaatsen onder de kap buiten de hal en daarvan ligt er nu nog maar eentje.
Zijn ook vrij lange haltes dus passen wellicht meerdere bussen achter elkaar.
5 en 55 zouden tijdelijk nog op het oude busstation Jaarbeurszijde halteren volgens iemand die ik daar sprak.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3305
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Aking » Zo 15 Nov 2015, 19:37

Daniel schreef:Wat me ook opviel was deze lift die blijkbaar als extra uitgang aan deze kant van het station dient zonder over het busstation te hoeven komen...
Spoiler: show
Afbeelding



Die lift deed dienst als goederenlift voor NS retail die hun magazijnen daar beneden hadden zitten, geen idee wat ze daarmee van plan zijn...

Hij past totaal niet in het station en valt buiten de stationshal, maar de schacht ziet er te permanent uit voor een tijdelijke lift.
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25114
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Daniel » Zo 15 Nov 2015, 20:31

Goederenlift kan nogsteeds natuurlijk, je zit daar immers nog altijd langs een expeditieweg. Al is de vraag waarvoor want er komt ook een expeditietunnel onder het station waarvoor je de toegang in aanbouw kunt zien aan de centrumzijde.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25114
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Daniel » Ma 16 Nov 2015, 17:13

Het nieuwe busstation Jaarbeurszijde werd vanmorgen geasfalteerd.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

UtrechtOV
Berichten: 65
Lid geworden op: Di 09 Sep 2014, 20:02

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor UtrechtOV » Wo 18 Nov 2015, 00:31

Op de website bouwput Utrecht lees ik dat interlokale lijndiensten een halte achter de knoopkaxerbe krijgen.
Komen de Arriva bussen dan niet op het nieuwe busstation ?

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2063
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor isadora » Wo 18 Nov 2015, 09:36

Kaxerbe :?:

microshit
Berichten: 1016
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2011, 17:53
Locatie: Culemborg
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor microshit » Wo 18 Nov 2015, 09:50

Knoopkazerne, gok ik.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2101
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Zugführer » Wo 18 Nov 2015, 10:58

Het is behoorlijk onduidelijk wat ze met "internationale en interlokale lijndiensten" bedoelen. Wellicht een slag om de arm voor als er binnenlandse IC bussen toegestaan gaan worden. Kan me niet voorstellen dat dit om gewone streekbussen gaat.

Hier overigens een linkje naar de betreffende pagina
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

UtrechtOV
Berichten: 65
Lid geworden op: Di 09 Sep 2014, 20:02

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor UtrechtOV » Wo 18 Nov 2015, 11:41

Zugführer schreef:Het is behoorlijk onduidelijk wat ze met "internationale en interlokale lijndiensten" bedoelen. Wellicht een slag om de arm voor als er binnenlandse IC bussen toegestaan gaan worden. Kan me niet voorstellen dat dit om gewone streekbussen gaat.

Hier overigens een linkje naar de betreffende pagina


Zou raar zijn ja, maar het verklaart wel het niet heel grote busstation

UtrechtOV
Berichten: 65
Lid geworden op: Di 09 Sep 2014, 20:02

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor UtrechtOV » Wo 18 Nov 2015, 15:04

Aanvulling erop: De Arriva lijnen gaan naar Jaarsbeursplein(!). Op de website van Arriva zie ik per 13/12 daar o.a. de 85, 90 en 387 vertrekken

Durashift
Berichten: 690
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Durashift » Wo 18 Nov 2015, 16:40

Daniel schreef:Het nieuwe busstation Jaarbeurszijde begint ondertussen al aardig vorm te krijgen. Hierbij wat beeldmateriaal van vanmiddag.

(..)
Van wat dichterbij is te zien dat men al bezig was de tramrails aan te leggen. En ook goed zichtbaar is dat het HOV-viaduct nog een stukje moet zakken, dat staat nu namelijk nog op vijzels om ruimte voor de bekisting eronder te maken...


Dit viaduct (in minder vergevorderd stadium) een paar weken geleden ook gezien. Ik had er niet van begrepen dat het een HOV baan wordt.. ik dacht meer aan een parkeervoorziening.. :roll:

Ook was ik in de veronderstelling dat de trams na oplevering nieuw busstation aan de jaarbeurszijde zouden blijven.. Immers, het oude tramstation en alle voorzieningen daarvoor zijn aan de oostzijde van Utrecht CS gesloopt,..

Straks gaan de trams toch weer de Daalsetunnel in?

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3305
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Aking » Wo 18 Nov 2015, 16:50

Voorlopig alleen als "dienstrit" om bij de lijn naar de uithof te komen, ergens in de (verre?) toekomst mogelijk ook met passagiers :Y
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor reisthijs » Wo 18 Nov 2015, 17:12

Durashift schreef:Ook was ik in de veronderstelling dat de trams na oplevering nieuw busstation aan de jaarbeurszijde zouden blijven..
Dat was ooit wel het plan maar het is alweer een hele tijd de bedoeling dat de SUNIJ en Uithoflijn één doorgaande tramlijn gaan vormen. Al zal dat op z'n vroegst in 2020 gebeuren.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Durashift
Berichten: 690
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Durashift » Wo 18 Nov 2015, 17:53

Ah, bedankt. Heb die keuze dan niet meegekregen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25114
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Daniel » Wo 18 Nov 2015, 19:46

Zugführer schreef:Het is behoorlijk onduidelijk wat ze met "internationale en interlokale lijndiensten" bedoelen. Wellicht een slag om de arm voor als er binnenlandse IC bussen toegestaan gaan worden. Kan me niet voorstellen dat dit om gewone streekbussen gaat.

Vanmorgen viel mij in ieder geval op dat er tussen de knoopkazerne en de Rabobank in, parallel aan de Rabostraat, een verbinding van betonplaten is aangelegd die van de Croeselaan richting Busstation Jaarbeurszijde loopt. Die verbinding eindigt in een oprit die t.h.v. het einde van de uitstaphalte op het huidige busstation uitkomt. Dat zou meer op lijndiensten wijzen gezien de verbinding richting de buffer. Immers zit je voor internationale die veelal met touringcars rijden ook met hoogtebeperkingen (passen die wel over de Valeriusbaan onder de Rabobank door om weer weg te kunnen rijden?)

Durashift schreef:Ook was ik in de veronderstelling dat de trams na oplevering nieuw busstation aan de jaarbeurszijde zouden blijven.. Immers, het oude tramstation en alle voorzieningen daarvoor zijn aan de oostzijde van Utrecht CS gesloopt,..

Waar de trams ook staan, een verbinding naar de Centrumzijde is hoe dan ook nodig omdat een deel van de Uithoflijn trams in Nieuwegein gestald gaat worden (op de Uithof komt slechts een kleine stallingsruimte).
Dat de tramvoorzieningen aan de centrumzijde gesloopt zijn is wel logisch omdat die nu totaal anders komen te liggen. Vroeger gingen de trams door één buis in de Leidseveertunnel, nu wordt de trambaan door twee buizen aangelegd. Ook buigt de trambaan na de tunnel veel dichter langs het spoor af dan voorheen: een behoorlijk stuk ligt deze naast spoor 1, duikt vervolgens het gebouw van de fietsenstalling onder Stationsplein Oost in en komt daar vlak voor de stationshal weer uit. Daar splitsen de sporen zich en maken ze een slinger om goed uit te komen voor het nieuwe tram/busstation dat hier onder de stationshal komt te liggen. Aldaar staan de trams aan de binnenste perrons en een beperkt aantal buslijnen aan de buitenste perrons.

Straks gaan de trams toch weer de Daalsetunnel in?

Leidseveertunnel :wink: De Daalsetunnel is er eentje verder waar nu lijn 28 doorheen rijdt.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

UtrechtOV
Berichten: 65
Lid geworden op: Di 09 Sep 2014, 20:02

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor UtrechtOV » Do 19 Nov 2015, 17:29

Is het al duidelijk hoeveel halteplaatsen er in totaal komen op CS centrumzijde?

OVinspecteur
Berichten: 160
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor OVinspecteur » Za 21 Nov 2015, 12:37

Klopt het dat je straks om van de tramhalte Jaarbeursplein naar het busstation Jaarbeurszijde te komen eerst het bordes op moet klauteren, ook al hoef je de treinsporen niet over?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25114
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Daniel » Za 21 Nov 2015, 19:26

Tenzij ze ergens een hekwerk neer gaan zetten zou je ook nog via de Mineurslaan parallel aan de HOV-baan kunnen wandelen volgens mij.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

KM46
Berichten: 8078
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor KM46 » Za 21 Nov 2015, 20:55

De piano die op Utrecht Centraal stond is ook weer (tijdelijk?) verdwenen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25114
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Daniel » Za 21 Nov 2015, 21:03

De piano is helemaal niet verdwenen, die is verplaatst naar tussen spoor 20/21 en de cico's. Op de plek waar hij stond is het nu al krap zat dus volstrekt logisch dat 'ie daar weggehaald is.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

KM46
Berichten: 8078
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor KM46 » Zo 22 Nov 2015, 12:04

Oké prima ... gisteren ben ik niet bij spoor 20/21 geweest. Dus heb ik hem niet gezien. Ben wel blij dat hij niet weg is.

OVinspecteur
Berichten: 160
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor OVinspecteur » Ma 23 Nov 2015, 19:29

De busbaan in aanbouw die aan de centrumkant uit de Leiseveertunnel komt lijkt alleen maar een slinger te maken naar het busstation. Ik vind het moeilijk voor te stellen dat hier vanaf half december bussen overheen kunnen die vanaf de Jaarbeurskant direct naar Vredenburg rijden. Of is het de bedoeling dat eerst beide busstations worden aangedaan door de doorgaande lijnen?


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 2 gasten