Pagina 2 van 3

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Geplaatst: do 16 jun 2011, 10:39
door hauptbahnhof
Nou jah, misschien kunnen we zoals in België en Duitsland het personeel op de tram laten pauzeren. Je kunt ook te ver gaan.

Die eindpunthuisjes is idd de plek:
* waar je opkomt of juist afstapt (afhankelijk van je dienst want het kan natuurlijk ook de remise/garage zijn).
* waar je een sanitaire stop kunt maken of iets drinken
* waar je pauze houdt
* waar je je leidinggevende kunt treffen (hebben hun kantoor daar)
* waar je in sommige gevallen kaartjes kunt kopen
* waar je storingen aan het materieel kunt invoeren, je diensten bekijken, dienstruil aanvragen, verlof aanvragen e.d.

Met de hoeveelheid lijnen (die een hoge frequentie hebben) en personeel bij GVB is niet handig om centrale opkomstplekken te gebruiken. Hoe zou een bestuurder zijn conducteur kunnen vinden? Het moment van rust die een bestuurder wellicht nodig heeft kan niet meer omdat het hele verblijf vol met mensen zit. Plus het feit dat lijngebonden werken geen nut meer heeft. Mensen kiezen juist voor lijn omdat die vaak dichtbij hun huis zit. Als je dan ergens midden in het centrum opstapt moet je dan ook een nieuwe manier van indelen gaan bedenken.

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Geplaatst: do 16 jun 2011, 10:50
door Daniel
Tja, lijngebonden werken lijkt me sowieso niet de meest efficiënte manier om je personeel in te zetten. Moet je allerlei kunstgrepen gaan uithalen als je op lijn 1 mensen over hebt en op lijn 2 mensen te kort om maar wat te noemen.

En de lijnen mogen dan hoge frequenties hebben, maar dat wil nog niet zeggen dat alle chauffeurs tegelijk pauze hebben... zoiets valt echt wel passend te krijgen hoor.

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Geplaatst: do 16 jun 2011, 10:53
door Klaasje
Ik weet in ieder geval waarover gestaakt gaat worden na de aanbesteding. :X

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Geplaatst: do 16 jun 2011, 11:11
door Suus
Daniel schreef:Tja, lijngebonden werken lijkt me sowieso niet de meest efficiënte manier om je personeel in te zetten. Moet je allerlei kunstgrepen gaan uithalen als je op lijn 1 mensen over hebt en op lijn 2 mensen te kort om maar wat te noemen.
Er is ook personeel wat niet lijngebonden werkt of best wel eens op een andere lijn wil invallen. Neem ons ex-forumlid Ziggy die vaste lijnen heeft maar ook wel eens op andere lijnen was te spotten :P

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Geplaatst: do 16 jun 2011, 12:24
door find_your_spot
Klaasje schreef:Ik weet in ieder geval waarover gestaakt gaat worden na de aanbesteding. :X
Niemand komt aan mijn koffie, tosti apparaat, massagestoel en internet!

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Geplaatst: do 16 jun 2011, 13:06
door iljitsch
In tegenstelling tot Amsterdam heeft Den Haag zo goed als geen trameindpunten bij de stations.

Ik weet niet precies hoe ze de aflossing doen, maar ik kan me herinneren ooit een nieuwe bestuurder ergens bij een tamelijk willekeurige halte in te zien stappen. En ze zitten regelmatig op het eindpunt in de tram of bus te roken. Ik geloof dat sommige eindpunten wel wat voorzieningen hebben, maar zeker niet alle. Tijd voor een WC in de tram?

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Geplaatst: do 16 jun 2011, 13:25
door Suus
Van RandstadRail 4 is het geloof ik zo dat de bestuurder niet op het eindpunt wisselt, maar vlak daarbij bij de remise Zichtenburg, aan de halte Beresteinlaan. Dat heb ik iig een keer meegemaakt daar.

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Geplaatst: do 16 jun 2011, 14:25
door STF
find_your_spot schreef:
Klaasje schreef:Ik weet in ieder geval waarover gestaakt gaat worden na de aanbesteding. :X
Niemand komt aan mijn koffie, tosti apparaat, massagestoel en internet!
Het dichtsbijzijnde hok (A'veen Waardhuizen) is anders al jaren weg, dus zal die massagestoel er ook wel niet meer zijn... :Y

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Geplaatst: do 16 jun 2011, 16:26
door mb90
In Rotterdam wordt er bij de bussen voor zover ik weet niet onderweg gewisseld, alleen bij de begin/eindpunten. Bij de trams onderweg in ieder geval op Zuid wel. Voor lijn 23 bij de halte Varkenoordseviaduct en bij lijn 20 en 25 bij de halte Beijerlandselaan. Beide vlakbij de remise Hilledijk dus. Dat zal dus wel gaan veranderen als de nieuwe remise bij de Beverwaard opent. Dan ligt alleen de halte P+R Beverwaard van lijn 23 in de buurt. Hoe het op Noord gaat weet ik niet. Daar komt alleen lijn 21 echt langs de remise aan de Honingerdijk.

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Geplaatst: do 16 jun 2011, 18:04
door Vinny
hauptbahnhof schreef:Ook lijn 4 heeft een nieuw huisje nu. Het oude huisje wat op station Sloterdijk stond...

En het verbaast me trouwens hoe sommige mensen (sorry dat ik het zo zeg): domme dingen zeggen (van opheffen van een lijn tot halverwege de route afstappen.... :roll:
Er worden tal van tram- en buslijnen opgeheven omdat er fors bezuingd moet worden, en dan ineens zijn tramlijnen 24 en 16 heilig? Daarnaast is het Stadionplein op steenworp afstand van remise Havenstraat. Daar heb je alles wat je als trambestuurder nodig hebt om je tijd doelloos me op te vullen lijkt mij.

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Geplaatst: do 16 jun 2011, 19:27
door Chauf21
mb90 schreef:Hoe het op Noord gaat weet ik niet. Daar komt alleen lijn 21 echt langs de remise aan de Honingerdijk.
Daar is inderdaad wel eens een personeelswissel.
Van lijn 8 weet ik dat het eindpunt bij de Kleiweg/Garage RET een apart koffiehuisje + keerlus heeft. Eigenlijk opmerkelijk, want toen de keerlus onlangs werd vervangen, kon er ineens wel worden gekeerd op het remiseterrein. Iets in mij zegt dat daar bespaard kan worden.

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Geplaatst: do 16 jun 2011, 20:35
door Daantje
Ik ben zo vrij geweest om aan de topictitel toe te voegen dat het om Amsterdam gaat, dat was mij toen ik dit topic ging lezen niet gelijk duidelijk namelijk :)

Re: Verlenging tramlijn 24/16?

Geplaatst: do 16 jun 2011, 20:39
door Daantje
Daniel schreef:
Chauf21 schreef:Bij het streekvervoer wordt er soms inderdaad wel tussentijds afgelost.
In het stadsvervoer ook. HTM doet het als ik me niet vergis en in Dordrecht (reeds voor de aanbesteding was het al zo) doet men niet anders. Daar zijn zelfs alle eindpunthokjes vervallen of gereduceerd tot een WC en bestaan er alleen nog aflossingen op het station en in de garage.
De HTM lost iig bij tram 19 tussentijds af bij station Leidschenveen.

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Geplaatst: do 16 jun 2011, 21:01
door Ronald
In Amersfoort wordt bijvoorbeeld gewisseld bij de halte Brabantsestraat (richting stad-uit). Je zou zeggen dat het station dan handiger is; de chauffeur rijdt dus hooguit vijf minuten op een rit en wordt dan afgewisseld. Maar de halte ligt dan wel weer het dichtst bij de garage, dat zal dus wel de reden zijn.

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Geplaatst: do 16 jun 2011, 21:13
door Daniel
Keringen op 't station zijn ook wel vrij kort in Amersfoort in mijn ervaring, dan maakt het niet zo gek veel uit waar je aflost. Maar in een lijnennet waarin (bijna) alles op 't station komt is dat natuurlijk het handigste aflospunt.

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Geplaatst: do 16 jun 2011, 21:15
door Wubbo
Volgens mij lost het GVU alleen maar af op Utrecht Centraal (muv die anderhalve lijn die daar niet komt). NS lost ook met name op grote stations af. Drukte van de kantine en dergelijke lijkt me dus niet echt een argument.

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Geplaatst: do 16 jun 2011, 21:22
door Klaasje
In Almere wordt er gewisseld bij De Steiger (bij een stalling), station Centrum (bij chauffeurshok), Walt Disneyplantsoen, Busstation 't oor en station Buiten (met een aflosbusje). De laatste drie worden alleen toegepast wanneer dit echt voordeel oplevert voor de personeelsdiensten omdat alle bussen vroeg of laat langs een of meerdere andere punten komen.
Eerst werd er ook nog gewisseld bij Gooisekant-Oost, maar dat zie ik niet meer gebeuren. Dat zal best iets te maken hebben met veiligheid omdat er 's avonds daar eigenlijk nooit mensen bij in de buurt zijn.

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Geplaatst: do 16 jun 2011, 21:31
door willy84
In Huizen wordt er gewisseld op het busstation waarbij de bus nog lekker 7 min blijft stilstaan. -o-

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Geplaatst: do 16 jun 2011, 21:38
door Chauf21
In de situaties die nu allemaal genoemd worden, is er vaak wel sprake van een centrale locatie waar het personeel de dienst begint en eindigt (de stalling/garage). Omdat veel lijnen daar niet direct in de buurt komen, moeten er altijd personeelsritten naar die locatie zijn (met een OV-voertuig of met aparte aflosvoertuigen). Bij het GVB zijn er dus veel meer standplaatsen waardoor er dus ook veel minder aflosbewegingen voor het personeel hoeven plaats te vinden. De vraag is dan waarom de eindpunten in Amsterdam zijn ingericht als standplaatsen. Waarom kan de betreffende tramremise niet als standplaats dienen?

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Geplaatst: do 16 jun 2011, 21:43
door Vinny
Het is in dit verband aardig om te kijken wat ze in Zürich doen:
http://online.fahrplaninfo.zvv.ch/pdf/0 ... _01239.pdf
Hier zie je dus een aantal ritten met 'c' als suffix. Dat zijn z.g.n. Garageritten. De busgarage is vlak bij Hardplatz, en de bus wordt hier niet met ledig mat. gereden, maar als routevariant.

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Geplaatst: do 16 jun 2011, 21:45
door hauptbahnhof
Jullie vergelijken nog steeds appels met peren.
Een spoorwegonderneming met treinen die elk half uur rijden en een stadsvervoerder met trams (en bussen) die minimaal om de 10 minuten rijden. Of een streekvervoerder in Apeldoorn.
HTM zal vast halverwege de ritten aflossen maar dat is ook per lijn. Het is geen centrale aflosplaats. Met andere woorden, het heeft geen zin.

@ Vinny: Jij hebt het altijd over opheffen van dubbele tramlijnen of aanbesteden. Dat is standaard jouw antwoord op alles. En omdat GVB het terrein bij GML niet mag gebruiken moet er een lijn maar opgeheven worden. Daarom vind ik het een domme reactie. Waarom wil jij altijd de voorzieningen e.d. altijd uitkleden bij de stadsvervoerders (vooral GVB)? Als je überhaupt werkt, zou ik graag willen weten wat jij ervan zou vinden als mensen zonder verstand van hoe het een en ander werkt commentaar gaan leveren zonder een echt goede onderbouwing.

En lijngebonden werken is helemaal geen probleem als je mensen over hebt. Mensen die vast op een lijn zitten, komen ook op andere lijnen terecht als ze Ter Beschikking-diensten hebben of een reservedienst. Ziggy is trouwens externe medewerker dus hij heeft sowieso geen vaste lijn of iets dergelijks. Hij werkt ouwe-l*llendiensten of overgebleven diensten.

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Geplaatst: do 16 jun 2011, 21:45
door willy84
Ik vermoed dat de trams gewoon de hele dag op dienst blijven. Anders zou je als bestuurder s'ochtends naar de Lekstraat moeten (dat moet je toch) Dan rij je naar Diemen Sniep, om een ver voorbeeld te noemen. Dan moet je pauze houden in de Lekstraat of op het CS. Dat laatste kan niet want daar is geen ruimte. Dus moet je een ruimte op de Sniep hebben. Anders moet je namelijk helemaal naar de Lekstraat toe met tram en al. Hoe zie je dat voor je? In Amerdam is alles per lijn(bundel) georganiseerd.

Is dat efficient? Ik denk het niet. Het beste zou zijn als alle lijnen eindigen naast de remise zodat je daar van de faciliteiten gebruik kan maken. Maar dat kan natuurlijk niet.

Ik denk dat de huidige organisatie de minst slechte is alhoewel er vast wel wat te verbeteren is links en rechts.

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Geplaatst: do 16 jun 2011, 21:55
door Vinny
@ Vinny: Jij hebt het altijd over opheffen van dubbele tramlijnen of aanbesteden. Dat is standaard jouw antwoord op alles. En omdat GVB het terrein bij GML niet mag gebruiken moet er een lijn maar opgeheven worden. Daarom vind ik het een domme reactie. Waarom wil jij altijd de voorzieningen e.d. altijd uitkleden bij de stadsvervoerders (vooral GVB)? Als je überhaupt werkt, zou ik graag willen weten wat jij ervan zou vinden als mensen zonder verstand van hoe het een en ander werkt commentaar gaan leveren zonder een echt goede onderbouwing.
Ik zie bijna nooit mensen in de 16 of de 24 stappen op de Amstelveense weg. Die trams rijden bijna leeg hun kilometers. Deze trambaan nog verder doortrekken wat voor de 24 gewoon terugrijden betekent (de keerlus die nu in aanleg is ligt naast de halte van tram 5 die veel sneller is), en voor de 16 geldt dat het grootste deel van de route deze samen loopt met o.m. het streekvervoer. Het is dus compleet overbodige bediening.

http://maps.google.ch/maps?f=q&source=s ... 6,,0,-6.81, hier is "geen ruimte" voor een eindpunthuisje en dus moet er maar weer voor vele miljoenen een trambaan worden aangelegd waar niemand op zit te wachten, en vervolgens gaan er trams rijden waar niemand in zit, en vervolgens mag de gemeente/het rijk zich blauw gaan betalen aan exploitatieverliezen. Het moet gewoon eens afgelopen zijn met die spilzucht.

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Geplaatst: do 16 jun 2011, 22:01
door Daniel
Ik heb eens even geteld... op Amsterdam Centraal heb je op het hoogtepunt van de spits 72x/uur een aankomst/vertrek van een GVB-bus, wat volgens sommigen hier niet in één kantine zou passen. Station Dordrecht heeft echter liefst 84x/uur een aankomst/vertrek en dat past toch echt in één kantine :wink:
Vergeet ook niet dat voor elke chauffeur die de kantine in komt er ook eentje uit gaat om de bus verder te rijden. (Gezien de frequenties en de aantallen haltes kunnen de keringen op Asd nooit lang zijn)

Wat betreft het verhaal van de aflosbewegingen: wat is veel... Dordrecht-stad heeft er bijvoorbeeld ook slechts 42 op 55 diensten doordeweeks. Veel diensten beginnen namelijk simpelweg met matritten of beginnen/eindigen op de stalling met een lijn die daar langskomt. Dat zal in andere steden niet persé anders zijn, verspitsing speelt op nogal wat plekken...

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Geplaatst: do 16 jun 2011, 22:26
door Suus
Ja, maar let op: 30, 31, 32, 34 en 46 delen een huisje in Noord. 33 heeft een eigen huisje, 35, 37 en 38 delen een huisje in Noord. 42, 43 en 65 delen een huisje in Oost. Lijn 18, 21 en 22 hebben alleen hun eigen huisje, 48 zit in het megahuis van Sloterdijk

Verder, pauze houden op CS is leuk, maar waar wil je dat doen dan? Er is nergens een ruimte om al dat personeel te herbergen van 11 tramlijnen en 10 buslijnen.