Pagina 29 van 39
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Geplaatst: vr 22 jul 2016, 20:50
door mb90
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Geplaatst: vr 22 jul 2016, 21:08
door Aking
Dat op de achtergrond is de knoopkazerne? :o
Niet al te lang geleden zag dat er nog zo uit:
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Geplaatst: vr 22 jul 2016, 21:20
door Suus
Het wordt door de Rijksgebouwendienst omgebouwd naar een HNW-kantoor, zodat een aantal andere locaties in Utrecht verlaten kunnen worden. De Kromhoutkazerne blijft uiteraard wel.
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Geplaatst: vr 22 jul 2016, 21:29
door microshit
Pff wat gaat dat hard zeg :o
Ohja en @mb90... Ondanks dat de afbeeldingen in spoiler tags staan, worden ze alsnog opgehaald. De browser verberg het vervolgens ;)
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Geplaatst: vr 22 jul 2016, 22:04
door Daniel
Zeker sinds het middendeel van de hal open is zie je het laatste stukje inderdaad echt met de dag groeien. De winkeltjes aan de zuidzijde zijn ondertussen al zo'n beetje gereed voor de afbouwfase, alleen de tegelvloer er omheen moet nog gelegd worden.
Als ik de info op de bouwschuttingen mag geloven zou de boel daar ergens medio augustus al af moeten zijn wanneer ook het gangetje achter die winkeltjes langs open zou moeten gaan. De ruimte is in elk geval nu al een verademing is m'n ervaring als dagelijks gebruiker van Utrecht Centraal.
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Geplaatst: za 23 jul 2016, 21:54
door Suus
Vandaag met een niet nader te noemen slechtziend persoon een rondje op Utrecht Centraal gedaan, vooral het nieuwe busstation. Korte samenvatting: het is beroerd.
Er is nergens voelbare informatie bij welk perron je staat, zowel bij trein als bus ontbreken de brailleplaatjes op de trapleuningen.
Bij perrons C en D: onderaan de trappen staan schermen met vertrekinformatie. In deze schermen zit een praatpaal verwerkt waarmee je informatie over de bussen zou moeten kunnen horen. Helaas zijn deze niet aangesloten op de geleidelijnen en dus onvindbaar. En de nummerinvoer zit ondersteboven t.o.v. een telefoon. De zeven zit linksboven. De tekst komt er bovendien krom en slecht gearticuleerd uit.
Perron C heeft bij de haltes rubbertegels bij de plekken waar de voordeur van de bus komt te staan, maar er zit een gat tussen deze tegels en de geleidelijn. Er is nergens voelbare informatie aanwezig welke halte het betreft. Perron D heeft overigens niet eens tegels die aangeven waar de voordeuren uitkomen.
Perron C is met twee vaste trappen bereikbaar. Helaas is de zuidelijke trap in de stationshal niet aangesloten op de geleidelijn maar op het busperron wel. In de stationshal raak je al snel verdwaald doordat je tegen de afzetting van de roltrap aanloopt.
Bij perron D heeft de lift ingangen aan beide kanten. In de stationshal sluit de geleidelijn op de uitgang aan de zuidkant aan op de lift. Op het busperron aan de noordzijde. Ga dan maar op zoek naar de geleidelijn, want er is ook geen gesproken informatie in de lift. Over de liften gesproken. Het is best onhandig dat er twee voelbare liftknoppen aan de buitenkant zitten, waarvan één een indicatielampje blijkt te zijn voor als de lift buiten dienst is.
Dat de blindengeleidelijnensite van NS ook niet op de hoogte is maakt het niet veel beter.
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Geplaatst: za 23 jul 2016, 22:33
door Daniel
Bee schreef:Perron C heeft bij de haltes rubbertegels bij de plekken waar de voordeur van de bus komt te staan, maar er zit een gat tussen deze tegels en de geleidelijn. Er is nergens voelbare informatie aanwezig welke halte het betreft. Perron D heeft overigens niet eens tegels die aangeven waar de voordeuren uitkomen.
Sowieso heb je alleen iets aan die tegels als er één bus langs het perron staat (ze komen maar één keer per perron voor) terwijl elk halteperron twee bussen tegelijk kan verwerken. Het D-perron kan op enkele van de halteplaatsen drie bussen verwerken (dat komt ook in de praktijk voor). Wellicht dat men daar al maar bij voorbaat heeft afgezien van die rubbertegels. Die tweede bus staat immers op een andere plek als de voorste bus een gelede is bijvoorbeeld.
Perron C is met twee vaste trappen bereikbaar. Helaas is de zuidelijke trap in de stationshal niet aangesloten op de geleidelijn maar op het busperron wel. In de stationshal raak je al snel verdwaald doordat je tegen de afzetting van de roltrap aanloopt.
Raak je in de stationshal niet sowieso snel verdwaald. Het is daar nogal een zooitje met her en der tijdelijke geleidelijnen. Zowaar gaat er, als ik me niet vergis, wel een geleidelijn recht door een poortje heen. Al is dat weer niet het brede poortje.
Bij perron D heeft de lift ingangen aan beide kanten. In de stationshal sluit de geleidelijn op de uitgang aan de zuidkant aan op de lift.
Op het busperron aan de noordzijde. Ga dan maar op zoek naar de geleidelijn, want er is ook geen gesproken informatie in de lift.
Meen je dit serieus of bedoel je hier het C-perron?
Op het D-perron is een geleidelijn aan de noordkant van de lift namelijk sowieso al volstrekt onlogisch want alle bussen stoppen ten zuiden van de lift.
Ook als je ogen gewoon goed zijn is de situatie bij de busstations trouwens niet geheel optimaal: in de stationshal ontbreekt bijvoorbeeld een display met vertrekkende lijnen en bijbehorende haltes op een logische plek. Er hangt er wel eentje, maar die bevindt zich ter hoogte van de roltrap naar perron D.
Op de perrons geeft een van de twee schermen wel vertrekken van de andere perrons aan, maar dat scherm staat onhandig t.o.v. de uitstaphalte ('t bevindt zich namelijk
achter de uitstaphalte terwijl die halte direct bij de (rol)trappen ligt, wil je kijken hoe laat je aansluiting op het andere perron gaat dan moet je dus eerst de verkeerde kant op lopen)
En het staat vast mooi qua design, maar alleen een bord met fysieke tabellen met vertrektijden en halte-indeling onderaan de trappen lijkt me niet erg handig als er een keer een storing aan de DRIPs is. Je kunt bij de halteperrons zelf namelijk alleen op de DRIP zien welke lijnen daar stoppen.
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Geplaatst: za 23 jul 2016, 22:35
door Suus
Bij de lift op het C-perron gaat het goed, bij het D-perron gaat het fout. Bij het D-perron loopt trouwens ook de geleidelijn aan de westzijde van het perron zonder aankondiging dood vlak naast de roltrap, alleen die aan de oostzijde van de roltrap gaat nog verder richting de lift.
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Geplaatst: za 23 jul 2016, 22:40
door Daniel
Kwam 'm trouwens nog niet tegen in jouw opmerkingen, maar zie 't net op de foto's hierboven: een slechtziende die uit lijn 12 stapt zal wel een tijdje zoekende zijn, want bij perron C10 komt in het geheel geen geleidelijn voor. Die loopt net voor dat perron dood.
Apart gebeuren gezien dat perron C10 in de eindsituatie een instaphalte wordt maar dus geen geleidelijn naar de instapplaats heeft.
Bij perron D5 eindigt de geleidelijn op een paal met een camera. Auw
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Geplaatst: ma 25 jul 2016, 20:22
door VIRM
Het was hoogst vermakelijk op dat busstation. De ontwerper is vast op werkbezoek geweest bij de busstations van de Stadsregio Amsterdam.
In ieder geval heeft U-OV diverse opmerkingen doorgezet. Ben benieuwd of daar daadwerkelijk iets mee wordt gedaan. ;)
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Geplaatst: vr 29 jul 2016, 21:04
door Daniel
Zorgen over Uithoflijn na uitspraak RvS
Geplaatst op: vrijdag 29 juli 2016 21:02
Laatst bijgewerkt: vrijdag 29 juli 2016 21:03
UTRECHT - VVD en D66 in Utrecht maken zich grote zorgen over mogelijke vertraging bij de bouw van de Uithoflijn. De tramlijn gaat onder twee nieuwe gebouwen bij Utrecht Centraal door, maar de bouw daarvan is opgeschort door de Raad van State. De fracties hebben vragen gesteld aan het college van B en W.
De trambaan en een halte zijn gepland onder de nieuwe gebouwen. De fracties zijn bang dat door de uitspraak van de Raad van State de tram niet in de zomer van 2018 zal gaan rijden, zoals de bedoeling is, maar veel later. En dat kan voor veel problemen zorgen bij reizigers.
Lees verder
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Geplaatst: do 11 aug 2016, 17:15
door reisthijs
Een nieuwtje van CU2030: Woensdag 7 december zou de stationshal helemaal klaar moeten zijn en wordt deze feestelijk geopend!
7 December: CU Op Utrecht Centraal *O*
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Geplaatst: vr 12 aug 2016, 10:25
door waldo79
Die mededeling had ik een aantal weken geleden al vernomen via de Facebookpagina van Prorail :)
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Geplaatst: zo 14 aug 2016, 11:59
door ODRAIL
reisthijs schreef:Een nieuwtje van CU2030: Woensdag 7 december zou de stationshal helemaal klaar moeten zijn en wordt deze feestelijk geopend!
7 December: CU Op Utrecht Centraal *O*
Hetzelfde bericht staat ook op de "gewone" site van Prorail.
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Geplaatst: wo 17 aug 2016, 14:04
door wouter15
Ik weet niet waarom, maar volgens
http://www.ns.nl/reisinformatie/grote-w ... traal.html rijden er niet tot 21 augustus maar tot 4 september minder Sprinters Breukelen - Utrecht - Veenendaal C.
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Geplaatst: wo 17 aug 2016, 19:03
door Daniel
Uitloop van werkzaamheden op Utrecht OZ, Sprinters zullen dan dus nog wel even via de IC sporen rijden.
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Geplaatst: wo 17 aug 2016, 20:48
door Bemined
Ik krijg de indruk dat het vooral logistieke problemen zijn, de sprintersporen zijn wel op tijd af, maar het opstelemplacement niet waardoor men het materieel niet kwijt kan.
Op korte termijn lege ritten en personeel van andere standplaatsen regelen zal wel te veel werk zijn.
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Geplaatst: wo 17 aug 2016, 20:59
door Daniel
En dat allemaal door één wissel wat er niet is zo te zien... Je zou op zich prima materieel op de Cartesiusweg kunnen stallen (mits er plek is) maar dan zit je met de beperking dat je alleen naar spoor 15 en niet naar 14 kunt voorbrengen. De in Utrecht opstartende treinen zijn echter treinen naar Breukelen en die zouden dan tot aan Maarssen links moeten rijden wat weer niet handig is omdat er bv. om 6.00 uur een [serie=Sprinter|2016|Veenendaal Centrum - Utrecht Centraal - Breukelen17400[/serie] in Utrecht opstart naar Breukelen terwijl er om 6.02 uur een [serie=Sprinter|2016|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie] uit Maarssen naar Utrecht vertrekt die elkaar dus ergens zullen moeten kruisen.
De vraag is dan alleen of het niet klantvriendelijker was om gewoon de slag Utrecht - Breukelen - Utrecht op te heffen bij de opstartende treinen, richting Veenendaal kan je immers prima vanaf de Cartesiusweg opstarten. Voor de reizigers van die eerste treinen maakt het immers weinig verschil, hun trein rijdt met de nu gekozen maatregel immers ook niet
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Geplaatst: wo 17 aug 2016, 21:35
door Bemined
Die ruimte is er dus niet, vanwege de werkzaamheden heb je nu een hele reeks treinen die leeg uit Amersfoort komen 's ochtends. En dat betekent dat ook personeel ergens anders vandaan moet komen. Gezien de flexibiliteit van de NS niets iets wat men een week van te voren kan regelen.
Dat je van de Cartesiusweg niet naar spoor 14 kan is te merken in het nieuwe wijzigingsblad, want de 7408 en 7410 rijden afwisselend (per dag wisselt het welke van de twee) linkerspoor van
Ut tot
Mas omdat ze vanaf spoor 15 moeten vertrekken in Utrecht. Bij deze treinen gaat dat nog omdat er dan nog geen tegenligger is vanuit
Bkl, bij de 7412 kan dat niet meer, voor komende maandag staat deze dan ook in het dagplan als vertrekkende vanaf spoor 7 en vervolgens niet stoppend te
Utzl.
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Geplaatst: wo 17 aug 2016, 21:50
door Daniel
Volgens Somda komen de sporen 102, 103 en 116 echter wel in dienst komende week. Je zou dus op zich Cartesiusweg -> 15 -> 102/103 -> 14 kunnen rijden om op te starten. Blijf je nog op sporen die in de beveiliging zitten ook.
Treinen die uit Amersfoort komen hebben verder natuurlijk weinig te maken met de capaciteit op de Cartesiusweg want vanuit Amersfoort kan je überhaupt niet op sporen komen die op de Cartesiusweg aansluiten. Aan die route heb je hooguit iets voor de opstartende treinen in de corridor Amersfoort - Gouda die nu niet van OZ kunnen komen en eventueel nog 'n enkel treintje opstartend richting Amsterdam wat niet op de Landstraat zou passen zolang OZ niet beschikbaar is.
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Geplaatst: wo 17 aug 2016, 22:13
door Bemined
Die lege treinen uit
Amf zijn ook niet bedoeld om één op één capaciteit van de Cartesiusweg vrij te maken, maar men schuift de boel door. Zo worden onder andere de treinen van de [serie=Sprinter|2016|Baarn - Utrecht Centraal5500[/serie] serie die normaal op de Landstraat staan naar Amersfoort verplaatst.
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Geplaatst: do 18 aug 2016, 14:24
door ODRAIL
Daniel schreef:Uitloop van werkzaamheden op Utrecht OZ, Sprinters zullen dan dus nog wel even via de IC sporen rijden.
Hmm ... juist ja.
Had er niet beter tijdens de bouwvakvakantie door gewerkt kunnen worden?
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Geplaatst: do 18 aug 2016, 14:24
door Suus
Wie zegt dat ze dat niet gedaan hebben?
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Geplaatst: do 18 aug 2016, 14:35
door ODRAIL
Er waren een aantal weekenden in augustus dat er op Utrecht Centraal geen werkzaamheden waren. En laten deze nu precies in de bouwvakvakantie vallen.
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Geplaatst: do 18 aug 2016, 14:44
door MdJ
Alleen lag Schiphol er ook uit... Twee knooppunten tegelijkertijd buitendienst wil niemand.