Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door Mojito »

Zeker weten doe ik het niet maar ik ga er van uit dat die spartaans ogende verlichtingslijn met kabelgoten en profieltjes het begin is van een nog te plaatsen verlaagd plafond.
足元にご注意下さい
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door R-Flow »

De staat van de metro hier in Amsterdam gaat me echt een beetje aan het hart. Helemaal als je drie dagen lang intens gebruik hebt gemaakt van de metro in Rotterdam en vervolgens terug komt is lichtelijk een klap in het gezicht. Dat na 14 jaar ook de Ringlijn, het enige lichtpuntje, steeds verder in verval raakt is pijnlijk om te zien. Maar goed, zowel GVB als SRA kan het geen moer interesseren das duidelijk. Dat merk je ook wel weer aan de "renovatie" van de Oostlijn. Want die nieuwe perrons, armoedige afdekking (als die er al is) en dat likje verf is natuurlijk wel de grootste grap ooit. De "oude" afdekking had tenminste leuk bedachte (voor z'n tijd) openingen in het dak die compleet verwijderd zijn i.p.v. vervangen in een modern jasje. Erg zonde, helemaal in een stad als Amsterdam. Zeer teleurstellend dat er waarschijnlijk weer niks fundamenteels gedaan wordt aan de staat van de Oostlijn.

Ben benieuwd of tegen 2030 de Noord/Zuidlijn er net zo bij hangt. Zal wel.
Mojito schreef:Zeker weten doe ik het niet maar ik ga er van uit dat die spartaans ogende verlichtingslijn met kabelgoten en profieltjes het begin is van een nog te plaatsen verlaagd plafond.
Plafond verlagen? Dat zal een positieve uitwerking hebben... Of gaan ze hetzelfde doen als de nieuwe verdeelhal onder Amsterdam CS / metrostation Rotterdam; namelijk het hele plafond bedekken met TL-buizen.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door Mojito »

Het punt is dat je het op onderstaande impressies niet zo goed kunt zien.

Afbeelding
Afbeelding
(afbeeldingen afkomstig van Group A, het architectenbureau van de renovatie, www.groupa.nl)

Ook is me uit deze impressies niet duidelijk of de natuurstenen vloer vervangen wordt (zoals op de bovengrondse stations is gebeurd). Ik hoop het wel want ik vind het destijds gekozen natuursteen er ook in gereinigde vorm nogal goor uit zien tegenwoordig.

Maar zo'n glad afgewerkt plafond is wel iets van deze tijd en ik kan me ook echt niet voorstellen dat de huidige stand van zaken met profieltjes en kabelgoten definitief is. (het wachten is dan op de dronkaard of hooligan die denkt: laat ik me eens aan die kabelgoot, of aan dat rookgordijn optrekken...)
足元にご注意下さい
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door Jef400 »

Dat model metrostations verdient de stad eigenlijk ook wel. Dat soort moderne stations. Het is allemaal zo jaren 70/80 en op de ringlijn jaren 90 idee.
Laatst gewijzigd door Wubbo op do 15 dec 2011, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, is vorige bericht
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Design van de ringlijn is niks mis mee mijns inziens, vind die gele bogen juist mooi en frist ogen, het is jammer dat hele zooi gewoon ronduit aan het verpauperen is. Stationsborden op zowel de M50/M51 zijn al jaren lang aan het verkleuren en hoorden al lang zijn vervangen, gaarne in de nieuwe huisstijl.

En tja dan die arme CAFjes, de enige moderne metrotreinstellen die Amsterdam heeft... Die laat het GVB* gewoon helemaal van binnenuit wegrotten:
- Geen camerabewaking;
- Slechts incidenteel toezicht aanwezig op de treinen zelf. Grijpt 9/10 keer niet in;
- Ramen, muren, plafonds, stickers, alles volledig onder gekrast en gekalkt;
- Stickers die er op apengapen bijhangen;
- Halte afroepsysteem dat incidenteel werkt;
- Displays uit het jaar nul die incidenteel goed werken;
- Ontiegelijk vieze gore vloeren die onder de zwart-bruine afdrukken en gaten zitten van toen de banken nog anders stonden;
- Koersborden die veelal defect zijn (slechts TL-buizen te zien);
- Koersborden die alleen kleine letters gebruiken wat nu niet meer de norm is;
- Lijnborden die nog in de oude tramstijl zijn i.p.v. metrokleuren dragen (cijfer + effen gekleurde achtergrond i.p.v. cijfer + tramsymbool);

*Bij voorbaat excuses: hier treft GVB uiteraard ook weer totaal geen blaam.
Laatst gewijzigd door R-Flow op do 15 dec 2011, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Jij kan ook overdrijven he :lol:

Die metro is een smerige bende maar het plafond: BRANDSCHOON (opvallend!).

En jah, de afroepen + displays (die vervangen worden als er een op de wagen het niet doet) ligt toch echt aan de bestuurder.
Het probleem ligt zelf aan de afroepen zelf (die vaak niet synchroon lopen).

Wat je wel vaak hebt is dat de hele rit de display bijv 50 Gein aangeeft terwijl je richting ITW gaat, en er toch afroepen zijn. Dat ligt dan weer aan het feit dat onderling niet goed contact wordt gemaakt tussen de wagens.

Heb wel 's gevraagd waarom er de software niet wordt aangepast a la combino (Lijn xx naar xx). Schijnt dat dat teveel geld zou kosten aangezien de huidige software alleen tegen betaling is aan te passen.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:Jij kan ook overdrijven he :lol:
Ga je hier beweren dan dat er ook maar iets niet waar is dan aan die lijst? De huidige staat van de CAFs is gewoon diep triest.
hauptbahnhof schreef:Die metro is een smerige bende maar het plafond: BRANDSCHOON (opvallend!).
Let effe de volgende keer op de verlichtingsbakken en tekeningen op de zijbakken.
hauptbahnhof schreef:En jah, de afroepen + displays (die vervangen worden als er een op de wagen het niet doet) ligt toch echt aan de bestuurder. Het probleem ligt zelf aan de afroepen zelf (die vaak niet synchroon lopen).
Gaat erom dat het gewoon niet goed werkt, klaar.
hauptbahnhof schreef:Heb wel 's gevraagd waarom er de software niet wordt aangepast a la combino (Lijn xx naar xx). Schijnt dat dat teveel geld zou kosten aangezien de huidige software alleen tegen betaling is aan te passen.
Alles kost kennelijk te veel geld. Armoede dus.

PS Kan jij mij vertellen waarom GVB niet eens de moeite neemt om die meterokleuren eens door te voeren op alle voertuigen? De helft van de CAFs rijden sowieso al met geklapte koersbord-filmen rond, een keer iets terugplaatsen in de huidige standaard (cijfer en bestemming + effen gekleurde achtergrond zoals de Zilvermeeuwen) is schijnbaar óók godsonmogelijk.

Weet je, ik begrijp het gewoon niet. Zelfs de meest minimale aanpassingen (zoals metrokleuren i.p.v. verouderde tramsymbolen) om ook maar beetje de schijn te geven van een nette metro is al te veel gevraagd. Compleet krankzinnig ook dat al die CAFs gewoon vrolijk rondrijden zonder cameratoezicht. Nieuwe trams, oude trams, nieuwe bussen, oude bussen etc. alles rijdt rond met 500 camera's aan boord. Alleen de metro niet! Hoe kan dat nou?? Laat maar, ik weet het al! Bij de metro zit de machinist veilig in z'n cocon voorin, de eerlijke reiziger mag het bekijken.
Alargule

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door Alargule »

Tsja. Ik heb in het verleden ook al eens gerant over de inconsistentie in de huisstijl in het metrosysteem. En als ik de impressies van de NZ-lijn mag geloven, wordt daar over een paar jaar weer een nieuwe variant aan toegevoegd.

Misschien past het ook wel een beetje bij Amsterdam. Rommelig, ongeorganiseerd, ongeïnteresseerd, 'zeg maar jij hoor'...
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Alargule schreef:Misschien past het ook wel een beetje bij Amsterdam. Rommelig, ongeorganiseerd, ongeïnteresseerd, 'zeg maar jij hoor'...
Het hele tram en busnet zit in principe op één lijn. Qua kleuren, border, haltes, informatie etc. De allernieuwste bussen hebben dan LCD-panelen i.p.v. lichtkranten maar goed dat is prima. Alle lichtkranten zijn tenminste in één stijl en doen het over het algemeen correct. Ik snap echt wel dat nieuwer materieel wat afwijkende voorzieningen heeft t.o.v. voorgaand, maar in de hoofdlijnen klopt het.

hauptbahnhof heeft te horen gekregen dat de software in de metro aanpassen te duur is, wat gewoon de grootste bullshit ooit is. GVB heeft alle al rijdende trams en bussen die voorlopig in dienst zouden blijven voorzien van digitale displays in lijn met de destijds nieuwe Combino's. Enkel de aller oudste bussen niet. Moet je effe voorstellen: die systemen inbouwen in voertuigen waar zulke technieken compleet niet-bestaand waren. Maar bij de metro is het opeens een onmogelijke opgave en kost het te veel?? Ga toch heel snel een eind fietsen... Zeg dan gewoon waar het op staat: aan de metro geven we systematisch NUL prioriteit en laten we gewoon verloederen. Dan ben je tenminste eerlijk en weet de stad ook waar ze aan toe is.
Laatst gewijzigd door R-Flow op do 15 dec 2011, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik durf daar niet zo stellig in te zijn. Ten eerste zitten haltedisplays al sinds 1997 in de CAF'jes. Dat men niet heeft gekozen voor retrofitten van het oudere LHB- en BN-materieel kan ik me vanuit het verleden voorstellen, omdat men er in principe vanuitging dat de Zilvermeeuwen al een paar jaar geleden vervangen zouden worden door het M5-materieel. Dat is - geheel in lijn met een oude Amsterdamse traditie - een paar jaar vertraagd. Met de kennis van nu had je de Zilvermeeuwen inderdaad van eenvoudige displays kunnen voorzien, samen met het beschilderen van de deuren en het bestickeren van het interieur. Maar goed, die keuze heeft men niet gemaakt.

Voor wat betreft de renovatie van de stations is er ook het nodige anders gelopen dan gepland. Tien jaar geleden werd het project MetroMorfose aangekondigd. Alle stations aan de Oostlijn (Gein- en Gaasperplaslijnen) zouden gerenoveerd worden. Het enige resultaat van dat project is te bewonderen bij station Ganzenhoef. Daarna kwam men erachter dat het - weer in lijn met een oude Amsterdamse traditie - veel duurder was dan oorspronkelijk begroot om de hele lijn op dezelfde manier onder handen te nemen. Dus werd het hele project afgeblazen en besloot men een veel simpeler renovatie van de bovengrondse stations uit te voeren.

En dan het gedoe tussen de gemeente en de aannemer bij de renovatie van de ondergrondse stations. Na het debacle vorig jaar, waarbij het hele project ter elfder ure werd afgeblazen, het metropersoneel al met vakantie was gestuurd en de hele bus met lagelonenlandenchauffeurs al was gearriveerd, zien we dit jaar een aannemer die asbest constateert, er zijn schouders bij ophaalt en een gemeente die pas weken later realiseert dat er al een tijdje geen schot meer in de zaak zit...

Of hier sprake is van bewuste verloedering durf ik niet te zeggen. Wat ik wel denk is dat we zitten met een gemeentelijk apparaat dat niet in staat is complexere projecten goed te budgetteren en te managen. Met dit zooitje als resultaat.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Dat er niks aan die Zilvermeeuwen gedaan is begrijp ik, had ik ook niet gedaan. Maar het was toch al relatief snel duidelijk dat de sneltrams en CAFs voorlopig zouden blijven rijden. De nieuwe deuren in de sneltrams getuigen daarvan, anders was dat ook niet gebeurd en het nieuwe likje verf ook niet. Dat die displays al sinds 1997 in de CAFs zaten is volgens mij irrelevant. De 9/10G trams uit de jaren 70-80 en 11/12Gs hadden helemaal niks aan boord maar zijn toch uitgerust met Combino-styled displays. Zelfde verhaal geldt voor de standaardbussen. Waarom is het daar wel mogelijk dan??

MetroMorfose was te duur, goed. Time to move on, kwestie van verder kijken. Bij de huidige renovatie overal halfbakken werk, niet alle borden in de nieuwe stijl, sommige ingangen hebben bordjes kregen met stationsnaam+lijnen (volgens mij vrij normaal voor een metrostation) bij anderen is dit weer niet het geval. En zo gaat het maar door.

Er is absoluut geen reden, behalve onverschilligheid, waarom de CAFs de bovenstaande lijst van gebreken vertonen. En op zowel de Amstelveen- als Ringlijn hangen al jaren lang borden die compleet onleesbaar zijn. Worden ook niet vervangen. Alles maar dan ook echt alles is te veel gevraagd. Wat de metro betreft: Niks kan, niks is mogelijk, alles is te moeilijk en alles is te duur. Waarom het bij de bus, tram en onze vrienden in 010 wel allemaal mogelijk is Joost mag het weten...
Laatst gewijzigd door R-Flow op do 15 dec 2011, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door Mojito »

Bewuste verloedering, dat is iets van de jaren '80 en '90 geweest. De bewustheid ervan valt lastig te bewijzen maar dat er van wethouder (trammetjesman Michael van der Vlis, lees het boek 'Het wonder van de Noord/Zuidlijn' van Bas Soetenhorst er maar op na) tot werkvloer een anti-metrocultuur heerste in Amsterdam was wel duidelijk.

Het nieuwe netwerkje van anderhalf lijn had het paradepaardje van het GVB kunnen, nee móeten zijn maar werd als een stiefkindje behandeld. Toen was het woord metro nog politiek taboe en van wat ik begreep was er ook binnen het GVB aardig wat haat en nijd: medewerkers van het metrobedrijf werden binnen het GVB door anderen aangekeken alsof ze ontbeten met een bord hondepoep. Als ik me niet vergis is er in de eerste decennia van Amsterdam als metrostad ook amper geld gereserveerd voor instandhouding en het onvermijdelijk naderende Grote Onderhoud, dat in de afgelopen jaren heeft plaatsgevonden en dat nog steeds niet is afgerond. Vandaar dat men begin deze eeuw 'ineens' ontdekte dat men voor grote uitgaven stond.

Inmiddels is men zich wel bewust geworden van het feit dat de metro een belangrijk en onmisbaar onderdeel van het OV-netwerk is (zeker na het succes van de Ringlijn) maar inderdaad, er is nog steeds een hoop tenenkrommende incompetentie en amateurisme. De huisstijl is daar wel het meest kenmerkende voorbeeld van.
足元にご注意下さい
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Mojito schreef:De bewustheid ervan valt lastig te bewijzen
Je gaat mij niet vertellen dat zowel GVB als SRA niet donders goed weten in welke staat de Amsterdamse metro verkeert. No way.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door groningen »

Maar daarvoor krijgen jullie het Ramses Shaffy metrostation terug; misschien later het Mulisch en wat niet meer.
Alargule

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door Alargule »

R-Flow schreef:
Mojito schreef:De bewustheid ervan valt lastig te bewijzen
Je gaat mij niet vertellen dat zowel GVB als SRA niet donders goed weten in welke staat de Amsterdamse metro verkeert. No way.
Je moet goed lezen. Mojito heeft het over de houding in de jaren '80 en '90 van de vorige eeuw. Niet over de huidige houding.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Alargule schreef:Je moet goed lezen. Mojito heeft het over de houding in de jaren '80 en '90 van de vorige eeuw. Niet over de huidige houding.
Niet de jaren '80-'90 van deze eeuw? ;) Je moet me goed begrijpen: veel van de Oostlijn wat NU aan vervanging toe is was dat in 1999 ook al. Je gaat mij niet vertellen dat er geen enkeling rondliep die dat toen al realiseerde.
groningen schreef:Maar daarvoor krijgen jullie het Ramses Shaffy metrostation terug
*Vingers op ogen zet* *Telt langzaam tot twintig, inclusief ademhalingsoefeningen* *cmd + Q -> Stop Safari*

Echt waar hoor, als ze dat doen mogen ze wat mij betreft die hele N/Z-lijn vol beton gieten.
Laatst gewijzigd door R-Flow op do 15 dec 2011, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door Chauf21 »

Je brengt het allemaal wel erg stellig en gaat wel makkelijk voorbij aan sommige dingen, maar dat maakt de discussie misschien wel interessanter :)
R-Flow schreef:Wat de metro betreft: Niks kan, niks is mogelijk, alles is te moeilijk en alles is te duur. Waarom het bij de bus, tram en onze vrienden in 010 wel allemaal mogelijk is Joost mag het weten...
Wellicht interessant om eens naar de eigendomsverhoudingen te kijken. Ik weet niet hoe het zit, maar in Amsterdam zit DIVV overal bovenop. In Rotterdam wordt eigenlijk altijd de RET genoemd wanneer het over metrostations gaat (waar Gemeentewerken overigens ook aan bijdraagt). Ik kan me zo voorstellen dat wanneer het eigendom (of in ieder geval de dagelijkse beheersing/onderhoud) in handen is van het vervoerbedrijf er meer aandacht aan de metrostations wordt gegeven. Het is immers het visitekaartje van je product (en misschien wel van heel het OV). Als het beheer direct in handen van de gemeente is, heb je best kans dat men de metrostations niet anders behandelt dan 'openbare ruimte', simpelweg omdat er geen drijfveer (behalve dan wat 'beleid' of wat afspraken) is om extra aandacht aan de stations te geven. Tel daarbij op dat de gemeente direct wordt aangekeken op de uitgaven, kan het zomaar zijn dat men terughoudend is met niet-noodzakelijke aanpassingen. Of je dat nou onverschilligheid of verloedering wil noemen, moet je zelf weten, maar het vormt in ieder geval een onderdeel van de cultuur waarin of waarmee je moet werken.
Alargule

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door Alargule »

R-Flow schreef:Niet de jaren '80-'90 van deze eeuw? ;) Je moet me goed begrijpen: veel van de Oostlijn wat NU aan vervanging toe is was dat in 1999 ook al. Je gaat mij niet vertellen dat er geen enkeling rondliep die dat toen al realiseerde.
Vertel ik je dat dan? ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door Suus »

Ik heb wel het idee dat de RET en Gemeentewerken in Rotterdam wat meer van het niet lullen maar poetsen zijn. Bij de bouw van Rotterdam Centraal prees iedereen Gemeentewerken dat ze er zo bovenop zaten en dat vertraging absoluut niet getolereerd werd en toen het af was, was iedereen trots op het geleverde werk.

In Amsterdam zie je nu wel langzaam een mentaliteitsverandering maar de oude gewoonte om iets niet af te maken is toch nog niet helemaal verdwenen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Chauf21 schreef:Je brengt het allemaal wel erg stellig en gaat wel makkelijk voorbij aan sommige dingen, maar dat maakt de discussie misschien wel interessanter :)
Ben ik me van bewust hoor en je moet het ook beetje met een knipoog nemen, waar het mij uiteindelijk om gaat is het eindresultaat dat ronduit om te janken is. Het is niet alsof anno 2011 OPEENS die metro verloederd is. Dat zijn jaren lange processen waarop je hoort te anticiperen maar duidelijk niet gedaan is.

Wat ik wel serieus meen is dat zelfs de kleinigheidjes, ronduit simpele zaken -en dan noem ik wederom de lijnkleuren op de koersborden van de BN/CAFs als voorbeeld- niet uitgevoerd worden. Maar zelfs dat is een onmogelijke vesting niet die genomen kan worden. Oók de borden worden telkens maar half vervangen: nieuwe stijl binnen, oude buiten. Telkens dat halve werk word ik niet goed van.
Alargule schreef:Vertel ik je dat dan? ;)
Was figuurlijk bedoeld. :wink:
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door Mojito »

Er is wel degelijk een kentering gaande. Het feit dat het aandoenlijke hobbyisme van Van der Vlis en consorten, waaraan we de bastaardlijn naar Amstelveen hebben te danken, niet langer beleid religie is vind ik grote winst. Of de oprichting van eerst AMSYS en nu Dienst Metro nou een voor- of een nadeel is weet ik nog niet, maar plannen als de Metronetstudie en de OV-Visie wijzen er wel op men zich bewust is van de onmisbaarheid van de metro. De Noord/Zuidlijn, of de ombouw van de Amstelveenlijn, of een metro naar Almere, of een verlenging van de Ringlijn of een Oost-Westlijn zouden anders stuk voor stuk nog steeds onbespreekbaar zijn geweest. Op kleinere schaal: een modern treinstel als de M5, of uberhaupt materieel van 3,00 meter breed, was twintig jaar geleden absoluut ondenkbaar geweest. Op triviale schaal: halverwege de jaren '90 zag geeneen Zilvermeeuw er hetzelfde uit met alle graffiti die er op zat. Die situatie heeft een paar jaar geduurd en niemand kon het schelen. De blauwe-deuren en plakkunst operatie van de afgelopen jaren had men toen ook nooit ondernomen. Het zijn cosmetische ingrepen, maar wel een groot effect op het beeld en het imago van de metro. Feit is wel dat je een decennialange cultuur niet zomaar even ombuigt.
足元にご注意下さい
Alargule

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door Alargule »

Maar goed...het onderwerp ging oorspronkelijk over kunst op de metrostations. Nou betreffen deze plannen de ondergrondse stations, maar als men dan toch bezig is, hoop ik dat dat spuuglelijke gele geval bij Van der Madeweg ook eens wordt weggehaald. Ik weet het niet; op de één of andere manier associeer ik het altijd met een omhooggekeerde straal pis die van het dak afdruipt:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wubbo op do 15 dec 2011, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: [smallimg]-tags gebruikt om het plaatje op de pagina te laten passen
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Alargule schreef:Maar goed...het onderwerp ging oorspronkelijk over kunst op de metrostations
Ik ben een nieuwe thread gestart over de huidige discussie maar die is met deze thread gefuseerd, dus we kunnen lekker doorgaan. *O*
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door Mojito »

Volledig mee eens (inclusief de pis-associatie ;))... toen die na vernieuwing van overkapping en perron weer terugkeerde dacht ik: "Waarom??"
足元にご注意下さい
Alargule

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik vraag me overigens af wat men met Nieuwmarkt gaat doen. Uit het openingsbericht kan ik niet helemaal opmaken dat men dat ook met rust gaat laten - hooguit dat 'kenners' (wie zijn dat dan? Voor wie werken ze?) vinden dat dat intact moet blijven.

Het verwijderen van die kunstwerken zou natuurlijk het ultieme wegmoffelen van het metrotrauma uit de jaren '70 zijn...een beetje zoals Berlijn de Muur stukje bij beetje heeft weggemoffeld...;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten