Pagina 1 van 2

RET en Qbuzz bundelen krachten

Geplaatst: vr 19 aug 2011, 11:42
door Freek
Via de site van de NMa kwam ik een document tegen waaruit blijkt de RET en Qbuzz een joint venture hebben opgericht met de naam RET Buzz. RET en Qbuzz bundelen dus de krachten. Iemand enige idee waarom ze samenwerken?

Re: RET en Qbuzz bundelen krachten

Geplaatst: vr 19 aug 2011, 11:48
door BR628
Zal wel iets te maken hebben met de aanstaande aanbesteding van de nu nog door Qbuzz gereden concessie regio Rotterdam en de door de RET gereden overige gebieden in en rond Rotterdam.

Re: RET en Qbuzz bundelen krachten

Geplaatst: vr 19 aug 2011, 11:56
door reisthijs
De stadsregio was toch van plan al het busvervoer in één concessie te stoppen? Dus de concessies van RET en Qbuzz worden dan samengevoegd. Door samen te werken zal "RET buzz" vast een beter bod kunnen doen en dus meer kans hebben die concessie te winnen.

Re: RET en Qbuzz bundelen krachten

Geplaatst: vr 19 aug 2011, 12:00
door Suus
Het is wel een interessante oplossing. Tot nu toe zijn vervoersbedrijven altijd verkocht aan een grotere vervoerder, Rotterdam lijkt er nu voor te kiezen de RET te behouden via een joint-venture. Mocht die joint-venture de aanbesteding rondom Rotterdam winnen, dan kan je alles houden zoals het nu is.

Re: RET en Qbuzz bundelen krachten

Geplaatst: vr 19 aug 2011, 12:24
door Oud forumgebruiker
Voornemen tot samenwerking RET en Qbuzz

11-08-2011

De RET en Qbuzz hebben aan de NMa (Nederlandse Mededingingsautoriteit) het voornemen tot samenwerking voor de aanbesteding van de busconcessie Rotterdam aangekondigd.

Wij zullen jullie op de hoogte houden van de uitkomsten hiervan en de daarna te nemen vervolgstappen.
-------------------------------------------------

Bron: RET

Re: RET en Qbuzz bundelen krachten

Geplaatst: vr 19 aug 2011, 12:26
door Oud forumgebruiker
de Stadsregio had het vervoer liever onderhands aan de RET gegund, maar door de verplichting om aan te besteden moest het busvervoer op de markt gegooid worden...

RET en Qbuzz regio Rotterdam werken sowieso al nauw samen, dus deze stap is een logische.

Re: RET en Qbuzz bundelen krachten

Geplaatst: vr 19 aug 2011, 12:27
door Freek
Maar waarom kiest Qbuzz voor de RET. Qbuzz heeft de RET toch helemaal niet nodig, welke kennis heeft zij niet in huis om Rotterdam te winnen? Railvervoer is geen probleem voor Qbuzz, dat zat namelijk ook in Bru.

Re: RET en Qbuzz bundelen krachten

Geplaatst: vr 19 aug 2011, 12:34
door 010jongen
In utrecht gaat het nu maar om 3 tramlijnen. Daar hoef je niet echt ervaring voor te hebben. En de aanbesteding gaat daar opnieuw.

Re: RET en Qbuzz bundelen krachten

Geplaatst: vr 19 aug 2011, 13:11
door Freek
Wat wil je er mee zeggen dat iets opnieuw gaat. Een joint venture wordt vaak opgericht als er sprake is van een win-win situatie. In dit geval kan ik de winst van Qbuzz niet plaatsen. Wat de winst voor de RET zal zijn lijkt me duidelijk, allereerst al kennis over het maken van een tender. Wat zoekt en vindt Qbuzz dan in de RET?

Re: RET en Qbuzz bundelen krachten

Geplaatst: vr 19 aug 2011, 13:19
door Suus
Freek schreef:Maar waarom kiest Qbuzz voor de RET. Qbuzz heeft de RET toch helemaal niet nodig, welke kennis heeft zij niet in huis om Rotterdam te winnen? Railvervoer is geen probleem voor Qbuzz, dat zat namelijk ook in Bru.
Het is geen groot geheim dat Qbuzz en RET in Rotterdam al een redelijk vergaande samenwerking hebben. De RET levert bijvoorbeeld ook het beveiliginspersoneel dat bij Qbuzz controleert, en de RET is ook de leverancier van het computersysteem voor de OV-Chipkaart. Daarnaast is de RET ook de supervisor bij de dienstregeling voor de volledige SRR. Ik kan mij voorstellen dat dit een logische samenwerking is.

Re: RET en Qbuzz bundelen krachten

Geplaatst: vr 19 aug 2011, 17:43
door Geert
Freek schreef:Wat wil je er mee zeggen dat iets opnieuw gaat. Een joint venture wordt vaak opgericht als er sprake is van een win-win situatie. In dit geval kan ik de winst van Qbuzz niet plaatsen. Wat de winst voor de RET zal zijn lijkt me duidelijk, allereerst al kennis over het maken van een tender. Wat zoekt en vindt Qbuzz dan in de RET?
Ik denk dat Qbuzz wel kan profiteren van de ervaring van de RET qua stadsvervoer in Rotterdam, en misschien is Rotterdam stad+regio ook wel gewoon te groot voor Qbuzz alleen.

Re: RET en Qbuzz bundelen krachten

Geplaatst: vr 19 aug 2011, 17:48
door Oud forumgebruiker
sowieso heeft de samenwerking te maken met de aanbesteding van de bus (rail is tenslotte later aan de beurt).

voor Qbuz zou het ook winst zijn, omdat Qbuzz per DRU zelfs duurder is dan de RET, waarbij de kans dus groot zou zijn, dat Qbuzz de boel zou verliezen als ze het alleen zouden blijven doen...

Re: RET en Qbuzz bundelen krachten

Geplaatst: vr 19 aug 2011, 18:35
door WSM
Hoe kan het dat Qbuzz per DRU duurder is dat de RET? Bron?

Overigens: hoe zit straks met de arbeidsverhoudingen in zo'n joint-venture? Ik kan me voorstellen dat personeel met feest-CAO's hier niet op zit te wachten.

Re: RET en Qbuzz bundelen krachten

Geplaatst: vr 19 aug 2011, 18:59
door Oud forumgebruiker
1)
Bron; Pedro Peters.

2)
zie juist de samenwerking, zodat ze nieuwe chauffeurs aan kunnen nemen in de OV-cao, dus wat minder bonussen kent...
dan laat je de "dure" RET-cao doodbloeden.

Zo heeft Arriva dat ook gedaan met de gebieden waar ze de cao MultiModaal in mochten voeren, waardoor ze geen nieuwe chauffeurs meer in OV-cao kregen...

artikel 40 wet personenvervoer zegt, dat peroneel overgenomen moet worden tegen dezelfde voorwaarden/cao, dus het zal niet nodig zijn om bij winst van de RET alle chauffeurs aan te nemen in de RET-cao...
met een joint venture kunnen ze waarschijnlijk zelfs beide cao's aanhouden (een voor de stad en een voor de streek en nieuwe chauffeurs alleen aannemen in de streek (ongeacht of ze ook stadsdiensten rijden))...

Re: RET en Qbuzz bundelen krachten

Geplaatst: vr 19 aug 2011, 21:21
door Suus
Ja, nieuw personeel kan je aannemen voor de joint-venture, maar je kan oud personeel niet zomaar even een nieuwe contract onder een andere CAO aansmeren omdat ze nu voor een joint-venture werken. In eerste instantie zal het heel moeilijk zijn om door een joint-venture direct de personeelskosten te drukken.

Re: RET en Qbuzz bundelen krachten

Geplaatst: vr 19 aug 2011, 21:36
door Oud forumgebruiker
het dood laten bloeden van de oude cao wordt dan meegenomen in de berekeningen...

Re: RET en Qbuzz bundelen krachten

Geplaatst: za 20 aug 2011, 01:33
door Freek
nu heb ik op dit moment geen flauw benul van de omvang van de busconcessie in Rotterdam, maar is deze dan zoveel groter dan Bru?

Re: RET en Qbuzz bundelen krachten

Geplaatst: za 20 aug 2011, 01:50
door Suus
Alle bussen voor stad en streek overig samen zijn er 300. Relatief weinig, maar tram en metro is rondom Rotterdam dan ook een stuk uitgebreider.

Re: RET en Qbuzz bundelen krachten

Geplaatst: za 20 aug 2011, 10:13
door Oud forumgebruiker
de streekvervoerders gaat het ook echt alleen maar om het railvervoer, omdat daar het geld te verdienen is...

Re: RET en Qbuzz bundelen krachten

Geplaatst: vr 26 aug 2011, 18:45
door Chauf21
RTV Rijnmond heeft er ook een nieuwsbericht aan gewijd:
De RET en Qbuzz gaan samen een nieuw busbedrijf oprichten. De nieuwe onderneming gaat RET Buzz heten en wil het busvervoer ook na 2012 verzorgen. De RET en Qbuzz stappen op basis van een 50-50-verdeling in RET buzz. De samenwerking geldt alleen voor de Rotterdamse regio.

Re: RET en Qbuzz bundelen krachten

Geplaatst: vr 26 aug 2011, 19:49
door reisthijs
Freek schreef:nu heb ik op dit moment geen flauw benul van de omvang van de busconcessie in Rotterdam, maar is deze dan zoveel groter dan Bru?
Bee schreef:Alle bussen voor stad en streek overig samen zijn er 300.
Net wat minder dus dan de BRU-concessie met 362 bussen. Wel vreemd dan dat Qbuzz een grotere concessie, waar ook nog eens railvervoer bij zit, wel alleen af kan (of denkt te kunnen) maar het Rotterdamse busvervoer dan weer niet.

Re: RET en Qbuzz bundelen krachten

Geplaatst: vr 26 aug 2011, 20:05
door Oud forumgebruiker
dat komt doordat de directeuren van RET en Qbuzz goed overweg kunnen met elkaar.
daarbij is volgens Pedro Peters Qbuzz per DRU duurder dan de RET, dus ze zullen wel samen verder willen in Rotterdam in de hoop het te winnen, omdat beiden er een klein beetje vanuit gaan, het alleen niet te redden...

Re: RET en Qbuzz bundelen krachten

Geplaatst: za 27 aug 2011, 00:29
door Suus
De RET weet trouwens wel elke keer andere huwelijkspartners te vinden. Na een mislukte fusie met de HTM en een afsplitsing van het busbedrijf dat zou fuseren met een deel van Connexxion is het nu dus de beurt aan Qbuzz, weer in een nieuwe variant de Joint-venture.

Ik zie op de site van RTV Rijnmond ook de PvE voor het busvervoer rondom Rotterdam staan. Die had ik nog gezien, hoewel die al een aantal maanden uit is blijkbaar.

Re: RET en Qbuzz bundelen krachten

Geplaatst: za 27 aug 2011, 08:00
door Oud forumgebruiker
het vervoerplan 2022 en het PvE staan inderdaad al enige tijd op de site van de stadsregio (hoe kunnen anders bedrijven weten waar ze op kunnen bieden)...

Fusie RET en Qbuzz afgeblazen

Geplaatst: ma 24 okt 2011, 11:39
door Chauf21
Fusie RET en Qbuzz afgeblazen
Geplaatst op: maandag 24 oktober 2011 11:38
Laatst bijgewerkt: maandag 24 oktober 2011 11:39


De fusie tussen de busafdeling van de RET en Qbuzz gaat niet door. Dat heeft het Rotterdamse openbaarvervoersbedrijf maandagochtend bekend gemaakt.
De fusie wordt afgeblazen omdat de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) langer tijd nodig heeft om de fusie te onderzoeken. De NMa bekijkt of het nieuwe bedrijf niet een te sterke concurrent voor andere busmaatschappijen wordt. Het extra onderzoek is pas klaar als het inschrijven voor de concessie is verstreken. Daarom ziet de RET af van de fusie.
Lees verder