OV-stakingen grote steden (29 juni)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door Suus »

Van dat bedrag van 23 miljoen gaat er volgens AT5 10 miljoen naar Amsterdam, de rest gaat naar Rotterdam en Den Haag...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door robert55 »

De kamerbrief heb ik nog niet gevonden, maar de bijlagen over efficiency verhoging, net optimalisatie en tariefsverhoging al wel
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door Chauf21 »

Bedankt voor de link.
Ik zit de documentjes een beetje door te nemen, maar ik vraag me af hoe serieus ik dat advies van Conquist moet nemen. De gedachte van 'opnieuw beginnen' met een lijnennet kan ik nog wel begrijpen, maar om dan maar even te opperen dat de complete stadsdienst van Zoetermeer opgedoekt kan worden en dat vrijwel alle Rotterdamse bussen weg kunnen :| Jongens, waar ze we dan mee bezig? En heb je dat voor ogen met het bezuinigen op het OV? Zo kan ik ook wel 165 miljoen euro bezuinigen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door Geert »

Volgens het onderzoek van PwC (tweede bijlage bij de link van robert55) is de te behalen effenciencywinst ook niet hoger dan 20 miljoen euro bij aanbesteden. Dat betekent dus dat er ongeveer 100 miljoen bezuinigd moet worden op het aanbod zelf lijkt me, en dat is toch een vrij fors aantal...
satkijker
Berichten: 5
Lid geworden op: za 13 dec 2008, 16:26

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door satkijker »

Chauf21 schreef:Bedankt voor de link.
Ik zit de documentjes een beetje door te nemen, maar ik vraag me af hoe serieus ik dat advies van Conquist moet nemen.
Je zal maar op Voorne Putten wonen. Volledige kaalslag op het platteland.
Dit rapport moet zo snel mogelijk in het ronde archief.

Aan spellingcontrole hebben ze ook niet gedaan. Als ik in een rapport het woord fietsenstelling lees dan weet ik het wel.
Snel een rapportje maken en een berg geld opstrijken.
Treurig
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door robert55 »

@ Geert: Niet helemaal:
PWC efficiency 10-40M, geprikt op 20M
NEA tariefsverhoging 32M
andere zaken die onder de BDU vallen 22M
net rationalisatie Conquist 68M
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door Suus »

In Amsterdam hebben ze gewoon alle buslijnen genomen, er hooguit tien genomen die kunnen blijven en de rest schrappen ze. Ben wel benieuwd waar ze hun lijstje vandaan hebben want lijn 57 is behoorlijk zeldzaam (heeft maar liefst 1 dag gereden sinds 2006) :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door Klaasje »

Er is gewoon overduidelijk gekozen voor de volgende aanpak in de rationalisatie:
  • We analyseren het vervoerssysteem van boven naar beneden. Dus: Trein; metro; tram; hov-bus; verbindende bus; ontsluitende bus;
  • Per vervoerssysteem wordt het voor dat systeem geldende haltebereik op de kaart geprojecteerd. In gebieden die door "bereik" gevuld zijn, hoeft geen onderliggend systeem te rijden.
Daarbij is er helaas aan voorbij gegaan dat een visgraatsysteem lang niet altijd goed werkt omdat de reistijden behoorlijk kunnen toenemen. Hierdoor wordt de concurrentiepositie van het OV verslechterd. Het is dus misschien wel de basis voor een sterfhuisconstructie.
Als ik met dezelfde bril naar mijn eigen woonplaats (Almere) zou kijken zijn de buslijnen 5, 10, 151, 152, 153, 155 en 156 compleet overbodig, en kan er van de lijnen 1, 3, 4 en 7 wel iets worden afgeknipt.
Laatst gewijzigd door Klaasje op ma 06 jun 2011, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door willy84 »

Kostendekkingsgraad Rotterdamse metro 80% netjes :pos:
Dan is de kdg van de Rotterdamse bus met 35% toch wel erg triest :X flink schrappen in lege bussen!

Ik vind dat er in de stukken uitgebreid wordt gemotiveerd voor de voorstellen in Rotterdam. Het Amsterdamse is echter karig uitgewerkt. De gemiddelde ov hobbyist had een beter stuk kunnen opstellen. Ik ben er wel van overtuigd dat er flink bezuinigd kan worden in Amsterdam. Mark Rutte, nog meer bezuinigen!
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door Suus »

Het is ook ergelijk dat men afstanden van 500 meter of zelfs 1000 meter hemelsbreed noemt. Dat betekend vaak dat de werkelijke afstand nog groter is, en dat je zo 1,2 kilometer naar een metrostation kan lopen. Ik denk niet dat je daarmee veel mensen blij mee kan maken. Het zou mij niets verbazen als Conquist een kaart heeft gepakt, een beetje heeft lopen schrappen, het volgens de zeemeeuwmethode ergens op een bureau heeft gekwakt en vervolgens weer snel in de eigen auto is gestapt want daar heb ik geen last van de bezuinigingen :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door willy84 »

Klaasje schreef:Er is gewoon overduidelijk gekozen voor de volgende aanpak in de rationalisatie:
  • We analyseren het vervoerssysteem van boven naar beneden. Dus: Trein; metro; tram; hov-bus; verbindende bus; ontsluitende bus;
  • Per vervoerssysteem wordt het voor dat systeem geldende haltebereik op de kaart geprojecteerd. In gebieden die door "bereik" gevuld zijn, hoeft geen onderliggend systeem te rijden.
Op deze manier kan je het Amsterdamse OV vanuit Groningen ontwerpen. Dat moet je niet door een provinciaal laten doen maar door iemand die de stad en het systeem kent. Lege bussen en nutteloze ritten schrappen prima! Kleine prijsverhoging ook oke, maar niet ruchzichloss allerlei lijnen schrappen omdat je op google hebt uitgerekend dat het wel kan. Kijk nou werkelijk hoeveel man er in een rit zitten en trek kronkel lijntjes recht.
immer kwaliteits posts
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door Klaasje »

Dat zijn gewoon de "bekende" bereikcirkels van diverse typen ov.:
  • 400 meter voor een ontsluitende bus/tram
  • 800 meter voor een verbindende-/hov - bus/-tram
  • 1000 a 1200 meter voor een railsysteem.
Die moet je alleen niet al te hard combineren met een stedelijke omgeving waar het lastig is goede fietsenstallingen te plaatsen (laat staan dat je ook daarop bezuinigt :X ), en een erg ver doorgetrokken visgraatmodel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door Suus »

Volgens mij wordt het gewoon tijd dat dit forum een adviesbureau opricht. Kunnen we tonnen verdienen terwijl we niets hoeven te doen :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door Klaasje »

Er is binnen het bureau "OV in Nederland" ook voldoende zelfreflectie: Er zijn zo ontzettend veel meningen.. :wink:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door Vinny »

In principe kan iedereen gewoon naar een treinstation fietsen in Amsterdam. Je hebt dus helemaal geen stadsvervoer nodig... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door willy84 »

Ja, maar, dat kan echt niet, is een aanslag op de ouderen een aantasting van de rechtstaat, asociaal beleid Job uh uh uh Cohen komt er maar in!
immer kwaliteits posts
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door Wubbo »

Ik heb met een aantal OVNL-ers al eens een zienswijze ingediend op een PvE (volgens mij die van Amsterdam). Dat zou je met zoiets natuurlijk ook kunnen doen, al lijkt het dan wel handig als iemand een binnendoorweggetje kent zodat het ook op een goed bureau terechtkomt, en niet bij de receptioniste van de secretaresse van iemand die wel iemand kent die er wat mee kan.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door Klaasje »

Dan zal het naar het ministerie van I & M moeten. Ik denk dat de bekenden van forumgebruikers vooral bij decentrale overheden zitten.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door Geert »

willy84 schreef:Op deze manier kan je het Amsterdamse OV vanuit Groningen ontwerpen. Dat moet je niet door een provinciaal laten doen maar door iemand die de stad en het systeem kent. Lege bussen en nutteloze ritten schrappen prima! Kleine prijsverhoging ook oke, maar niet ruchzichloss allerlei lijnen schrappen omdat je op google hebt uitgerekend dat het wel kan. Kijk nou werkelijk hoeveel man er in een rit zitten en trek kronkel lijntjes recht.
Dat is precies wat men nu ook voor Rotterdam heeft gedaan en toen vond je het wel een goed idee. Men heeft uitgerekend dat je genoeg hebt aan de metro op een aantal plekken en dat alle buslijnen dus wel weg kunnen, maar de hele ontsluitende functie van de buslijn wordt daarmee genegeerd waardoor je juist geen visgraatmodel creëert maar eerder een eilandmodel. En verder, wat Bee zegt over hemelsbrede afstanden: de werkelijke afstand is altijd groter. Wil je bewoners en bezoekers enorme afstanden laten afleggen voordat ze eens bij een ov-halte zijn?

Overigens is de kostendekkingsgraad van de bus is in Rotterdam inderdaad laag, maar de bus zal waarschijnlijk bijna altijd een slechtere kdg hebben ten opzichte van de andere lijnen: de bussen rijden de minder belangrijke lijnen die voornamelijk een ontsluitingsfunctie hebben. Je kunt zeggen 'geen lege bussen', maar dat betekent dat je de ontsluiting van de stad (en daarmee de mobiliteit van iedereen die ergens in de stad moet zijn zonder auto of fiets) enorm vermindert, òf dat je een lagere dekkingsgraad accepteert die wordt gedekt door een flink hogere dekkingsgraad van de metro (en tram). Dat geldt ook voor Amsterdam en Den Haag lijkt me.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door Suus »

Vinny schreef:De kostendekkingsgraad is hier en daar echt bedroevend laag (een aantal jaar geleden zat het GVB op zo'n 35%),
Is nu 47%. Dat is niet slecht voor een combi-concessie. Het gemiddelde van de RET is 56%, het gemiddelde van de HTM zonder Randstadrail 43% (RandstadRail heeft een kdg van 65%).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door Vinny »

Nou dat is dan behoorlijk omhoog gegaan :) Er heeft iemand zijn werk eens gedaan ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door tsov »

Bee schreef:Volgens mij wordt het gewoon tijd dat dit forum een adviesbureau opricht. Kunnen we tonnen verdienen terwijl we niets hoeven te doen :X
Ik heb vanmorgen eens een plan voor Amsterdam gemaakt in een ander topic. Dat een beetje aanpassen en opsturen? :P
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door Klaasje »

Daarmee ga je de gestelde bezuiniging niet halen schat ik zo in. :X
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door FLJ »

Er blijven dan nog vier tramlijnen teveel over. Ik ben trouwens wel benieuwd welke zes tramlijnen ze precies willen opheffen. Ik kan me voorstellen dat lijn 7 (of lijn 14), 16 en 25 zullen verdwijnen, maar wat valt er nog meer te schrappen dan? Lijn 17 misschien?
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV grote steden drie dagen plat

Bericht door find_your_spot »

Politie maakt einde aan GVB-actie A10

Actievoerende buschauffeurs van het GVB hebben dinsdagochtend enige tijd het verkeer op de A10 rond Amsterdam opgehouden.

Ze hielden alle drie de rijbanen bezet en reden extra langzaam. Daardoor ontstond er een file van enkele kilometers, liet Rijkswaterstaat weten.

De politie beëindigde de actie door de chauffeurs van de snelweg af te leiden. Volgens een politiewoordvoerster volgde er een goed gesprek, maar werden er geen boetes uitgedeeld.

Lees verder: http://www.at5.nl/artikelen/63575/stake ... ile-op-a10


Vanochtend heb ik door deze actie 25 minuten langer over mijn auto reis naar school gedaan.

Wat bezielt deze buschauffeurs om deze actie te houden? Het is hartstikke verboden om bedrijfsmiddelen in te zetten bij een staking!
For Your Railroad Adventures
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten