Nieuwe lijn 261 Ijsselstein-Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Nieuwe lijn 261 Ijsselstein-Utrecht

Berichtdoor 010jongen » Do 11 Aug 2011, 20:25

Vanwege het levensverlengend onderhoud van de (groene) sneltrams, rijden er vanaf 15 augustus 2011 tot eind 2012 minder trams in de ochtend op het traject IJsselstein - Utrecht Centraal. Daarom zal ... http://www.connexxion.nl/reizen-met-con ... traal/2006

Ben benieuwd of de extra bussen aanslaan. reizigers zijn bijvoorbeeld veel sneller in utrecht met lijn 195.
ik snap niet waarom de spitstrams niet naar ijsselstein zijn gaan rijden, ook al zouden hiervoor veel aanpassingen verricht moeten worden. de extra trams komen daar wel beter tot hun recht. de punctualiteit zal vanaf maandag trouwens wel weer flink omlaag als de spitstrams weer de baan op zijn. zag in een document staan dat het aantal reizigers in de ochtendspits met circa 1000 is afgenomen in de richting van kanaleneiland, zal vast komen door de hoge aantallen storingen etc.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Nieuwe lijn 261 Ijsselstein-Utrecht

Berichtdoor Daniel » Do 11 Aug 2011, 20:33

Interessant is wel dat die lijn door het GVU gereden gaat worden...
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe lijn 261 Ijsselstein-Utrecht

Berichtdoor Vinny » Do 11 Aug 2011, 21:34

GVU en Connexxion zijn toch gefuseerd? Dat maakt dan niet veel meer uit...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Klaasje
Berichten: 5994
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Nieuwe lijn 261 Ijsselstein-Utrecht

Berichtdoor Klaasje » Do 11 Aug 2011, 21:35

Veolia kan die lijn tegenwoordig ook rijden. *O*

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 603
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Nieuwe lijn 261 Ijsselstein-Utrecht

Berichtdoor Bastiaan » Do 11 Aug 2011, 22:05

Levensverlengend onderhoud van de groene trams. Maken ze ook gelijk van de gelegenheid gebruik om de trams in de gele BRU-kleurstelling te brengen?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Nieuwe lijn 261 Ijsselstein-Utrecht

Berichtdoor Daniel » Do 11 Aug 2011, 22:08

Vinny schreef:GVU en Connexxion zijn toch gefuseerd? Dat maakt dan niet veel meer uit...

Ik bedoel dan ook meer interessant in de vorm van dat er normaal geen bussen in GVU-kleuren in IJsselstein komen :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31535
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Nieuwe lijn 261 Ijsselstein-Utrecht

Berichtdoor Suus » Do 11 Aug 2011, 22:42

Ik vind dit heel vreemd. Er rijden nu dus in de ochtendspits 8 trams vanaf Nieuwegein Zuid en 2 vanaf IJsselstein Zuid. Laat dan twee normale trams vanaf Nieuwegein Zuid uitvallen en in de plaats daarvan twee spitstrams tussen Nieuwegein Zuid en Nieuwegein Stadscentrum overal stoppen. De mensen die op een van de haltes ten noorden daarvan moeten zijn waar de spitstram niet stopt kunnen dan overstappen op de tram uit IJsselstein.

Of zie ik nu iets over het hoofd?
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Nieuwe lijn 261 Ijsselstein-Utrecht

Berichtdoor Daniel » Do 11 Aug 2011, 22:45

Spitstrams kunnen niet overal stoppen omdat de haltes waar ze wel stoppen zijn aangepast op hun afwijkende hoogte (perrons hebben 'n hoger stukje)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: Nieuwe lijn 261 Ijsselstein-Utrecht

Berichtdoor 010jongen » Do 11 Aug 2011, 22:46

Bee schreef:Ik vind dit heel vreemd. Er rijden nu dus in de ochtendspits 8 trams vanaf Nieuwegein Zuid en 2 vanaf IJsselstein Zuid. Laat dan twee normale trams vanaf Nieuwegein Zuid uitvallen en in de plaats daarvan twee spitstrams tussen Nieuwegein Zuid en Nieuwegein Stadscentrum overal stoppen. De mensen die op een van de haltes ten noorden daarvan moeten zijn waar de spitstram niet stopt kunnen dan overstappen op de tram uit IJsselstein.

Of zie ik nu iets over het hoofd?


er blijven gewoon 4 ritten per uur rijden ;) vanaf ijsselstein rijden er in de ochtend 2 extra ritten naar utrecht i.v.m. de drukte. die vervallen dus.

de trams krijgen de zelfde kleurstelling als de gele bussen.
ben benieuwd of er dan ook gvu bussen gaan rijden naar ijselstein, ik denk het eerlijk gezegd niet want volgens mij hebben ze al een tekort aan bussen
Laatst gewijzigd door 010jongen op Do 11 Aug 2011, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.

010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: Nieuwe lijn 261 Ijsselstein-Utrecht

Berichtdoor 010jongen » Do 11 Aug 2011, 22:47

Daniel schreef:Spitstrams kunnen niet overal stoppen omdat de haltes waar ze wel stoppen zijn aangepast op hun afwijkende hoogte (perrons hebben 'n hoger stukje)


eigenlijk ook een beetje onzin dat gedoe met het afstapje. in duitsland heb ik het vaker gezien waar men gewoon een stap naar beneden moet zetten, moet opzich geen kwaad kunnen. maar ja nederlandse wetgeving he.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe lijn 261 Ijsselstein-Utrecht

Berichtdoor reisthijs » Do 11 Aug 2011, 22:59

In Nederland heb ik het ook vaker gezien waar men gewoon een stap naar beneden moet zetten. Maar dan bij treinen (LINT, SLT) dat had bij die spitstram ook best gekund.

010jongen schreef:ik snap niet waarom de spitstrams niet naar ijsselstein zijn gaan rijden, ook al zouden hiervoor veel aanpassingen verricht moeten worden.
Daar zijn te weinig trams voor, de lijn naar IJsselstein is langer dan die naar Nieuwegein zuid dus dat zou teveel tijd kosten.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

rm7
Berichten: 117
Lid geworden op: Zo 29 Nov 2009, 00:04

Re: Nieuwe lijn 261 Ijsselstein-Utrecht

Berichtdoor rm7 » Vr 12 Aug 2011, 13:19

010jongen schreef:ben benieuwd of er dan ook gvu bussen gaan rijden naar ijselstein, ik denk het eerlijk gezegd niet want volgens mij hebben ze al een tekort aan bussen


Er worden twee bussen ingezet uit de gvu-stalling, hoogstwaarschijnlijk de citaro's.

010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: Nieuwe lijn 261 Ijsselstein-Utrecht

Berichtdoor 010jongen » Vr 12 Aug 2011, 14:37

reisthijs schreef:In Nederland heb ik het ook vaker gezien waar men gewoon een stap naar beneden moet zetten. Maar dan bij treinen (LINT, SLT) dat had bij die spitstram ook best gekund.

010jongen schreef:ik snap niet waarom de spitstrams niet naar ijsselstein zijn gaan rijden, ook al zouden hiervoor veel aanpassingen verricht moeten worden.
Daar zijn te weinig trams voor, de lijn naar IJsselstein is langer dan die naar Nieuwegein zuid dus dat zou teveel tijd kosten.


als het goed is zijn er later nog een aantal trams bijgekomen maar die worden gebruikt als plukwagens, als men 1 koppelstel meer had zou het moeten lukken. maar de spitstrams hebben best te lijden onder storingen. het is een wonder als ze alle 4 de dienstwagens op de baan hebben.

Gebruikersavatar
Ekreeft
Berichten: 1
Lid geworden op: Ma 15 Aug 2011, 15:27

Re: Nieuwe lijn 261 Ijsselstein-Utrecht

Berichtdoor Ekreeft » Ma 15 Aug 2011, 15:32

Vanochtend keek ik al raar op toen ik uit het raam keek en een GVU bus zag.
Het was om precies te zijn was het een AG300, dus de buschauffeur heeft nog wel wat uitdagingen gehad om hem overal er doorheen te krijgen in IJsselstein.

Ben overigens wel benieuwd hoe men geinformeerd wordt. En of er niet toevalling mensen voor de 283 in de de 261 stappen.
Overigens wel raar dat er wel door nieuwegein wordt gereden, maar niet gestopt.

Zal morgen eens kijken of ik misschien nog iets van nummers kan noteren. Woon immers valkbij een halte.

Edwin

P.s. wat betrefd de inzet van de spitstrams is al langer in ijsselstein ongeloof, kijk maar eens hoe druk op het laatste stuk de tram naar nieuwegein zuid is en hoe druk naar ijsselstein (ook nog doorvoor voor naar lopikerwaard).
Elke dag een ritje naar school IJsselstein < > Utrecht

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Nieuwe lijn 261 Ijsselstein-Utrecht

Berichtdoor Daniel » Ma 15 Aug 2011, 15:46

Ekreeft schreef:Het was om precies te zijn was het een AG300, dus de buschauffeur heeft nog wel wat uitdagingen gehad om hem overal er doorheen te krijgen in IJsselstein.

Ha op de eerste dag al een afwijking... gepland voor deze ritten stonden twee Citaro G's.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: Nieuwe lijn 261 Ijsselstein-Utrecht

Berichtdoor 010jongen » Ma 15 Aug 2011, 20:01

Was het een nieuwe vanhool of de lpg ?. Het is uberhaupt al iets stoms dat de spitstram helemaal doorrijdt naar nieuwegein. Het had meer op zn recht geweest als ze cs-westraven reden. In de zomervakantie heeft de spitstram ook niet gereden, waarop de dienstregeling ook niet werd aangepast. Geen mooie 7 7 maar een 5 10 dienst. Beetje een blunder actie die spitstrams.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe lijn 261 Ijsselstein-Utrecht

Berichtdoor reisthijs » Ma 15 Aug 2011, 22:07

Je kan niet zomaar overal keren op de sneltramlijn, en op die paar plaatsen waar wel overloopwissels liggen is dat in de normale dienst ook niet handig, dan zit je de andere trams te veel in de weg. Dus is het beter om uit te wijken naar de dichtstbijzijnde eindpunthalte en dat is toevallig in Nieuwegein zuid. Dat is de enige reden dat die spitstram zo ver doorrijdt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Nieuwe lijn 261 Ijsselstein-Utrecht

Berichtdoor Daniel » Ma 15 Aug 2011, 22:15

Mwoh, bij de remise op 't zijspoortje keren moet toch zonder al te veel hinder mogelijk zijn. Daar kan je direct weer oversteken om terug te keren naar P+R Westraven.
Andere optie is tot Kaneleneiland Zuid, kopmaken en dan gelijk doorwisselen naar het rechterspoor na vertrek, maar dan rijdt je eigenlijk een net te kort traject om het zinvol te maken (transferium Westraven is een zinvoller eindpunt)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: Nieuwe lijn 261 Ijsselstein-Utrecht

Berichtdoor 010jongen » Ma 15 Aug 2011, 23:45

die overloopwissel bij kanaleneiland ligt niet zo handig, dan zou men richting utrecht moeten vertrekken van het spoor richting nieuwegein. buiten dat om zijn de calamiteiten wissels niet automatisch bediend.
keren bij dat 3de spoortje t.h.v. de remise kan makkelijk. hebben ze hooguit 3 dienstwagens nodig! dus ook nog een extra reserve ook, die dingen hebben toch al zo veel last van storingen ;)

bovendien is dat stuk bij de remise beveiligd, dan kan je het nog zo regelen dat de spitstram net voor de groene tram vertrekt en zo een hoop reizigers oppikt. als de spitstram nu 2 minuten te laat is vanuit zuid dan hangt deze al meteen achter de groene tram. en zo is de hele dienstregeling weer een puinhoop want bij utrecht c. even inhalen zit er ook niet meer bij nu er maar 1 keerspoor beschikbaar is. deze situatie komt maar al te vaak voor.

010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: Nieuwe lijn 261 Ijsselstein-Utrecht

Berichtdoor 010jongen » Ma 15 Aug 2011, 23:51

reisthijs schreef:Je kan niet zomaar overal keren op de sneltramlijn, en op die paar plaatsen waar wel overloopwissels liggen is dat in de normale dienst ook niet handig, dan zit je de andere trams te veel in de weg. Dus is het beter om uit te wijken naar de dichtstbijzijnde eindpunthalte en dat is toevallig in Nieuwegein zuid. Dat is de enige reden dat die spitstram zo ver doorrijdt.


bij het st. antonius ziekenhuis ligt een 3de spoor... maar niet elektrisch dus heb je er niks aan.

mugthijs
Berichten: 2
Lid geworden op: Ma 19 Sep 2011, 17:12

Re: Nieuwe lijn 261 Ijsselstein-Utrecht

Berichtdoor mugthijs » Ma 19 Sep 2011, 17:17

010jongen schreef:
Daniel schreef:Spitstrams kunnen niet overal stoppen omdat de haltes waar ze wel stoppen zijn aangepast op hun afwijkende hoogte (perrons hebben 'n hoger stukje)


eigenlijk ook een beetje onzin dat gedoe met het afstapje. in duitsland heb ik het vaker gezien waar men gewoon een stap naar beneden moet zetten, moet opzich geen kwaad kunnen. maar ja nederlandse wetgeving he.


In de nederlandse wet staat geschreven dat je niet mag opstappen (dus naar boven) vanuit de tram naar het perron. Dit mag alleen als het omgekeerd is dus als het van het perron naar de tram naar beneden is.

mugthijs
Berichten: 2
Lid geworden op: Ma 19 Sep 2011, 17:12

Re: Nieuwe lijn 261 Ijsselstein-Utrecht

Berichtdoor mugthijs » Ma 19 Sep 2011, 17:18

010jongen schreef:
reisthijs schreef:Je kan niet zomaar overal keren op de sneltramlijn, en op die paar plaatsen waar wel overloopwissels liggen is dat in de normale dienst ook niet handig, dan zit je de andere trams te veel in de weg. Dus is het beter om uit te wijken naar de dichtstbijzijnde eindpunthalte en dat is toevallig in Nieuwegein zuid. Dat is de enige reden dat die spitstram zo ver doorrijdt.


bij het st. antonius ziekenhuis ligt een 3de spoor... maar niet elektrisch dus heb je er niks aan.


dat spoor is wel elektrisch geloof ik :)

larsie
Berichten: 6
Lid geworden op: Do 15 Sep 2011, 19:09
Locatie: Nieuwegein
Contact:

Re: Nieuwe lijn 261 Ijsselstein-Utrecht

Berichtdoor larsie » Vr 23 Sep 2011, 16:01

Bastiaan schreef:Levensverlengend onderhoud van de groene trams. Maken ze ook gelijk van de gelegenheid gebruik om de trams in de gele BRU-kleurstelling te brengen?


Was een tijd geleden wel aangekondigd maar lijkt nu ook daadwerkelijk te gaan gebeuren: Nieuwsbericht

BRU exploiteert 27 sneltrams die in 1983 werden geleverd. Deze trams krijgen de komende maanden eerst nog een complete technische revisie en een nieuw uiterlijk.

Ik ben benieuwd wat de 2e make-over voor de SIG's brengt, zouden er weer van die leuke combinaties tussen wel- en niet- gereviseerde stellen gaan rijden? :-D

010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: Nieuwe lijn 261 Ijsselstein-Utrecht

Berichtdoor 010jongen » Vr 23 Sep 2011, 16:45

de wissels t.h.v. het ziekenhuis zijn niet electrisch. dit is ook de reden dat de spitstrams doorrijden naar nieuwegein zuid.

ik hoop dat ze de capaciteit van de trams ook vergroten door bijvoorbeeld zitplaatsen in de lengte te plaatsen zoals in de rotterdamse metro. waardoor er veel meer staanplaatsen bij komen. de meeste mensen zitten maar hooguit 10 minuten in de tram.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 3 gasten