Pagina 2 van 3

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Geplaatst: vr 20 mei 2011, 10:42
door Klaasje
Je hebt daar helemaal geen wegbekendheid nodig omdat alles in de ETCS display staat. :X

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Geplaatst: vr 20 mei 2011, 10:59
door Geert
Ja, op de HSL zelf, maar niet voor het stuk door de Schipholtunnel :)

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Geplaatst: vr 20 mei 2011, 11:03
door find_your_spot
Geert schreef:maar er staat niets over een verbod op diesel.
Alweer twee jaar geleden heb ik welgeteld 1 diesel loc door de Schipholtunnel zien gaan van Amsterdam naar Hoofddorp over perron 6.
Het was overduidelijk want je hoorde een zwaar diesel geronk en na het passeren van deze locomotief stond de tunnel blauw van de rook. *O*

Het kan dus wel, het is al is vaker gebeurd. Waarom zou het anno nu ook niet gewoon kunnen?

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Geplaatst: vr 20 mei 2011, 11:19
door Klaasje
Volgens mij weet bijna niemand precies waarom het niet zou kunnen. Toch is het een soort mythe. (tenmiste, zoiets hoorde ik van een ex-ns-er.)
De seinafstanden zijn geschikt voor waardeloos beremde goederentreinen. Diesel is officiëel niet verboden maar kan er kennelijk niet doorheen. Goederentreinen met bulkgoed zijn volgens de netverklaring verboden maar kunnen met E-tractie er sowieso veilig doorheen. Voor gevaarlijke stoffen kan ik me daarentegen een beperking voorstellen.

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Geplaatst: vr 20 mei 2011, 11:29
door iljitsch
Ok, als ik eens wat tijd over heb ga ik met m'n camera in aanslag op station schiphol zitten totdat ik een dieseltrein betrap...

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Geplaatst: vr 20 mei 2011, 11:39
door find_your_spot
iljitsch schreef:Ok, als ik eens wat tijd over heb ga ik met m'n camera in aanslag op station schiphol zitten totdat ik een dieseltrein betrap...
Mag hopen dat je een grapje maakt. Deze kans dat dit gebeurd is waarschijnlijk 1:362

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Geplaatst: vr 20 mei 2011, 12:20
door Wubbo
Als je op het goede moment er gaat zitten moet je Sherloc van Volker langs kunnen zien komen, die rijdt er planmatig namelijk. Dan zou je kans dus nog wel eens flink richting de 1:1 kunnen gaan.

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Geplaatst: vr 20 mei 2011, 14:41
door Ennes
heeft een en ander niet te maken met dat brand/rook alarm in de tunnel? het is immers zo dat als er iemand met een rokershoestje kucht dat dat alarm afgaat.

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Geplaatst: vr 20 mei 2011, 15:16
door Freek
Vandaag staat er overigens een vervolg in de Metro. Het aantal reizigers is daarbij overigens ook met 100 gedaald naar 400.

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Geplaatst: vr 20 mei 2011, 15:20
door Ennes
Freek schreef:Vandaag staat er overigens een vervolg in de Metro. Het aantal reizigers is daarbij overigens ook met 100 gedaald naar 400.
KLIK

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Geplaatst: vr 20 mei 2011, 15:48
door iljitsch
Maar in hoeverre is het nu waar dat de HSL continu met grote storingen te maken heeft?

Naar aanleiding van wat er in de Metro staat ga ik maandag toch maar met de benelux of één van de weinige intercity's die nog rechtstreeks van Rotterdam via Leiden naar schiphol rijden in plaats van met de fyra, want ik heb geen zin om m'n vlucht te missen.

