Pagina 1 van 1

Velserspoortunnel pas in 2009 veiliger

Geplaatst: zo 18 mei 2008, 14:05
door M57
Velserspoortunnel pas in 2009 veiliger

BEVERWIJK/VELSEN - De renovatie van de Velserspoortunnel is een jaar uitgesteld. Prorail kon het enorme project, dat voor de zomer van 2008 op de agenda stond, niet bijtijds aanbesteden.

,,We zouden dit jaar anders maar een deel van de werkzaamheden hebben kunnen laten uitvoeren. Het probleem is dat het een zo'n enorme klus is dat we er niet genoeg aannemers voor konden vinden. Toen leek het ons beter om het werk een jaar door te schuiven'', vertelt Lidwien de Pater van Prorail. Splitsen van de werkzaamheden was niet aanvaardbaar, omdat de overlast voor de reizigers dan te groot zou worden. ,,We willen alles in één keer in de zomermaanden doen, omdat dan minder mensen van het spoor gebruik maken. Wel staan wat kleinere klussen gepland voor aan het eind van dit jaar'', vertelt De Pater.

Volgens Prorail is de veiligheid van de spoortunnel door het uitstel niet in geding. ,,We moeten voldoen aan Europese regels maar de tunnel is op dit moment voldoende veilig. De trein zal er nooit stil komen te staan, dat is nagenoeg uitgesloten'', zegt De Pater. Verder uitstel van de renovatie is overigens niet aan de orde. Het werk moet voor 2010 zijn uitgevoerd.

De ruim 50 jaar oude Velserspoortunnel werd eind vorige eeuw wel de meest onveilige tunnel van Nederland genoemd. Die kwalificatie gaat inmiddels niet meer op. Er is al op tal van punten actie ondernomen. De betonconstructie is gerenoveerd, veel onderdelen zijn vervangen. Ook de verlichting van de tunnel is aangepakt.
Bron is de website van het NHD.

Lees vooral ook de interessante reactie op het artikel van "Firefly":

Code: Selecteer alles

Mevr. De Pater kan het mooi vertellen maar vergeet toch een paar belangerijke punten want aannemers wilden het wel doen alleen de randvoorwaarden welke in de aanbesteding zaten waren nogal wurgend te noemen! 
- werk moest in 4 weken in de bouwvak gereed! Dit was niet realiseerbaar (zelfs niet als aannemers in een combinatie zouden werken) 
- De boete-clausule bij het niet halen van de deadline was enorm 
- Aan- afvoer van het materiaal en materieel in- uit de tunnel was praktisch onuitvoerbaar doordat er geen ruimte wordt gegeven door Prorail (treintjes moesten blijven rijden op Beverwijk) 
En dan wordt er door de aannemer bij de aanbesteding randvoorwaarden gesteld waaraan Prorail niet kon voldoen op korte termijn en dus werd de aanbesteding afgebroken!!! 
De Velserspoortunnel loopt onder het Noordzeekanaal door en verbindt Driehuis en Beverwijk.

Re: Velserspoortunnel pas in 2009 veiliger

Geplaatst: ma 19 mei 2008, 13:39
door Markie
Ik kan het alleen maar met de toevoeging van Firefly eens zijn... Het is goed dat de aannemers eens hun tanden hebben laten zien en ProRail gedwongen is het werk uit te stellen...

De eisen waren gewoon absurd en onhaalbaar. :shock: