Pagina 1 van 1

GVB moet 1500 banen schrappen, faillissement dreigt

Geplaatst: wo 11 mei 2011, 18:42
door Suus
Massaontslag dreigt bij GVB
Door de geplande bezuinigingen op het openbaar vervoer in Amsterdam dreigen 1500 GVB-medewerkers hun baan te verliezen. Dit kan zelfs tot het faillissement van het vervoersbedrijf leiden.

Volgens ondernemingsraadvoorzitter Ger Geldhof vrezen de GVB'ers niet alleen voor hun baan, maar ook voor de enorme impact op het openbaar vervoer. Dat meldt Het Parool vandaag. Vrijdag staakt het GVB-personeel voor de derde keer in drie maanden uit protest tegen de plannen van verkeersminister Melanie Schultz van Haegen.

In totaal moeten er 6 tramlijnen, 1 metrolijn en 30 buslijnen geschrapt worden.
Bron: Volkskrant

Re: GVB moet 1500 banen schrappen, faillissement dreigt

Geplaatst: wo 11 mei 2011, 18:47
door Suus
Bij de privatisering heeft het GVB zich niet aangesloten bij de WW, ontslagvergoedingen moeten dus uit eigen kas betaald worden. Het ontslag van 1500 mensen is waarschijnlijk duurder dan het beschikbare eigen vermogen, waardoor het bedrijf dat niet meer kan betalen.

De metrolijn die geschrapt moet worden is lijn 54. Lijn 51 wordt ingekort tot Spaklerweg - Amstelveen Centrum en lijn 50 gaat Isolatorweg niet meer bedienen.

Tramlijnen 7, 16, 17 en 25 verdwijnen, lijn 5 op langere termijn ook. De frequentie van lijn 26 gaat fors omlaag, lijn 1 gaat Osdorp alternerend bedienen.

Bij het busvervoer moeten de buslijnen in Buitenveldert en Zuidoost allemaal weg, wordt vervangen door streekbussen. De bussen in Nieuw West worden zonder vervanging opgeheven, ook in de Westpoort gaat alles weg. Noord behoud wel het grootste deel van het busnet

Re: GVB moet 1500 banen schrappen, faillissement dreigt

Geplaatst: wo 11 mei 2011, 18:57
door BR628
Bee schreef:Bij de privatisering heeft het GVB zich niet aangesloten bij de WW, ontslagvergoedingen moeten dus uit eigen kas betaald worden.
Ik als simpele ziel zeg dan, dat is niet zo slim... Maarja, boehoe kijk ons eens zielig zijn...

Re: GVB moet 1500 banen schrappen, faillissement dreigt

Geplaatst: wo 11 mei 2011, 19:02
door Klaasje
Bee schreef:De metrolijn die geschrapt moet worden is lijn 54. Lijn 51 wordt ingekort tot Spaklerweg - Amstelveen Centrum en lijn 50 gaat Isolatorweg niet meer bedienen.
Ooit van de ontvlechting van het metronet gehoord?
  • Lijn 50 Gaasperplas - Isolatorweg.
  • Lijn 54 Gein-CS
  • Lijn 52 Amstelveen - Amsterdam Noord.

Re: GVB moet 1500 banen schrappen, faillissement dreigt

Geplaatst: wo 11 mei 2011, 19:03
door Suus
Ja, en dit is het plan voor ontvlechting. Geen dubbele lijnen meer, en dus hebben ze besloten alleen lijn 53 nog in de tunnel te laten rijden.

Re: GVB moet 1500 banen schrappen, faillissement dreigt

Geplaatst: wo 11 mei 2011, 19:09
door Klaasje
Nee.. de 54 zou dat gaan doen. Overigens zal er eerst in de rijkelijke avondbediening gesneden worden voordat er complete lijnen verdwijnen. linkje

Re: GVB moet 1500 banen schrappen, faillissement dreigt

Geplaatst: wo 11 mei 2011, 19:14
door Suus
Dat is een oude studie, de media melden nu (o.a. Parool) dat toch echt lijn 54 geslachtofferd gaat worden.

Het nachtnet gaat alle dagen van de week behalve nacht van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag de prullenbak in

Re: GVB moet 1500 banen schrappen, faillissement dreigt

Geplaatst: wo 11 mei 2011, 19:52
door willy84
Deze hele media campange is een pure hetze en bangmakerij. Slaat feitelijk nergens op.

Re: GVB moet 1500 banen schrappen, faillissement dreigt

Geplaatst: wo 11 mei 2011, 19:56
door robert55
In Het Parool wordt de voorzitter van de OR, Geldhof, geciteerd. Is dat dezelfde G. Geldhof die een kleine kwart eeuw geleden ook voorzitter van de medezeggenschap was? Dat was dus de tijd dat het GVB een soort arbeiderszelfbestuur had, niet bekend was hoeveel mensen er werkten en wat ze deden, kortom out-of-control was. Lijkt me geen geloofwaardige bron.

Re: GVB moet 1500 banen schrappen, faillissement dreigt

Geplaatst: wo 11 mei 2011, 19:59
door Klaasje
Sowieso denk ik niet dat alle bezuinigingsvarianten nu al rond zijn. Op zoiets moet je wel even studeren...

Re: GVB moet 1500 banen schrappen, faillissement dreigt

Geplaatst: wo 11 mei 2011, 20:00
door Suus
Ja klopt, die man was vroeger buschauffeur naar het schijnt.

Re: GVB moet 1500 banen schrappen, faillissement dreigt

Geplaatst: wo 11 mei 2011, 22:36
door webguy
We hebben het hier wel eens over het arbeidsethos van de GVB gehad (onsuccesvol): voormalige overheidsbedrijf, pauzes lekker ruim nemen, etc. Nou weet ik dat niet al die verhalen waar zullen zijn, maar wel iets. Heeft er wel eens een comissie of iemand onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om te boel wat efficienter te maken?

Re: GVB moet 1500 banen schrappen, faillissement dreigt

Geplaatst: wo 11 mei 2011, 23:26
door Vinny
Volgens mij is het GVB de laatste jaren door een soort schaduwaanbesteding wel degelijk veel beter gaan presteren op dit vlak. Neemt niet weg dat ik het nogal paniekzaaierij vindt, met het opheffen van 30 buslijnen verdwijnt zo ongeveer de helft van het OV aanbod, dat lijkt me niet helemaal de bedoeling. Wat mij betreft wordt er ook gekeken of het tarief niet omhoog kan. Amstedam heeft nu een van de goedkoopste kilometertarieven van Nederland.

Re: GVB moet 1500 banen schrappen, faillissement dreigt

Geplaatst: wo 11 mei 2011, 23:31
door iljitsch
Dat is een goed punt. Waarom moet er rigoreus geschrapt worden terwijl het ook een optie is om de klanten meer te laten betalen? Ik heb liever een dure bus dan geen bus. Dan heb ik nog een keus. Als dan veel mensen die dure bus laten staan kan je 'm alsnog opheffen.

Re: GVB moet 1500 banen schrappen, faillissement dreigt

Geplaatst: wo 11 mei 2011, 23:32
door Flevolander
Vergelijk deze onzinnige bangmakerij nu eens met de reactie van de directeur van het GVB van een paar weken terug. Die was van mening dat het GVB best de bezuiniging van het rijk op kon vangen, als allerlei onzinnige politieke lijntjes met 10 reizigers per dag maar mochten sneuvelen (elders in het land zijn zulke lijnen al lang verdwenen). In Rotterdam idem dito.
Van het opheffen van metrolijnen was zeker geen sprake. In Rotterdam wel van frequentieverlagingen in de ultradaluren)zondagochtend vroeg e.d.).
Er is geen enkele reden waarom de grote steden veel meer subsidie zouden moeten krijgen dan elders in het land. Sterker nog, als het rijk wil bezuinigen, dan valt er daar echt nog wat te halen (en door aanbesteding van het spoornet, maar dat terzijde). Elders in het land leiden bezuinigingen direct tot echte kaalslag in het stads- en streekvervoer.
Het stadsnet in Amsterdam is een chaotische wirwar aan matig gebruikte bus- en tramlijnen. Daar mag echt wel wat aan gebeuren. En met integratie met streeklijnen is ook niets mis. Waarom zou Buitenveldert meer bussen moeten hebben dan Amstelveen?

Re: GVB moet 1500 banen schrappen, faillissement dreigt

Geplaatst: wo 11 mei 2011, 23:36
door Flevolander
Het aanpassen van de tarieven zou een optie zijn (overal in het land), ware het niet dat het rijk bedongen heeft dat de invoering van de OV-chipkaart opbrengstenneutraal moet gebeuren. Daar komt dat lage tarief vandaan. Amsterdam had voorheen ook relatief grote zones.

Re: GVB moet 1500 banen schrappen, faillissement dreigt

Geplaatst: wo 11 mei 2011, 23:41
door iljitsch
De chipkaart is toch allang ingevoerd, zeker wanneer die bezuinigingen komen?

Kan ook geen kwaad om die poortjesbewakers daadwerkelijk zwartrijders te laten tegenhouden. Of ze ontslaan. Ze betalen om alleen maar te staren terwijl mensen achter iemand aan door het poortje gaan schiet in elk geval niet op.

Re: GVB moet 1500 banen schrappen, faillissement dreigt

Geplaatst: wo 11 mei 2011, 23:41
door Vinny
Ja hoor eens even, dat kan natuurlijk niet betekenen dat het tarief vijf jaar bevroren moet worden. Anders is het GVB inderdaad snel failliet hoor. Je kunt nou eenmaal niet eindeloos de nullijn in de tarieven handhaven, ondertussen wel koffiepauzes voor het personeel blijven betalen, ieder jaar een loonsverhoging geven en de zeer uitgebreide dienstregeling handhaven. :roll:

Re: GVB moet 1500 banen schrappen, faillissement dreigt

Geplaatst: wo 11 mei 2011, 23:54
door Flevolander
Hopelijk zijn we eind van het jaar van de strippenkaart af. En dan ook met de bemoeienis van het rijk met de tarieven.
Inderdaad liever een paar cent per km meer dan snijden in de belangrijke ov-assen.

Re: GVB moet 1500 banen schrappen, faillissement dreigt

Geplaatst: do 12 mei 2011, 00:50
door Geert
Vinny schreef:Ja hoor eens even, dat kan natuurlijk niet betekenen dat het tarief vijf jaar bevroren moet worden. Anders is het GVB inderdaad snel failliet hoor. Je kunt nou eenmaal niet eindeloos de nullijn in de tarieven handhaven, ondertussen wel koffiepauzes voor het personeel blijven betalen, ieder jaar een loonsverhoging geven en de zeer uitgebreide dienstregeling handhaven. :roll:
De tarieven mochten geloof ik niet stijgen tot een jaar na het afschaffen van de strippenkaart in een regio, dus Amsterdam kan over een paar weken al de tarieven verhogen (en Rotterdam bij wijze van spreken morgen al, want de strippenkaart is daar al langer afgeschaft).

Re: GVB moet 1500 banen schrappen, faillissement dreigt

Geplaatst: do 12 mei 2011, 07:23
door robert55
BR628 schreef:
Bee schreef:Bij de privatisering heeft het GVB zich niet aangesloten bij de WW, ontslagvergoedingen moeten dus uit eigen kas betaald worden.
Ik als simpele ziel zeg dan, dat is niet zo slim... Maarja, boehoe kijk ons eens zielig zijn...
Ik wist niet eens dat ex-ambtelijke keuzes de keuze hadden om al dan niet eigen-risicodrager voor de WW te worden. Maar je kan er van uit gaan dat dit met de vakbonden besproken en overeengekomen is in de onderhandelingen over verlies ambtenarenstatus / bedrijfs-cao.

Eigenlijk moet een bedrijf dat zoiets doet een financiƫle buffer opbouwen om aan die mogelijke verplichting te voldoen. Die is moeilijk te becijferen, daarom zou de verzekeringspremie betalen zowel slimmer als zekerder zijn.

Maar als je beide niet doet, kan je schijnbaar goedkoper zijn. De huidige WW-premie voor werkgevers is 4,2%. Er voor het gemak even van uitgaand dat driekwart van de kosten in het OV personeel zijn, zou GVB dus nog zo'n 3% per DRU duurder moeten zijn dan ze al zijn.

Re: GVB moet 1500 banen schrappen, faillissement dreigt

Geplaatst: vr 13 mei 2011, 01:00
door willy84
webguy schreef:We hebben het hier wel eens over het arbeidsethos van de GVB gehad (onsuccesvol): voormalige overheidsbedrijf, pauzes lekker ruim nemen, etc. Nou weet ik dat niet al die verhalen waar zullen zijn, maar wel iets. Heeft er wel eens een comissie of iemand onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om te boel wat efficienter te maken?
Voor dat laatste: ja dat is er. Op stadsregio amsterdam kan je zoeken en dat vindt je heel wat documenten.

Ook is er een rapport waarvan ik de titel ben vergeten. Daarin wordt onderzoek gedaan naar de bijna ondergang van het GVB. Het bedrijf was inderdaad compleet out of control. Ik ga nog is navragen of dat rapport nog te krijgen is. Het is in ieder geval van voor de doorbraak van internet.