Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Berichtdoor Vinny » Wo 15 Jun 2011, 12:57

Ik fietste gisteren langs de VU en zag tot mijn grote verbazing dat men daar bezig is met de aanleg van een nieuwe trambaan. Volgens het begeleidende bouwbord worden de trams 24 en 16 doorgetrokken naar de VU (metrohalte Boelelaan/VU). Waar is dat nou weer in hemelsnaam voor nodig? Pure geldverspilling, omdat beide trams tot aan het Stadionplein en de 16 zelfs tot aan het Concertgebouw samen lopen met de toch al onderbezette Connexxion lijnen. Moest er niet bezuinigd worden op het openbaar vervoer ofzo? :roll:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Berichtdoor Suus » Wo 15 Jun 2011, 13:25

Het eindpunt wordt verlegd omdat het huidige eindpunt gebruikt gaat worden voor uitbreiding van het VU Medisch Centrum.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Berichtdoor Vinny » Wo 15 Jun 2011, 13:26

Tja, ik zou tram 16 gewoon opheffen en tram 24 inkorten tot het Stadionplein. Dan ben je er ook...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Berichtdoor STF » Wo 15 Jun 2011, 13:57

Op het Stadionplein kan en mag niet meer gekeerd worden van het stadsdeel (eindpuntshuisje past niet in het straatbeeld), daarom zijn beide lijnen juist destijds doorgetrokken naar het ziekenhuis.

Klaasje
Berichten: 5993
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Berichtdoor Klaasje » Wo 15 Jun 2011, 14:12

Waarom zijn er uberhaubt eindpunthuisjes? :X

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Berichtdoor Vinny » Wo 15 Jun 2011, 14:14

Het eindpunthuisje past niet in het straatbeeld. Typisch Nederlandse regelzucht weer... :neg:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Berichtdoor Suus » Wo 15 Jun 2011, 14:19

Klaasje schreef:Waarom zijn er uberhaubt eindpunthuisjes? :X

Daarin zitten dingen als toiletten, pauzeruimte en koffieautomaat. Op het CS is er geen tijd en ruimte voor die voorziening, dus moeten die elders geplaatst worden -> Eindpunthuisjes.
Rame à l'approche

Klaasje
Berichten: 5993
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Berichtdoor Klaasje » Wo 15 Jun 2011, 14:21

Doe het ergens onderweg en combineer het voor meerdere lijnen zou ik zeggen. Of mag dat niet?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Berichtdoor Suus » Wo 15 Jun 2011, 14:40

Er zijn wel lijnen die hun eindpunthuisje ergens halverwege de route hebben, lijn 49 heeft of had een huisje op Gaasperplas, maar voor de meeste tramlijnen zijn er geen mogelijkheden om de voorzieningen te combineren.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Berichtdoor STF » Wo 15 Jun 2011, 15:10

Lijn 49 is qua eindpuntshuisje verhuisd naar Bijlmer Arena, lijn 26 en 51 zijn volgens mij de enige twee die zowel onderweg (remise Zuiderzeeweg / Station Zuid) als op het eindpunt een huisje hebben.
Een hoop buslijnen hebben hetzelfde huisje (Sloterdijk, Molenwijk, Olaf Palmeplein, Amstelstation, Holendrecht, Station Zuid, Lelylaan) terwijl dat bij de tram en metro niet tot nauwelijks voorkomt.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Berichtdoor Suus » Wo 15 Jun 2011, 15:29

Het mooiste is misschien nog wel lijn 44, van die lijn staat het huisje bij Holendrecht. Kijk eens hoe efficiënt dat is!

Alle voorzieningen van lijn 53 zijn volgens mij verhuisd naar Gein. Het oude kaartverkoophokje is nu iig helemaal leeg in plaats van gevuld met personeel.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Berichtdoor STF » Wo 15 Jun 2011, 15:32

Lijn 44 heeft bij Galjoen in Diemen toch ook nog een toilethuisje net zoals lijn 22 in de Zaanstraat? Lijn 43 heeft zijn huisje aan de route van de 42 zitten bij KSNM laan.

find_your_spot
Berichten: 3046
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2009, 09:13

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Berichtdoor find_your_spot » Wo 15 Jun 2011, 16:13

Klaasje schreef:Waarom zijn er uberhaubt eindpunthuisjes? :X

Om je depot af te storten en nieuwe vervoerbewijzen aan te schaffen.
Koffie drinken
Plasje plegen en spetterpoep legen
Tosti vreten
TV kijken
Bijkomen met een goede massage in de massagestoel
Internetten
Meezingen met de radio
IJsje likken
Uit het raam hangen
Gratis bellen
Roken in de rookruimte
En heel belangrijk, sociaal zijn met je collega's

Ben ik nog wat dingen vergeten?
For Your Railroad Adventures

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Berichtdoor robert55 » Wo 15 Jun 2011, 20:00

Er is minstens 1 eindpunt waar geen huisje staat, maar bedrijfsruimte is gehuurd in een groter gebouw: Van Hallstraat [lijn 10].

Pauze ruimte onderweg lijkt me niet zo efficient, kost namelijk toch tijd om van bestuurder te wisselen.

Ik weet niet of het argument 'past niet in het straatbeeld' echt als reden is opgegeven. Het oude huisje van lijn 16 [en toen 6] moest wijken voor de nieuwbouw ter plaatse en de lus lag ook niet zo handig. Een nieuwe lus op het Stadionplein was misschien in te passen geweest, ware het niet dat het stadsdeel daar grootse plannen voor nieuwbouw heeft.
Maar er was ook niet echt een reden om daar een eindpunt te houden: door een beperkte verlenging is er nu niet alleen een directe overstap op de ringlijn, maar ook een goede verbinding met het VUMC.

Nog een halte verder, dus naar de Buitenveldertselaan is ook een plus, want of het Zuidas dok er nu wel of niet komt, gebouwd wordt er, dus dat het OV daar een goede plek in krijgt is belangrijk. Dit traject is trouwens ook nodig om lijn 5 straks een Zuidas eindpunt te geven als die lijn uit Amstelveen wordt teruggetrokken bij de opening van de NZ-lijn. De bedoeling is trouwens dat de streekbussen dan niet verder komen dan Station Zuid

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Berichtdoor willy84 » Wo 15 Jun 2011, 20:25

Lijn 1 en 5 hebben ook een inpandig 'huisje'. Die verlenging was trouwens al heel lang terug aangekondigd.
immer kwaliteits posts

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Berichtdoor Suus » Wo 15 Jun 2011, 23:19

Lijn 1 heeft geen inpandig huisje. Lijn 13 wel. Lijn 17 denk ik ook, maar waar dat verstopt zit heb ik geen idee van.

Het eindpunthuisje van lijn 9 is vrij kort geleden vervangen. Eerst hebben ze een nieuw huisje achter het bestaande huisje neergezet en daarna het oude huisje weggehaald. Helaas hebben ze karakteristieke details van het oude huisje, zoals de kanten gordijntjes niet meegenomen :(
Rame à l'approche

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Berichtdoor hauptbahnhof » Wo 15 Jun 2011, 23:47

Ook lijn 4 heeft een nieuw huisje nu. Het oude huisje wat op station Sloterdijk stond...

En het verbaast me trouwens hoe sommige mensen (sorry dat ik het zo zeg): domme dingen zeggen (van opheffen van een lijn tot halverwege de route afstappen.... :roll:

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Berichtdoor STF » Do 16 Jun 2011, 01:56

Bee schreef:Lijn 1 heeft geen inpandig huisje. Lijn 13 wel. Lijn 17 denk ik ook, maar waar dat verstopt zit heb ik geen idee van.


Gewoon in een van de panden die bij de abri van de instaphalte zijn.

http://maps.google.nl/maps?q=Dijkgraafp ... 6jcG1JOP5Q

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Berichtdoor STF » Do 16 Jun 2011, 04:22

robert55 schreef:Ik weet niet of het argument 'past niet in het straatbeeld' echt als reden is opgegeven. Het oude huisje van lijn 16 [en toen 6] moest wijken voor de nieuwbouw ter plaatse en de lus lag ook niet zo handig. Een nieuwe lus op het Stadionplein was misschien in te passen geweest, ware het niet dat het stadsdeel daar grootse plannen voor nieuwbouw heeft.
Maar er was ook niet echt een reden om daar een eindpunt te houden: door een beperkte verlenging is er nu niet alleen een directe overstap op de ringlijn, maar ook een goede verbinding met het VUMC.


Lijn 6 en 16 zijn inderdaad wegens woningbouw uit de Stadionstraat verbannen maar ik had het met niet in het straatbeeld passen over lijn 24 die op de Olympiaweg keerde, GVB rijdt om die reden noodgedwongen met lijn 24 naar het VU ziekenhuis.

Klaasje
Berichten: 5993
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Berichtdoor Klaasje » Do 16 Jun 2011, 08:44

hauptbahnhof schreef:En het verbaast me trouwens hoe sommige mensen (sorry dat ik het zo zeg): domme dingen zeggen (...... halverwege de route afstappen.... :roll:

Bij CXX gebeurd dat al jaren halverwege de route. Een chauffeurswisseltje en door. Zo kunnen de personeelsdiensten met pauzes zo nu en dan fors efficiënter worden ingericht.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Berichtdoor hauptbahnhof » Do 16 Jun 2011, 09:39

Dat heeft niks met efficiency te maken maar meer het feit dat ze op een plek beginnen/eindigen en pauze houden. Dat heb je met streekvervoer vaker dan stadsvervoer.
Die wagen moet op het eindpunt toch even staan (buffertijd) dus kan er evengoed daar van personeel worden gewisseld. Iets wat ook handiger is want dan de nieuwe bestuurder rustiger zichzelf in de tram settlen.

Halverwege de route afstappen voor pauze lijkt me juist duurder want dan heb je een extra huisje nodig. Zie bijvoorbeeld lijn 26. Die hebben een minihuisje op het eindpunt waar er iets te drinken kan worden gehaald, een sanitaire stop kan worden gemaakt en eventueel een en ander op de internetzuil kan worden gedaan.
Maar als opkomst en pauzeplek hebben ze het huisje op TIJS. Dubbele kosten dus.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Berichtdoor Chauf21 » Do 16 Jun 2011, 09:57

Als ik de verhalen die ik hier zo lees goed interpreteer, zijn de eindhuisjes bij het GVB meer dan alleen een 'koffiehok met wc', maar is het voor personeelsleden ook het begin- en eindpunt (waar dus ook de opstap- en afstaphandelingen plaatsvinden). Klopt dat?

Bij het streekvervoer wordt er soms inderdaad wel tussentijds afgelost. Dat kan een behoorlijke effeciëntieslag opleveren. Je kan het personeel dan namelijk langer laten doorwerken en je bent niet afhankelijk van de rijtijden tussen begin- en eindpunt. Stel dat een volledige rit 71 minuten duurt, maar dat je halverwege kan aflossen. Dan kon je voorheen het personeel niet langer dan 2 uur en 50 minuten inzetten. Met tussentijds aflossen kan je de aaneengesloten werktijd verlengen tot minstens 3 uur en 25 minuten. Tel uit je winst :)

find_your_spot
Berichten: 3046
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2009, 09:13

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Berichtdoor find_your_spot » Do 16 Jun 2011, 10:04

Chauf21 schreef:Als ik de verhalen die ik hier zo lees goed interpreteer, zijn de eindhuisjes bij het GVB meer dan alleen een 'koffiehok met wc',

Er zijn verhalen dat het er soms na werktijd heet aan toe kan gaan.
For Your Railroad Adventures

MdJ
Berichten: 3804
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Berichtdoor MdJ » Do 16 Jun 2011, 10:11

Mja.. Waar zijn die verhalen niet, dat er op het werk nog even "doorgewerkt" wordt...
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Berichtdoor Daniel » Do 16 Jun 2011, 10:13

Chauf21 schreef:Bij het streekvervoer wordt er soms inderdaad wel tussentijds afgelost.

In het stadsvervoer ook. HTM doet het als ik me niet vergis en in Dordrecht (reeds voor de aanbesteding was het al zo) doet men niet anders. Daar zijn zelfs alle eindpunthokjes vervallen of gereduceerd tot een WC en bestaan er alleen nog aflossingen op het station en in de garage.

Voor de laatste variant heb je wel een vereiste: je moet ergens een centraal punt hebben waar veel lijnen komen. Amsterdam Centraal zal wat te druk zijn, maar er zijn vast nog wel andere knooppunten van lijnen in Amsterdam. En anders kan je met een koppeling van lijnen op een gemeenschappelijk eindpunt wellicht nog bij zo'n knooppunt komen. Zo maak je efficiënter gebruik van je voorzieningen omdat je niet meer voor elke lijn een apart hokje nodig hebt.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 1 gast