Pagina 1 van 4

Ov in grote steden wordt fors duurder

Geplaatst: ma 15 aug 2011, 17:26
door Fles
Ov in grote steden wordt fors duurder

Het openbaar vervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag wordt vanaf 2013 mogelijk 14 tot 20 procent duurder. Tegelijkertijd verdwijnt in deze steden twee derde van alle buslijnen.

Deze ingrijpende maatregelen zijn nodig om aan het bezuinigingsbedrag van 120 miljoen euro te komen dat VVD-verkeersminister Melanie Schultz van Haegen wil realiseren door aanbesteding van het openbaar vervoer in drie grote steden.
Bron en meer

Zo zo, 2/3 van de lijnen weg zelfs :shock: Da's wel drastisch :o

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Geplaatst: ma 15 aug 2011, 17:28
door Suus
Ja, en het beruchte Conquest heeft weer een zeemeeuwrapport afgeleverd: http://content1a.omroep.nl/5895d56d6ccd ... nquist.pdf :X

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Geplaatst: ma 15 aug 2011, 19:50
door robert55
Dit is dus gewoon hetzelfde rapport van Conqest en idem van Price die bij de brief van de minister aan de kamer [in mei of juni] zaten.
Het enige nieuwe is dat er nu een persbericht van de grote steden overheen ligt. Gaat geen indruk maken

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Geplaatst: ma 15 aug 2011, 20:04
door Suus
Volgens mij is dit rapport wel iets uitgebreider dan de vorige keer, ik kan mij een aantal pagina's over Den Haag niet herinneren.

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Geplaatst: di 16 aug 2011, 09:34
door Vinny
Bee schreef:Ja, en het beruchte Conquest heeft weer een zeemeeuwrapport afgeleverd: http://content1a.omroep.nl/5895d56d6ccd ... nquist.pdf :X
Het is in ieder geval wel weer leuk dat ze iets beweren dat niet kan: Keren op Vlughtlaan tramhalte. Dat is onmogelijk bij gebrek aan een keerlus en maatschappelijk draagvlak om die daar aan te leggen... :|

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Geplaatst: di 16 aug 2011, 11:11
door 010jongen
In spijkenisse zou ik toch wat minder snijden. De lijn naar maaswijk is een drukke lijn. Ik zie meer in aanpassingen bij tram 20, het nut ontgaat mij een beetje aangezien de tram ook niet meer langs beurs komt en de frequentie ook niet is afgestemd op lijn 25. Vaak genoeg rijdt 25 voor en 20 leeg er achter aan. Als er toch harde klappen moeten vallen... En dan nog eens de prijs zo hard verhogen terwijl er zoveel wegvalt dat wijf is gek. Duurder Ov. En minder Ov. Is minder gebruik en minder inkomsten uiteindelijk beland je in een neerwaartse spiraal. Ov. Alleen voor mensen die echt niet anders kunnen

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Geplaatst: di 16 aug 2011, 12:07
door Gekko123
Als ik de bezuinigingen voor Haaglanden streek doorlees, valt me op dat ze op zondag de lijnen 80 en 82 willen opheffen, terwijl deze bussen juist voller zijn dan andere bussen in Delft :X

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Geplaatst: di 16 aug 2011, 12:10
door Ronald
010jongen schreef:In spijkenisse zou ik toch wat minder snijden. De lijn naar maaswijk is een drukke lijn.
Daar gaat het in het rapport niet om. Er wordt gewoon gekeken naar loopafstanden: maximaal 2 km naar een railverbinding wordt acceptabel geacht. Dan kan inderdaad het hele stadsnet van Spijkenisse weg, ongeacht hoeveel reizigers er zijn. En als er straks weer een volgende bezuinigingsklap komt, maak je van de loopafstand gewoon 3 km.

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Geplaatst: di 16 aug 2011, 12:24
door Suus
Gekko123 schreef:Als ik de bezuinigingen voor Haaglanden streek doorlees, valt me op dat ze op zondag de lijnen 80 en 82 willen opheffen, terwijl deze bussen juist voller zijn dan andere bussen in Delft :X
Ja, maar dit rapport, wat een typisch staaltje Zeemeeuwmanagement is (hard krijsend binnenkomen, de hele boel onderschijten en vervolgens iedereen in totale verwarring achterlaten) kijkt niet naar statistiekjes over bezettingsgraad of bevolkingsopbouw, ze kijken alleen naar de loopafstand naar de eerstvolgende halte van spoorgebonden openbaar vervoer :roll:

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Geplaatst: di 16 aug 2011, 12:38
door Oud forumgebruiker
had nu pas tijd om dat pdf-bestand eens door te lezen.

tuurlijk, als je flink wilt besparen, dan haal je gewoon alle buslijnen weg die slechts dienen voor het ontsluiten van kernen onderling en houdt je alleen de verbindingen over van de kernen naar een verzorgingsgebied (kijk maar naar Voorne-Putten, alleen nog buslijnen van/naar Spijkenisse en niets meer tussen de verschillende dorpen).
jaag de mensen nog meer de auto in.

maar wie maken vooral tussen de spitsen het meeste gebruik van het OV.
volgens mij zijn dat juist mensen die geen auto hebben of geen auto meer kunnen/mogen besturen (denk aan ouderen).
die mensen zie ik niet altijd 2 km lopen naar een station.
juist daarvoor is het onderliggende busnet bedoeld.

wat het rapport volgens mij dus ook niet mee neemt, is de mogelijkheid om buslijnen alleen te laten rijden in de spits.
zo opnieuw als voorbeeld Voorne-Putten.
de hele stadsdienst schrappen, terwijl er in de spitsen toch heel wat mensen in de bus zitten, die van/naar een metrostation reizen...

besparen kan, maar laat ze wat mij betreft eerst maar eens besparen op zaken die niet van invloed zijn op nutsvoorzieningen zoals het OV...
kijk ook maar eens hoeveel geld er over de balk wordt gegooid in de politiek en in de zorg en daar wordt helemaal niets aan gedaan. in de tussentijd moet de gewone man/vrouw maar leiden (ja ik weet het, zo is het altijd al geweest, maar ik wilde het toch nog even kwijt)...

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Geplaatst: di 16 aug 2011, 12:48
door 010jongen
op nos.nl valt te lezen dat 30 van de 45 buslijnen in rotterdam verdwijnen :?

het ov is gewoon 1 pot nat nu. stelletje amateurs die het allemaal regelen. kijk maar naar die DRIS panelen die op de domste plekken worden neergeknald. allemaal onnozel geld uitgeven. waarom moet er in hemelsnaam bij het ahoy net voor de oprit naar de uitstaphalte zuidplein een scherm staan waarop te zien valt over hoeveel minuten er een bus komt naar zuidplein :?
zo weet ik nog wel een tiental haltes op te noemen, beetje zonde van het geld

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Geplaatst: di 16 aug 2011, 13:07
door midnet
lex1975 schreef:(kijk maar naar Voorne-Putten, alleen nog buslijnen van/naar Spijkenisse en niets meer tussen de verschillende dorpen).
jaag de mensen nog meer de auto ..
Die zijn er volgens mij aldaar ook vrijwel nooit geweest. In de tijden van die tram (nog meegemaakt) waren de wegen zelfs te smal en slecht voor een bus en waren de loopafstanden vanaf veel van die dorpen nog veel groter. Er rijdt nog steeds tussen Hellevoet en Spijkenisse(dat die lijnen aldus zijn ingekort is nogal evident) een inmiddels zeer frequente sneldienst en een stopdienst doorheen veel van die dorpies, elk uur. Alleen tussen Hellevoet en bvb Rockanje is de bus vrijwel verdwenen-als gevolg van belangstelling nihil zijnde. Blijkbaar zelfs niet genoeg voor een buurtbusje.
In de auto: of op de fiets, op de brommer, in de canda (invalide wagentje, of hoe dat ook heet).
En in een ander topic (bus /kabeltram Nijmegen-Kleve) verklaar je dat je bijna niemand hebt zien instappen en dus die bus van jou wel weg kan. Dat lijkt me heel logisch nagedacht. nee, ik wil niet vitten-maar stel nadenken op feiten gebaseerd wel op prijs.

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Geplaatst: di 16 aug 2011, 14:44
door Meltrain
Ik vraag me vooral af of Schultz toevallig niet volledig wereldvreemd is. :roll:
Inmiddels is al duidelijk gebleken dat er geen €120 mln te besparen valt met de aanbestedingen, maar alsnog wil ze het doorzetten.
Dat is niet investeren in het OV, maar gewoon rigoreus de boel kort en klein slaan.
Ik hoop maar dat dit kabinet snel valt, want er wordt meer afgebroken dan opgebouwd en dat er dan ministers komen die wél oog hebben voor de belangen van de Nederlanders.
(Vreemd trouwens dat De Grote Blonde Leider nog niet in opstand is gekomen, want Henk en Ingrid lijken me ook OV-reizigers. Of gelooft Geert soms alleen in de auto? :roll: )

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Geplaatst: di 16 aug 2011, 15:04
door Oud forumgebruiker
midnet schreef:
lex1975 schreef:(kijk maar naar Voorne-Putten, alleen nog buslijnen van/naar Spijkenisse en niets meer tussen de verschillende dorpen).
jaag de mensen nog meer de auto ..
Die zijn er volgens mij aldaar ook vrijwel nooit geweest. In de tijden van die tram (nog meegemaakt) waren de wegen zelfs te smal en slecht voor een bus en waren de loopafstanden vanaf veel van die dorpen nog veel groter. Er rijdt nog steeds tussen Hellevoet en Spijkenisse(dat die lijnen aldus zijn ingekort is nogal evident) een inmiddels zeer frequente sneldienst en een stopdienst doorheen veel van die dorpies, elk uur. Alleen tussen Hellevoet en bvb Rockanje is de bus vrijwel verdwenen-als gevolg van belangstelling nihil zijnde. Blijkbaar zelfs niet genoeg voor een buurtbusje.
In de auto: of op de fiets, op de brommer, in de canda (invalide wagentje, of hoe dat ook heet).
En in een ander topic (bus /kabeltram Nijmegen-Kleve) verklaar je dat je bijna niemand hebt zien instappen en dus die bus van jou wel weg kan. Dat lijkt me heel logisch nagedacht. nee, ik wil niet vitten-maar stel nadenken op feiten gebaseerd wel op prijs.
ik kan hier eigenlijk bijna dezelfde reactie geven als dat jij gedaan hebt op de mijn reactie in het topic over de kabelbaan Nijmegen-Kleve.
dus als er bijna geen gebruikers kan de buslijn wel geschrapt worden.
in het andere topic heb ik al weer gereageerd, dus men moet daar maar even kijken wat ik bedoelde.
blijkbaar was aldaar mijn eerste reactie niet helemaal overgekomen zoals ik bedoeld had.

wat betreft dit topic.
kom normaal niet verder dan De Akkers, dus ken het gebied verder niet, maar in het plan zoals eerder in dit topic gemeld is, zouden o.a. de lijnen tussen Brielle & Hellevoetsluis en tussen Heenvliet & Zuidland verdwijnen.
Is het niet juist de bedoeling van OV om kernen te verbinden met elkaar?
Waarom niet eerst kiezen voor een verlaging van de frequentie?

tot Arriva ging rijden in HWGO reden er genoeg lijnen op zondag slechts elke 2 uur.
nu rijdt bijna alles minstens 1x per uur (ook op zondagen).
misschien om te bezuinigen eerst weer terug naar die elke 2 uur een bus.
dan blijft er in ieder geval altijd nog een verbinding over.
dus dan kan men altijd nog reizen.

of een ander voorbeeld.
's avonds en op zondagen rijdt Arriva DAV nog steeds 2x per uur tussen Sliedrecht/Paprendrecht en Rotterdam, maar de bussen rijden bijna tegelijkertijd en daarna dus bijna een uur niets.
schrap een lijn en zorg voor een goede overstap bij de Keizerwaard voor de richting Kralingse Zoom (de meesten gaan dan toch naar Zuidplein) en bespaar daarmee kosten, zonder dat reizigers in verhouding tot nu er echt slechter op worden.

volgens mij zijn er opties genoeg om te bezuinigen zonder dat er echt meteen volledig gestopt moet worden met rijden...

tot slot nog iets aparts.
er wordt gesproken over het schrappen van 30 van de 45 buslijnen in Rotterdam.
Op dit moment haal ik slechts 41 buslijnen van de RET-site, dus waar zijn die andere 4 lijnen dan?

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Geplaatst: di 16 aug 2011, 15:05
door Gekko123
De enige leider van dit land, de heer Geert Wilders komt van oorsprong uit de VVD en is dus fel tegenstander van alles wat met OV te maken heeft. Wat ook meespeelt is dat er op veel verbindingen reizigers met als godsdienst Islam een ruime meerderheid hebben...

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Geplaatst: di 16 aug 2011, 15:11
door Oud forumgebruiker
tja, bedoel het niet zo vervelend als het misschien over komt, maar ze zeggen niet voor niets in rechtse kringen, dat mensen die geld hebben wel met de auto gaan, wat dus betekent, dat mensen die geen geld hebben in het ov zitten.

een chef bij NS heeft ook een keer zoiets gezegd:

ik moest er maar rekening mee houden, dat mensen met geld met de auto gaan en dat voornamelijk mensen van de sociaal lagere klassen gebruik maken van het ov.

ik heb het nooit gedaan, maar als ik dat toen aan de krant doorgegeven had of een keertje omgeroepen zou hebben in de de ambtenaren trein (500/501) dan zouden de rapen voor die chef waarschijnlijk wel gaar zijn.

je zou je ook af kunnen vragen waarom mensen die het kunnen betalen alleen nog maar van de auto gebruik maken;
ik zou zeggen, dat als je slechts een paar keer per dag met de bus kan reizen, zou ik het gemak van de auto ook niet kunnen missen...

die discussie tussen degenen die kunnen kiezen en degenen die ergens afhankelijk van zijn, zal altijd blijven bestaan...

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Geplaatst: di 16 aug 2011, 15:23
door Ronald
Gekko123 schreef:Wat ook meespeelt is dat er op veel verbindingen reizigers met als godsdienst Islam een ruime meerderheid hebben...
Sorry hoor, maar deze opmerking slaat kant noch wal :roll:

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Geplaatst: di 16 aug 2011, 15:31
door deadlock
Gekko123 schreef:De enige leider van dit land, de heer Geert Wilders komt van oorsprong uit de VVD en is dus fel tegenstander van alles wat met OV te maken heeft. Wat ook meespeelt is dat er op veel verbindingen reizigers met als godsdienst Islam een ruime meerderheid hebben...
Afbeelding
WHAT WHAT WHAAAAT?? :mrgreen:

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Geplaatst: di 16 aug 2011, 15:38
door Ronald
lex1975 schreef: volgens mij zijn er opties genoeg om te bezuinigen zonder dat er echt meteen volledig gestopt moet worden met rijden...
Dat is dus precies het "zeemeeuwmanagement" dat Bee bedoelt (wel een grappige term trouwens). Dit rapport is gewoon de botte bijl om maar tot die 120 miljoen te komen.

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Geplaatst: di 16 aug 2011, 15:42
door Oud forumgebruiker
heb net de dienstregeling van Voorne-Putten eens bekeken.
er rijden nu overdag op de meeste lijnen minstens 4 bussen per uur.
ook de stadsdienst Spijkenisse rijdt op de hoofdlijnen zo vaak.
er zullen dus blijkbaar genoeg reizigers zijn om zo vaak te rijden (de metro rijdt in de spits ook vaker en dan zitten de meeste metro's ook goed vol).
als je dan alleen naar de stadsdienst Spijkenisse kijkt, hoe moeten die mensen dan naar het metrostation.
denk maar niet, dat ze dan opeens allemaal gaan lopen of fietsen.
velen zullen dan dus gewoon met de auto gaan en als het uitkomt ook niet eens naar het metrostation, maar gewoon meteen door naar het werk (de file nemen ze dan voor lief en dat is tijdelijk, want de A15 wordt toch verbreed)...

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Geplaatst: di 16 aug 2011, 17:56
door Vinny
Het zat er natuurlijk wel aan te komen. De laatste jaren is het vervoersaanbod in de grote steden gegroeid zonder dat het aantal reizigerskilometers meegroeide. De prijzen van het OV zijn onvoldoende gestegen om de gestegen personeelskosten te betalen dus ja, dat wreekt zich een keer.

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Geplaatst: di 16 aug 2011, 21:44
door Ronald
Als de prijzen wel waren gestegen, was hoe dan ook het aantal reizigerskilometers ook niet gestegen, dus die twee zinnen spreken elkaar nogal tegen. Een goed OV-netwerk kost gewoon geld, de kunst is om dit geld zo efficiënt mogelijk te besteden. Daar is niets mis mee. Het doel van deze bezuiniging is gewoon de bezuiniging zelf, er moet hoe dan ook 120 miljoen bespaard worden.

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Geplaatst: di 16 aug 2011, 22:17
door waldo79
Gekko123 schreef:De enige leider van dit land, de heer Geert Wilders komt van oorsprong uit de VVD en is dus fel tegenstander van alles wat met OV te maken heeft.
Sorry, maar dat is ook ver beneden peil :neg:
Ik snap dat geketter niet :@

En nee, geen PVV-adept, maar ik sta qua mobiliteit politiek dichterbij de VVD dan menigeen.

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Geplaatst: di 16 aug 2011, 23:20
door Suus
Je moet in mijn optiek wel behoorlijk de verbinding met de realiteit verloren zijn om zo'n grote bezuiniging door te drukken terwijl ze geen enkel inhoudelijk argument kan geven waarom het kan behalve dat de overheid moet bezuinigen. Het meest bizarre is dat de landelijke politiek zonder enig gemor akkoord lijkt te gaan.

Zou deze minister nooit op vakantie gaan en daarbij een buitenlandse stad bezoeken? Veel toeristen gebruiken in grote buitenlandse steden het OV om zich in de stad te verplaatsen. Vaak merken ze dan op dat het OV zo goed is. Nou, het OV is in de Nederlandse steden nu net zo goed, maar omdat ze het hier niet gebruiken kan het wel weggesaneerd worden :roll:

Het is te hopen dat als de plannen worden doorgevoerd niet naar de plannen van Conquest wordt gekeken om maar in het lijnennet te gaan snijden, want dan kunnen we net zo goed direct een begrafenis voor het OV gaan organiseren :N

Re: Ov in grote steden wordt fors duurder

Geplaatst: di 16 aug 2011, 23:24
door Fles
Bee schreef:Zou deze minister nooit op vakantie gaan en daarbij een buitenlandse stad bezoeken? Veel toeristen gebruiken in grote buitenlandse steden het OV om zich in de stad te verplaatsen. Vaak merken ze dan op dat het OV zo goed is. Nou, het OV is in de Nederlandse steden nu net zo goed,
Tuurlijk wel. Maar hey, dan is de minister op vakantie he. Je moet werk en privé wel kunnen scheiden :Y