Pagina 1 van 1

Utrechtse stadsbussen verouderd

Geplaatst: wo 11 mei 2011, 19:17
door Daniel
Utrechtse stadsbussen verouderd
Geplaatst op: woensdag 11 mei 2011 19:07
Laatst bijgewerkt: woensdag 11 mei 2011 19:17


De bus slechts met de handrem kunnen laten stoppen, stuurbekrachtiging die uitvalt in een bocht. Het zijn twee concrete voorbeelden waarmee chauffeurs van het GVU illustreren dat de blauw-witte bussen aan het eind van hun latijn zijn.
Behalve deze incidenten noemen de chauffeurs nog talloze kleinere mankementen waar ze dagelijks mee te maken hebben. "Met elke bus is wel wat: speling op het stuur, lekkende koelvloeistof, kapotte airco, spiegels die niet meer in te stellen zijn. En dat is echt iets van de laatste vier, vijf jaar", aldus enkele chauffeurs op het stadsbusstation in Utrecht. "Vroeger ging geen bus de weg op waar iets aan mankeerde. Dat is nu wel anders".

AD/Amersfoortse Courant; 11-05-2011
Lees verder

Re: Utrechtse stadsbussen verouderd

Geplaatst: wo 11 mei 2011, 22:26
door Fles
is weinig verder te lezen want dit is het hele bericht :P

Maar vertel, over welk mat gaat dit? De Van Hools zijn van eind 2002 (de dubbelgeledes althans) dus dat lijkt me niet zo'n probleem toch?

Re: Utrechtse stadsbussen verouderd

Geplaatst: wo 11 mei 2011, 22:35
door Raymond
Die 12 meter busjes die onder andere op lijn 4 rondrijden lijken me wel een kandidaat (en komen uit 1998). Al zullen de airco-problemen daar niet voorkomen ;)

Re: Utrechtse stadsbussen verouderd

Geplaatst: wo 11 mei 2011, 23:01
door Geert
Het zullen wel die rammelbussen zijn van lijn 4, 10, 30 enzo. Alhoewel het onderhoud van de meeste GVU-bussen de laatste jaren sowieso wel te wensen overlaat (kijk maar naar de hoeveelheid defecte displays en storingen met chipkaartlezers)...

Heb even het artikel opgezocht in Lexis Nexis en er wordt verder niet specifiek vermeld om welke bussen het gaat, wel dat de bussen gemiddeld 8,5 jaar oud zijn en daarmee anderhalf jaar ouder dan de richtlijnen van BRU. Er zijn volgens het artikel ook extra monteurs aangenomen om alle problemen te fixen (vooral de aircoproblemen).

Re: Utrechtse stadsbussen verouderd

Geplaatst: wo 11 mei 2011, 23:34
door Vinny
De airco is ook veel belangrijker dan de rem :')

Re: Utrechtse stadsbussen verouderd

Geplaatst: do 12 mei 2011, 08:05
door Daniel
Fles schreef:is weinig verder te lezen want dit is het hele bericht :P
Tja da's het lastige met berichten uit een papieren krant, die linken zo lastig :mrgreen:

Re: Utrechtse stadsbussen verouderd

Geplaatst: do 12 mei 2011, 08:40
door Meltrain
Ach gelukkig is het OV in het BRU recentelijk aanbesteed, dus dat betekent snel nieuwe bussen. *O*


O nee, die aanbesteding moet vermoedelijk overnieuw... -o-

Re: Utrechtse stadsbussen verouderd

Geplaatst: do 12 mei 2011, 09:21
door reisthijs
Geert schreef:Heb even het artikel opgezocht in Lexis Nexis en er wordt verder niet specifiek vermeld om welke bussen het gaat, wel dat de bussen gemiddeld 8,5 jaar oud zijn en daarmee anderhalf jaar ouder dan de richtlijnen van BRU.
Wat weer voor een deel het gevolg is van de verkoop van het GVU. Toen Connexxion het voor het zeggen kreeg zijn ze gelijk gestopt met het kopen van nieuwe bussen en kreeg het GVU in plaats daarvan de afdankertjes van de Zuidtangent (bouwjaar 2001). Die serie bussen hoort ook wel bij de 'probleemgevallen'. Naast dus die oude witte bussen uit eind jaren '90.

En tja, wat is oud? Tot 2005 reden hier nog veel CSA-bussen van bijna 20 jaar oud rond, daar was nooit wat mis mee. Al waren die natuurlijk wel veel degelijker gebouwd dan dat lagevloerspul van tegenwoordig dat na blijkbaar al na 10 jaar van ellende uit elkaar valt.

Re: Utrechtse stadsbussen verouderd

Geplaatst: do 12 mei 2011, 11:03
door find_your_spot
Daniel schreef: De bus slechts met de handrem kunnen laten stoppen,
Nu heb ik toevallig net 3 weken mijn Verkeer en Techniek examen erop zitten. Maar als je ziet dat de luchtdruk is opgebouwd (als die boven de 8 bar komt) is het geen gekke actie om de bedrijfsrem een aantal keer volledig in te trappen.

Als de luchtdruk gelijk weg valt dan ga je daar natuurlijk niet mee rijden.

Re: Utrechtse stadsbussen verouderd

Geplaatst: do 12 mei 2011, 12:28
door 010jongen
Zowat alle bussen hebben mankementen. zelfs de nieuwste vanhools (euro5), veel problemen met de wielen, die soms bonken en stuiteren als een gek. zoals eerder al vermeldt werd zijn de defecte displays ook iets van de laatste tijd, of er rijden bussen rond waarbij de platen aan de zijkant er af liggen. slecht slecht slecht... jammer, allemaal sinds de overname door cxx.
nu maar hopen dat er snel nieuwe bussen komen.

Re: Utrechtse stadsbussen verouderd

Geplaatst: do 12 mei 2011, 12:36
door find_your_spot
010jongen schreef:veel problemen met de wielen, die soms bonken en stuiteren als een gek.
Dat bonken en stuiteren van de wielen is een probleem dat je niet bij GVU kan neerleggen. Dit is een productiefout van VanHool.

Re: Utrechtse stadsbussen verouderd

Geplaatst: do 12 mei 2011, 13:02
door Suus
De hoeveelheid defecte displays bij het GVU is al jaren zorgwekkend hoog. Wat doen ze met die dingen joh?

Re: Utrechtse stadsbussen verouderd

Geplaatst: do 12 mei 2011, 15:52
door Daniel
De vraag is of de displays echt defect zijn of dat domweg de InfoXX is uitgevallen...

Re: Utrechtse stadsbussen verouderd

Geplaatst: do 12 mei 2011, 18:30
door AppleMoose
och, qua defecte displays's kan CXX in Arnhem en omgeving er ook wat van. Zelden een bus waar zo'n ding fatsoenlijk werkt.

En over dat kwaliteitsverschil in bussen van de jaren 80/90 en nu.
De bussen toen moesten 20 jaar meegaan, nu zijn bussen ouder dan 6 jaar al "te oud".
De vervoersbedrijven/provincies willen geen (dure) bussen meer die lang meegaan. Je kunt de fabrikanten het dan ook niet kwalijk nemen dat ze daarop inspringen en bussen leveren die slechts een jaar of 8 meegaan.
En als je als bedrijf denkt wel langer er mee te kunnen doen, krijg je dit soort situaties als in Utrecht.

Het is uiteindelijk de keus die je als bedrijf maakt. of een dure degelijke bus met een lange levensduur, of in diezelfde tijd geld uitgeven voor 2 tot 3 nieuwe bussen in 20 jaar, met de nodige defecten en noodreparaties.