RET wil fraude met chipkaart voorkomen door legitimatie

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

RET wil fraude met chipkaart voorkomen door legitimatie

Bericht door Geert »

RET wil fraude met chipkaart voorkomen door legitimatie
Geplaatst op: woensdag 6 juli 2011 15:29
Laatst bijgewerkt: woensdag 6 juli 2011 15:30


Wie bij de RET meer dan tien anonieme OV-chipkaarten tegelijk wil aanschaffen, moet zich voortaan legitimeren. Zo hoopt het openbaarvervoerbedrijf fraude tegen te gaan. Een grotere voorraad OV-chipkaarten kan in het vervolg bovendien alleen nog met PIN worden betaald.

Aanleiding voor de maatregel is de grootschalige fraude met illegaal opgewaardeerde chipkaarten, die producent Trans Link Systems eerder vandaag bekendmaakte. Fraudeurs kochten bij RET-balies in Rotterdam honderden kaarten, waardeerden ze zelf op tot 150 euro en verkochten ze voor 17,50 euro op internet. De kaarten zijn inmiddels onbruikbaar gemaakt.

Op dit moment werkt het Openbaar Ministerie aan een eerste zaak tegen een 'chipkaartkraker'. Justitie verdenkt journalist Brenno de Winter van computervredebreuk en het manipuleren van een waardekaart. De Winter zegt dat hij in het algemeen belang handelde: hij wilde door de kaart illegaal op te waarderen juist laten zien dat het systeem rammelt. Onder meer RTV Rijnmond en de NOS brachten zijn ontdekking in het nieuws (zie ons dossier).
Lees verder
Mark Knoester
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 05 apr 2009, 15:20
Locatie: Roodeschool

Re: RET wil fraude met chipkaart voorkomen door legitimatie

Bericht door Mark Knoester »

Dan koop je ze toch in delen? Bij elke balie koop je een paar en je zit zo weer op een groot aantal... :S
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: RET wil fraude met chipkaart voorkomen door legitimatie

Bericht door huibf »

In feite is het goed dat die kerel heeft aangetoond dat de zaak fraudegevoelig is en kan in mijn ogen niet vervold worden. Echter de personen die nu de kaart illegaal opwaarderen dien keihard aangepakt te worden. Uitkleden tot ze geen cent meer hebben.
Geld kopiëren en uitgeven mag ook niet, evenals stelen en bankpassen slinken en tanken zonder te betalen.

Afbeelding [Mobiele post]
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: RET wil fraude met chipkaart voorkomen door legitimatie

Bericht door fogeltje »

Met deze maatregel wordt dus per definitie iedereen als verdachte aangemerkt die toevallig 10 kaarten koopt, wat een volledig legitieme reden zou kunnen hebben.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: RET wil fraude met chipkaart voorkomen door legitimatie

Bericht door Suus »

Ik kan mij eerlijk gezegd maar heel weinig redenen voorstellen om meer dan 10 ov-chipkaarten te kopen.

Scholen kunnen gebruik maken van RET Zakelijk en ook internationale bedrijven kunnen gebruik maken van RET Zakelijk voor internationaal personeel. Veel families zijn kleiner dan tien personen en grote gezelschappen zullen zelden met het OV reizen lijkt mij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: RET wil fraude met chipkaart voorkomen door legitimatie

Bericht door fogeltje »

Er zal vast een reden zijn en niet elke docent zal weten dat hij van RET zakelijk gebruik kan maken. En eigenlijk maakt de reden ook niet uit, het gaat er juist om dat iedereen nu per definitie verdacht wordt als hij of zij tien chipkaarten koopt. En hoezo zou het familie overigens niet kunnen. Ik kan me prima voorstellen dat tig mensen uit de straat aan mij vragen of ik voor hen zo een ding wil kopen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: RET wil fraude met chipkaart voorkomen door legitimatie

Bericht door Geert »

Principieel is het krom dat je je moet legitimeren voor anonieme kaarten. Uh, lekker anoniem. Wat gaan ze met die gegevens doen? Worden die gegevens bewaard? Hoe lang? Gekoppeld aan de chipkaarten die je hebt gekocht?

Eerlijk gezegd geloof ik niet dat je fraudeurs hiermee uitsluit. Die kunnen ook een paar dagen lang wat winkels afstruinen en telkens 8 kaarten kopen per keer kopen. Volgens mij zijn de te behalen winsten die moeite nog wel waard.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: RET wil fraude met chipkaart voorkomen door legitimatie

Bericht door fogeltje »

Geert schreef:Principieel is het krom dat je je moet legitimeren voor anonieme kaarten. Uh, lekker anoniem. Wat gaan ze met die gegevens doen? Worden die gegevens bewaard? Hoe lang? Gekoppeld aan de chipkaarten die je hebt gekocht?

Eerlijk gezegd geloof ik niet dat je fraudeurs hiermee uitsluit. Die kunnen ook een paar dagen lang wat winkels afstruinen en telkens 8 kaarten kopen per keer kopen. Volgens mij zijn de te behalen winsten die moeite nog wel waard.
Dat ook nog eens, anoniem is het dan niet meer (als ze beloven de gegevens niet te bewaren...wie kan dat mij verzekeren? Want als je de gegevens niet bewaart, dan heb je namelijk niets aan dat legitimeren, dus je moet wel bewaren) en het zal inderdaad helemaal niets uitmaken. Ondoordachte actie van de RET. En als men dat zelf ook doorheeft zal spoedig elke OVC aankoop gelegitimeerd moeten.
"Een touringcar is geen bus"
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: RET wil fraude met chipkaart voorkomen door legitimatie

Bericht door find_your_spot »

Wat maken jullie je hier druk zeg.
Deze actie van RET is gewoon grootspraak.

Als je een 10 A kaarten wilt hebben dat haal je die toch gewoon met muntgeld uit een NS of RET automaat!

En wanneer je liever met briefgeld betaald loop je even naar je lokale Primera om daar 50 kaarten geheel zonder legitimatie aan te schaffen.

Afbeelding [Mobiele post]
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: RET wil fraude met chipkaart voorkomen door legitimatie

Bericht door fogeltje »

find_your_spot schreef:Wat maken jullie je hier druk zeg.
Deze actie van RET is gewoon grootspraak.

Als je een 10 A kaarten wilt hebben dat haal je die toch gewoon met muntgeld uit een NS of RET automaat!

En wanneer je liever met briefgeld betaald loop je even naar je lokale Primera om daar 50 kaarten geheel zonder legitimatie aan te schaffen.

Afbeelding [Mobiele post]
Natuurlijk maak ik me druk als er weer eens stukje politiestaat wordt opgebouwd. Want meestal stopt het daar niet bij. Voor automaten zal iets verzonnen, bij Primera wellicht ook identificatie verplicht worden of wat dan ook. Want denk je hoe al die belachelijke regelingen er altijd doorheen komen? Omdat ze stukje voor stukje doorgevoerd worden en iedereen dan denkt "maak je er toch niet zo druk over, valt wel mee".
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: RET wil fraude met chipkaart voorkomen door legitimatie

Bericht door Vinny »

politiestaat
En terecht. De privacy maffia heeft het al te veel voor het zeggen in dit land. Welk mensenrecht is er dat je "anoniem" met het OV zou mogen reizen?
Als er een legitieme reden is om met grote groepen te reizen in het OV dan is het ook legitiem om je paspoort te laten zien. :!:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: RET wil fraude met chipkaart voorkomen door legitimatie

Bericht door Geert »

Uhm, wat te denken van artikel 8 van het Europees verdrag voor de rechten van de mens, of artikel 10 van de grondwet, of de wet bescherming persoonsgegevens?

Er is en was geen reden om van iedereen het reisgedrag (of de aanschaf van losse vervoerbewijzen) vast te leggen. Men heeft nu gekozen voor een systeem waarbij fraude blijkbaar erg gemakkelijk is, maar waarom zou je dan inbreuk willen plegen op de privacy? Beter neemt men een variant van de chipkaart die veel veiliger is en waarvoor het niet nodig is om je te legitimeren bij aanschaf. Je kunt dat privacymaffia noemen, maar ik heb liever de privacymaffia dan een politiestaat waar je aan een lokettist moet gaan uitleggen waarom je meerdere chipkaarten wilt kopen. :roll:
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: RET wil fraude met chipkaart voorkomen door legitimatie

Bericht door fogeltje »

Vinny schreef:
politiestaat
En terecht. De privacy maffia heeft het al te veel voor het zeggen in dit land. Welk mensenrecht is er dat je "anoniem" met het OV zou mogen reizen?
Als er een legitieme reden is om met grote groepen te reizen in het OV dan is het ook legitiem om je paspoort te laten zien. :!:
En waar houdt het op? Straks moet men nog precies weten waar en wanneer ik ga schijten zodat men het gewicht kan berekenen en mij betreffende belasting kan laten betalen. Als ik tien OVC wil kopen, dan is dat mijn zaak, niemand hoeft te weten waarom en ik zou ook niet dan per definitie als verdachte moeten worden aangemerkt.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: RET wil fraude met chipkaart voorkomen door legitimatie

Bericht door Vinny »

Onzin. Het tonen van legitimatie IS AL VERPLICHT in Nederland als er om gevaagd wordt. Wat mij betreft is er geen reden om het openbaar vervoer daar van uit te sluiten. De deur voor zwartrijders en fraudeurs wordt wagenwijd open gezet als mensen niet bereid zijn om een heel klein beetje privacy in te leveren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: RET wil fraude met chipkaart voorkomen door legitimatie

Bericht door fogeltje »

Vinny schreef:Onzin. Het tonen van legitimatie IS AL VERPLICHT in Nederland als er om gevaagd wordt. Wat mij betreft is er geen reden om het openbaar vervoer daar van uit te sluiten. De deur voor zwartrijders en fraudeurs wordt wagenwijd open gezet als mensen niet bereid zijn om een heel klein beetje privacy in te leveren.
Ik hoef me niet bij iedere willekeurige persoon te legitimeren. Er moet gegronde reden zijn en verdacht worden van iets zonder gegronde reden vind ik geen reden. Dat is juist het probleem, iedereen is nu automatisch verdacht als hij een bepaalde handeling verricht omdat een bepaalde partij een arbitrair getal gekozen heeft voor aankopen van een bepaald product.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: RET wil fraude met chipkaart voorkomen door legitimatie

Bericht door Vinny »

Als je 19 bent en je wilt alcohol kopen moet je je ook legitimeren bij de kassajuf zonder dat je ergens concreet van verdacht wordt. :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: RET wil fraude met chipkaart voorkomen door legitimatie

Bericht door fogeltje »

Vinny schreef:Als je 19 bent en je wilt alcohol kopen moet je je ook legitimeren bij de kassajuf zonder dat je ergens concreet van verdacht wordt. :idea:
Dat is wettelijk verplicht, dat is niet te vergelijken met deze situatie.
"Een touringcar is geen bus"
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: RET wil fraude met chipkaart voorkomen door legitimatie

Bericht door Fles »

Geert schreef:Wie bij de RET meer dan tien anonieme OV-chipkaarten tegelijk wil aanschaffen, moet zich voortaan legitimeren.
_O- :D :lol: _O- :D :lol: _O- :D :lol: _O- :D :lol:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: RET wil fraude met chipkaart voorkomen door legitimatie

Bericht door Suus »

Ik kan zo ondertissen wel een manege openen voor alle stokpaardjes van Vinny...

Overigens, je gaat niet even tien of meer kaarten uit de automaat raggen in Rotterdam. Slechts een kaart per keer, betalen alleen met munten of pin en dan willen vaak ook nog andere mensen een kaartje kunnen kopen.

Afbeelding [Mobiele post]
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: RET wil fraude met chipkaart voorkomen door legitimatie

Bericht door find_your_spot »

Bee schreef:Ik kan zo ondertissen wel een manege openen voor alle stokpaardjes van Vinny...
Gekke vraag, wat eten stokpaardjes?

Overigens zie ik een RET, NS of GVB nog niet zeggen: voer nu uw ID in om te controleren of u wel goed willend bent.

Ga toch naar Primera en laat die horken van RET medewerkers links liggen!

Afbeelding [Mobiele post]
For Your Railroad Adventures
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten