Verbouwing Den Haag Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Verbouwing Den Haag Centraal

Bericht door Geert »

Volgens mij was er over de verbouwing van Den Haag Centraal nog geen topic, maar vanaf nu dus wel :)

Sinds een tijdje wordt er hard gewerkt aan de verbouwing van Den Haag Centraal. De sjoelbak, zoals het station ook wel informeel wordt genoemd, is een beetje gedateerd en toe aan een opknapbeurt. De verbouwing past ook in een groter vernieuwingsplan van het centrum van Den Haag, waarbij het station een grotere rol krijgt als toegangspoort naar de stad. En toegangspoorten moeten er natuurlijk wel een beetje leuk uitzien - tijd dus om het gebouw uit de jaren '70 eens grondig op te knappen. De verbouwing is officieel vorige maand gestart door een handeling van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur & Milieu en inmiddels wordt er ook hard getimmerd. Enfin, meer over de plannen zelf staat op de website http://www.denhaagnieuwcentraal.nl.

Dit weekend werd er een grote klap gemaakt: een deel van het busplatform (dat boven de treinperrons zit) werd verwijderd, zodat de perrons meer lichtinval krijgen. Hiervoor werd bijna de hele stationshal afgesloten (behalve de toegang naar de wc, loketten en wat winkeltjes) en werd er een heuse loopbrug over de sporen heen gelegd. Morgenochtend moet het hele circus weer weg zijn en de stationshal weer bereikbaar.

Hier wat foto's die ik vanmiddag heb gemaakt:

We beginnen met de ingang aan de achterzijde (aan de kant van de koninklijke bibliotheek). Normaal gesproken sla je gelijk rechtsaf als je hier het station in gaat, maar nu ga je gelijk rechtdoor over een loopbrug.
Afbeelding

Dit is de loopbrug. Rechts van de loopbrug staat een houten schutting, hierachter loopt het spoor nog door richting stationshal.
Afbeelding

Normaal worden de treinen tegengehouden door een stevig stootjuk, nu door een stopbordje met rood sein.
Afbeelding

Hier een kijkje achter de schutting:
Afbeelding
Afbeelding

Lading hout:
Afbeelding

Op perron 5/6 kwam ik deze interessante constructie rondom de stempelautomaat tegen:
Afbeelding

De stempelautomaat werkte overigens gewoon, maar hij valt een beetje weg tussen alle apparatuur :lol:

Het bleek een alarminstallatie te zijn die afgaat als er een trein binnenrijdt.
Afbeelding

En door alle verbouwingsperikelen was het aantal kaartautomaten wel iets minder dan normaal, met wachtrijen als gevolg.
Afbeelding

Deze bijzondere abri's, bedoeld om te schuilen tegen sloopherrie, wilde ik jullie niet onthouden:
Afbeelding

Enjoy :)
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Verbouwing Den Haag Centraal

Bericht door Gekko123 »

Leuke reportage. Ik kan trouwens melden, dat er (in ieder geval dit weekend) gratis koffie en thee werd uitgedeeld bij Den Haag Centraal. De koffie en het personeel waren gehaald bij railcatering Utrecht kan ik uit betrouwbare bron vermelden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing Den Haag Centraal

Bericht door Daniel »

Leuke reportage, daar in Den Haag zijn ze toch wel wat sneller met het hak-en-breekwerk starten na de officiële start van de verbouwing krijg ik 't idee.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
WSM
Berichten: 1401
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Verbouwing Den Haag Centraal

Bericht door WSM »

Zie ik nou goed dat er geen stootjuk staat tussen loopbrug en trein? Hoe verhoudt zich dat tot de veiligheid, die bij het spoor immers voor alles gaat?
Vroeger waren er op Gvc ook van dergelijke (betonnen) doorloopjes, daar stond dan nog wel een juk voor, maar toen er een Sprinter de bonbonzaak was binnengereden werden die doorloopjes afgezet wegens de veiligheid!
Wie kan dit uitleggen?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwing Den Haag Centraal

Bericht door Geert »

Er stond inderdaad geen stootjuk tussen trein en loopbrug, alleen het bordje. De treinen kwamen wel binnen met een lagere snelheid dan gebruikelijk en er waren op de meeste perrons zo te zien ook veiligheidsmensen aanwezig, wellicht dat die er waren om mensen weg te jagen als een trein niet op tijd remt.
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Verbouwing Den Haag Centraal

Bericht door Klaasje »

De grap is... Als je dat korter dan 6 weken doet mag het ineens. Als het langer dan 6 weken duurt moet er een stootjuk op minimaal 25 meter van de loopbrug worden geplaatst en moet er ATB-Vv bij het stootjuk geplaatst worden. Snapt u hem nog? :X
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Verbouwing Den Haag Centraal

Bericht door Ennes »

Als je de animaties enzo ziet, gaat het er wel gelikt uitzien allemaal.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbouwing Den Haag Centraal

Bericht door Suus »

Die virtuele tour die je zelf kan doen is erg leuk, er bewegen ook allemaal dingen zoals trams, treinen en roltrappen :D Wel jammer dat dat lelijke dak op het busstation niet vervangen wordt en dat het hoge metrostation niet te zien is.

Heb ook een foutje ontdekt als zout-over-slakkenstrooier, de bussen van Veolia tonen op de film 83 Nijmegen :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Verbouwing Den Haag Centraal

Bericht door Freek »

Vorig weekend was het zo dat als je vanaf de treinen kwam en richting de hal liep je grote doeken tegen kwam met de tekst 'naar de bussen'. Het was alleen wel verwarrend dat de pijlen zowel links als rechts aangaven als locatie voor de bussen. Als je dan niet bekend bent in Den-Haag is dat niet handig.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Verbouwing Den Haag Centraal

Bericht door Reiziger Delft »

Klaasje schreef:Snapt u hem nog? :X
Ja, dat heet risico-berekening. :P De kans op een ongeluk is groter over een periode van meer dan 6 weken, dan over een periode van minder dan 6 weken.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verbouwing Den Haag Centraal

Bericht door Vinny »

Zucht / tegen zoveel koude grond logica valt niet terug te redeneren. Maar ik begrijp dus dat 5 weken volstrekt risicoloos is en 7 weken levensgevaarlijk... :|
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Verbouwing Den Haag Centraal

Bericht door Klaasje »

Het verschil tussen de benodigde maatregelen is zo enorm groot dat het erg aantrekkelijk wordt om na 5 weken, 6 dagen en 23 uur de hele boel voor 1 uur op te ruimen en het een uur later weer terug te zetten. :X (Zeker wanneer je die 20 meter perron hard nodig hebt.)
Conclusie: Je kan beter voor 2 weken al een stootjuk neerzetten (zonder die extra maatregelen) en voor 8 weken precies hetzelfde doen.
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Verbouwing Den Haag Centraal

Bericht door Abracadabram »

Vinny schreef:Zucht / tegen zoveel koude grond logica valt niet terug te redeneren. Maar ik begrijp dus dat 5 weken volstrekt risicoloos is en 7 weken levensgevaarlijk... :|
Tja, je moet ergens een grens trekken
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Verbouwing Den Haag Centraal

Bericht door Reiziger Delft »

Vinny schreef:Zucht / tegen zoveel koude grond logica valt niet terug te redeneren. Maar ik begrijp dus dat 5 weken volstrekt risicoloos is en 7 weken levensgevaarlijk... :|
Tja, je kan alles overbeveiligen, maar dat is financieel onhaalbaar. Je moet proberen de risico's op een ernstig ongeluk zo klein mogelijk te maken. Als je dan vervolgens normen daarvoor ontwerpt zal je toch ergens een grens moeten trekken. Die is hier blijkbaar bij 6 weken.

Ander voorbeeld:

Bij 1 km/h te hard rijden in de bebouwde kom is de kans op een ongeluk nauwelijks groter
Bij 2 km/h te hard ook
[...]
Bij 50 km/h te hard zijn de risico's onaanvaardbaar groot

Ook hier zul je een grens moeten trekken. En nee, 56 km/h is niet echt gevaarlijker dan 55 km/h*, maar je zult toch ergens de grens moeten leggen voor een boete.

*Weet niet precies waar de grens voor een boete ligt
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Verbouwing Den Haag Centraal

Bericht door Klaasje »

Het is niet alleen dat er een grens is, maar vooral dat er bij die grens zo'n verschikkelijk groot verschil in maatregelen te vinden is. Het risico is groter als het langer duurt, en je zou kunnen verwachten dat het maatregelenpakket daarop is aangepast maar het moet redelijk blijven.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Verbouwing Den Haag Centraal

Bericht door find_your_spot »

Reiziger Delft schreef: Ook hier zul je een grens moeten trekken. En nee, 56 km/h is niet echt gevaarlijker dan 55 km/h*, maar je zult toch ergens de grens moeten leggen voor een boete.

*Weet niet precies waar de grens voor een boete ligt
Binnen de bebouwde kom geldt een maximum snelheid van 50 km/u.

Bij een gereden snelheid van 55 km/u gaat er een correctie van 3 km/u af.
Is een overschrijding van 2 km/u. Dat is geen boete.
Dit geldt ook voor 56 km/u. Geen boete.

Pas vanaf een gereden snelheid van 57 km/u is er na 3 km/u correctie een overschrijding van 4 km/u wat een boete van 22 euro oplevert.

Tot zover enkele Koos Spee tips in de zendtijd voor het Ministerie van Wat er staat.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verbouwing Den Haag Centraal

Bericht door Vinny »

Ook hier zul je een grens moeten trekken. En nee, 56 km/h is niet echt gevaarlijker dan 55 km/h*, maar je zult toch ergens de grens moeten leggen voor een boete.
Die vergelijking is niet volledig. Als je 88 km/h per uur op de Ringweg van Amsterdam rijdt, dan krijg je een paar tientjes boete, maar je auto en rijbewijs worden niet in beslag genomen.

Ik begrijp dat een bordje niet voor semi-permanente situaties bedoeld is, maar bovenstaand voorbeeld is een typerend voorbeeld van doorgeslagen veiligheidssysteem-autistische regelgeving waar ons land toch al zo vol van is...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
WSM
Berichten: 1401
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Verbouwing Den Haag Centraal

Bericht door WSM »

Dus er is hier gewoon sprake van een onveilige situatie. Verbijsterend dat dat mag volgens de regeltjes...
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing Den Haag Centraal

Bericht door Wubbo »

Elke trein die rijdt is een potentieel gevaarlijke situatie. Verbijsterend dat dat nog mag.
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Verbouwing Den Haag Centraal

Bericht door Klaasje »

Wat dacht je van reizigers op het station? :o :shock:
Hier komt de uitsmijter: Als iets meer dan 6 weken duurt wordt het zwaar uitgebreid getoetst door de "advocaat-vd-duivel-afdeling" van Prorail. Anders niet.
Het ergste van dit verhaal (en van de voorschriften van prorail in het algemeen die sinds een tijdje gebruikt worden), is dat het lijkt alsof er totaal geen vertrouwen meer is in de kennis en kunde van een machinist om zo'n gevaarte op tijd stil te zetten. -o-
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Verbouwing Den Haag Centraal

Bericht door TheKnitter »

Bee schreef:Heb ook een foutje ontdekt als zout-over-slakkenstrooier, de bussen van Veolia tonen op de film 83 Nijmegen :D
En er rijden alleen maar ongereviseerde ICM's op Den Haag *O*
Als dat waar zou zijn zou ik elke dag in Den Haag zijn *O*
WSM
Berichten: 1401
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Verbouwing Den Haag Centraal

Bericht door WSM »

Klaasje schreef:Het ergste van dit verhaal (en van de voorschriften van prorail in het algemeen die sinds een tijdje gebruikt worden), is dat het lijkt alsof er totaal geen vertrouwen meer is in de kennis en kunde van een machinist om zo'n gevaarte op tijd stil te zetten. -o-
Het is in elk geval op precies die locatie al eens aardig fout gegaan, gelukkig bleef het bij materiële schade: http://www.nufoto.nl/fotos/407/trein-ra ... ag-cs.html.
Er stond hier een stootblok en een betonnen loopbrug, je ziet hoe ver de trein doorschiet.
Zo'n steigertje gaat dus helemaal aan gort.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Verbouwing Den Haag Centraal

Bericht door Klaasje »

Maar 25 meter doorschietlengte én ATB-Vv is wel erg veel van het goede voor zo'n tijdelijke situatie hoor. -o-
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Verbouwing Den Haag Centraal

Bericht door Dexter »

Ik kwam vandaag voor het eerst tijdens de werkzaamheden Gvc binnenrijden en je moet het wel heel erg bont maken om niet te zien dat de perrons daar ingekort zijn en door te schieten.

Allereerst toen ik bij het in dienst komen vanochtend vroeg mijn IAM-informatie (Infra Informatie Aan Machinisten) doornam, stond er in 10-voud (voor elk perronspoor en vanuit elke richting) in koeieletters per perronspoor vermeld welke sporen en over welke afstand precies ze zijn ingekort. Deze info wordt ook op het dienstkaartje vermeld en is dus niet te missen. De tijdelijke snelheidsbeperking voor binnenkomende treinen bedraagt 10 km/h.

Toen ik dan Gvc kwam binnenrijden, stonden er voor elk spoor L-, A- en E-borden (Langzaam, Aanvang, Einde) die de precieze lengte waarvoor de tijdelijke snelheidsbeperking geldt markeren. De L-borden stonden al aan het begin van het emplacement, de A-borden aan het begin van elk perron en de E-borden merkwaardig genoeg na het tijdelijke stopbord en de 2 zandzakken die daar achter waren neergezet. Als je dat dus letterlijk zou nemen en zou doordenderen, mag je dus na het E-bord je normale snelheid weer hernemen. :lol:

Verder werden binnenkomende treinen gesignaleerd met een korte sirene en een oranje zwaailicht en stond op elk perron een veiligheidsman met een oranje hesje, die bij eventueel doorschieten de reizigers kan wegjagen. Ik hou er wel van om een grootse entree te maken, maar dit is wel weer een beetje veel van het goede. :wink:
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Verbouwing Den Haag Centraal

Bericht door iljitsch »

Ik was twee weken geleden even in Den Haag en toen waren ze ook al bezig. Ik kwam op zaterdag aan en toen lagen die bruggen er al en was nagenoeg de hele hal dicht. Op maandag was echter de hal weer open, durf niet met m'n hand op m'n hart te zweren dat de bruggen ook weg waren.

Het is ook bizar hoeveel nieuwe hoge gebouwen er rond dat station neergeplempt zijn in die paar jaar dat ik weg ben. En er komt nog meer bij, zelfs nu de M op het stationsplein niet doorgaat.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten