Grootste controle ooit op zwartrijders

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door robert55 »

Je weet natuurlijk niet hoe snel het rondzingt dat er een razzia aan de gang is. Dit soort acties zijn toch vooral theater. De grootste vangst was een automobilist die nog een klein half jaar cel tegoed had. Zo iemand komen ze altijd tegen bij dit soort controles, maar de meeste van die types hebben gewoon een huis waar je ze zo op kunt halen
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door Suus »

Dat gaat als een lopend vuurtje natuurlijk. Ping, Whatsapp, Twitter. Zou mij niets verbazen als mensen die met de bus uit de Bijlmer komen dan bijvoorbeeld een halte eerder (Foppingadreef) uitstappen en daar naar het station lopen en daar netjes inchecken en zodra het weer kan uitchecken (Duivendrecht is altijd populair bij dat soort mensen)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door Vinny »

Ik ben dan ook meer van de prikacties. Gewoon bij Ouderkerk a/d Amstel met 10 mensen instappen en de deur pas weer laten openen als iedereen gecontroleerd is. Zwartrijders dan ook meteen afvoeren in een politiebusje en een flink proces verbaal meegeven. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door willy84 »

Flink proces-verbaal? OW sorry vergeten in te checken. En als je dan blond bent of er dom uitziet kom je er nog mee weg ook. Anders een boete van 35 euro ofzo. Dat schiet toch ook niet echt op. Ik ben meer voor een recidive regeling. 1e keer 35 euro. 2e keer 250 euro etc. Dat zal hardnekkinge zwartreizigers leren.

Ik zie regelmatig reizigers die een treinkaartje zonder datum kopen en dan direct gaan reizen. Dan denk je ook van :roll: en dan heel verbaasd doen als de conducteur komt en doen alsof je er allemaal niks van snapt. In de meeste gevallen komen ze daar nog mee weg ook. Dat is straks voorbij met het verdwijnen van de papieren kaartjes.

Overigens: aantal maanden terug werd er controle gehouden op metrohalte Waterlooplein waarbij controleurs in burger bij de poortjes stonden en om de hoek stond de politie. Op die manier heb je meelopers te pakken. Dat vind ik goed werk. Misschien is dat qua effectieviteit nog wel beter dan zo'n grote actie.

Zo'n grote actie is natuurlijk ook om de 'normen' in te scherpen, een signaal af te geven dat er echt wel gecontroleerd wordt. En die hele berichtgeving is gewoon een stukje handhavingscommunicatie zodat de lezers/reizigers denken: "ja, er wordt echt wel gecontroleerd en beter koop je een kaartje". Welk percentage van de boetes niet geint wordt omdat het paupers zijn waar al beslag op de uitkering ligt wordt nimmer vermeld.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door Suus »

Ik ga nu toch protest aantekenen tegen het woord pauper. Je kent de achtergrond van dat soort mensen niet en kan ze niet zomaar voor pauper uitmaken :N
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door willy84 »

Het woord pauper slaat op mensen die hun kaartje bewust niet betalen. Daar hoef ik verder de achtergrond van die mensen niet te kennen. Ik kijk alleen naar het gedrag.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door fogeltje »

webguy schreef:Het scheelt misschien hoop ergenis, maar het probleem is dus dat de kaart je incheck accepteert (je laadt immers op), maar het geld kan dan niet worden afgeschreven omdat bij TLS de koppeling is verbroken. TLS zit dan met een niet-incasseerbare opdracht tot automatisch opladen die wel is uitgevoerd. Zwakte van het systeem...
Maar dat is toch niet mijn probleem? Het is hun systeem maar ze zadelen mij op met het probleem daardoor.
robert55 schreef:Je weet natuurlijk niet hoe snel het rondzingt dat er een razzia aan de gang is.
Zeker me die vage site waar hier laatst reclame voor gemaakt werd.
"Een touringcar is geen bus"
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door STF »

Ik heb het zowel bij bus als tram van GVB al een paar keer meegemaakt dat er midden op straat gestopt werd om een controleteam in te laten stappen, ja toen was het natuurlijk bingo met zwartrijders!
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door hauptbahnhof »

Dat komt alleen in een bepaalde periode voor. Dan worden er zwartrijmetingen gedaan, en dat gebeurt tegenwoordig ook alleen op lijn 5/16/24.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door Caspar »

Ik vind die controles wel effectief, maar zo'n uiterst onvriendelijk karakter hebben. Het doet me inderdaad denken aan een razzia. Als er ineens 6 lui rondom je staan van het type discotheek uitsmijter met kale koppen enzo omdat je niet snel genoeg je kaartje weet te vinden, word ik al helemaal zenuwachtig en geirriteerd achteraf. Het vriendelijke karakter van het OV wordt zo wel de kop ingedrukt vind ik.

En ik het vind ook twijfelachtig of je andere/betalende reizigers hiervoor vertraging moet laten oplopen. Bij een soortgelijke controle op Almere centrum een jaartje geleden kregen alle treinen tussen de +4 en +10. Dan zegt het in een ander topic ter sprake gekomen TAD dat de aansluitingen in Weesp verloren gaan. Zeker in de spits kost dat duizenden mensen hun aansluitingen. :neg:
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door hauptbahnhof »

De vraag is in hoeverre binnen de voertuigen werden gecontroleerd. Volgens mij was het alleen maar uitstapcontrole.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door fogeltje »

Caspar schreef:Ik vind die controles wel effectief, maar zo'n uiterst onvriendelijk karakter hebben. Het doet me inderdaad denken aan een razzia. Als er ineens 6 lui rondom je staan van het type discotheek uitsmijter met kale koppen enzo omdat je niet snel genoeg je kaartje weet te vinden, word ik al helemaal zenuwachtig en geirriteerd achteraf. Het vriendelijke karakter van het OV wordt zo wel de kop ingedrukt vind ik.

En ik het vind ook twijfelachtig of je andere/betalende reizigers hiervoor vertraging moet laten oplopen. Bij een soortgelijke controle op Almere centrum een jaartje geleden kregen alle treinen tussen de +4 en +10. Dan zegt het in een ander topic ter sprake gekomen TAD dat de aansluitingen in Weesp verloren gaan. Zeker in de spits kost dat duizenden mensen hun aansluitingen. :neg:
Ik heb in de bus ook wel eens mijn aansluiting gemist, kon gelijk een uur wachten want de dienst sprong na die bus van een halfuursdienst naar een uurdienst. Ze stonden in Nijmegen te controleren op de halte voor CS op de Stijn Buysstraat (de oude lijn 11 van 2003). Chauffeur was er ook niet blij mee. De bus moest bij die halte staan en wachten totdat de controleurs iedereen in de bus hadden gecontroleerd (en dat waren er veel, colleges waren net afgelopen dus hij zat goed vol).
"Een touringcar is geen bus"
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door iljitsch »

willy84 schreef:Flink proces-verbaal? OW sorry vergeten in te checken. En als je dan blond bent of er dom uitziet kom je er nog mee weg ook.
Hier zag ik woensdag een mooi voorbeeld van in de sprinter van Den Haag CS naar Gouda/Utrecht: goedlachse blonde meid werd door de conducteur bij Voorburg eruit gestuurd om in te checken. Maar blijkbaar snapte ze het niet helemaal want bij Ypenburg moest het nog een keer over.

Overigens ontdekte ik daar toevallig een andere manier om aan controle te ontkomen: een enorme hoestbui net als de conducteur je kant op komt. Hij vond het daarna voldoende om mijn chipkaart van een afstand van 1,5 meter te bewonderen. Of misschien dacht-ie dat iemand die braaf een fietskaartje koopt ook wel incheckt.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door find_your_spot »

iljitsch schreef:Hij vond het daarna voldoende om mijn chipkaart van een afstand van 1,5 meter te bewonderen. Of misschien dacht-ie dat iemand die braaf een fietskaartje koopt ook wel incheckt.
Waarschijnlijk was gewoon z'n railpocket leeg. Mijn Studenten OV-chipkaart is wel zo'n 20 keer alleen op zicht gecontroleerd, niks speciaals aan.
For Your Railroad Adventures
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door iljitsch »

Maar hoe wist-ie dan dat die blonde meid niet ingecheckt had?
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door find_your_spot »

iljitsch schreef:Maar hoe wist-ie dan dat die blonde meid niet ingecheckt had?
Dan hanteerde de conducteur waarschijnlijk proefgewijs controleren.

Met htm_tram en Michael ook wel is mee gemaakt dat 2 van ons 3en wel gecontroleerd werden, en zo ging de hele controle eigenlijk door de trein door. Steekproefgewijs.
For Your Railroad Adventures
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door STF »

hauptbahnhof schreef:Dat komt alleen in een bepaalde periode voor. Dan worden er zwartrijmetingen gedaan, en dat gebeurt tegenwoordig ook alleen op lijn 5/16/24.
Ik heb het zelf alleen meegemaakt op de lijnen 26 en 40.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door Vinny »

iljitsch schreef:Maar hoe wist-ie dan dat die blonde meid niet ingecheckt had?
Daarom ben ik ook voor poortjes. Dan kan zelfs de blondste doos niet wegkomen met 'ikke nie snappie ikke blont' :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door iljitsch »

Maar de grap was dus dat-ie mijn chipkaart niet controleerde en die van de blonde mevrouw wel, of anders vertelde ze zelf dat ze niet ingecheckt had. Anders had ze immers niet naar buiten gehoeven om alsnog in te checken in Voorburg en Ypenburg. (Misschien ging het zo wel verder tot Gouda maar ik moest er bij Ypenburg uit.)

En nee ik ben niet blond.
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door Klaasje »

hauptbahnhof schreef:De vraag is in hoeverre binnen de voertuigen werden gecontroleerd. Volgens mij was het alleen maar uitstapcontrole.
Bij de buscontroles in Almere wordt meestal het volgende principe toegepast:
  • Bus komt aanrijden
  • uitstappende reizigers worden gecontroleerd
  • Controleploeg stapt in
  • Controleploeg controleert tijdens de rit de passagiers
  • Controleploeg stapt bij de volgende halte uit.
Zoiets werkt natuurlijk alleen goed als de frequenties hoog genoeg zijn en de heen-/terugreis niet te lang duren.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door Fles »

Ja precies, zo gaat het in Utrecht ook. Zijn altijd teams van 3 man in stoere pakjes :P Maar wel vriendelijk :Y
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten