Pagina 1 van 3

Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Geplaatst: wo 15 jun 2011, 12:57
door Vinny
Ik fietste gisteren langs de VU en zag tot mijn grote verbazing dat men daar bezig is met de aanleg van een nieuwe trambaan. Volgens het begeleidende bouwbord worden de trams 24 en 16 doorgetrokken naar de VU (metrohalte Boelelaan/VU). Waar is dat nou weer in hemelsnaam voor nodig? Pure geldverspilling, omdat beide trams tot aan het Stadionplein en de 16 zelfs tot aan het Concertgebouw samen lopen met de toch al onderbezette Connexxion lijnen. Moest er niet bezuinigd worden op het openbaar vervoer ofzo? :roll:

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Geplaatst: wo 15 jun 2011, 13:25
door Suus
Het eindpunt wordt verlegd omdat het huidige eindpunt gebruikt gaat worden voor uitbreiding van het VU Medisch Centrum.

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Geplaatst: wo 15 jun 2011, 13:26
door Vinny
Tja, ik zou tram 16 gewoon opheffen en tram 24 inkorten tot het Stadionplein. Dan ben je er ook...

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Geplaatst: wo 15 jun 2011, 13:57
door STF
Op het Stadionplein kan en mag niet meer gekeerd worden van het stadsdeel (eindpuntshuisje past niet in het straatbeeld), daarom zijn beide lijnen juist destijds doorgetrokken naar het ziekenhuis.

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Geplaatst: wo 15 jun 2011, 14:12
door Klaasje
Waarom zijn er uberhaubt eindpunthuisjes? :X

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Geplaatst: wo 15 jun 2011, 14:14
door Vinny
Het eindpunthuisje past niet in het straatbeeld. Typisch Nederlandse regelzucht weer... :neg:

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Geplaatst: wo 15 jun 2011, 14:19
door Suus
Klaasje schreef:Waarom zijn er uberhaubt eindpunthuisjes? :X
Daarin zitten dingen als toiletten, pauzeruimte en koffieautomaat. Op het CS is er geen tijd en ruimte voor die voorziening, dus moeten die elders geplaatst worden -> Eindpunthuisjes.

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Geplaatst: wo 15 jun 2011, 14:21
door Klaasje
Doe het ergens onderweg en combineer het voor meerdere lijnen zou ik zeggen. Of mag dat niet?

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Geplaatst: wo 15 jun 2011, 14:40
door Suus
Er zijn wel lijnen die hun eindpunthuisje ergens halverwege de route hebben, lijn 49 heeft of had een huisje op Gaasperplas, maar voor de meeste tramlijnen zijn er geen mogelijkheden om de voorzieningen te combineren.

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Geplaatst: wo 15 jun 2011, 15:10
door STF
Lijn 49 is qua eindpuntshuisje verhuisd naar Bijlmer Arena, lijn 26 en 51 zijn volgens mij de enige twee die zowel onderweg (remise Zuiderzeeweg / Station Zuid) als op het eindpunt een huisje hebben.
Een hoop buslijnen hebben hetzelfde huisje (Sloterdijk, Molenwijk, Olaf Palmeplein, Amstelstation, Holendrecht, Station Zuid, Lelylaan) terwijl dat bij de tram en metro niet tot nauwelijks voorkomt.

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Geplaatst: wo 15 jun 2011, 15:29
door Suus
Het mooiste is misschien nog wel lijn 44, van die lijn staat het huisje bij Holendrecht. Kijk eens hoe efficiënt dat is!

Alle voorzieningen van lijn 53 zijn volgens mij verhuisd naar Gein. Het oude kaartverkoophokje is nu iig helemaal leeg in plaats van gevuld met personeel.

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Geplaatst: wo 15 jun 2011, 15:32
door STF
Lijn 44 heeft bij Galjoen in Diemen toch ook nog een toilethuisje net zoals lijn 22 in de Zaanstraat? Lijn 43 heeft zijn huisje aan de route van de 42 zitten bij KSNM laan.

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Geplaatst: wo 15 jun 2011, 16:13
door find_your_spot
Klaasje schreef:Waarom zijn er uberhaubt eindpunthuisjes? :X
Om je depot af te storten en nieuwe vervoerbewijzen aan te schaffen.
Koffie drinken
Plasje plegen en spetterpoep legen
Tosti vreten
TV kijken
Bijkomen met een goede massage in de massagestoel
Internetten
Meezingen met de radio
IJsje likken
Uit het raam hangen
Gratis bellen
Roken in de rookruimte
En heel belangrijk, sociaal zijn met je collega's

Ben ik nog wat dingen vergeten?

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Geplaatst: wo 15 jun 2011, 20:00
door robert55
Er is minstens 1 eindpunt waar geen huisje staat, maar bedrijfsruimte is gehuurd in een groter gebouw: Van Hallstraat [lijn 10].

Pauze ruimte onderweg lijkt me niet zo efficient, kost namelijk toch tijd om van bestuurder te wisselen.

Ik weet niet of het argument 'past niet in het straatbeeld' echt als reden is opgegeven. Het oude huisje van lijn 16 [en toen 6] moest wijken voor de nieuwbouw ter plaatse en de lus lag ook niet zo handig. Een nieuwe lus op het Stadionplein was misschien in te passen geweest, ware het niet dat het stadsdeel daar grootse plannen voor nieuwbouw heeft.
Maar er was ook niet echt een reden om daar een eindpunt te houden: door een beperkte verlenging is er nu niet alleen een directe overstap op de ringlijn, maar ook een goede verbinding met het VUMC.

Nog een halte verder, dus naar de Buitenveldertselaan is ook een plus, want of het Zuidas dok er nu wel of niet komt, gebouwd wordt er, dus dat het OV daar een goede plek in krijgt is belangrijk. Dit traject is trouwens ook nodig om lijn 5 straks een Zuidas eindpunt te geven als die lijn uit Amstelveen wordt teruggetrokken bij de opening van de NZ-lijn. De bedoeling is trouwens dat de streekbussen dan niet verder komen dan Station Zuid

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Geplaatst: wo 15 jun 2011, 20:25
door willy84
Lijn 1 en 5 hebben ook een inpandig 'huisje'. Die verlenging was trouwens al heel lang terug aangekondigd.

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Geplaatst: wo 15 jun 2011, 23:19
door Suus
Lijn 1 heeft geen inpandig huisje. Lijn 13 wel. Lijn 17 denk ik ook, maar waar dat verstopt zit heb ik geen idee van.

Het eindpunthuisje van lijn 9 is vrij kort geleden vervangen. Eerst hebben ze een nieuw huisje achter het bestaande huisje neergezet en daarna het oude huisje weggehaald. Helaas hebben ze karakteristieke details van het oude huisje, zoals de kanten gordijntjes niet meegenomen :(

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Geplaatst: wo 15 jun 2011, 23:47
door hauptbahnhof
Ook lijn 4 heeft een nieuw huisje nu. Het oude huisje wat op station Sloterdijk stond...

En het verbaast me trouwens hoe sommige mensen (sorry dat ik het zo zeg): domme dingen zeggen (van opheffen van een lijn tot halverwege de route afstappen.... :roll:

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Geplaatst: do 16 jun 2011, 01:56
door STF
Bee schreef:Lijn 1 heeft geen inpandig huisje. Lijn 13 wel. Lijn 17 denk ik ook, maar waar dat verstopt zit heb ik geen idee van.
Gewoon in een van de panden die bij de abri van de instaphalte zijn.

http://maps.google.nl/maps?q=Dijkgraafp ... 6jcG1JOP5Q

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Geplaatst: do 16 jun 2011, 04:22
door STF
robert55 schreef: Ik weet niet of het argument 'past niet in het straatbeeld' echt als reden is opgegeven. Het oude huisje van lijn 16 [en toen 6] moest wijken voor de nieuwbouw ter plaatse en de lus lag ook niet zo handig. Een nieuwe lus op het Stadionplein was misschien in te passen geweest, ware het niet dat het stadsdeel daar grootse plannen voor nieuwbouw heeft.
Maar er was ook niet echt een reden om daar een eindpunt te houden: door een beperkte verlenging is er nu niet alleen een directe overstap op de ringlijn, maar ook een goede verbinding met het VUMC.
Lijn 6 en 16 zijn inderdaad wegens woningbouw uit de Stadionstraat verbannen maar ik had het met niet in het straatbeeld passen over lijn 24 die op de Olympiaweg keerde, GVB rijdt om die reden noodgedwongen met lijn 24 naar het VU ziekenhuis.

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Geplaatst: do 16 jun 2011, 08:44
door Klaasje
hauptbahnhof schreef:En het verbaast me trouwens hoe sommige mensen (sorry dat ik het zo zeg): domme dingen zeggen (...... halverwege de route afstappen.... :roll:
Bij CXX gebeurd dat al jaren halverwege de route. Een chauffeurswisseltje en door. Zo kunnen de personeelsdiensten met pauzes zo nu en dan fors efficiënter worden ingericht.

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Geplaatst: do 16 jun 2011, 09:39
door hauptbahnhof
Dat heeft niks met efficiency te maken maar meer het feit dat ze op een plek beginnen/eindigen en pauze houden. Dat heb je met streekvervoer vaker dan stadsvervoer.
Die wagen moet op het eindpunt toch even staan (buffertijd) dus kan er evengoed daar van personeel worden gewisseld. Iets wat ook handiger is want dan de nieuwe bestuurder rustiger zichzelf in de tram settlen.

Halverwege de route afstappen voor pauze lijkt me juist duurder want dan heb je een extra huisje nodig. Zie bijvoorbeeld lijn 26. Die hebben een minihuisje op het eindpunt waar er iets te drinken kan worden gehaald, een sanitaire stop kan worden gemaakt en eventueel een en ander op de internetzuil kan worden gedaan.
Maar als opkomst en pauzeplek hebben ze het huisje op TIJS. Dubbele kosten dus.

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Geplaatst: do 16 jun 2011, 09:57
door Chauf21
Als ik de verhalen die ik hier zo lees goed interpreteer, zijn de eindhuisjes bij het GVB meer dan alleen een 'koffiehok met wc', maar is het voor personeelsleden ook het begin- en eindpunt (waar dus ook de opstap- en afstaphandelingen plaatsvinden). Klopt dat?

Bij het streekvervoer wordt er soms inderdaad wel tussentijds afgelost. Dat kan een behoorlijke effeciëntieslag opleveren. Je kan het personeel dan namelijk langer laten doorwerken en je bent niet afhankelijk van de rijtijden tussen begin- en eindpunt. Stel dat een volledige rit 71 minuten duurt, maar dat je halverwege kan aflossen. Dan kon je voorheen het personeel niet langer dan 2 uur en 50 minuten inzetten. Met tussentijds aflossen kan je de aaneengesloten werktijd verlengen tot minstens 3 uur en 25 minuten. Tel uit je winst :)

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Geplaatst: do 16 jun 2011, 10:04
door find_your_spot
Chauf21 schreef:Als ik de verhalen die ik hier zo lees goed interpreteer, zijn de eindhuisjes bij het GVB meer dan alleen een 'koffiehok met wc',
Er zijn verhalen dat het er soms na werktijd heet aan toe kan gaan.

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Geplaatst: do 16 jun 2011, 10:11
door MdJ
Mja.. Waar zijn die verhalen niet, dat er op het werk nog even "doorgewerkt" wordt...

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Geplaatst: do 16 jun 2011, 10:13
door Daniel
Chauf21 schreef:Bij het streekvervoer wordt er soms inderdaad wel tussentijds afgelost.
In het stadsvervoer ook. HTM doet het als ik me niet vergis en in Dordrecht (reeds voor de aanbesteding was het al zo) doet men niet anders. Daar zijn zelfs alle eindpunthokjes vervallen of gereduceerd tot een WC en bestaan er alleen nog aflossingen op het station en in de garage.

Voor de laatste variant heb je wel een vereiste: je moet ergens een centraal punt hebben waar veel lijnen komen. Amsterdam Centraal zal wat te druk zijn, maar er zijn vast nog wel andere knooppunten van lijnen in Amsterdam. En anders kan je met een koppeling van lijnen op een gemeenschappelijk eindpunt wellicht nog bij zo'n knooppunt komen. Zo maak je efficiënter gebruik van je voorzieningen omdat je niet meer voor elke lijn een apart hokje nodig hebt.