GroenLinks bepleit fusie RET en HTM

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4064
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

GroenLinks bepleit fusie RET en HTM

Berichtdoor Etienne » Wo 11 Mei 2011, 08:25

GroenLinks bepleit fusie RET en HTM

DEN HAAG/ ROTTERDAM - De vervoerders RET in Rotterdam en het Haagse HTM moeten fuseren. Door de handen ineen te slaan zijn beide bedrijven beter bestand tegen de voorgenomen kabinetsbezuinigingen op het openbaar vervoer.
© ANP

Daarvoor pleiten de fracties van GroenLinks in Rotterdam en Den Haag. Ze dienen daarvoor woensdag een voorstel in bij beide steden, de eigenaren van de vervoersbedrijven. ''Samengaan van RET en HTM leidt tot een efficiëntere organisatie en dus tot kostenbesparing. Je kan dan functies samenvoegen en je hebt nog maar één hoofdkantoor nodig

Lees meer
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: GroenLinks bepleit fusie RET en HTM

Berichtdoor Ennes » Wo 11 Mei 2011, 09:19

Tja het zou kunnen werken, zolang ze dan maar niet voor alle 2 de divisies weer allerlei aparte afdelinkjes gaan creëren zoals je zo vaak ziet.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: GroenLinks bepleit fusie RET en HTM

Berichtdoor iljitsch » Wo 11 Mei 2011, 10:22

Het lijkt me erg stom om de bedrijven in elkaar te schuiven voordat de aanbestedingen in de grote steden gebeurd zijn. Dan zal er zeer waarschijnlijk toch heel veel moeten veranderen, dus dan kan je dat allemaal in één moeite doen.

Ze zouden eventueel wel al wat samen kunnen gaan werken om zo te kunnen bezuinigen. Bijvoorbeeld qua werkplaatsen. Met name als er straks een hoop oude trams door nieuwe vervangen worden kan dat zin hebben. Het zou dan wel handig zijn om bijvoorbeeld beide tramnetten te koppelen via de hofpleinlijn zodat materieel uitgewisseld kan worden. Dit zou makkelijk genoeg moeten kunnen, de remise Kleiweg ligt langs de hofpleinlijn net voorbij de aansluiting op de nieuwe tunnels. Of een stukje spoor Schiedam - Delft aanleggen... Maar dat wordt natuurlijk nogal begrotelijk, hoeveel kost een kilometer tramspoor?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: GroenLinks bepleit fusie RET en HTM

Berichtdoor Suus » Wo 11 Mei 2011, 10:43

Verbinding maken tussen de twee tramnetten is nergens voor nodig, de uitwisseling die je ermee kan bereiken is niet nodig, in Rotterdam heb je de Haagse trams niet nodig en in Den Haag de Rotterdamse trams niet. Eventuele uitwisseling voor reparaties kan ook per vrachtwagen of per trein.

Komt nog bij dat trams niet zomaar over de E-lijn kunnen rijden, waarschijnlijk hebben de wielen andere flensen (bij treinen en metro's zijn die andersom t.o.v. trams)

Op bestuurlijk gebied lijken mij wel aanzienlijke besparingen mogelijk, vooral personeels- en marketingafdelingen zouden veel besparingen kunnen opleveren. En delen van de informatievoorziening zijn al gedeeld. Je moet wel oppassen dat de RET, die duidelijk machtiger is dan de HTM, niet de ander gaat overschaduwen.
Rame à l'approche

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: GroenLinks bepleit fusie RET en HTM

Berichtdoor hauptbahnhof » Wo 11 Mei 2011, 10:49

Hoe bedoel je dat de flenzen andersom zijn? :?:

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: GroenLinks bepleit fusie RET en HTM

Berichtdoor iljitsch » Wo 11 Mei 2011, 10:56

hauptbahnhof schreef:Hoe bedoel je dat de flenzen andersom zijn? :?:

Heb je dat nooit gezien? Bij trams zit de flens aan de binnenkant van het wiel, bij metro's aan de buitenkant. Was een heel gedoe om verschuifbare flenzen op de RR-trams te krijgen.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: GroenLinks bepleit fusie RET en HTM

Berichtdoor iljitsch » Wo 11 Mei 2011, 11:03

Bee schreef:Eventuele uitwisseling voor reparaties kan ook per vrachtwagen of per trein.

Maar niet met zodanig gemak dat je er een gezamelijke werkplaats op na kan houden.

Bee schreef:Komt nog bij dat trams niet zomaar over de E-lijn kunnen rijden, waarschijnlijk hebben de wielen andere flensen

Ik heb er geen verstand van, maar het zou mij hogelijk verbazen als een paar keer per jaar van/naar de werkplaats echt onmogelijk is. Eventueel zou het gezamelijke alleen kunnen gelden voor de nieuwe trams. De RegioCitadissen kunnen in Zoetermeer ook over ex-treinspoor.

Wat natuurlijk helemaal zou helpen is als beide steden gezamelijk nieuwe trams gaan aanschaffen. Is daar enige kans op?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: GroenLinks bepleit fusie RET en HTM

Berichtdoor Suus » Wo 11 Mei 2011, 11:04

Ik kan dat proberen uit te leggen maar iemand op Wikipedia heeft dat veel beter gedaan.

Rotterdam heeft op dit moment trouwens geen nieuwe trams meer nodig, zodra de Citadis2 trams zijn afgeleverd is men voor de komende jaren wel klaar. Den Haag moet nog het aanbestedingstraject doorlopen en kan niet zomaar zeggen: Wij nemen ook de Citadis 2. Bovendien zijn er nog andere wensen, volgens mij wil Den Haag tweerichtingswagens en langere trams.

Ook op busgebied is voorlopig weinig samenwerking mogelijk denk ik, er zijn voor de komende 5 tot 10 jaar weinig nieuwe bussen nodig, zeker met de aanstaande bezuinigingen.
Rame à l'approche

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: GroenLinks bepleit fusie RET en HTM

Berichtdoor iljitsch » Wo 11 Mei 2011, 11:42

Bee schreef:Ik kan dat proberen uit te leggen maar iemand op Wikipedia heeft dat veel beter gedaan.

Ofwel: met een tram over treinspoor (wat de hofpleinlijn dus blijkbaar nog steeds is) rijden geeft extra slijtage. Die tram was toch al onderweg naar de werkplaats. :-)

En wat als de wissels op extra lage snelheid genomen worden? Als het puur om de hofpleinlijn gaat zal dat zeer weinig problemen geven want daar zitten tussen Nootdorp en Melanchtonweg volgens mij geen wissels. Als het deel Laan van NOI - Nootdorp ook treinspoor is wordt het lastiger, maar 's nachts kan je daar natuurlijk zonder probleem in slakkegang overheen karren.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: GroenLinks bepleit fusie RET en HTM

Berichtdoor Suus » Wo 11 Mei 2011, 12:10

Je zit met een zeer reële kans op ontsporing, en bovendien heb je ook slijtage als je dan weer terugrijdt. Het blijft een vrij onzalig en nutteloos plan.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

RET en HTM bekijken fusie

Berichtdoor Daniel » Wo 11 Mei 2011, 12:13

RET en HTM bekijken fusie
Geplaatst op: woensdag 11 mei 2011 12:12
Laatst bijgewerkt: woensdag 11 mei 2011 12:13


ROTTERDAM - Stadsvervoerders RET in Rotterdam en HTM in Den Haag onderzoeken de mogelijkheid van een fusie. In het verleden onderzochten de partijen al vaker een samenwerking, maar die gesprekken liepen altijd spaak.
Dit bevestigde RET-directeur Pedro Peters woensdag tijdens de derde stakingsdag van RET-medewerkers in Rotterdam.
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

HTM: 'Van fusiegesprekken met RET is geen sprake'

Berichtdoor Geert » Wo 11 Mei 2011, 16:32

HTM: 'Van fusiegesprekken met RET is geen sprake'
Geplaatst op: woensdag 11 mei 2011 16:30
Laatst bijgewerkt: woensdag 11 mei 2011 16:32


Tussen de HTM en de RET worden geen fusiegesprekken gevoerd. Dat zei HTM-woordvoerder Harald Hameleers woensdag naar aanleiding van uitspraken van RET-directeur Pedro Peters. Die sprak eerder van een mogelijke fusie.

Hameleers houdt het op gesprekken over hoe je samen rijksbezuinigingen kunt opvangen. "Van een mogelijke fusie is geen sprake. We hebben wel bepaalde raakvlakken met elkaar, zoals de Randstadrail die we beide exploiteren. Daarop zouden we misschien kunnen samenwerken."

Een fusie zou volgens hem zelfs erg moeilijk zijn omdat de twee stadsgewesten waarin de stadsvervoerders opereren, heel anders zijn. Als de twee vervoersbedrijven al samengaan, moeten volgens de HTM eerst de stadsgewesten samen een vervoersautoriteit worden. "Laten we eerst wachten wat daar uit gaat komen en dan eventueel verder kijken."
Lees verder


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten