Toegankelijkheid bus voor gehandicapten nog niet optimaal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Toegankelijkheid bus voor gehandicapten nog niet optimaal

Bericht door Daniel »

Toegankelijkheid bus voor gehandicapten nog niet optimaal
Geplaatst op: donderdag 26 mei 2011 22:57
Laatst bijgewerkt: donderdag 26 mei 2011 22:59


Mensen met een fysieke handicap kunnen nog altijd niet zelfstandig reizen met stads- en streekbussen. Dat bleek vandaag tijdens een test in Dordrecht.
De deelnemers reizen in groepjes met drie verschillende bussen. De chauffeurs zijn op de hoogte, maar weten niet in welke bus wordt ingestapt. De passagiers weten van niets. Mensen in een rolstoel kunnen niet zelfstandig de bus inrijden. De meeste bushaltes zijn vorig jaar wel opgehoogd, maar de rijplaat om de bus in te komen is onmogelijk vanuit een rolstoel te bedienen.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Toegankelijkheid bus voor gehandicapten nog niet optimaa

Bericht door Daniel »

Reportage van RTV Dordrecht:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=l4TXr18D ... r_embedded[/youtube]
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Toegankelijkheid bus voor gehandicapten nog niet optimaa

Bericht door find_your_spot »

In het filmpje zie ik een aantal dingen die opvallen. Zoals een Arriva buschauffeur die schandalig ver vanaf de halte staat en een Qbuzz bus die niet naar rechts geknield staat. De buschauffeur had dit handmatig aan kunnen zetten zodat de knik in de rolstoelplanl nihil wordt.

Overigens hebben in onze concessie alle bussen een rolstoelplank en deze probeer ik op eindpunten met toestemming van de chauffeur altijd even uit. Uit mijn steekproeven blijkt dat 24 van de 45 elektrische rolstoel planken dienst weigert.

Volgens mij kun je dan beter een handmatige plank hebben. Kwestie als buschauffeur van een passagier aanspreken.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Toegankelijkheid bus voor gehandicapten nog niet optimaa

Bericht door Daniel »

Die Arrivabus die ver van de halte staat is op 't station en tja, daar heb je een zekere krapte met indraaien als de aankomende bus tussen twee andere bussen in moet manouvreren.
Overigens heb ik ook weleens gezien dat de handmatige plank amper uitgeklapt te krijgen was doordat het gat waarin het handvat zit compleet vol zat met vuil (niet gek natuurlijk dat zo'n plek die wat lager is als de rest van de vloer volloopt met vuil bij het schoonmaken van de bus)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Toegankelijkheid bus voor gehandicapten nog niet optimaa

Bericht door VIRM »

Dit is eigenlijk niet zo verbazingwekkend. En deze proef is alleen uitgevoerd met de bus in Dordrecht. De trein of andere bus/tram/metro-concessies worden niet uitgeprobeerd. :)

Zelf ben ik erg fysiek beperkt (visuele beperking met waarschijnlijk niet al te veel meer zicht dan de man in de film) en reis regelmatig met het OV. Wat die slechtziende man in het filmpje zet over de geluidsinstallatie klopt: ik merk regelmatig dat bij Connexxion-bussen en GVB-metro's het volume gewoon veel te laag staat.

Als je maatregelen voor mensen met een beperking treft, zorg dan dat het werkt en dat het goed wordt uitgevoerd. Anders heeft het gewoon helemaal geen nut en is het weggegooid geld.
Beul van de blindegeleidelijn
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Toegankelijkheid bus voor gehandicapten nog niet optimaa

Bericht door find_your_spot »

VIRM schreef:Zelf ben ik erg fysiek beperkt (visuele beperking met waarschijnlijk niet al te veel meer zicht dan de man in de film) en reis regelmatig met het OV.
Binnenkort ook maar met de verborgen camera samen op pad?

Overiges opperde ik 4 weken geleden nog dat STF, HTM_tram en ik binnenkort een hele nacht gaan nachtbussen.
STF met de kinderwagen, HTM_tram in rolstoel en ik achter de rollator.

Wij vinden dat ook het nachtnet toegankelijk moet zijn voor mensen met een lichamelijke beperking! :Y
For Your Railroad Adventures
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Toegankelijkheid bus voor gehandicapten nog niet optimaa

Bericht door BR628 »

Geloof je toch zeker zelf niet :lol:
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Toegankelijkheid bus voor gehandicapten nog niet optimaa

Bericht door iljitsch »

Is er ooit onderzoek naar gedaan of bijvoorbeeld mensen in een rolstoel van de bus gebruik willen maken? Ik heb het idee dat dit maar zeer weinig voorkomt. In de trein zie je nog wel een enkele keer zo'n loopplank uitgerold worden maar in de bus zie je voornamelijk (enorme) kinderwagens, kan me niet herinneren dat ik daar ooit een rolstoel gezien heb.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Toegankelijkheid bus voor gehandicapten nog niet optimaa

Bericht door VIRM »

find_your_spot schreef:
VIRM schreef:Zelf ben ik erg fysiek beperkt (visuele beperking met waarschijnlijk niet al te veel meer zicht dan de man in de film) en reis regelmatig met het OV.
Binnenkort ook maar met de verborgen camera samen op pad?

Overiges opperde ik 4 weken geleden nog dat STF, HTM_tram en ik binnenkort een hele nacht gaan nachtbussen.
STF met de kinderwagen, HTM_tram in rolstoel en ik achter de rollator.

Wij vinden dat ook het nachtnet toegankelijk moet zijn voor mensen met een lichamelijke beperking! :Y

Waarom niet? Alleen zou het dan op onbekende plekken moet zijn, want op mijn reguliere stations zoef ik zo alle goedziende mensen voorbij. :mrgreen:

Je zou inderdaad Nachtnet kunnen uitproberen. NS biedt reisassistentie aan zodat je met een verrijdbare brug met rolstoel en al naar binnen kan. Geen idee of dat ook voor het Nachtnet geldt. Die worden overigens emestal uitgevoerd door VIRM's voor zover ik zag, dus daar kom je niet zomaar naar binnen met een rolstoel. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Toegankelijkheid bus voor gehandicapten nog niet optimaa

Bericht door VIRM »

Owja FYS, ik heb hier nog een simulatiebril en wat oude versleten blindenstokken thuisliggen, dus je mag ook de gehandicapte uithangen als je wilt. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Toegankelijkheid bus voor gehandicapten nog niet optimaa

Bericht door Chauf21 »

Tijdens de bijscholingscurcussen voor buschauffeurs wordt ook aandacht besteed aan dit onderwerp. Tijdens mijn sessie zijn we op pad gegaan met een blinde meneer en met een rolstoel. Een leerzame dag, waar we allemaal van geleerd hebben. Sommige dingen liggen buiten de invloedsfeer van een buschauffeur (zoals te hoge haltes of onhandig gesitueerde haltes waardoor je niet netjes dicht en recht langs de halte kan staan of de inrichting van de bus zelf), andere dingen kan een chauffeur zichzelf wel aanleren (bijvoorbeeld omroepen dat er vlak voor of vlak na de halte gestopt wordt als de halte zelf niet bereikbaar is) en weer andere dingen vereisen een wisselwerking tussen de reiziger en de chauffeur (bij het instappen vragen of de gewenste halte bereikbaar is of dat er omleidingen zijn).

Er kan nog een hoop verbeterd worden en het zou inderdaad weggegooid geld zijn als (kleine) maatregelen niet goed of zels averechts blijken uit te pakken.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Toegankelijkheid bus voor gehandicapten nog niet optimaa

Bericht door reisthijs »

iljitsch schreef:In de trein zie je nog wel een enkele keer zo'n loopplank uitgerold worden maar in de bus zie je voornamelijk (enorme) kinderwagens, kan me niet herinneren dat ik daar ooit een rolstoel gezien heb.
Ik zie in Utrecht toch wel redelijk vaak rolstoelers in de bus. Natuurlijk is het maar een kleine groep OV-gebruikers maar ze zijn er dus zeker wel.
VIRM schreef:Die worden overigens emestal uitgevoerd door VIRM's voor zover ik zag, dus daar kom je niet zomaar naar binnen met een rolstoel. :mrgreen:
Het ligt er wel een beetje aan wat voor rolstoel het is. Ik ben weleens rolstoelgebruikers tegengekomen die zelfstandig een VIRM in en uit weten te komen. :Y
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Toegankelijkheid bus voor gehandicapten nog niet optimaa

Bericht door Geert »

VIRM schreef:Zelf ben ik erg fysiek beperkt (visuele beperking met waarschijnlijk niet al te veel meer zicht dan de man in de film) en reis regelmatig met het OV. Wat die slechtziende man in het filmpje zet over de geluidsinstallatie klopt: ik merk regelmatig dat bij Connexxion-bussen en GVB-metro's het volume gewoon veel te laag staat.
Dat van Connexxion kan wel erg per regio verschillen: rondom Utrecht kan ik de omroep vaak luid en duidelijk verstaan, maar rondom Leiden en de Flevopolder vaak weer niet (te zacht of helemaal uit). En ook Connexxion-dochter GVU heeft vaak slecht verstaanbare omroep in de bus. Maar inderdaad: het is zonde om zulke middelen niet goed te gebruiken.

In Zeist zie ik trouwens vaak blinden en slechtzienden in de bus (met en zonder hond). Die weten meestal prima hun weg te vinden :) Vanmiddag zag ik in de bus zelfs twee mensen met blindengeleidehond. De honden gingen aan elkaar snuffelen in plaats van hun eigenaren te begeleiden, blijkbaar is er toch wat hondeninstinct overgebleven :lol:
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Toegankelijkheid bus voor gehandicapten nog niet optimaa

Bericht door VIRM »

Geert schreef: In Zeist zie ik trouwens vaak blinden en slechtzienden in de bus (met en zonder hond). Die weten meestal prima hun weg te vinden :) Vanmiddag zag ik in de bus zelfs twee mensen met blindengeleidehond. De honden gingen aan elkaar snuffelen in plaats van hun eigenaren te begeleiden, blijkbaar is er toch wat hondeninstinct overgebleven :lol:
Dat zou zomaar kunnen, want er zit een school voor visueel beperkten in Zeist. ;)
Overigens kan het nog leuker: eens in de zoveel tijd wordt er in Houten een beurs gehouden voor hulpmiddelen voor visueel beperkten. Vorig jaar leek de Connexxion-bus die daar naartoe reed net op een rijdende kennel. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Toegankelijkheid bus voor gehandicapten nog niet optimaa

Bericht door find_your_spot »

Geert schreef: Dat van Connexxion kan wel erg per regio verschillen: rondom Utrecht kan ik de omroep vaak luid en duidelijk verstaan, maar rondom Leiden en de Flevopolder vaak weer niet (te zacht of helemaal uit). En ook Connexxion-dochter GVU heeft vaak slecht verstaanbare omroep in de bus. Maar inderdaad: het is zonde om zulke middelen niet goed te gebruiken.
Dat heeft helemaal niks met regio te maken. Bij Connexxion, Veolia, Arriva en Syntus kan de buschauffeur zelf op zijn of haar Infoxx, Albatros, Pro Data het volume instellen.

De afroepen kun je in elke regio hard door de bus laten galmen of op fluister volume zetten.

Daar in tegen kunnen tram, buschauffeurs en metrobestuurders van GVB, RET en HTM niet aan hun volume zitten en is deze dan ook vaak op hetzelfde niveau.
For Your Railroad Adventures
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Toegankelijkheid bus voor gehandicapten nog niet optimaa

Bericht door iljitsch »

Je hebt ook vaak dat de omroep in treinen op fluisterniveau is. En zelfs soms op stations.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Toegankelijkheid bus voor gehandicapten nog niet optimaa

Bericht door Geert »

find_your_spot schreef:
Geert schreef: Dat van Connexxion kan wel erg per regio verschillen:
Dat heeft helemaal niks met regio te maken. Bij Connexxion, Veolia, Arriva en Syntus kan de buschauffeur zelf op zijn of haar Infoxx, Albatros, Pro Data het volume instellen.

De afroepen kun je in elke regio hard door de bus laten galmen of op fluister volume zetten.
Ja, dat weet ik. Maar zelfs met die kennis in het achterhoofd vind ik dat in sommige regio's de omroep beter te verstaan is dan in andere regio's. Wellicht dat men in Utrecht er beter op let dan in andere concessies?
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Toegankelijkheid bus voor gehandicapten nog niet optimaa

Bericht door VIRM »

@Iljitsch: dat klopt. Treinen en stations hebben vaak genoeg hetzelfde probleem met betrekking tot de omroep. Het is dan handig als iemand met een visuele beperking zo mondig is om het gewoon aan omstanders te vragen welk station de trein bij staat. In die zin is de automatische halte-afroep, als ze zin hebben om het te doen, wel een goede uitkomst. Bij de SLT's gaat het steeds beter met die dingen, bij de SGMm's worden ze steeds meer onbetrouwbaar naar mijn ervaring en bij de VIRM's vraag ik mij af waarom de nieuwste stellen ze niet hebben. :)

Overigens kan een omroepinstallatie in de bus hard genoeg staan, maar het heeft weinig zin als er een paar kakelkippen/Libelle-zomerdagtypen bij je in de buurt zitten. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Toegankelijkheid bus voor gehandicapten nog niet optimaa

Bericht door iljitsch »

Hm, ik zat een tijdje geleden in de sprinter van Den Haag CS naar Ypenburg, en de automatische afroep + beeldscherm van de SLT liepen toen (meen ik) twee stations voor. Erg verwarrend. Het verbaasde me ook zeer dat dit niet gecorrigeerd werd.

Van de zomer heb ik ook redelijk wat geSLTd, en de automatische afroep beviel me wel. In eerste instantie lijkt dat "dames en heren, goedemiddag" wat overdreven, maar het geeft je precies de tijd om je in te stellen om informatie te ontvangen en om zonodig je muziek uit te zetten. Wel wat duidelijk dan dat er onverwacht "koperNIEKusplèn" door een luidspreker kraakt.

Overigens hoef je geen visuele beperking te hebben (ok, misschien op het normale ouder worden na) om wat te hebben aan de omroep op stations, want er zijn zat situaties waarbij de CTAs niet (goed) zichtbaar zijn vanwege de afstand of omdat er dingen in de weg zitten.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Toegankelijkheid bus voor gehandicapten nog niet optimaa

Bericht door find_your_spot »

Geert schreef:.
Maar zelfs met die kennis in het achterhoofd vind ik dat in sommige regio's de omroep beter te verstaan is dan in andere regio's. Wellicht dat men in Utrecht er beter op let dan in andere concessies?
Nee. Alle bussen van de regio Utrecht. Zowel Volvo's, Van Hools als Ambassadors hebben een zeer goedkoop model speakertje.
Te herkennen aan het zeer hoger gehalte treble en het volledig bass loos zijn.

Waarschijnlijk ervaar jij dit schelle treble geluid als duidelijker, en daar moet ik je gelijk in geven.

Alhoewel ik Marion Jager mooier vind met een vol stem geluid!
For Your Railroad Adventures
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Toegankelijkheid bus voor gehandicapten nog niet optimaa

Bericht door VIRM »

*zoekt op Google*
Ah, Marion Jager van Connexxion? Die is inderdaad goed om naar te luisteren. :)
Ik vind die van de HTM overigens best 'cool' klinken. :)

Maar FYS, laat maar weten wanneer je die undercover camera wil laten rollen. *O*
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Toegankelijkheid bus voor gehandicapten nog niet optimaa

Bericht door Klaasje »

find_your_spot schreef:
VIRM schreef:Zelf ben ik erg fysiek beperkt (visuele beperking met waarschijnlijk niet al te veel meer zicht dan de man in de film) en reis regelmatig met het OV.
Binnenkort ook maar met de verborgen camera samen op pad?

Overiges opperde ik 4 weken geleden nog dat STF, HTM_tram en ik binnenkort een hele nacht gaan nachtbussen.
STF met de kinderwagen, HTM_tram in rolstoel en ik achter de rollator.

Wij vinden dat ook het nachtnet toegankelijk moet zijn voor mensen met een lichamelijke beperking! :Y
Waar zitten de knoppen "dit vind ik leuk" en "RT"?
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Toegankelijkheid bus voor gehandicapten nog niet optimaa

Bericht door STF »

Moet er ook iets in die kinderwagen liggen, find_your_spot? Ik vrees dat we last krijgen met de kinderbescherming wanneer we in het holst van de nacht met een kinderwagen in de bus stappen.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Toegankelijkheid bus voor gehandicapten nog niet optimaa

Bericht door find_your_spot »

STF schreef: Ik vrees dat we last krijgen met de kinderbescherming wanneer we in het holst van de nacht met een kinderwagen in de bus stappen.
Daar hadden we sowieso al problemen mee omdat die kleine draak HTM_tram de eerste keer nog 16 jaar oud was.
For Your Railroad Adventures
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Toegankelijkheid bus voor gehandicapten nog niet optimaa

Bericht door VIRM »

Gewoon een pop in de kinderwagen doen. :D

Andere toegankelijkheidstest (even een sadistische gedachte die ik sowieso NOOIT zou uitproberen): wapperen met een treinkaartje voor een hond en zeggen dat hij er in de trein vandoor is gegaan... :mrgreen:

Overigens viel het mij op dat (met name) de slechtziende meneer in het filmpje het niet had over de positionering van de CiCo's. Kennelijk komt hij zelf uit Dordrecht en weet waar die dingen in de bus hangen. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten