Pagina 3 van 3

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Geplaatst: do 16 jun 2011, 22:32
door Daniel
Je weet hoe groot (of eeh klein) het hokje in Dordrecht is voor totaal 25 lijnen? Zoveel ruimte heb je echt niet nodig, zoals al vaker gezegd heeft al dat personeel echt niet tegelijkertijd pauze.
Had de vergelijking trouwens nog alleen voor de bus gemaakt en de tram apart gehouden. Als de boel op Asd een keer uitverbouwd is moet er toch wel ergens een verblijf neergezet kunnen worden?

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Geplaatst: do 16 jun 2011, 22:33
door iljitsch
Nu wordt Asd verbouwd dus op het moment zal de situatie vast anders liggen, maar heb je wel eens gezien hoe groot die oude stations zijn? Daar kan je echt wel een heel behoorlijke kantine in kwijt, en het is niet alsof al die ruimtes voor/door reizigers gebruikt worden. Ik vraag me altijd af wat er daar achter die gevels van de spoorwegkathedralen allemaal te vinden is.

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Geplaatst: do 16 jun 2011, 22:33
door STF
Bij het huisje van lijn 18 komt toch ook lijn 95 of pauzeren die uitsluitend aan de Lelylaan?

Osdorp de Aker had vroeger ook een druk bezocht huisje; tram 1, bus 23 en bus 68 maar daar is alleen tram 1 nog van overgebleven aangezien lijn 68 is opgeheven en lijn 23 (nu 63) in Osdorp geen pauzetijd heeft.

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Geplaatst: do 16 jun 2011, 22:36
door Suus
Reservepersoneel? Lijnmanagement, toezichthouders, conducteurs. Ik zeg veel succes met proppen!

Ja, Dordrecht met 25 lijnen die samen 84x/uur rijden. En dan heb je in Amsterdam de tram nog niet meegenomen dat dubbel personeel heeft...

Lijn 95 rijdt zo weinig dat ik eerlijk gezegd geen rekening mee had gehouden, maar zou mij niets verbazen als die niet gewoon op Lelylaan pauzeert.

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Geplaatst: do 16 jun 2011, 22:44
door find_your_spot
Bee schreef:
Verder, pauze houden op CS is leuk, maar waar wil je dat doen dan?
Wat lopen er hier een aantal te miepen dat CS geen verblijfplaats heeft. Waar denkb jullie dat de nachtbusschauffeurs hun pauze houden?
Juist! In het eindpunthuisje op CS!

Afbeelding [Mobiele post]

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Geplaatst: do 16 jun 2011, 22:47
door Daniel
Bee schreef:Reservepersoneel? Lijnmanagement, toezichthouders, conducteurs. Ik zeg veel succes met proppen!
Reservepersoneel is zo 2001, dat heeft zo'n beetje geen enkele commerciële vervoerder nog. Tenminste, niet in hoeveelheden die erg veel plek innemen. Management hebben ze kantoren voor uitgevonden, conducteurs heb je op de tram en had het alleen over een centrale pauzevoorziening voor de bus.

Het aantal lijnen maakt niet uit, het gaat om het personeel wat ze rijdt. Daarnaast hoop ik toch dat ze bij het GVB niet na elke rit een pauze hebben (anders dan buffertijd, die kan je gewoon in/bij je bus doorbrengen met eventueel een wandeling langs de koffieautomaat). Met meer doorkoppelen zou je wat dat betreft ook al wat kunnen winnen omdat je je bufferende chauffeurs kwijt bent en alleen het personeel dat daadwerkelijk pauze heeft ruimte nodig heeft.

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Geplaatst: do 16 jun 2011, 22:53
door find_your_spot
Daniel schreef: Reservepersoneel is zo 2001, dat heeft zo'n beetje geen enkele commerciële vervoerder nog.
Waarom zitten er op de Connexxion stallingen van Schiphol en Uithoorn dan altijd een reserve buschauffeur?

Afbeelding [Mobiele post]

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Geplaatst: do 16 jun 2011, 22:53
door Wubbo
Als aantal chauffeurs kennelijk toch boeiend is: in Utrecht komen veel meer dan 84 bussen per uur (vergeef me, ik ga niet tellen, maar alleen lijn 12s zijn al 24 ritten per uur dus tel uit je winst) en die hebben ook gewoon een centrale kantine op het busstation, met daarboven (Radboudburcht geloof ik) de kantoren van het GVU. Dan zijn de aantallen van Amsterdam echt geen argument.

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Geplaatst: vr 17 jun 2011, 00:42
door Geert
Eerlijk gezegd vind ik dit een beetje een non-discussie worden. Zijn die eindpunthuisjes echt zo duur, is het met de lijnvoering (en dienstregeling) überhaupt mogelijk om eindpunthuisjes te delen en hoeveel zou je ermee besparen?

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Geplaatst: vr 17 jun 2011, 07:23
door Klaasje
Het begint een beetje een non-discussie te worden omdat een handje vol mensen beweert dat "het niet kan" terwijl de rest na argumenten ook voorbeelden geeft om aan te tonen dat het heel normaal is. Ik vind het eigenlijk ook jammer dat ik niet bepaald sterk overtuigende argumenten ben tegengekomen voor het toepassen van eindpunthuisjes in alle situaties. Hier en daar zal het echt wel handig zijn. Mij maak je alleen niet wijs dat het stadsvervoer in Amsterdam ontspoort wanneer hier kritisch naar gekeken wordt. Sterker nog, ik denk dat het in bepaalde gevallen zelfs veel geld kan besparen wanneer er niet zo halsstarrig aan dit systeem wordt vastgehouden. Zie hiervoor ook het argument van Chauf21:
Chauf21 schreef: Bij het streekvervoer wordt er soms inderdaad wel tussentijds afgelost. Dat kan een behoorlijke effeciëntieslag opleveren. Je kan het personeel dan namelijk langer laten doorwerken en je bent niet afhankelijk van de rijtijden tussen begin- en eindpunt. Stel dat een volledige rit 71 minuten duurt, maar dat je halverwege kan aflossen. Dan kon je voorheen het personeel niet langer dan 2 uur en 50 minuten inzetten. Met tussentijds aflossen kan je de aaneengesloten werktijd verlengen tot minstens 3 uur en 25 minuten. Tel uit je winst :)

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Geplaatst: vr 17 jun 2011, 09:04
door robert55
Alle varianten komen inderdaad voor en waarschijnlijk hebben de stedelijke vervoerders niet altijd de goedkoopste gekozen. Maar verhalen over chauffeurs die maar achter een boom gaan pissen (Arriva Dordrecht toen ze daar net begonnen] zijn ook slechte publiciteit.
Soms wordt er ook niet kritisch naar gekeken. GVB lijn 3 heeft bijvoorbeeld zowel aan de Zoutkeetsgracht [waar alleen buffertijd is gepland] als aan Muiderpoort een fors huis.
Ergens boven noemde iemand 'en management zit op kantoor'. Dat is nu juist een keuze die GVB in de jaren '90 heel bewust anders heeft gemaakt. Omdat de directe aansturing van het rijdend personeel nogal te wensen overliet, zijn de lijnchefs aan de eindpunten gezet.

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Geplaatst: vr 17 jun 2011, 09:13
door find_your_spot
robert55 schreef:Omdat de directe aansturing van het rijdend personeel nogal te wensen overliet, zijn de lijnchefs aan de eindpunten gezet.
En met succes. Als jou iets niet lekker zit kun je altijd even aankloppen en een gesprekje maken ipv bij je collega's je gal te spuien zonder resultaat.

Als je overigens halverwege wilt aflossen in de stad, krijgen we dan aflos busjes?

Als GVB dat zou uitvoeren als Connexxion zijn alle aflosbusjes binnen no-time gejat.


Overigens op Amsterdam Centraal ook genoeg voorbeelden dat Connexxion personeel rennend het victoria hotel in moest rennen omdat die op Wilnis 0 min keertijd had gehad en daardoor al 3,5 uur niet naar het toilet was geweest. Dat vind ik echt erg.

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Geplaatst: vr 17 jun 2011, 09:27
door hauptbahnhof
Soms wordt er ook niet kritisch naar gekeken. GVB lijn 3 heeft bijvoorbeeld zowel aan de Zoutkeetsgracht [waar alleen buffertijd is gepland] als aan Muiderpoort een fors huis.
Een fors huis is overdreven. Op ZKG hebben ze een minihuisje met een aanrecht en toilet. Verder niks. Lijn 7/14 hebben hetzelfde op Slotermeer en lijn 10 had het tot ongeveer eind vorig jaar ook op Azartplein, maar die scheen te duur te zijn.

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Geplaatst: vr 17 jun 2011, 10:24
door iljitsch
Zijn metrohaltes geen goede plekken voor dit soort voorzieningen? Daar onder de grond is ruimte zat en volgens mij zitten er bij metrohaltes toch al personeelsvoorzieningen. En je hebt gelijk een goede manier om naar het begin/eindpunt van je dienst te reizen.

Ik zou alleen geen mensen vast op een metrostation kantoor laten houden, een beetje daglicht is toch ook geen overbodige luxe, en je blijft zitten met het nadeel van middenin een rit aflossen. Maar dat moet je er dan maar voor over hebben om geen extra spoor aan te hoeven leggen omdat er zonodig een huisje naast het eindpunt moet.

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Geplaatst: vr 17 jun 2011, 10:30
door find_your_spot
iljitsch schreef:En je hebt gelijk een goede manier om naar het begin/eindpunt van je dienst te reizen.
Als je nou om 05:00 moet beginnen of om 01:30 klaar bent. Hoe kom je dan naar huis? Speciale personeels metro?

Afbeelding [Mobiele post]

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Geplaatst: vr 17 jun 2011, 10:40
door Chauf21
Klaasje schreef:Ik vind het eigenlijk ook jammer dat ik niet bepaald sterk overtuigende argumenten ben tegengekomen voor het toepassen van eindpunthuisjes in alle situaties. Hier en daar zal het echt wel handig zijn. Mij maak je alleen niet wijs dat het stadsvervoer in Amsterdam ontspoort wanneer hier kritisch naar gekeken wordt. Sterker nog, ik denk dat het in bepaalde gevallen zelfs veel geld kan besparen wanneer er niet zo halsstarrig aan dit systeem wordt vastgehouden.
Wanneer je wilt blijven vasthouden aan die lijngebondenheid en de daaruitvolgende keuzes om de eindpunthuisjes als standplaats te zien (waar volgens mij best wel wat voor te zeggen is), heeft het volgens mij weinig zin om de huidige situatie drastisch om te gooien. Je hebt met tussentijds aflossen wellicht wat minder personeel nodig voor hetzelfde werk doordat diensten wat langer kunnen zijn, maar daarmee zullen je personeelskosten niet drastisch dalen. Wat dat betreft geloof ik wel dat het 'een keuze' is die niet bijzonder veel beter of slechter is dan andere opties. Er kan wellicht nog wat worden gewonnen door personeel en voertuig los te koppelen, maar dan houd het bij de keuze voor dit systeem wel op, denk ik. Wellicht dat het verplaatsen van de standplaatsen (zie idee Iljitsch) nog wat soelaas biedt omdat je daardoor minder opstallen hoeft te onderhouden.
find_your_spot schreef:
iljitsch schreef:En je hebt gelijk een goede manier om naar het begin/eindpunt van je dienst te reizen.
Als je nou om 05:00 moet beginnen of om 01:30 klaar bent. Hoe kom je dan naar huis? Speciale personeels metro?
OV-personeel dient in het bezit te zijn van eigen vervoer (en anders moet dat maar een eis worden bij de vacature). Dus gewoon met de fiets of de auto. Dat is toch niet zo raar? Zeker als je als bedrijf tal van standplaatsen verspreid over de gehele stad aanhoudt. Dan zit er altijd wel eentje binnen acceptabele afstand.

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Geplaatst: vr 17 jun 2011, 11:02
door iljitsch
find_your_spot schreef:Als je nou om 05:00 moet beginnen of om 01:30 klaar bent. Hoe kom je dan naar huis? Speciale personeels metro?
Nee, tuurlijk niet. Als je de laatste rit van de dag maakt parkeer je de tram gewoon thuis voor de deur.

Re: Verlenging tramlijn 24/16? (Amsterdam)

Geplaatst: vr 17 jun 2011, 11:10
door Vinny
Geert schreef:Eerlijk gezegd vind ik dit een beetje een non-discussie worden. Zijn die eindpunthuisjes echt zo duur, is het met de lijnvoering (en dienstregeling) überhaupt mogelijk om eindpunthuisjes te delen en hoeveel zou je ermee besparen?
De argumentatie is dat 'er geen ruimte' is voor eindpunthuisjes. Dat is gewoon pertinente onzin. Op het stadionplein (waar de discussie mee begon) is een zee van ruimte. Daarnaast is remise Havenstraat enorm dichtbij. Dat is een leeg mat. rit van 2 minuten.
Op Amsterdam Centraal is genoeg ruimte voor een mega-eindpunthuis. Nu even niet, omdat de boel verbouwd wordt, maar straks onder het nieuwe busstation heb je voetbalvelden met lege ruimtes en dan heb ik het nog niet over het nieuwe metrostation wat daar gebouwd wordt. Daar past echt wel een personeels-wc, een drank- en snoepautomaat en een kantoortje voor een paar lijnmanagers in.