Sinds een tijdje wordt er hard gewerkt aan de verbouwing van Den Haag Centraal. De sjoelbak, zoals het station ook wel informeel wordt genoemd, is een beetje gedateerd en toe aan een opknapbeurt. De verbouwing past ook in een groter vernieuwingsplan van het centrum van Den Haag, waarbij het station een grotere rol krijgt als toegangspoort naar de stad. En toegangspoorten moeten er natuurlijk wel een beetje leuk uitzien - tijd dus om het gebouw uit de jaren '70 eens grondig op te knappen. De verbouwing is officieel vorige maand gestart door een handeling van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur & Milieu en inmiddels wordt er ook hard getimmerd. Enfin, meer over de plannen zelf staat op de website http://www.denhaagnieuwcentraal.nl.
Dit weekend werd er een grote klap gemaakt: een deel van het busplatform (dat boven de treinperrons zit) werd verwijderd, zodat de perrons meer lichtinval krijgen. Hiervoor werd bijna de hele stationshal afgesloten (behalve de toegang naar de wc, loketten en wat winkeltjes) en werd er een heuse loopbrug over de sporen heen gelegd. Morgenochtend moet het hele circus weer weg zijn en de stationshal weer bereikbaar.
Hier wat foto's die ik vanmiddag heb gemaakt:
We beginnen met de ingang aan de achterzijde (aan de kant van de koninklijke bibliotheek). Normaal gesproken sla je gelijk rechtsaf als je hier het station in gaat, maar nu ga je gelijk rechtdoor over een loopbrug.

Dit is de loopbrug. Rechts van de loopbrug staat een houten schutting, hierachter loopt het spoor nog door richting stationshal.

Normaal worden de treinen tegengehouden door een stevig stootjuk, nu door een stopbordje met rood sein.

Hier een kijkje achter de schutting:

Lading hout:

Op perron 5/6 kwam ik deze interessante constructie rondom de stempelautomaat tegen:

De stempelautomaat werkte overigens gewoon, maar hij valt een beetje weg tussen alle apparatuur

Het bleek een alarminstallatie te zijn die afgaat als er een trein binnenrijdt.

En door alle verbouwingsperikelen was het aantal kaartautomaten wel iets minder dan normaal, met wachtrijen als gevolg.

Deze bijzondere abri's, bedoeld om te schuilen tegen sloopherrie, wilde ik jullie niet onthouden:

Enjoy