Pagina 1 van 2

Heuvelrug vecht voor behoud intercity

Geplaatst: wo 10 aug 2011, 21:17
door Daniel
Heuvelrug vecht voor behoud intercity
Geplaatst op: woensdag 10 augustus 2011 21:15
Laatst bijgewerkt: woensdag 10 augustus 2011 21:17


UTRECHTSE HEUVELRUG - De gemeente Utrechtse Heuvelrug doet een dringend beroep op het kabinet om de intercitystatus van station Driebergen-Zeist te behouden.
Over de status van de stations in Driebergen en Veenendaal is nog discussie, waarbij ook de intercitystatus wordt besproken.
Utrechtse Heuvelrug wil zeker vier intercity's per uur behouden, zodat reizigers minder vaak hoeven over te stappen. De gemeente zegt dat zo het station als transferpunt Utrecht Centraal kan ontlasten.
Lees verder

Re: Heuvelrug vecht voor behoud intercity

Geplaatst: wo 10 aug 2011, 21:59
door Flevolander
Driebergen-Zeist heeft wel meer reizigers dan Hoogeveen, maar toch te weinig voor een intercitystatus.
Een sneltreinstation-status past wel duidelijk bij dit station.

Re: Heuvelrug vecht voor behoud intercity

Geplaatst: wo 10 aug 2011, 22:10
door Klaasje
Het station is de afgelopen jaren fors gegroeit door de betere bediening. Het is min of meer even IC-waardig als Lelystad Centrum. Zeker gezien de toekomstplannen om de Uithof ook vanuit dit station te hoogwaardig te ontsluiten met ov.

Re: Heuvelrug vecht voor behoud intercity

Geplaatst: wo 10 aug 2011, 22:16
door Flevolander
Lelystad Centrum is ook niet echt IC-waardig. Er rijden ook geen echte IC's, maar treinen die ook in Almere Buiten stoppen. Ik weet niet wat de Hanzelijn gaat doen, maar ik zou er geen moeite mee hebben als de IC's Groningen-Zwolle-Amsterdam Lelystad voorbij rijden. Vier sneltreinen per uur is prima voor Lelystad. Station Lelystad Centrum wordt in ieder geval wel zo verbouwd dat IC's er snel voorbij kunnen.

Probleem voor het traject Utrecht - Arnhem is dat een vorig kabinet de viersporigheid hier geschrapt heeft. Juist op dit traject had die viersporigheid heel nuttig geweest, zeker als je een volwaardige HSL-Oost richting Duitsland wil creëren.

Re: Heuvelrug vecht voor behoud intercity

Geplaatst: wo 10 aug 2011, 22:35
door reisthijs
Wel typisch dat het gezeur dit keer nu al begint nog voor er überhaupt sprake van is om die IC-stop te schrappen.
Utrechtse Heuvelrug wil zeker vier intercity's per uur behouden,
Huh, er stoppen er nu toch maar twee per uur? :roll:

Re: Heuvelrug vecht voor behoud intercity

Geplaatst: wo 10 aug 2011, 22:37
door webguy
Ja, stoppen inderdaad (in de spits) 4 stoptreinen en 2 intercities per uur. Overigens is niet stoppen in Driebergen ook geen super plan: de s17400 rijdt net voor de s3100 uit geloof ik, en dan kom je ergens in de knoop...

Re: Heuvelrug vecht voor behoud intercity

Geplaatst: wo 10 aug 2011, 22:41
door reisthijs
Driebergen-Zeist wordt straks verbouwd tot een viersporig station waar de Sprinters aan de kant kunnen om ingehaald te worden door de IC. Dan kom je niet meer in de knoop. Eerder gaan er sowieso niet meer Sprinters rijden.

Re: Heuvelrug vecht voor behoud intercity

Geplaatst: wo 10 aug 2011, 22:41
door Daniel
Veenendaal de Klomp wordt ook meegerekend, dat ligt vlakbij het oostelijke deel van de gemeente Utrechtse Heuvelrug (die grenst aan Veenendaal)

Re: Heuvelrug vecht voor behoud intercity

Geplaatst: wo 10 aug 2011, 22:48
door reisthijs
Natuurlijk wordt Veenendaal-de Klomp niet meegerekend.

Zie ook het verhaal van de gemeente zelf:
De gemeente Utrechtse Heuvelrug pleit binnen deze planuitwerking voor een variant waarbij station Driebergen-Zeist wel zijn intercitystatus behoudt. Voor de reizigers betekent dit dat ze minder vaak hoeven over te stappen. Amsterdam, Schiphol, Arnhem en Nijmegen zijn zonder overstap goed te bereiken. In de spits stoppen in dat geval minimaal twee intercity’s en vier sprinters per uur per richting. De gemeente pleit er bij de NS, de BRU en de Provincie voor om de bediening van station Driebergen-Zeist te verhogen naar vier intercity’s en vier sprinters per uur per richting.
(bron)

Re: Heuvelrug vecht voor behoud intercity

Geplaatst: wo 10 aug 2011, 22:50
door Daniel
Ik ging uit van het artikel waarmee het topic van start ging:
Over de status van de stations in Driebergen en Veenendaal is nog discussie, waarbij ook de intercitystatus wordt besproken.

Utrechtse Heuvelrug wil zeker vier intercity's per uur behouden
:wink:

Re: Heuvelrug vecht voor behoud intercity

Geplaatst: wo 10 aug 2011, 22:52
door Vinny
Wat mij betreft is de bediening:
1x per uur:
Utrecht - Arnhem
4x per uur:
Utrecht - Driebergen Zeist - Veenendaal de Klomp - Ede Wageningen - Arnhem
4x per uur:
Sprinter Utrecht - Rhenen
2x per uur:
Sprinter Utrecht - Arnhem

En op basis van bovenstaande eens kijken welke infrastructuur je nodig hebt om dit te realiseren. Zes intercities per uur lijken me (ETMET) wat overdreven.

Re: Heuvelrug vecht voor behoud intercity

Geplaatst: wo 10 aug 2011, 23:04
door reisthijs
Da's toch zo ongeveer alle treinen die er nu rijden, alleen aangevuld met een extra Sprinter? Wat daarvoor nodig is, is al bekend: een viersporig station Driebergen-Zeist.
Daniel schreef:Ik ging uit van het artikel waarmee het topic van start ging:
Ja dat kan je dus beter niet doen. Kranten maken altijd fouten bij spoorse aangelegenheden. :wink:

Re: Heuvelrug vecht voor behoud intercity

Geplaatst: do 11 aug 2011, 10:06
door Vinny
alleen aangevuld met een extra Sprinter?
En een verdubbeling van het aantal ICE's ;)

Re: Heuvelrug vecht voor behoud intercity

Geplaatst: do 11 aug 2011, 10:24
door Zonnig
Bij de opening van de Hanzelijn zullen er in Lelystad GEEN intercity's meer stoppen. Dat is een gegeven.
Dat er nu intercity's stoppen is een praktische oplossing welke door de NS is gekozen.

Als er straks 6 sprinters per uur per richting in 3^^-Zeist stoppen is het, zeker voor de reizigers richting Utrecht, niet meer van essentieel belang dat er ook nog intercity's stoppen in 3^^-Zeist.

Waarom moet een meerderheid van de reizigers van Utrecht naar Arnhem v.v. de dupe worden van een kleinere groep reizigers tussen 3^^-Zeist en Utrecht / Arnhem????

Liever 6 sprinters verdeeld over een uur dan 4 treinen per uur die 2 om 2 vlak achter elkaar aan rijden.

Re: Heuvelrug vecht voor behoud intercity

Geplaatst: do 11 aug 2011, 14:24
door 010jongen
met name richting arnhem zou het toch fijn zijn als de intercity er blijft stoppen.
station driebergen zeist is een veel belangrijkere station dan bijvoorbeeld Hoogeveen.

Re: Heuvelrug vecht voor behoud intercity

Geplaatst: do 11 aug 2011, 15:41
door Abracadabram
010jongen schreef:met name richting arnhem zou het toch fijn zijn als de intercity er blijft stoppen.
en waarom precies?

Re: Heuvelrug vecht voor behoud intercity

Geplaatst: do 11 aug 2011, 16:57
door Etienne
Omdat men dan eerst moet terugsteken naar Utrecht. :wink:

Re: Heuvelrug vecht voor behoud intercity

Geplaatst: do 11 aug 2011, 20:16
door 010jongen
Abracadabram schreef:
010jongen schreef:met name richting arnhem zou het toch fijn zijn als de intercity er blijft stoppen.
en waarom precies?
zoals hierboven al vermeld staat. en omdat er veel reizigers zijn die op de intercity richting arnhem stappen

Re: Heuvelrug vecht voor behoud intercity

Geplaatst: do 11 aug 2011, 21:13
door Fles
Klaasje schreef:Het station is de afgelopen jaren fors gegroeit door de betere bediening. Het is min of meer even IC-waardig als Lelystad Centrum. Zeker gezien de toekomstplannen om de Uithof ook vanuit dit station te hoogwaardig te ontsluiten met ov.
Ja, daarom is ook het loket gesloten en verkoopt zelfs de kiosk geen kaartjes meer, ook niet met 50 cent balietoeslag. Vooruitgang jonge _O_

Re: Heuvelrug vecht voor behoud intercity

Geplaatst: do 11 aug 2011, 22:03
door reisthijs
Klaasje schreef:Het station is de afgelopen jaren fors gegroeit door de betere bediening. Het is min of meer even IC-waardig als Lelystad Centrum.
In 2006 was het even IC-(on)waardig als Almere Buiten. Zo veel is er sindsdien ook weer niet aan de bediening gewijzigd: een paar extra sprintertjes in de spits, da's alles.

Station Driebergen-Zeist is op een aantal punten vergelijkbaar met een station als Houten (en niet alleen qua reizigersaantallen): het ligt dichtbij een grote stad (Utrecht) en daarnaast relatief dicht bij een andere stad (Arnhem c.q. Den Bosch).

Wat heeft zo'n station nodig: een frequente verbinding met Utrecht (4x/uur), en een directe verbinding met die andere stad (2x/uur is voldoende).

Dat NS er voor heeft gekozen Db dat aantal verbindingen te bieden door er 2x/uur een IC te laten stoppen heeft vooral een praktische reden: er is te weinig ruimte op de lijn Utrecht-Arnhem voor 4 IC's én 2 doorgaande stoptreinen.
Etienne schreef:Omdat men dan eerst moet terugsteken naar Utrecht. :wink:
Dat hoeft dus niet als er straks ook een Sprinter van Driebergen naar Arnhem gaat. :wink:

Re: Heuvelrug vecht voor behoud intercity

Geplaatst: do 11 aug 2011, 22:13
door Daniel
reisthijs schreef:Dat NS er voor heeft gekozen Db dat aantal verbindingen te bieden door er 2x/uur een IC te laten stoppen heeft vooral een praktische reden: er is te weinig ruimte op de lijn Utrecht-Arnhem voor 4 IC's én 2 doorgaande stoptreinen.
Nee hoor, dat past prima. Heeft jarenlang zo gereden (stoppatroon van de toenmalige sneltrein verschilt niet noemenswaardig van de huidige IC).
Het is pas een probleem geworden door de kwartiersdienst naar Veenendaal Centrum, die zit tussen Utrecht en Maarn in het pad wat je nodig hebt voor je doorgaande Sprinter Utrecht - Arnhem.

Re: Heuvelrug vecht voor behoud intercity

Geplaatst: do 11 aug 2011, 22:34
door reisthijs
Die stoptrein reed alleen in de spits (dan heb je er op de rest van de dag geen last van) moest soms op onhandige plekken aan de kant (omdat deze andere treinen zoals ICE's in de weg zat). Dan kan je echt niet zeggen dat dat "prima past". Niet voor niets werd die stoptrein buiten de spits opgeheven toen die sneltrein werd ingevoerd.

Een trein die alleen een paar keer per dag in de spits rijdt (tussen de gewone dienstregeling in gepropt) kan je ook niet echt vergelijken met een trein die de hele dag door rijdt.

Re: Heuvelrug vecht voor behoud intercity

Geplaatst: do 11 aug 2011, 22:43
door Daniel
Toevallig nog diverse keren die stoptrein gehad in de tijd dat ik in Arnhem stage liep... trein richting Utrecht ging verder nergens aan de kant, richting Arnhem was er slechts een inhaling door de ICE bij Maarn Goederen.
Zal die trein bij de komst van de sneltrein niet gewoon zijn opgeheven omdat het simpelweg overkill was tussen Ede-Wageningen en Driebergen-Zeist, daar heb je immers nu nogsteeds slechts 2x/uur een verbinding (was toen in de spits dus 4x/uur mogelijk)
Zowiezo was dat het stukje met de minste vervoersvraag. Alleen de stop op de belangrijkste OV-knoop (Veenendaal de Klomp) werd dan door de sneltrein overgenomen in het dal.

Re: Heuvelrug vecht voor behoud intercity

Geplaatst: do 11 aug 2011, 23:22
door Freek
was het stoppen van de sneltrein op De Klomp niet eerder omdat er anders helemaal geen trein stopte.

Re: Heuvelrug vecht voor behoud intercity

Geplaatst: vr 12 aug 2011, 09:34
door webguy
Ja, en dat was ook maar een keer in het uur in de weekenden...

Verder past de s17400 al bijna niet in de ochtendspits door ICE/CNLs: heeft geen patroon voor de 5 keer dat 'ie 's ochtends rijdt.