OV-stakingen grote steden (29 juni)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
OV-stakingen grote steden (29 juni)
OV grote steden drie dagen plat
Geplaatst op: donderdag 19 mei 2011 09:21
Laatst bijgewerkt: donderdag 19 mei 2011 09:21
RIJSWIJK - Personeel van de drie vervoersbedrijven in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam leggen begin juni op opeenvolgende dagen het werk voor 24 uur neer.
In de hoofdstad rijdt op dinsdag 7 juni geen vervoer van de GVB, een dag later volgt Den Haag en medewerkers van het Rotterdamse RET sluiten op 9 juni af.
Lees verder
Geplaatst op: donderdag 19 mei 2011 09:21
Laatst bijgewerkt: donderdag 19 mei 2011 09:21
RIJSWIJK - Personeel van de drie vervoersbedrijven in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam leggen begin juni op opeenvolgende dagen het werk voor 24 uur neer.
In de hoofdstad rijdt op dinsdag 7 juni geen vervoer van de GVB, een dag later volgt Den Haag en medewerkers van het Rotterdamse RET sluiten op 9 juni af.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: OV grote steden drie dagen plat
Geweldig weer.
Waarom wordt er niet wat creatiever omgegazan met de aanbestedingen: een aantal lijnen worden in een pakket gestopt en daar kunnen vervoerders op inschrijven. De uitvoering geschiedt echter wel onder de naam RET, met bussen van de RET en de informatie-voorziening gaat via de RET. Verder blijft het personeel ook bij de RET en wordt het door de winnaars van de concessies gehuurd (van de RET).
Op die manier wordt het OV toch aanbesteed, maar verandert er voor niemand iets (of zeer weinig in elk geval). Iedereen tevreden en deze acties kunnen ophouden. :D
Waarom wordt er niet wat creatiever omgegazan met de aanbestedingen: een aantal lijnen worden in een pakket gestopt en daar kunnen vervoerders op inschrijven. De uitvoering geschiedt echter wel onder de naam RET, met bussen van de RET en de informatie-voorziening gaat via de RET. Verder blijft het personeel ook bij de RET en wordt het door de winnaars van de concessies gehuurd (van de RET).
Op die manier wordt het OV toch aanbesteed, maar verandert er voor niemand iets (of zeer weinig in elk geval). Iedereen tevreden en deze acties kunnen ophouden. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: OV grote steden drie dagen plat
Klootzakken. Net nu ik op 7 juni in Amsterdam moet zijn.
Re: OV grote steden drie dagen plat
Je hoeft vanaf de stations nooit verder dan 3 a 4 kilometer te lopen. Zo'n ramp is dat voor die ene dag toch ook niet? (tenzij je veel haast hebt.)
Re: OV grote steden drie dagen plat
Ik moet bij de UvA zijn waar ze zo vriendelijk zijn geweest station sciencepark aan te leggen dus op zich niet problematisch. Als OV-hobbyist die dacht leuk wat metrostations te bezoeken en een eindje met die rare Amsterdamse trams te rijden is het aanzienlijk minder.
Re: OV grote steden drie dagen plat
Stakingen komen nooit goed uit maar als er honderden banen op de tocht staan zijn dit soort dingen moeilijk te vermijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OV grote steden drie dagen plat
Wat wil men nou met deze stakingen? De politiek beïnvloeden, lijkt me. Waarom hoor ik dan helemaal niets over protestacties naar/bij het gebouw van de Tweede Kamer? Nu staakt men alleen maar om het staken en hebben de reizigers het nakijken. Men gaat lekker op een stoeltje zitten bij de garage en verder niets. Daarmee kweek je onbegrip bij de reizigers. Als je gaat staken, laat dan zien dat je het ergens voor doet; rijd met alle bussen naar Den Haag en ga daar op een fluitje blazen. Dan ziet de reiziger tenminste dat je er serieus iets aan doet. Dan is het nog mogelijk dat de reizigers achter het personeel gaan staan. Nu zijn het allemaal stakingen van lik-me-vestje en hitst men elkaar op met allemaal ongegronde angstverhalen. Daar heeft helemaal niemand iets aan -o-
Re: OV grote steden drie dagen plat
Ja hoor, gaan we weer... ik word er zo doodmoe van! En de reiziger ook denk ik. Hoeveelste keer in die korte tijd is dit? Ik krijg nou niet bepaald de indruk dat politiek Den Haag er wakker van ligt, daar hoor ik nooit wat over.. dus wat voor zin heeft dit?
Ik doe ook maar wat
Re: OV grote steden drie dagen plat
Het nut van staken is volledig voorbij gestreefd, tegenwoordig gaat het enkel erom media-aandacht af te dwingen, waarbij enkel de reiziger de klos is. Ook is er nog nooit in het Nederland's OV iets niet doorgegaan doordat personeel almaar ging staken als protest daartegen. Dat staken in zijn huidige vorm is meer een teken van leven van de bonden, om hun nutteloze bestaan verder te ontkennen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OV grote steden drie dagen plat
De media-aandacht wordt met elke staking ook steeds minder volgens mij. En inderdaad, waarom niet naar het Malieveld met een fluitje en FNV-hesje? Op deze manier staken heeft echt alleen maar als doel om reizigers te treiteren, de politiek neemt hooguit voor kennisgeving aan dat men weer eens staakt...
Wat zijn eigenlijk de eisen van de stakers? Niet aanbesteden? (Gaat waarschijnlijk niet gebeuren.) Behoud van baan? (Nieuwe vervoerder moet verplicht rijdend personeel overnemen.) Tegengaan van bezuinigingen waardoor lijnen geschrapt moeten worden? (Betrek de reiziger er dan in!)
Wat zijn eigenlijk de eisen van de stakers? Niet aanbesteden? (Gaat waarschijnlijk niet gebeuren.) Behoud van baan? (Nieuwe vervoerder moet verplicht rijdend personeel overnemen.) Tegengaan van bezuinigingen waardoor lijnen geschrapt moeten worden? (Betrek de reiziger er dan in!)
Re: OV grote steden drie dagen plat
Mja, je kunt de reiziger wel BLIJVEN duperen, maar iets helpen doet dat niet. Je creëert hooguit meer agressie tegen je eigen personeel. Slim plan
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OV grote steden drie dagen plat
Sterker nog, het is het personeel zelf dat staakt (opgehitst door de vakbonden), niet het management...Fles schreef:Je creëert hooguit meer agressie tegen je eigen personeel. Slim plan
Re: OV grote steden drie dagen plat
Het nadeel van naar het Malieveld gaan is dat je er ook heen moet en dat kost vast moeite. Bussen genoeg om ze erheen te vervoeren zou je zeggen. Maar het is makkelijker om in de remise mokkend koffie te drinken met je collega's.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: OV grote steden drie dagen plat
Doet me denken aan een interne campagne bij een ander bedrijf; "de koffieautomaat lost je problemen niet op". Met andere woorden: blijven klagen tegen je collega's lost niets op. Je moet problemen en signalen daar achterlaten/melden waar er iets mee gedaan kan worden/ze opgelost kunnen worden.
Re: OV grote steden drie dagen plat
Hetzelfde management staat net zo goed achter de staking, gezien ook geen enkele moeite genomen wordt om de staking te voorkomen. Bovendien zal het hetzelfde management zijn dat bij een aanbesteding kan vrezen voor z'n baan, omdat daar geen overnameplicht voor geldt.Geert schreef:Sterker nog, het is het personeel zelf dat staakt (opgehitst door de vakbonden), niet het management...Fles schreef:Je creëert hooguit meer agressie tegen je eigen personeel. Slim plan
Re: OV grote steden drie dagen plat
Het management heeft zelfs het meest te vrezen bij de aanbesteding, want de nieuwe vervoerder zal geneigd zijn om deze mensen als "incompetente prutsers" te zien en gewoon eigen mensen het management laten doen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: OV grote steden drie dagen plat
Dat mag dus niet. Er mogen geen bedrijfsmiddelen worden ingezet om actie te voeren. Dat zal de rechter ook onmiddelijk verbieden.Chauf21 schreef: Als je gaat staken, laat dan zien dat je het ergens voor doet; rijd met alle bussen naar Den Haag en ga daar op een fluitje blazen.
immer kwaliteits posts
Re: OV grote steden drie dagen plat
Tenzij de baas die beschikbaar stelt natuurlijk.
Re: OV grote steden drie dagen plat
Wees creatief: ga met bussen van de collega stadsvervoerders of met eigen vervoer. Als je wilt zijn er zat mogelijkheden te bedenken natuurlijk. Het gaat er mij om dat men geen enkele actieve actie onderneemt anders dan op een stoeltje bij de garage te preken voor eigen parochie :) Laat zien dat het menens is en ga actief de straat op. Laat zien dat je staakt en laat dat weten bij die personen of instanties die daar iets aan kunnen doen. Nu hebben de stakingsacties een erg passief karakter en totaal geen effect.
Re: OV grote steden drie dagen plat
Er is bij een vorig protest al een bus van de HTM of de RET beschikbaar gesteld om vertegenwoordigers naar de stakingsstad te brengen. Het lijkt mij dat het management ook in een tweespalt zit over deze stakingen. Aan de ene kant vinden ze het behoorlijk vervelend dat het personeel het laat afweten, maar ze weten ook dat hun positie niet echt rooskleurig is en zelfs met aanbesteding kan je op je klompen aanvoelen dat de gewenste bezuinigingen niet zonder ontslagen kunnen plaatsvinden, hoe hard de streekvervoerders ook schreeuwen over het meenemen van het personeel, dat lukt gewoon niet als je 40% minder vervoer gaat aanbieden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OV grote steden drie dagen plat
Natuurlijk: de vakbond zal bussen moeten huren. Je kunt als bedrijf niet zomaar bussen gaan uitlenen aan elkaar. Als de bedrijfsleiding dat doet, wordt het bedrijf (ipv de werknemers) partij in het conflict. Als je ziet dat een bedrijf op een gegeven ogenblik naar de rechter gaat om een staking te verbieden dan zul je begrijpen dat ze niet extra olie op het vuur gooien door zelf partij in het conflict te worden.
Overigens weet ik wel dat er ieder 1 bus met wat personeel van de HTM en de RET naar Amsterdam is gekomen, vorige keer. Dat vond ik ook vreemd maar ik denk dat men dat door de vingers ziet.
Bussen zijn eigendom van het bedrijf dan wel de gemeente/stadsregio en zijn aangekocht voor een publieke dienst. Zij zijn dus niet van het personeel of een vakbond, en zij kunnen dan ook niet zelf bepalen wat ze er mee doen.
Het met grote aantallen bussen naar Den Haag trekken is nogal vreemd. De bussen zijn (direct of indirect) eigendom van een decentrale overheid die dan worden ingezet tijdens protest tegen het beleid van de centrale overheid. Dan loop je dus het risico dat er een strijd ontstaat tussen de G3 en de Rijksoverheid. Nu zal je zelf wel realiseren dat dat niet gaat gebeuren. Er bestaat meer in het leven dan OV. Er worden onderhandelingen gevoerd op tal van tereinen.
Meer praktisch is ook het gevaar dat zulke acties uit de hand lopen. Langzaam aan acties, afritten of snelwegen blokkeren bijvoorbeeld. Je hebt zo'n actie dan niet meer onder controle en dan wordt het een openbare orde probleem.
Overigens weet ik wel dat er ieder 1 bus met wat personeel van de HTM en de RET naar Amsterdam is gekomen, vorige keer. Dat vond ik ook vreemd maar ik denk dat men dat door de vingers ziet.
Bussen zijn eigendom van het bedrijf dan wel de gemeente/stadsregio en zijn aangekocht voor een publieke dienst. Zij zijn dus niet van het personeel of een vakbond, en zij kunnen dan ook niet zelf bepalen wat ze er mee doen.
Het met grote aantallen bussen naar Den Haag trekken is nogal vreemd. De bussen zijn (direct of indirect) eigendom van een decentrale overheid die dan worden ingezet tijdens protest tegen het beleid van de centrale overheid. Dan loop je dus het risico dat er een strijd ontstaat tussen de G3 en de Rijksoverheid. Nu zal je zelf wel realiseren dat dat niet gaat gebeuren. Er bestaat meer in het leven dan OV. Er worden onderhandelingen gevoerd op tal van tereinen.
Meer praktisch is ook het gevaar dat zulke acties uit de hand lopen. Langzaam aan acties, afritten of snelwegen blokkeren bijvoorbeeld. Je hebt zo'n actie dan niet meer onder controle en dan wordt het een openbare orde probleem.
immer kwaliteits posts
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OV grote steden drie dagen plat
Maar de stakers kunnen wel gewoon de trein nemen naar Den Haag en dan op het plein of Malieveld protesteren in bedrijfskleding. Dat maakt de staking (en de argumenten) in ieder geval beter zichtbaar dan koffie drinken in de remise.
Re: OV grote steden drie dagen plat
Wat me ook wel een aardige stunt lijkt is om op de stakingsdag met materieel uit het OV-museum te rijden rond het binnenhof, ter illustratie van de gevolgen van de bezuinigingen...
En als er dan een politicus instapt z'n chipkaart knippen met zo'n ouderwetse gaatjestang. :D
En als er dan een politicus instapt z'n chipkaart knippen met zo'n ouderwetse gaatjestang. :D
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: OV grote steden drie dagen plat
For Your Railroad Adventures
Re: OV grote steden drie dagen plat
Dat zijn dagelijkse taferelen op een dienstje Keukenhof
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten