Grootste controle ooit op zwartrijders

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door Suus »

Grootste controle ooit op zwartrijders
Als je donderdag zwart kon rijden rondom station Bijlmer, heb je een prestatie van wereldniveau geleverd. Want maar liefst 170 medewerkers van het GVB, de NS, Connexxion én de politie waren daar aanwezig voor een grootschalige controle.

Video op site van AT5
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door fogeltje »

Gelukkig gaat zwartrijden straks met die geweldige OVC niet meer mogelijk zijn :roll:

Ik vraag me af of ze ook iemand hebben kunnen betrappen op het reizen met een gekraakte kaart.
"Een touringcar is geen bus"
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door Klaasje »

Wat een opgeblazen verhaal zeg. :X
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door find_your_spot »

fogeltje schreef: Ik vraag me af of ze ook iemand hebben kunnen betrappen op het reizen met een gekraakte kaart.
Nee, dat is niet mogelijk. Zelf al zo'n 17 keer gecontroleerd door alle soorten controleurs van OV bedrijven, maar ze kunnen het niet zien.

Afbeelding [Mobiele post]
For Your Railroad Adventures
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door Stefan »

Vorige week checkte ik na een jongeman uit bij de metro, hij had ruim €125,- op z'n kaart staan. Als die niet gekraakt is, dan weet ik 't ook niet meer. :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door Suus »

Je hebt helaas mensen die gewoon een soort van niet slim zijn in het gebruik met die kaart.

Ben ook al mensen tegengekomen die 80 euro hadden op een anonieme (!!!) kaart en dan gaan ze vragen of ze wel genoeg geld hebben om vanaf Reigersbos heen en weer te kunnen naar Bijlmer ArenA. Nou meneer, wel bijna 50 keer :')

80 euro op een persoonlijke kaart, okee, maar 80 euro op een anonieme kaart is gewoon ontzettend dom, want het geld ben je kwijt als de kaart wordt gestolen. Een persoonlijke kaart kan je tenminste nog laten blokkeren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door Chauf21 »

Bee schreef:Ben ook al mensen tegengekomen die 80 euro hadden op een anonieme (!!!) kaart en dan gaan ze vragen of ze wel genoeg geld hebben om vanaf Reigersbos heen en weer te kunnen naar Bijlmer ArenA. Nou meneer, wel bijna 50 keer :')

80 euro op een persoonlijke kaart, okee, maar 80 euro op een anonieme kaart is gewoon ontzettend dom, want het geld ben je kwijt als de kaart wordt gestolen. Een persoonlijke kaart kan je tenminste nog laten blokkeren.
Als je ook met de trein reist en geen zin hebt om je pas bij iedere treinreis op te laden, ontkom je er volgens mij niet aan? Zeker niet als je in een verlaten oord woont waar oplaadpunten schaars zijn.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door fogeltje »

find_your_spot schreef:
fogeltje schreef: Ik vraag me af of ze ook iemand hebben kunnen betrappen op het reizen met een gekraakte kaart.
Nee, dat is niet mogelijk. Zelf al zo'n 17 keer gecontroleerd door alle soorten controleurs van OV bedrijven, maar ze kunnen het niet zien.

Afbeelding [Mobiele post]
Ik weet dat het niet mogelijk is, het was retorisch ;)
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door fogeltje »

Bee schreef:Je hebt helaas mensen die gewoon een soort van niet slim zijn in het gebruik met die kaart.

Ben ook al mensen tegengekomen die 80 euro hadden op een anonieme (!!!) kaart en dan gaan ze vragen of ze wel genoeg geld hebben om vanaf Reigersbos heen en weer te kunnen naar Bijlmer ArenA. Nou meneer, wel bijna 50 keer :')

80 euro op een persoonlijke kaart, okee, maar 80 euro op een anonieme kaart is gewoon ontzettend dom, want het geld ben je kwijt als de kaart wordt gestolen. Een persoonlijke kaart kan je tenminste nog laten blokkeren.
Maar gaat die blokkade meteen in als je belt of duurt dat tot de volgende dag. In dat geval kan het saldo namelijk worden opgemaakt en met automatisch opladen ben je helemaal de lul als iemand er vlug nog even Nederland mee doorreist per trein.
"Een touringcar is geen bus"
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door find_your_spot »

fogeltje schreef: Maar gaat die blokkade meteen in als je belt of duurt dat tot de volgende dag. In dat geval kan het saldo namelijk worden opgemaakt en met automatisch opladen ben je helemaal de lul als iemand er vlug nog even Nederland mee doorreist per trein.
In theorie wordt je kaart binnen 24 uur geblokkeerd.

In praktijk betekent dat hij bij:

- NS al direct niet meer werkt (vaste verbinding)
- GVB en RET metro gebieden na de eerstvolgende update (meestal 02:00 's nachts) niet meer werkt
- Alle losse voertuigen te denken aan tram, bus, metro en veerboot je kaart pas geblokkeerd wordt na een update op de stalling.

Mijn ervaringen hierin zijn:

- RET en GVB binnen 48 uur
- HTM, Veolia en Arriva binnen 72 uur
- Connexxion heeft het wel is zo bont gemaakt dat ik na 120 uur pas een blokkade kreeg (betekent dat de desbetreffende bussen al dagen niet meer geupdate zijn op de stalling)
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door fogeltje »

Blokkeert TLS dan op zijn minst wel meteen de machtiging voor automatisch opladen als je daar heen belt voor een blokkade van een persoonlijke kaart met automatisch opladen?
"Een touringcar is geen bus"
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door find_your_spot »

fogeltje schreef:Blokkeert TLS dan op zijn minst wel meteen de machtiging voor automatisch opladen als je daar heen belt voor een blokkade van een persoonlijke kaart met automatisch opladen?
Nee, automatisch opladen blijft de gehele periode doorlopen.

Automatisch opladen is een bitje die je van 1 naar 0 moet terug zetten op de kaart. Dit kan alleen door een AVM, kaartautomaat of CiCo gebeuren na updaten.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door fogeltje »

Maar TLS kan toch wel de machtiging intrekken lijkt me, dat is iets wat bij hun in het systeem moet gebeuren. Gewoon de koppeling tussen kaart en bankrekening verwijderen.
"Een touringcar is geen bus"
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door Chauf21 »

Je kan de incasso's ook terugboeken via je bank.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door find_your_spot »

fogeltje schreef:Gewoon de koppeling tussen kaart en bankrekening verwijderen.
Ja, dat is ook zo geregeld.

Maar voordat alle apparatuur in alle bussen, trams, metro's, treinen, veerboten weten wat ze moeten doen ben je dagen later...
Het is immers de bit op de kaart zelf die bepaalt of automatisch opladen aan of uit staat.
Anders zou je iedere OV-chipkaart een SIM kaart mee moeten geven, dan kun je wel binnen 10 seconden een kaart onbruikbaar maken.
Chauf21 schreef:Je kan de incasso's ook kunnen terugboeken via je bank.
Dat heet storneren en kun je maar 1 keer per keer doen. Als je een rekeningnummer voor altijd wilt storneren moet je even langs je bank gaan.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door fogeltje »

Chauf21 schreef:Je kan de incasso's ook kunnen terugboeken via je bank.
Dat snap ik, maar dan moet ik WEER zelf achter mijn geld aan. Als ze dat op moment van blokkade gewoon meteen regelen, dan scheelt dat ellende. Nu moet ik zelf achter mijn geld aan omdat ik door vele systeemfouten vaak te veel betaal, bij dit soort zaken ook (laten we hopen dat ik mijn kaart niet kwijtraak in de frequentie waarmee ik fouten bij transacties tegenkom :mrgreen: )

Ik blijf het vreemd vinden. Ik snap dat de kaart weet of automatisch uploaden aanstaat of niet, maar TLS zal toch ook gewoon in zijn database hebben staan "die zeiker van het ovinnederland forum heeft automatisch uploaden aanstaan met bankrekeningnummer 6666.66.6666 en hij blokkeert nu zijn kaart omdat hij die kwijt is, dus laten we even zorgen dat er geen geld meer van dat rekeningnummer wordt afgeboekt naar zijn reissaldo". Maar misschien denk ik ook gewoon te simpel.
"Een touringcar is geen bus"
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door Chauf21 »

Nou ja, je hebt eigenlijk wel een goed punt.
*Ergens* in de database van TLS moet een koppeling zijn tussen jouw kaartnummer en je rekeningnummer. Als je die link verwijdert op het moment dat je de kaart als verloren/gestolen meldt, scheelt dat een hoop ergenis bij de reiziger.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door Fles »

Chauf21 schreef:Nou ja, je hebt eigenlijk wel een goed punt.
*Ergens* in de database van TLS moet een koppeling zijn tussen jouw kaartnummer en je rekeningnummer. Als je die link verwijdert op het moment dat je de kaart als verloren/gestolen meldt, scheelt dat een hoop ergenis bij de reiziger.
Ja, maar dat is niet het probleem van TLS. Die gaan er dus ook niks aan doen lijkt me :)
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door fogeltje »

Fles schreef:
Chauf21 schreef:Nou ja, je hebt eigenlijk wel een goed punt.
*Ergens* in de database van TLS moet een koppeling zijn tussen jouw kaartnummer en je rekeningnummer. Als je die link verwijdert op het moment dat je de kaart als verloren/gestolen meldt, scheelt dat een hoop ergenis bij de reiziger.
Ja, maar dat is niet het probleem van TLS. Die gaan er dus ook niks aan doen lijkt me :)
Wel als de klant de directeur op de hooivork gaat nemen omdat TLS een slechte dienstverlening/service biedt. Als andere instellingen zo met hun klanten zouden omspringen, dan zouden ze die kwijtraken. Maar ja, voor TLS is er geen concurrent.
"Een touringcar is geen bus"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door webguy »

Het scheelt misschien hoop ergenis, maar het probleem is dus dat de kaart je incheck accepteert (je laadt immers op), maar het geld kan dan niet worden afgeschreven omdat bij TLS de koppeling is verbroken. TLS zit dan met een niet-incasseerbare opdracht tot automatisch opladen die wel is uitgevoerd. Zwakte van het systeem...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door Geert »

En is de reiziger verantwoordelijk voor een slechte ontwerpkeuze? Als banken al 20 jaar instant een bankpas kunnen blokkeren moet dat in het huidige tijdperk toch ook lukken, zou je zeggen...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door iljitsch »

webguy schreef:Het scheelt misschien hoop ergenis, maar het probleem is dus dat de kaart je incheck accepteert (je laadt immers op), maar het geld kan dan niet worden afgeschreven omdat bij TLS de koppeling is verbroken. TLS zit dan met een niet-incasseerbare opdracht tot automatisch opladen die wel is uitgevoerd.
Het lijkt mij het handigst dat risico bij de vervoerbedrijven te leggen, om verschillende redenen:

- het kost een vervoerbedrijf niet echt geld als er een enkele keer iemand zonder te betalen meereist
- het tewoord staan van kwaaie klanten kost extra personeel en dus geld en goede kans dat er toch restitutie gegeven wordt en/of de klant het bedrag laat terugboeken
- het is het vervoerbedrijf dat de afweging tussen wel/niet een continue verbinding met het systeem maakt
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door find_your_spot »

Geert schreef:Als banken al 20 jaar instant een bankpas kunnen blokkeren
Dat komt omdat bij een PIN transactie ATLIJD verbinding is met de back office.

Bij een rijdende tram, bus, veerboot is dit niet het geval. De systemen moet het daar doen met de laatste updates.

Als in/uitchecken altijd via de back office zouden verlopen zou het inchecken/uitchecken 10-20 seconden duren.
Wanneer het voertuig geen GPRS/UMTS/HSDPA verbinding heeft heb je al een probleem.
For Your Railroad Adventures
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door robert55 »

Vandaag op AT5 defollow-up
Eén persoon is aangehouden omdat hij stond gesignaleerd voor vijf maal tanken zonder te betalen en bovendien nog 139 dagen gevangenisstraf moest uitzitten. De politie nam elf ov-chipkaarten in beslag, vijftien mensen zijn aangehouden voor verschillende zaken zoals belediging, niet kunnen/willen tonen van ID, en openstaande boetes. Daarnaast zijn er boetes uitgedeeld voor zaken zoals roken, vervuiling van het station, opgeven valse naam.
...
In totaal zijn 31.724 reizigers gecontroleerd. Daaronder waren 20.000 treinreizigers in 50 treinen, waarvan 115 (0,6%) mensen niet in het bezit waren van een geldig vervoersbewijs.
1960 buspassagiers in 172 bussen werden gecontroleerd, waarvan 67 (3,5%) reizigers niet in het bezit waren van een geldig vervoersbewijs. 2140 in- en uitstappers op de metroperrons kregen te maken met de controle. Hiervan hadden 146 (1,5%) geen geldig vervoersbewijs.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Grootste controle ooit op zwartrijders

Bericht door Vinny »

Ik vind die zwartrijpercentages verrassend laag eerlijk gezegd. Het valt dus wel mee met de normvervaging in Nederland. En ik vermoed dat de meeste zwartrijders in de streekbus Zuidtangent-passagiers waren... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten