Pagina 1 van 1

Pendel Spoorwegmuseum

Geplaatst: zo 19 jun 2011, 22:09
door fogeltje
Ik kwam op de reguliere wiki (http://nl.wikipedia.org/wiki/Overleg:Pe ... _Maliebaan) deze vraag tegen:
Volgens http://www.stationblauwkapel.nl/index2.html wordt niet de verbindingsboog Hilversum-Utrecht gebruikt, maar de andere: Amersfoort-Maliebaan.
Heeft iemand hier een antwoord op? Ikzelf ben niet zo bekend met spoorlijnen en verbindingsbogen en dergelijke.

Re: Pendel Spoorwegmuseum

Geplaatst: zo 19 jun 2011, 22:12
door Wubbo
Amersfoort - Maliebaan wordt inderdaad gebruikt. Als je op sporenplan kijkt: er wordt gekeerd op spoor BJ, en in beide richtingen gereden via spoor LB-LD.

Re: Pendel Spoorwegmuseum

Geplaatst: zo 19 jun 2011, 22:18
door fogeltje
Wubbo schreef:Amersfoort - Maliebaan wordt inderdaad gebruikt. Als je op sporenplan kijkt: er wordt gekeerd op spoor BJ, en in beide richtingen gereden via spoor LB-LD.
Bedankt :) Ik heb je antwoord naar de overleg pagina gekopieerd, ze zoeken het daar voor de rest nu maar zelf uit :)

Re: Pendel Spoorwegmuseum

Geplaatst: zo 19 jun 2011, 23:29
door Daniel
En als het argument over drukbereden spoor terugkomt: spoor BJ wordt in de normale dienstregeling niet gebruikt, alle sprinters uit de richting Bilthoven gaan over de hoge sporen naar spoor 3 van Overvecht.

Re: Pendel Spoorwegmuseum

Geplaatst: zo 19 jun 2011, 23:30
door fogeltje
Dat zal ik onthouden, bedankt Daniel.

Re: Pendel Spoorwegmuseum

Geplaatst: ma 20 jun 2011, 10:34
door deadlock
Daniel schreef:En als het argument over drukbereden spoor terugkomt: spoor BJ wordt in de normale dienstregeling niet gebruikt, alle sprinters uit de richting Bilthoven gaan over de hoge sporen naar spoor 3 van Overvecht.
Om de gelijkvoerse kruising zoveel mogelijk te ontzien?

Re: Pendel Spoorwegmuseum

Geplaatst: ma 20 jun 2011, 11:32
door Daniel
Omdat het handig uitkomt? De s5500 komt op Overvecht aan als de s5700 net vertrekt, je kunt dus korter op elkaar volgen door de ene benedenlangs (noodgedwongen vanuit Hvs) en de andere bovenlangs te sturen.
Ook de s5600 en s4900 zitten kort op elkaar te Overvecht.

Re: Pendel Spoorwegmuseum

Geplaatst: ma 20 jun 2011, 17:46
door Wubbo
Via de hoge sporen is iets sneller (de wissels liggen wat gunstiger) en je voorkomt daarmee conflicten van treinen uit Bilthoven met treinen naar Hilversum. Dat het ook handig uitkomt is bijzaak.

Afbeelding [Mobiele post]

Re: Pendel Spoorwegmuseum

Geplaatst: ma 20 jun 2011, 19:19
door Daniel
Wissels die gunstiger liggen is een beetje rare omschrijving anders, d'r is maar één splitsing :P Maar inderdaad, daar zijn de hoge sporen gewoon rechtdoor en moet je voor de lage sporen linksaf... de te berijden wisselstand is dus hetgene wat gunstiger is.
En ja, het wissel van de hoge sporen naar spoor 3 te Uto is geschikt voor hogere snelheden, maar heb je daar zo kort voor het perron daadwerkelijk wat aan?

Re: Pendel Spoorwegmuseum

Geplaatst: ma 20 jun 2011, 20:18
door Klaasje
Ja. Iets met het vroegtijdig afdwingen van een lagere snelheid door seinbeelden. :wink:

Re: Pendel Spoorwegmuseum

Geplaatst: ma 20 jun 2011, 20:36
door Geert
Van dat laatste profiteert de s5500 overigens niet, die komt gepland om :16 aan en vertrekt pas om :19 vanaf Uto en komt dus binnen met een geel sein (s5700 moet eerst weg). De s5600 heeft er natuurlijk wel voordeel mee.

Re: Pendel Spoorwegmuseum

Geplaatst: ma 20 jun 2011, 20:51
door Wubbo
Het is vooral dat wissel 1007 bij Blauwkapel Oost Aansluiting die de snelheid eruit trekt: voor Blauwkapel al afremmen naar 80 km/h is niet bevorderlijk voor de snelheid. Toen dienstregeling 2007 net in ging reed de s5600 uit Amf nog via spoor BJ, daar zijn ze vrij snel weer van af gestapt omdat je er geen tijd mee won - ook niet voor de achteroplopende IC.