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Geplaatst: vr 20 mei 2011, 17:04
door Dexter
Klaasje schreef:Je hebt daar helemaal geen wegbekendheid nodig omdat alles in de ETCS display staat. :X
Ga jij eens even onmiddelijk je mond spoelen met zeep ja! :lol:
Gertjan schreef:Even een sleepkoppeling in de cabine leggen, en je bent klaar.
Dat zou een mooie oplossing kunnen zijn, maar dat mag weer niet van de ARBO want die vinden een sleepkoppeling te zwaar om te tillen.

Ik kan me niet onttrekken aan de gedachte dat dit land nog eens helemaal vastloopt in zijn eigen heikneuterige regeltjes... :') Even een dieselloc door Shl, betekent echt niet dat er mensen onwel worden hoor. Ja, je zal het even ruiken en misschien is er een klein rookpluimpje dat even blijft hangen. Maar ik vind dat het belang van die gestrande reizigers voor gaat. In dit geval is het wellicht goed dat er een Metro-redacteur in die trein zat, misschien gebeurt er nu eens wat.

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Geplaatst: vr 20 mei 2011, 17:17
door Ennes
Optimist! :lol:

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Geplaatst: vr 20 mei 2011, 18:13
door Klaasje
Dexter schreef:Ik kan me niet onttrekken aan de gedachte dat dit land nog eens helemaal vastloopt in zijn eigen heikneuterige regeltjes... :') Even een dieselloc door Shl, betekent echt niet dat er mensen onwel worden hoor. Ja, je zal het even ruiken en misschien is er een klein rookpluimpje dat even blijft hangen. Maar ik vind dat het belang van die gestrande reizigers voor gaat. In dit geval is het wellicht goed dat er een Metro-redacteur in die trein zat, misschien gebeurt er nu eens wat.
Dat is natuurlijk allemaal gegroeid omdat het altijd gigantisch belachelijk is dat wanneer er iets fout gaat er mensen omkomen. Om dat te voorkomen moeten we daar het uiterste voor doen. Dat 3 gram oliedamp er dan voor zorgt dat alle toeters en bellen afgaan, daar had niemand over nagedacht. En waar ze al helemaal niet over nagedacht hebben is, dat er door dit soort overdreven strenge regels nog een keer doden gaan vallen omdat helpen onveilig was. :')
Als je de overheid overal de schuld van geeft krijg je vanzelf dit soort onzin. -o-

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Geplaatst: vr 20 mei 2011, 18:53
door Caspar
Zo snel gaan die toeters daar ook weer niet af. Er is ook wel eens willens en wetens een machinist met een defecte rem aan een 1700loc door de tunnel geraasd waarna het helemaal blauw stond van de rook daar, maar behalve wat geschrokken collega's van die machinist zijn er verder geen alarmen afgegaan.

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Geplaatst: zo 22 mei 2011, 12:26
door Caspar
Even terugkomend op het reizigersaanbod in die Fyra; er was een normale trein opgeheven waarbij reizigers zonder toeslag met die Fyra mee mochten als omreisadvies. Dat verklaart het grote aantal aan reizigers misschien ook wel.

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Geplaatst: zo 22 mei 2011, 14:06
door Ennes
Extra lang genieten van de service van onze Nationale Schande en nog zonder toeslag ook, ze rouden die reizigers een naheffing moeten sturen.

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Geplaatst: ma 23 mei 2011, 00:50
door Fles
Caspar schreef:Even terugkomend op het reizigersaanbod in die Fyra; er was een normale trein opgeheven waarbij reizigers zonder toeslag met die Fyra mee mochten als omreisadvies. Dat verklaart het grote aantal aan reizigers misschien ook wel.
Nja, WEER een reden om omreisadviezen in de wind te slaan. Het is aan de orde van de dag gewoon -o-

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Geplaatst: ma 23 mei 2011, 19:31
door Wubbo
Die Fyra bleek niet alleen defect, maar ook de bovenleiding spanningloos gemaakt te hebben. Dat maakte wegslepen met iets elektrisch onmogelijk.

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Geplaatst: wo 25 mei 2011, 10:09
door Fles
Nooit iemand aan gedacht dat dat überhaupt zou kunnen natuurlijk... :roll:

Maar hiervan wordt natuurlijk geleerd dat er op Hoofddorp Opstel tactisch een dieselloc standby gehouden moet worden. Toch? :idea:

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Geplaatst: wo 25 mei 2011, 10:34
door BR628
Natuurlijk niet. Die locs zijn elders nodig he, een stilstaande lok kost geld.

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Geplaatst: wo 25 mei 2011, 11:45
door Geert
Tja, hoe vaak strandt er een Fyra door een stroomstoring? Ik denk niet dat het erg effectief is om een dieselloc bijna 24/7 paraat te hebben staan op Hoofddorp (inclusief een bevoegde machinist) voor die paar keer per jaar. Ik hoop dat hier wel van wordt geleerd om wat sneller een dieselloc heen te sturen (al dan niet via de Schipholtunnel)...

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Geplaatst: wo 25 mei 2011, 12:17
door Fles
Geert schreef:Tja, hoe vaak strandt er een Fyra door een stroomstoring?
Dit is een eenmalig iets in een verder vlekkeloos verlopende dienstuitvoering bedoel je? :')

In Duitsland is het trouwens heel normaal hoor, daar staan op een aantal plaatsen standaard tandempjes van 2 BR 218's paraat om gestrande ICE's af te kunnen slepen in geval van. Tenminste, dat was een paar jaar geleden zo. Weet niet of dat nu nog zo is.

En tsja, of je hem nou in Hoofddorp paraat hebt staan of dat je hem ergens anders vandaan naartoe moet sturen maakt natuurlijk niet uit: in beide gevallen moet er een loc beschikbaar gehouden worden.

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Geplaatst: wo 25 mei 2011, 12:24
door BR628
Fles schreef:In Duitsland is het trouwens heel normaal hoor, daar staan op een aantal plaatsen standaard tandempjes van 2 BR 218's paraat om gestrande ICE's af te kunnen slepen in geval van. Tenminste, dat was een paar jaar geleden zo. Weet niet of dat nu nog zo is.
Ja:
Afbeelding
In de vroege ochtend van 5 mei 2010 is de ICE 11 uit Bruxelles-Midi naar Frankfurt(Main) Hbf ergens tussen Luik en Aachen defect geraakt. Nadat de reizigers ongetwijfeld zijn opgepikt door de half uur daar achter rijdende Thalys uit Paris Nord naar Köln Hbf, werd pas uren later het defecte stel weggesleept. Omdat de ICE3 treinstellen BR 406 van automatische centrale bufferkoppelingen (Scharffenbergkoppeling) zijn voorzien, kan niet zomaar elk loktype een ICE stel verslepen. De Deutsche Bahn heeft daarom enkele setjes van 2 BR 218 dieselloks zo aangepast dat zij wel een ICE kunnen wegslepen. Zo passeerde in een flauw zonnetje ruim 4 uur later dan de planning ICE 4607 achter de DB 218 833 en 218 825 het station van Eschweiler op weg naar Köln Deutzerfeld.

Re: Fyra staat uren stil in weiland

Geplaatst: wo 25 mei 2011, 12:29
door Geert
Fles schreef:
Geert schreef:Tja, hoe vaak strandt er een Fyra door een stroomstoring?
Dit is een eenmalig iets in een verder vlekkeloos verlopende dienstuitvoering bedoel je? :')
Nee, zeker niet, maar niet bij elke storing hoeft een trein weggesleept te worden, bedoelde ik maar te zeggen. Duitsland kan een investering in locs wel iets makkelijker rechtvaardigen met hun honderden ICE's. Komt Nederland aan met zijn HSL'tje ;)

Overigens heeft ProRail de mogelijkheid om een loc+machinist te vorderen om treinen weg te slepen. Er kan dus ook een goederenlocomotief ingezet worden.