Verbouwing station Utrecht Centraal
-
- Berichten: 297
- Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Volgens deze berichten is de bouw van de nieuwe busbaan langs de noordkant van het Smakkelaarsveld (tussen Vredenburg en de Leidseveertunnel) eindelijk aanstaande:
https://www.utrecht.nl/nieuws/artikel/op-weg-naar-een-nieuw-smakkelaarsveld/
http://cu2030.nl/archive/2017-05-02/smak-
Hopelijk komen er geen gelijkvloerse kruisingen en kan er dan een beetje doorgereden worden op de binnenstadsas. O.a. door de vele stoplichten en het verplaatsen van het busstation naar de westkant is er voor busreizigers ten oosten van het station flink veel reistijd bijgekomen i.p.v. de eerder beloofde versnelling. Voor bussen over de Oudenoord en de Kaatstraat is daar de mislukte "knijp" bij de Monicabrug nog bijgekomen.
https://www.utrecht.nl/nieuws/artikel/op-weg-naar-een-nieuw-smakkelaarsveld/
http://cu2030.nl/archive/2017-05-02/smak-
Hopelijk komen er geen gelijkvloerse kruisingen en kan er dan een beetje doorgereden worden op de binnenstadsas. O.a. door de vele stoplichten en het verplaatsen van het busstation naar de westkant is er voor busreizigers ten oosten van het station flink veel reistijd bijgekomen i.p.v. de eerder beloofde versnelling. Voor bussen over de Oudenoord en de Kaatstraat is daar de mislukte "knijp" bij de Monicabrug nog bijgekomen.
- Daniel
- OVNL-beheerder
- Berichten: 29194
- Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contact:
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Zo traag is die route naar de Jaarbeurszijde in mijn ervaring nu ook weer niet. Zeker met streeklijnen die vroeger eerst een heel rondj CS Centrumzijde moesten rijden na vertrek.
Verder ook weinig verbazend dat er nu pas met de busbaan op het Smakkelaarsveld begonnen wordt: eerst moet de nieuwe fietsenstalling klaar zijn want pas dan kan de tijdelijke die in de weg staat voor die busbaan afgebroken worden.
Verder ook weinig verbazend dat er nu pas met de busbaan op het Smakkelaarsveld begonnen wordt: eerst moet de nieuwe fietsenstalling klaar zijn want pas dan kan de tijdelijke die in de weg staat voor die busbaan afgebroken worden.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Komen er op Jaarbeurszijde eigenlijk nog vertrek staten te hangen of moeten we het doen van de dynamische bericht geving?
Centrumzijde had het gewoon, maar op Jaarbeurszijde heb het nog nérgens gezien..
Centrumzijde had het gewoon, maar op Jaarbeurszijde heb het nog nérgens gezien..
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Vertrekstaten van de bussen? Die hangen er al, bij halte C6 en D1.
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Ik wou zeggen zie ze toch echt op foto's op Google staan
Online archief (oude) dienstregelingen (pdf): http://busboekjesenlijnfolders.nl
Dagelijkse gebruiker van Keolis Blauwnet/Syntus Overijssel
2017 Trein: 24785,3 km (31-12) Bus: 1799,1 km (31-12)
2018 Trein: 7077,3 km (18-04) Bus: 482,1 km (18-04)
Dagelijkse gebruiker van Keolis Blauwnet/Syntus Overijssel
2017 Trein: 24785,3 km (31-12) Bus: 1799,1 km (31-12)
2018 Trein: 7077,3 km (18-04) Bus: 482,1 km (18-04)
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Zal morgen eens opnieuw kijken. Er staan dus alleen daar de vertrekstaten? Was het niet handiger om het per vertrek plaats te doen zoals op centrumzijde?
- Daniel
- OVNL-beheerder
- Berichten: 29194
- Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contact:
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Dat zal op het nieuwe busstation centrumzijde vast ook niet meer zo zijn, 'tis nou eenmaal een dynamisch busstation met vaste halteplaatsen
Hooguit een misser dat er alleen zo'n bord met vertrekstaten aan de zuidkant van de trappen staat, het C-perron heeft alleen een overzichts-DRIP aan de noordkant van de trappen en geen informatiebord.

Hooguit een misser dat er alleen zo'n bord met vertrekstaten aan de zuidkant van de trappen staat, het C-perron heeft alleen een overzichts-DRIP aan de noordkant van de trappen en geen informatiebord.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto
- Geert
- OVNL-beheerder
- Berichten: 12491
- Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
- Locatie: Den Haag
- Contact:
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Wie kijkt er nog op zo'n bord als die schermen veel duidelijker zijn 

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Mijn tante belde mij vanavond dat ze morgen wilde komen, alleen ze wist niet hoe laat de bus ging. 76 jaar en dan nog OV. Dus ik vroeg, staat het niet op station? Ze was vandaag geweest maar kon niets vinden, vandaar de vraag. Dr neefje bellen is nog altijd goedkoper dan 9292.. Als ze überhaupt weet dat dat bestaat 

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Daniel schreef:Hooguit een misser dat er alleen zo'n bord met vertrekstaten aan de zuidkant van de trappen staat, het C-perron heeft alleen een overzichts-DRIP aan de noordkant van de trappen en geen informatiebord.
Wat noem jij noordkant? Er staan van die posters bij C1/C2, bij C5/C6 en bij D2/D3. Alleen op de uiteinden staat er alleen maar een scherm, maar dan ben je sowieso al voorbij de posters gelopen en voor een overstap kijk je toch liever op het scherm want dan weet je hoe snel je moet lopen.
Re: Dienstregeling 2018
Is de hele verbouwing van Utrecht Centraal nu trouwens af? Wat ik altijd al lelijk vond aan het station was dat bunkergevoel onder de stationshal. Dat is nog steeds het geval. Jammer dat daar niks aan gedaan is. En die tunnels zijn ook niet al te fraai.
Re: Dienstregeling 2018
Dat deel is helemaal af
En ik snap ook geheel niet waarom ze het zo laten. Geld? Haha, dat is echt een heel slechte smoes. Dit is namelijk hét station van Nederland én de entree van Utrecht. Het is de spoorwegen onwaardig om reizigers door die bunker te laten passeren als het daarboven zo strak geregeld is.

En ik snap ook geheel niet waarom ze het zo laten. Geld? Haha, dat is echt een heel slechte smoes. Dit is namelijk hét station van Nederland én de entree van Utrecht. Het is de spoorwegen onwaardig om reizigers door die bunker te laten passeren als het daarboven zo strak geregeld is.
Re: Dienstregeling 2018
OV-Hobbyist schreef:De 3000 kan op spoor 4a van Nijmegen met maximaal 10 bakken staan. Als ze met 6 of 8 bakken vertrekken kunnen ze eventueel altijd een stel bijplaatsen in Arnhem of Utrecht als er echt 12 bakken nodig zijn, wat soms ook wel eens gebeurd.
Richting Utrecht wordt er inderdaad regelmatig bijgeplaatst of afgetrapt in Arnhem, de andere kant op is dit echter niet mogelijk omdat je vanaf spoor 8 het losgekoppelde stel niet kan afrangeren. Er liggen weliswaar wissels richting het opstelterrein, maar je kruist de sporen 10 en 11 waarop een paar minuten later treinen vanuit de tegengestelde richting arriveren. Je hebt met de huidige dienstregeling minder dan een minuut om dat stel af te rangeren, wat te krap is.
- Daniel
- OVNL-beheerder
- Berichten: 29194
- Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contact:
Re: Dienstregeling 2018
JWM schreef:Is de hele verbouwing van Utrecht Centraal nu trouwens af? Wat ik altijd al lelijk vond aan het station was dat bunkergevoel onder de stationshal. Dat is nog steeds het geval. Jammer dat daar niks aan gedaan is. En die tunnels zijn ook niet al te fraai.
Dat bunkergevoel is juist erger geworden. En op de perrons is de boel verre van af natuurlijk, maar frustrerend is vooral dat er gewoon helemaal niets aan lijkt te gebeuren. Onder de stationshal zien de perrons er ondertussen slechter uit dan voor de verbouwing.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto
Re: Dienstregeling 2018
Een ander kleur stoeptegeltje erin had al zoveel gescheeld.
Rame à l'approche
Re: Dienstregeling 2018
Ik denk eerder dat het plafond hét probleem is. Daar steekt zelfs het bijna fascistoïde oude deel van Gvc nog goed bij af 

Re: Dienstregeling 2018
Paar platen ertegen en wat doen met de verlichting en je bent ongetwijfeld al een heel eind. Hoeft echt geen tonnen te kosten.
- Daniel
- OVNL-beheerder
- Berichten: 29194
- Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contact:
Re: Dienstregeling 2018
Verbaast me dan ook dat ze zoiets alleen bij spoor 1 t/m 4 toegepast hebben, daar ziet het er een stuk beter uit. Op de andere perrons is het bij nieuwe verlichting die in mijn gevoel amper licht geeft gebleven.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto
Re: Dienstregeling 2018
Welke verbouwing? Op Utrecht Centraal neem ik voor het overstappen heel vaak de tunnels. Die zien er nou ook niet bepaald fris uit. Niet dat ik er een probleem mee heb, maar de verbouwing van het stationsgebouw is naar mijn mening teveel uiterlijk geweest. Meer een facelift dan een echt nieuw station.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 2841
- Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
- Locatie: Maarssen-Dorp
Re: Dienstregeling 2018
Volgens mij is er geen vierkante centimeter van de oude stationshal onberoerd gebleven tijdens de verbouwing, hoe zie je een "echt nieuw station" dan voor je? 

OV-kilometers 2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km | 2017:15.751 km
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Die stationshal is inderdaad gloednieuw, maar als je tunnel neemt, dan zie je 'm echt niet 
Als ze een "echt nieuw station" willen, dan mogen ze die tunnel en plafond en nog overgebleven oude troep ook een opfrisbeurtje geven. Aan de buitenkant is het inderdaad een nieuw station, maar aan de binnenkant nog niet echt. Ik vind het dus meer een facelift zoals in Tilburg.

Als ze een "echt nieuw station" willen, dan mogen ze die tunnel en plafond en nog overgebleven oude troep ook een opfrisbeurtje geven. Aan de buitenkant is het inderdaad een nieuw station, maar aan de binnenkant nog niet echt. Ik vind het dus meer een facelift zoals in Tilburg.
-
- Berichten: 297
- Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Op het Smakkelaarsveld is er een nieuwe tijdelijke oprit gemaakt voor de bussen tussen het Vredenburg en de Leidscheveertunnel. Kennelijk om meer ruimte te maken rondom het in aanbouw zijnde Noordgebouw, want verschoven richting de Leidseveertunnel.
Ondertussen hangt de bovenleiding al enkele weken op de bus- en trambrug over de Van Sijpesteinkade. Daartoe zijn er foeilelijke en fragiel ogende eenpotige lange-hengelmasten aan een kant van de brug opgetuigd.
Waarom zoveel geld uitgeven aan tijdelijke kunst als klapperende flappen en een nep hijskraan waar ze in Teheran jaloers van worden en tegelijkertijd het totale gebrek aan esthetiek bij alles wat echt nog een poosje mee moet.
Ondertussen hangt de bovenleiding al enkele weken op de bus- en trambrug over de Van Sijpesteinkade. Daartoe zijn er foeilelijke en fragiel ogende eenpotige lange-hengelmasten aan een kant van de brug opgetuigd.

Waarom zoveel geld uitgeven aan tijdelijke kunst als klapperende flappen en een nep hijskraan waar ze in Teheran jaloers van worden en tegelijkertijd het totale gebrek aan esthetiek bij alles wat echt nog een poosje mee moet.

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Trambovenleidingen zijn nu eenmaal niet het meest esthetische onderdeel van een stad.
Rame à l'approche
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Van de leiding, geleiding en aansluiting op de mast niet nee.. maar van die mast zelf kan je toch wel een strak design uitvoering (laten) maken?
Zeker gezien de omgeving én dat het op hoogte is. Je kijkt er al snel naar toe / tegenaan, denk ik.
Zeker gezien de omgeving én dat het op hoogte is. Je kijkt er al snel naar toe / tegenaan, denk ik.
-
- Berichten: 297
- Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Durashift schreef:Van de leiding, geleiding en aansluiting op de mast niet nee.. maar van die mast zelf kan je toch wel een strak design uitvoering (laten) maken?
Zeker gezien de omgeving én dat het op hoogte is. Je kijkt er al snel naar toe / tegenaan, denk ik.
Precies ja. Dit hadden ze gewoon als integraal onderdeel van het brugontwerp moeten zien.
Maar het had ook zonder bovenleiding gekund, zoals in Bordeaux en Sevilla.
Terug naar “OV in West-Nederland”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten