Pendel Spoorwegmuseum

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Pendel Spoorwegmuseum

Bericht door fogeltje »

Ik kwam op de reguliere wiki (http://nl.wikipedia.org/wiki/Overleg:Pe ... _Maliebaan) deze vraag tegen:
Volgens http://www.stationblauwkapel.nl/index2.html wordt niet de verbindingsboog Hilversum-Utrecht gebruikt, maar de andere: Amersfoort-Maliebaan.
Heeft iemand hier een antwoord op? Ikzelf ben niet zo bekend met spoorlijnen en verbindingsbogen en dergelijke.
"Een touringcar is geen bus"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Pendel Spoorwegmuseum

Bericht door Wubbo »

Amersfoort - Maliebaan wordt inderdaad gebruikt. Als je op sporenplan kijkt: er wordt gekeerd op spoor BJ, en in beide richtingen gereden via spoor LB-LD.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Pendel Spoorwegmuseum

Bericht door fogeltje »

Wubbo schreef:Amersfoort - Maliebaan wordt inderdaad gebruikt. Als je op sporenplan kijkt: er wordt gekeerd op spoor BJ, en in beide richtingen gereden via spoor LB-LD.
Bedankt :) Ik heb je antwoord naar de overleg pagina gekopieerd, ze zoeken het daar voor de rest nu maar zelf uit :)
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Pendel Spoorwegmuseum

Bericht door Daniel »

En als het argument over drukbereden spoor terugkomt: spoor BJ wordt in de normale dienstregeling niet gebruikt, alle sprinters uit de richting Bilthoven gaan over de hoge sporen naar spoor 3 van Overvecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Pendel Spoorwegmuseum

Bericht door fogeltje »

Dat zal ik onthouden, bedankt Daniel.
"Een touringcar is geen bus"
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Pendel Spoorwegmuseum

Bericht door deadlock »

Daniel schreef:En als het argument over drukbereden spoor terugkomt: spoor BJ wordt in de normale dienstregeling niet gebruikt, alle sprinters uit de richting Bilthoven gaan over de hoge sporen naar spoor 3 van Overvecht.
Om de gelijkvoerse kruising zoveel mogelijk te ontzien?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Pendel Spoorwegmuseum

Bericht door Daniel »

Omdat het handig uitkomt? De s5500 komt op Overvecht aan als de s5700 net vertrekt, je kunt dus korter op elkaar volgen door de ene benedenlangs (noodgedwongen vanuit Hvs) en de andere bovenlangs te sturen.
Ook de s5600 en s4900 zitten kort op elkaar te Overvecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Pendel Spoorwegmuseum

Bericht door Wubbo »

Via de hoge sporen is iets sneller (de wissels liggen wat gunstiger) en je voorkomt daarmee conflicten van treinen uit Bilthoven met treinen naar Hilversum. Dat het ook handig uitkomt is bijzaak.

Afbeelding [Mobiele post]
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Pendel Spoorwegmuseum

Bericht door Daniel »

Wissels die gunstiger liggen is een beetje rare omschrijving anders, d'r is maar één splitsing :P Maar inderdaad, daar zijn de hoge sporen gewoon rechtdoor en moet je voor de lage sporen linksaf... de te berijden wisselstand is dus hetgene wat gunstiger is.
En ja, het wissel van de hoge sporen naar spoor 3 te Uto is geschikt voor hogere snelheden, maar heb je daar zo kort voor het perron daadwerkelijk wat aan?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Pendel Spoorwegmuseum

Bericht door Klaasje »

Ja. Iets met het vroegtijdig afdwingen van een lagere snelheid door seinbeelden. :wink:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Pendel Spoorwegmuseum

Bericht door Geert »

Van dat laatste profiteert de s5500 overigens niet, die komt gepland om :16 aan en vertrekt pas om :19 vanaf Uto en komt dus binnen met een geel sein (s5700 moet eerst weg). De s5600 heeft er natuurlijk wel voordeel mee.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Pendel Spoorwegmuseum

Bericht door Wubbo »

Het is vooral dat wissel 1007 bij Blauwkapel Oost Aansluiting die de snelheid eruit trekt: voor Blauwkapel al afremmen naar 80 km/h is niet bevorderlijk voor de snelheid. Toen dienstregeling 2007 net in ging reed de s5600 uit Amf nog via spoor BJ, daar zijn ze vrij snel weer van af gestapt omdat je er geen tijd mee won - ook niet voor de achteroplopende IC.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten