Pendel Spoorwegmuseum

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Pendel Spoorwegmuseum

Berichtdoor fogeltje » Zo 19 Jun 2011, 22:09

Ik kwam op de reguliere wiki (http://nl.wikipedia.org/wiki/Overleg:Pe ... _Maliebaan) deze vraag tegen:

Volgens http://www.stationblauwkapel.nl/index2.html wordt niet de verbindingsboog Hilversum-Utrecht gebruikt, maar de andere: Amersfoort-Maliebaan.


Heeft iemand hier een antwoord op? Ikzelf ben niet zo bekend met spoorlijnen en verbindingsbogen en dergelijke.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9573
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Pendel Spoorwegmuseum

Berichtdoor Wubbo » Zo 19 Jun 2011, 22:12

Amersfoort - Maliebaan wordt inderdaad gebruikt. Als je op sporenplan kijkt: er wordt gekeerd op spoor BJ, en in beide richtingen gereden via spoor LB-LD.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Pendel Spoorwegmuseum

Berichtdoor fogeltje » Zo 19 Jun 2011, 22:18

Wubbo schreef:Amersfoort - Maliebaan wordt inderdaad gebruikt. Als je op sporenplan kijkt: er wordt gekeerd op spoor BJ, en in beide richtingen gereden via spoor LB-LD.


Bedankt :) Ik heb je antwoord naar de overleg pagina gekopieerd, ze zoeken het daar voor de rest nu maar zelf uit :)
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Pendel Spoorwegmuseum

Berichtdoor Daniel » Zo 19 Jun 2011, 23:29

En als het argument over drukbereden spoor terugkomt: spoor BJ wordt in de normale dienstregeling niet gebruikt, alle sprinters uit de richting Bilthoven gaan over de hoge sporen naar spoor 3 van Overvecht.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Pendel Spoorwegmuseum

Berichtdoor fogeltje » Zo 19 Jun 2011, 23:30

Dat zal ik onthouden, bedankt Daniel.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Pendel Spoorwegmuseum

Berichtdoor deadlock » Ma 20 Jun 2011, 10:34

Daniel schreef:En als het argument over drukbereden spoor terugkomt: spoor BJ wordt in de normale dienstregeling niet gebruikt, alle sprinters uit de richting Bilthoven gaan over de hoge sporen naar spoor 3 van Overvecht.

Om de gelijkvoerse kruising zoveel mogelijk te ontzien?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Pendel Spoorwegmuseum

Berichtdoor Daniel » Ma 20 Jun 2011, 11:32

Omdat het handig uitkomt? De s5500 komt op Overvecht aan als de s5700 net vertrekt, je kunt dus korter op elkaar volgen door de ene benedenlangs (noodgedwongen vanuit Hvs) en de andere bovenlangs te sturen.
Ook de s5600 en s4900 zitten kort op elkaar te Overvecht.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9573
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Pendel Spoorwegmuseum

Berichtdoor Wubbo » Ma 20 Jun 2011, 17:46

Via de hoge sporen is iets sneller (de wissels liggen wat gunstiger) en je voorkomt daarmee conflicten van treinen uit Bilthoven met treinen naar Hilversum. Dat het ook handig uitkomt is bijzaak.

Afbeelding [Mobiele post]

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Pendel Spoorwegmuseum

Berichtdoor Daniel » Ma 20 Jun 2011, 19:19

Wissels die gunstiger liggen is een beetje rare omschrijving anders, d'r is maar één splitsing :P Maar inderdaad, daar zijn de hoge sporen gewoon rechtdoor en moet je voor de lage sporen linksaf... de te berijden wisselstand is dus hetgene wat gunstiger is.
En ja, het wissel van de hoge sporen naar spoor 3 te Uto is geschikt voor hogere snelheden, maar heb je daar zo kort voor het perron daadwerkelijk wat aan?
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Klaasje
Berichten: 5994
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Pendel Spoorwegmuseum

Berichtdoor Klaasje » Ma 20 Jun 2011, 20:18

Ja. Iets met het vroegtijdig afdwingen van een lagere snelheid door seinbeelden. :wink:

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11944
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Pendel Spoorwegmuseum

Berichtdoor Geert » Ma 20 Jun 2011, 20:36

Van dat laatste profiteert de s5500 overigens niet, die komt gepland om :16 aan en vertrekt pas om :19 vanaf Uto en komt dus binnen met een geel sein (s5700 moet eerst weg). De s5600 heeft er natuurlijk wel voordeel mee.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9573
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Pendel Spoorwegmuseum

Berichtdoor Wubbo » Ma 20 Jun 2011, 20:51

Het is vooral dat wissel 1007 bij Blauwkapel Oost Aansluiting die de snelheid eruit trekt: voor Blauwkapel al afremmen naar 80 km/h is niet bevorderlijk voor de snelheid. Toen dienstregeling 2007 net in ging reed de s5600 uit Amf nog via spoor BJ, daar zijn ze vrij snel weer van af gestapt omdat je er geen tijd mee won - ook niet voor de achteroplopende IC.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 3 gasten