Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door reisthijs »

Wubbo schreef:En hoe past daar de ICE nog door?
Bij ETMET 6+6 zou waarschijnlijk één van die zes IC's dus een ICE zijn. Anders past het gewoon echt niet.
0318 schreef:En wat zijn de plannen nu? IC's 6× alleen stoppend te Ede, en stoptreinen 6× tot Driebergen waarvan 2 (in spits 4) door naar Veenendaal Centrum en 2 naar Arnhem. Gevolg: Driebergen krijgt slechtere bediening richting Arnhem, De Klomp (mooie transferiumideeën, "poort" naar de Randstad) degradeert weer tot stoptreinhalte, en Veenendaal West/Centrum gaan ondanks al 20 jaar mooie ideeën over Randstadspoor alleen maar in bediening achteruit.
Je doet nu wel alsof het alleen maar slechter wordt maar ik zie toch ook diverse verbeteringen: Bunnik en Maarn krijgen beter verbinding met Arnhem, Driebergen - De Klomp kan gewoon weer rechtstreeks, IC's worden sneller doordat ze niet meer in De Klomp hoeven te stoppen (Van Veenendaal-De Klomp naar Utrecht kan best met een sprinter zo veel langzamer is dat ook weer niet).

De bediening van Veenendaal West/Centrum blijft gewoon hetzelfde als nu (2x/u als basis, 4x in de spits), waar zie jij een achteruitgang?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Klaasje »

Een mat-treintje hoeft geen snel pad en is meestal wel ergens inpasbaar in de bijsturing. Bij Utrecht CS wordt aan de oostkant redelijk veel aangepast waardoor er in ieder geval parallel gereden kan worden tot minimaal Vaartse rijn. Dan zit er niet zoveel meer tussen Vaartse rijn en Driebergen. Daar past het dan wel. Op Utrecht Centraal past het denk ik alleen als de cross-platform, directe, overstap tussen de 800-3100 en 3000-3500 wordt opgeheven en deze vlak na elkaar halteren (5 om 5 dus).
De ICE past wel, maar je krijgt dan een dubbele inhaling te Db (net als de 5700 nu in Wp.)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door webguy »

Overigens zou de viersporigheid van Utrecht - Veenendaal nogal een groot project worden sinds kort... Iemand heeft plots besloten de A12 te verbreden (waarom krijg ik de indruk dat die beslissingen sneller genomen dan die voor het spoor), waardoor station Maarn niet viersporig meer kan worden zonder of de snelweg (in een bocht) te verleggen richting Maarn-Zuid, of het spoor te verleggen richting Maarn (nog verder in achtertuinen neerzetten).
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Klaasje »

Met al die kort-volgen hobby's geloof ik niet dat dit complete stuk viersporig wordt wanneer er ingehaald kan worden de Driebergen. Sterker nog: Voor een 6/6 variant van SAAL was een inhaling te Weesp en Almere Oostvaarders ook voldoende met "kort volgen". Daartussen liggen 4 sprinterstations en 1 IC-station. Dat zijn meer haltes dan tussen Utrecht CS en Driebergen, en ongeveer evenveel als tussen Driebergen en Arnhem.
0318
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 11:47

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door 0318 »

Wubbo schreef:En hoe past dat op de infra van Utrecht Centraal?
Hetzelfde als de andere varianten van ETMET die in studie zijn; de frequentie aan Ut-zijde blijft gelijk alleen voor de bediening aan de oostzijde zijn er varianten.
Wubbo schreef:En hoe past daar de ICE nog door?
Met kort volgen zou zoiets vanaf Ut kunnen:
:xx ICE
:xx +1 IC
:xx +2 Sprinter

Of anders ICE integreren als IC die alleen op Ede stopt, en de andere twee IC's zoals nu laten rijden. In beginsel dus geen inhaling, en met de viersporigheid Driebergen of op Maarn Goederen kun je nog bijsturen, ook voor goederen of ledig mat. De perronbezetting Utrecht lijkt mij kritieker dan (het ontbreken van) integrale viersporigheid, zeker met een losse ICE.
reisthijs schreef:De bediening van Veenendaal West/Centrum blijft gewoon hetzelfde als nu (2x/u als basis, 4x in de spits), waar zie jij een achteruitgang?
De scheve 10/20 verdeling tegen een kwartierdienst nu. Bepaald niet 'spoorboekloos', bepaald niet de grote kwaliteitssprong die al jaaaren aangekondigd wordt (en die met de huidige kwartierdienst juist al enigszins was verwezenlijkt). Met een grotendeels kwartierverdeling op Ut voor bijna alle andere treinen heb je dan effectief maar 1 trein per half uur voor de meeste langere verbindingen. De Klomp wordt als transferium veel minder interessant met slechts twee stoptreinen.

Inderdaad gaan Bunnik en Maarn er wat op vooruit richting Arnhem (alhoewel: Bunnik is met overstap op IC net zo snel in Arnhem; Maarn heeft al tijden geen verbinding naar Arnhem meer dus OV-forenzen zijn al lang en breed weggejaagd). Waar het op neerkomt is dat bepaalde varianten erg ongunstig uitpakken voor de tweede grootste kern tussen Utrecht en Arnhem. Zowel ETMET-IC (op De Klomp) als ETMET-sprinter (Randstadspoor) lijken geheel aan Veenendaal voorbij te gaan en met 65.000 inwoners + diverse plaatsen eromheen vind ik dat een groot belang in het uiteindelijke model. Dat een betere bediening met de minste investeringen kan (alleen viersporig Driebergen voor de 'robuustheid', om terug te komen bij het onderwerp; dus geen wachtsporen bij Driebergen, extra perron in Ede en al helemaal geen integrale viersporigheden) maakt het helemaal mooi.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Klaasje »

Bij kort volgen moet je denken aan geplande opvolgtijden van 2 minuten. (Nu is 3 minuten de reguliere hoeveelheid.) De daadwerkelijke minimum opvolgtijd van kort volgen zit ergens tussen de 1:10 en 1:30 afhankelijk van de situatie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Wubbo »

Een tienminutendienst aan de oostzijde van Utrecht kun je vergeten als je aan de andere zijde niet ook overgaat op een 10-minutendienst. Treinseries keren in Utrecht lukt je echt niet, zeker niet als dat (een deel is van) een 10-minutendienst. Bovendien levert het lange stilstandtijden op als je van een tienminutendienst over wil op een kwartierdienst.

Je kan van alles verzinnen voor de infra, maar belangrijk is dat je weet wat je voor treindienst wil aanbieden. Dan kun je daarop je infra aanpassen. Een jaar of wat geleden wilde men IC's laten stoppen in Driebergen en dus is daarvoor het perron verlengd, nu wil men meer treinen laten rijden rond Driebergen en zijn er dus (kennelijk) meer sporen nodig. Een ding is zeker: de huidige infra van Utrecht en de lijn Utrecht - Arnhem laat het niet toe om tienminutendiensten te rijden. Overigens is viersporigheid in Driebergen alleen nuttig als je daar je stoptreinen laat inhalen door je IC's, ik vraag me af of de mensen uit Veenendaal daar heel blij van worden. Anders heb je niks aan viersporigheid omdat je toch niet kort kan volgen doordat er nog gestopt moet worden door de stoptreinen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Klaasje »

Wubbo schreef:Een tienminutendienst aan de oostzijde van Utrecht kun je vergeten als je aan de andere zijde niet ook overgaat op een 10-minutendienst. Treinseries keren in Utrecht lukt je echt niet, zeker niet als dat (een deel is van) een 10-minutendienst. Bovendien levert het lange stilstandtijden op als je van een tienminutendienst over wil op een kwartierdienst.
Hij bedoeld.. Dat er alleen verschillende bedieningsvarianten ten oosten van Utrecht zijn waarbij sprinters wel of niet Driebergen - Arnhem rijden of niet. Afhankelijk daarvan zullen er geen of een paar intercity's gaan stoppen te Db.
Je kan van alles verzinnen voor de infra, maar belangrijk is dat je weet wat je voor treindienst wil aanbieden. Dan kun je daarop je infra aanpassen. Een jaar of wat geleden wilde men IC's laten stoppen in Driebergen en dus is daarvoor het perron verlengd, nu wil men meer treinen laten rijden rond Driebergen en zijn er dus (kennelijk) meer sporen nodig. Een ding is zeker: de huidige infra van Utrecht en de lijn Utrecht - Arnhem laat het niet toe om tienminutendiensten te rijden. Overigens is viersporigheid in Driebergen alleen nuttig als je daar je stoptreinen laat inhalen door je IC's, ik vraag me af of de mensen uit Veenendaal daar heel blij van worden. Anders heb je niks aan viersporigheid omdat je toch niet kort kan volgen doordat er nog gestopt moet worden door de stoptreinen.
Ik heb al wat (prorail, dat wel) grafiekjes langs zien komen met 6x per uur een inhaling te Db . Kort volgen is een voorwaarde om de sprinters tussen de IC's te proppen zonder extra infra. In de traditionele opzet is er ongeveer 4 a 5 minuten rijtijdverschil mogelijk tussen de inhalingslocaties en met kort volgen komt dat uit rond de 6 a 7 minuten rijtijdverschil. Dan kan je met snel sprintermaterieel die 10-minutendienst net aan rijden. Over robuustheid zal ik verder niet zoveel zeggen. :X (Ja, ic's vertragen.)
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Gekko123 »

Oh, nu begin ik pas het echte doel te begrijpen: gewoon zoveel mogelijk treinen over een stuk spoor persen, zodat veel reizigers de trein uit gepest worden om alle spoorlijnen op te kunnen heffen :x
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Klaasje »

Als de IC's op Veenendaal de Klomp blijven stoppen past het ineens stukken beter. :pos:
0318
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 11:47

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door 0318 »

Klaasje schreef:Bij kort volgen moet je denken aan geplande opvolgtijden van 2 minuten. (Nu is 3 minuten de reguliere hoeveelheid.)
:shock:
Dat kun je niet menen. In de jaren '90 vertrokken de treinen richting oosten al planmatig twee minuten na elkaar vanaf Utrecht. xx:20 IC en xx:22 stoptrein. Wat is dan de winst?
wubbo schreef:de lijn Utrecht - Arnhem laat het niet toe om tienminutendiensten te rijden
Ik zie dus echt niet in waarom niet. Voor elke stop kun je zo'n 2 minuten extra rijtijd rekenen. Tussen Utrecht en De Haar zitten drie tussenstations, tussen Ede en Arnhem 2. Dat past dus gewoon (op Utrecht - De Haar nét als je niet stopt op Driebergen; als je er wel stopt ruim. Alleen een extra ICE wordt uitermate krap).

De viersporigheid in Driebergen moet hoe dan ook alleen voor bijsturing worden gebruikt. Planmatig stoptreinen door IC's laten inhalen betekent minder robuustheid en voortdurend langere reistijden voor beide treinsoorten. Als je daarentegen alleen een inhaling dynamisch plant als een van de treinen een paar minuten vertraging heeft dan is je basisdienstregeling lekker strak, en voorkom je doorgegeven vertragingen alleen als het nodig is (Driebergen ligt daarvoor dan ook ideaal, precies halverwege).
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Klaasje »

0318 schreef:
Klaasje schreef:Bij kort volgen moet je denken aan geplande opvolgtijden van 2 minuten. (Nu is 3 minuten de reguliere hoeveelheid.)
:shock:
Dat kun je niet menen. In de jaren '90 vertrokken de treinen richting oosten al planmatig twee minuten na elkaar vanaf Utrecht. xx:20 IC en xx:22 stoptrein. Wat is dan de winst?
De winst zit wel in opvolgingen. De 2 minuten opvolging is nu nauwelijks te halen wanneer je goed hard weg wilt rijden. Straks kan dat wel. Bij Utrecht kan je sowieso niet goed hard wegrijden en rij je eerst parallel. Bedenk dat de treinen straks sowieso tot voorbij aan Utrecht Vaartsche rijn (nieuwe halte sprinters) parallel kunnen rijden.
0318 schreef:
wubbo schreef:de lijn Utrecht - Arnhem laat het niet toe om tienminutendiensten te rijden
Ik zie dus echt niet in waarom niet. Voor elke stop kun je zo'n 2 minuten extra rijtijd rekenen. Tussen Utrecht en De Haar zitten drie tussenstations, tussen Ede en Arnhem 2. Dat past dus gewoon (op Utrecht - De Haar nét als je niet stopt op Driebergen; als je er wel stopt ruim. Alleen een extra ICE wordt uitermate krap).

De viersporigheid in Driebergen moet hoe dan ook alleen voor bijsturing worden gebruikt. Planmatig stoptreinen door IC's laten inhalen betekent minder robuustheid en voortdurend langere reistijden voor beide treinsoorten. Als je daarentegen alleen een inhaling dynamisch plant als een van de treinen een paar minuten vertraging heeft dan is je basisdienstregeling lekker strak, en voorkom je doorgegeven vertragingen alleen als het nodig is (Driebergen ligt daarvoor dan ook ideaal, precies halverwege).
De viersporigheid gaat gegarandeerd gebruikt worden voor het regulier inhalen van sprinters. Overigens hoef je niet gigantisch lang stil te staan als bij Driebergen. In iets meer dan 2 minuten zou je weer kunnen gaan rijden. Dat zal waarschijnlijk naar 3 minuten afgerond gaan worden. Meer is echt niet nodig. Daarbij: Een geplande inhaling is doorgaans robuuster dan het compleet afrijden van een baanvak wanneer het maar net past.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Gekko123 »

Alleen is het grote probleem op Arnhem - Utrecht dat de dienstregeling totaal niet robuust is bij een opvolging van 2 minuten. Er hoeft maar één keer een goederentrein tussendoor moeten (bijvoorbeeld stremming op betuweroute), en dan rijdt meteen alles vertraagd tot einde dienst :N
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Vinny »

Voor zover ik weet past 6-6-2 op de lijn Utrecht-Arnhem wel, maar de ICE wordt dan wel als normale IC geintegreerd en stopt ook in Driebergen en Veenendaal-de Klomp. Reistijdwinst tussen Utrecht en Arnhem kun je in ieder geval vergeten (voor alle treinen). Met viersporigheid kun je een 6-4-2-2 model doorvoeren (6 IC Utrecht-Ede-Arhem, 4 Sp Utrecht-Veenendaal-Rhenen, 2 Sp. Utrecht-De Klomp-Ede(-Arnhem), waarbij de intercity's tussen Utrecht en Arnhem wel significant versneld kunnen worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
0318
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 11:47

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door 0318 »

Klaasje schreef:De viersporigheid gaat gegarandeerd gebruikt worden voor het regulier inhalen van sprinters. Overigens hoef je niet gigantisch lang stil te staan als bij Driebergen. In iets meer dan 2 minuten zou je weer kunnen gaan rijden. Dat zal waarschijnlijk naar 3 minuten afgerond gaan worden. Meer is echt niet nodig. Daarbij: Een geplande inhaling is doorgaans robuuster dan het compleet afrijden van een baanvak wanneer het maar net past.
En dat ben ik dus niet met je eens. Zo lang alles binnen een minuut of 2, 3 van de dienstregeling rijdt (en volgens cijfers van NS geldt dat voor 80-90% van de treinen) kun je een strakke inhalingsloze dienstregeling blijven rijden en vallen de kleine afwijkingen binnen de halterings- en rijtijdmarge. Zodra één van de twee treinen 4 - 7 minuten vertraagd is kom je elkaar dus juist halverwege (op Driebergen) tegen en volgt er een dynamische inhaling.

Met planmatige inhaling op Driebergen moet je heel strak plannen op die inhaling, krijgen hoe dan ook alle stroptreinen 3 minuten extra reistijd en wordt het niet vanaf 3 à 4 minuten vertraging problematisch, maar kun je elke minuut vertraging één-op-één optellen bij de reistijd van de andere trein. Mocht de intercity 4 minuten vertraging hebben dan kun je de stoptrein niet na 20 seconden weg laten scheuren (planmatige vertrektijd is immers 3 minuten later pas), maar staat hij 3 + 4 minuten te wachten.

Dit is een erg slecht scenario. Frequentie-, reistijd-, én punctualiteitsverslechteringen voor de tweede kern tussen Utrecht en Arnhem. De zegeningen van extra infrastructuur...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Klaasje »

De grap is dat je nog veel krapper plant wanneer je niet inhaalt. De baanvakbezetting gaat dan hard richting de 100% en dat is nog nooit robuust geweest. Je hebt het wel over "zogenaamde dramatische effecten" bij een inhaling, maar die effecten schuif je alleen maar op een grotere manier door richting De Haar/Arnhem. Bovendien klinkt een dynamische inhaling heel leuk maar dan heb je wel het volgende:
Een vertraagde trein (4 a 5 minuten) ga je dan zoveel extra vertragen dat de kans groot is dat die een kering niet meer haalt en terug ook stevig vertaagd is. Op het moment dat je dit soort grappen krijgt, stort een compleet kaartenhuis in elkaar. Dat is het laatste wat je wilt hebben op zo'n traject.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Vinny »

Dat wordt meer dicipline bij het treinpersoneel en de dienstleiding... :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Klaasje »

0318 schreef:Met planmatige inhaling op Driebergen moet je heel strak plannen op die inhaling, krijgen hoe dan ook alle stroptreinen 3 minuten extra reistijd en wordt het niet vanaf 3 à 4 minuten vertraging problematisch, maar kun je elke minuut vertraging één-op-één optellen bij de reistijd van de andere trein. Mocht de intercity 4 minuten vertraging hebben dan kun je de stoptrein niet na 20 seconden weg laten scheuren (planmatige vertrektijd is immers 3 minuten later pas), maar staat hij 3 + 4 minuten te wachten.
De aankomt en vertrek van een inhaling kan ten opzichte van de cijfers die ik net noem nogal wat inveren, daarom is het een geplande tijd. De tijd vanaf het moment dat de sprinter stilstaat totdat de IC parallel rijdt kan teruggaan naar circa 45 seconden bij een goede seinplaatsing. Dan is de IC bij een goede seinplaatsing na ca. 25 seconden alweer ver genoeg weg om een rijweg voor de sprinter in te stellen en dus een paar seconden later te starten met vertrek. In 1:20 na aankomst kan de sprinter dan weer vertrekken bij Driebergen. Je moet dan wel wat witte handschoentjes klaarleggen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Wubbo »

Als je in een 10-minutendienst op Utrecht - Arnhem een doorgaande stoptrein Utrecht - Arnhem in wil leggen heb je sowieso extra infra nodig, zelfs in de variant dat de IC bij elke stoeptegel stopt die zich nu IC mag noemen heb je te veel tussenstations om de stoptrein niet in te laten halen. En de infra op die lijn is zo dat je een stoptrein niet in kan halen. De enige reële optie om in te halen is Wolfheze, maar dan moet je het wel zo gepland krijgen dat de twee in te halen stoptreinen niet tegelijk op spoor 2 staan.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Klaasje »

Na een inhaling te Driebergen past het best. Tussen Driebergen en Arnhem zitten de volgende stations: Maarn, Veenendaal de Klomp, Ede Wageningen, Wolfheze, Oosterbeek en dan ben je al bij Arnhem. Een IC staat langer stil dan een sprinter (deurcapaciteit + meer reizigers) en trekt nogal wat trager op. Dat compenseert de haltering al een gedeelte van een sprinterhaltering elders. Als de IC stopt op Veenendaal en Ede zijn er maar drie stations op dat stukje waar de IC niet stopt. Dat levert minder dan 7 minuten rijtijdverschil op en laat dat dan toevallig weer maakbaar zijn.
0318
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 11:47

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door 0318 »

Als er weer een doorgaande stoptrein komt gaat de IC hoogstwaarschijnlijk niet in De Klomp stoppen, dus dan heb je vier extra tussenstops voor de stoptrein tussen Driebergen en Arnhem. Dat wordt krap tussen tienminutendiensten in, krapper dan wat ik op Utrecht - De Haar voorstel met slechts twee of drie tussenstops.

Naast de voordelen van een doorgaande stoptrein dat je weer wat rechtstreekse verbindingen biedt tussen kleinere stations onderling (die nu ook al jaren geen onderlinge verbinding meer hebben, dus met reizigerspotentieel dat zich wel weer langzaam zal moeten opbouwen) zie ik dan ook vooral nadelen:

- Veenendaal West en Centrum krijgen scheve en/of infrequente bediening; keerspoor en overloopwissels in Veenendaal Centrum die specifiek voor Randstadspoor zijn gebouwd blijven onderbenut.
- meer infra nodig (keer/wachtsporen Driebergen, mogelijk nog een extra inhaalspoor oostelijker);
- De Klomp krijgt 8 minuten langere reistijd naar Utrecht (drie extra stops plus inhaling) en nog meer voor verdere bestemmingen; breek die parkeerplaats en de wervende verwijzingsborden maar weer af.
- Doortrekking Valleilijn naar Arnhem zit er dan waarschijnlijk niet meer in, wat juist daar weer rechtstreekse verbindingen onmogelijk maakt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Wubbo »

0318 schreef:- Veenendaal West en Centrum krijgen scheve en/of infrequente bediening; keerspoor en overloopwissels in Veenendaal Centrum die specifiek voor Randstadspoor zijn gebouwd blijven onderbenut.
Of ze onderbenut (wat is dat en hoe meet je dat?) zijn hangt af van hoe je dienstregeling er uiteindelijk uit gaat zien. In de ene variant zul je het keerspoor nodig hebben, in de andere variant kun je keren op Veenendaal Centrum zelf.
0318 schreef:- meer infra nodig (keer/wachtsporen Driebergen, mogelijk nog een extra inhaalspoor oostelijker);
Inhalen kan op een viersporig Driebergen met gemak, je zal alleen ook Ede aan moeten pakken.
0318 schreef:- Doortrekking Valleilijn naar Arnhem zit er dan waarschijnlijk niet meer in, wat juist daar weer rechtstreekse verbindingen onmogelijk maakt.
Dat zou ik nog niet zo durven zeggen: een kwartierdienst voor Wolfheze en Oosterbeek is natuurlijk mogelijk. De infra van Ede is trouwens sowieso niet handig voor een tienminutendienst in combinatie met een stoptrein die in Ede begint of uit Amersfoort komt, dus dat wordt ook een potentieel knelpunt.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Klaasje »

In het kader van PHS komt er een extra perron bij Ede-Wageningen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door webguy »

Gaat dat nog door? De huidige plannen voor Ed zijn geloof ik onduidelijk: 2 ministers geleden was er geld beloofd, maar denk dat die vorm van het project (halve tunnel), niet meer doorgaat. Het station zou wel gaan herbouwd worden ietsje verder.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Stationsgebied Driebergen-Zeist op de schop

Bericht door Klaasje »

Voor PHS heeft de vorige Minister besloten dat er een extra perron zou gaan komen. Hoe dat verder in elkaar zit zou ik niet weten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten