Pagina 1 van 1

In 2012 flink minder bussen in Haaglanden

Geplaatst: do 30 jun 2011, 15:06
door Etienne
In 2012 flink minder bussen in Haaglanden
DEN HAAG - In het stadsgewest Haaglanden rijden volgend jaar door bezuinigingen in het openbaar vervoer flink minder bussen. Bij de tramlijnen gaat het om kleine wijzigingen. Van de 34 buslijnen verdwijnen er zeven. Na de avondspits rijden de Haagse stadsbussen een halfuursdienst.

Bron: Nu.nl

Re: In 2012 flink minder bussen in Haaglanden

Geplaatst: do 30 jun 2011, 23:53
door Geert
Even van de website van het stadsgewest geplukt:
De belangrijkste wijzigingen in de dienstregeling 2012 zijn:

* van de 34 buslijnen worden er zeven opgeheven, te weten bus 20 van HTM en bussen 34, 36, 47, 54, 61 en 62 van Veolia Transport;
* na 20.00 uur rijden de Haagse stadsbussen een halfuursdienst;
* tram 11 gaat vijf keer per uur rijden in plaats van de huidige zes keer per uur;
* het trajectdeel station Voorburg – station Hollands Spoor van tram 10 wordt opgeheven.

Voor een aantal opgeheven buslijnen wordt de inzet van een buurtbus onderzocht.

Re: In 2012 flink minder bussen in Haaglanden

Geplaatst: vr 01 jul 2011, 04:35
door Suus
Ik dacht dat lijn 10 volledig werd opgeheven, maar dat schijnt dus nog mee te vallen...

Re: In 2012 flink minder bussen in Haaglanden

Geplaatst: vr 01 jul 2011, 10:09
door htm_tram
HTM maakt nu alleen verlies op de bussen. Tram 19 zou ook gedeeltelijk stoppen. Teminste ze wilden hem alleen nog in de ruime spits laten rijden. Of geven ze lijn 19 nog even de kans?

Afbeelding [Mobiele post]

Re: In 2012 flink minder bussen in Haaglanden

Geplaatst: vr 01 jul 2011, 16:00
door Karl
De mogelijke efficiency slag zit toch bij de stadsvervoerder HTM? Waarom wordt er dan bij Veolia gesneden?

Re: In 2012 flink minder bussen in Haaglanden

Geplaatst: vr 01 jul 2011, 16:25
door Gekko123
Omdat je misschien te maken hebt met dezelfde aanbestende instantie?

Re: In 2012 flink minder bussen in Haaglanden

Geplaatst: vr 01 jul 2011, 21:53
door willy84
Slecht antwoord. Je gaat eerst binnen de organisatie bezuinigen op overhead etc. Daar kan HTM nog een slag maken blijkbaar. Pas dan kom je bij de rituren en dus Veolia aan.

Re: In 2012 flink minder bussen in Haaglanden

Geplaatst: vr 01 jul 2011, 22:15
door Vinny
Als je bezuinigd op rituren binnen een bepaald concessiegebied, dan zou ik als ik de regio Haaglanden was de minst bezette buslijnen nemen. Het verbaast mij niet zoveel dat dat dan de streeklijnen zijn, die zijn meestal minder bezet dan de stadslijnen.

Re: In 2012 flink minder bussen in Haaglanden

Geplaatst: za 02 jul 2011, 08:42
door robert55
Toch is dat het juiste antwoord, deze bezuiniging is namelijk het gevolg van de bezuiniging op de BDU, nog niet de bezuiniging als gevolg van het inboeken door het ministerie van een voordeel van 120 miljoen door openbare aanbesteding.
Het stadsgewest zou trouwens afgelopen woensdag ook besluiten over het PvE voor het kavel bus-stad. Pas in een nieuwe concessie kan een lagere prijs worden afgesproken. HTM heeft in mei al een reorganisatie aangekondigd waarmee het bedrijf zijn kostenniveau wil verlagen [en dat kost in eerste instantie vooral banen bij niet-rijdend personeel].

Overigens mag wel vermeld worden dat men in de bezuiniging op de BDU het OV relatief ontziet.

En verder: lijn 19 is in de officiele stukken die ik gezien heb niet ter discussie gesteld. Een paar parallelle buslijnen worden [deels] opgeheven.
Wat ik wel ben tegengekomen is dat overwogen wordt in Delft een al geplande tailtrack bij Kalverbos vervroegd te bouwen. Lijn 19 zou dan met Regiocitadissen kunnen gaan rijden. Dat lost ook een ander probleem op, namelijk dat de lus bij het ziekenhuis in Leidsenhage moet verdwijnen ivm uitbreiding van dat ziekenhuis. Er is wel plaats voor een keergelegenheid voro 2-richtingswagens. Lijnen 2 en 6 zouden dan weer van eindpunt wisselen.

Re: In 2012 flink minder bussen in Haaglanden

Geplaatst: za 02 jul 2011, 23:44
door Suus
Een keerspoor bij Kalverbos zal er voor zorgen dat de reizigersaantallen nog wat dalen lijkt mij, je bent dan ook de verbinding met station Delft kwijt :roll:

Re: In 2012 flink minder bussen in Haaglanden

Geplaatst: zo 03 jul 2011, 09:43
door robert55
Een beetje wel ja [hoewel er wel een overstap is]. Maar over een paar maanden is het traject naar Tanthof weer in gebruik voor lijn 1. Zolang het traject naar de TU er niet is ook lijn 19 laten doorrijden kost ook veel geld. Maar dit is nog geen vastgesteld plan. Stoppen is niet meer dan een gerucht.

Re: In 2012 flink minder bussen in Haaglanden

Geplaatst: zo 03 jul 2011, 12:35
door Anne
Het Kalverbos is een historisch eindpunt. Van 1924 tot 1929 eindigde lijn I1 daar omdat niet de stoomtram route langs de Oude Delft gevolgd kon/mocht worden. In 1929 kwam de route door de Phoenixstraat naar de Zuidwal.
Eindpunt is niet logisch voor lijn 19.
- geen directe aansluiting op de trein
- overstappunt voor de bussen is bij station
- binnenstad wordt niet goed ontsloten
Wil je passagiers trekken voor deze lijn moet die niet aan de rand van Delft uit de tram zetten.
Mogelijk is wel het lastige van de Regio Citadis de grotere breedte tijdens de tunnelwerken.
Er is voor tweerichting wagens nabij Station of Zuidwal/Zuidpoort een tijdelijk keerspoor te maken (bij de Zuidpoort dan de bus richting station evt. tijdelijk via de rijbaan).

Re: In 2012 flink minder bussen in Haaglanden

Geplaatst: zo 03 jul 2011, 17:32
door robert55
Ik denk dat we de komende jaren wel meer keuzes gaan zien die kwalitatief niet goed zijn, maar [bedrijfs]economische noodzaak. In Den Haag wordt bijvoorbeeld lijn 3K ingekort tot Centraal, ook niet ideaal voor de binnenstad.
Het is overigens niet alleen de ruimte, maar ook de lichte constructie van de tijdelijke sporen die inzet van de Regiocitadis langs het werkterrein verhinderd.

Re: In 2012 flink minder bussen in Haaglanden

Geplaatst: za 23 jul 2011, 19:15
door Edwin
robert55 schreef:Wat ik wel ben tegengekomen is dat overwogen wordt in Delft een al geplande tailtrack bij Kalverbos vervroegd te bouwen. Lijn 19 zou dan met Regiocitadissen kunnen gaan rijden. Dat lost ook een ander probleem op, namelijk dat de lus bij het ziekenhuis in Leidsenhage moet verdwijnen ivm uitbreiding van dat ziekenhuis. Er is wel plaats voor een keergelegenheid voro 2-richtingswagens. Lijnen 2 en 6 zouden dan weer van eindpunt wisselen.
Het vreemde is dat er o.a. bij het eindpunt van tram 2 nieuw spoor is aangelegd maar niet zodanig dat de keerlus daar overbodig wordt. Het eindpunt van lijn 2 wordt niet zo aangepast naar het eindpunt van lijn 3 (Loosduinen).
Tevens verdwijnt de halte Loosduinse Hoofdstraat (halte Burgemeester Hovylaan wordt hernoemd naar Loosduinse Hoofdstraat) aangezien daar geen verhoogde haltes kunnen gemaakt worden, want die halte ligt in een bocht aan de straat.