Streep door Station Schiedam Kethel

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9530
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Streep door Station Schiedam Kethel

Berichtdoor Wubbo » Za 20 Aug 2011, 00:04

Streep door Station Schiedam Kethel
Geplaatst op: vrijdag 19 augustus 2011 23:58
Laatst bijgewerkt: zaterdag 20 augustus 2011 00:04


Minister Schultz (infrastructuur) vond 100 miljoen voor het station Schiedam Kethel al te duur. Nu blijkt dat de aanleg van het station 165 miljoen euro kost, is de komst helemaal van de baan.

In een brief aan de Tweede Kamer schrijft de minister dat zij in elk geval geen "geen nieuwe initiatieven zal ontplooien ten aanzien van dit mogelijke nieuwe station."
Lees verder

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Streep door Station Schiedam Kethel

Berichtdoor Suus » Za 20 Aug 2011, 01:12

165 miljoen is wel erg veel voor een simpel stoptreinstation. Moest het vergulde trapleuningen krijgen?
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Streep door Station Schiedam Kethel

Berichtdoor Vinny » Za 20 Aug 2011, 09:39

Waarschijnlijk omdat het spoor verdubbeld zou moeten worden om IC treinen sprinters te laten inhalen?
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Streep door Station Schiedam Kethel

Berichtdoor Thom91 » Za 20 Aug 2011, 09:46

In het artikel staat toch duidelijk dat het gaat om 153 miljoen voor extra sporen tussen Delft Zuid en de Kethel ;)
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Streep door Station Schiedam Kethel

Berichtdoor Daniel » Za 20 Aug 2011, 09:47

Tja, en die zijn dus inderdaad nodig voor een inhaling... ligt ook nog een brug op dat traject dus die zal het ook wel extra duur maken...
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Oud forumgebruiker

Re: Streep door Station Schiedam Kethel

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Za 20 Aug 2011, 10:10

maar Rsw-Sdm zou toch sowieso al 4-sporig worden en niet alleen bij 1 station?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Streep door Station Schiedam Kethel

Berichtdoor Suus » Za 20 Aug 2011, 10:26

Nee, ze bouwen een tunnel geschikt voor vier sporen en leggen er maar twee in...
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11923
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Streep door Station Schiedam Kethel

Berichtdoor Geert » Za 20 Aug 2011, 10:37

... waar later natuurlijk nog wel tegen relatief lage kosten de viersporigheid afgemaakt kan worden (de grootste investering is nu) maar het is toch wel zonde om niet gelijk een viersporig Delft te hebben. Uiteindelijk zal er toch wel viersporigheid tussen Schiedam en Rijswijk moeten komen als je ziet hoe vol het spoor nu is...

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: Streep door Station Schiedam Kethel

Berichtdoor robert55 » Za 20 Aug 2011, 11:04

De brief staat opnieuwsbank:

Analyse ProRail Als eerste stap is verdere invulling gegeven aan de Voorkeursbeslissing voor PHS van het Kabinet van juni 2010. In nauwe samenwerking met de spoorsector en afgestemd met de regio is het lijnvoeringsmodel verder uitgewerkt inclusief de wijze waarop de treinen doorrijden tussen Rotterdam en Dordrecht, aangezien dit in de voorkeursbeslissing nog niet definitief was bepaald. Het betreft 8 Intercity's en 6 Sprinters tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal; van de 6 Sprinters rijden er 4 van de 6 per uur naar Dordrecht, terwijl er vooralsnog 2 Sprinters keren in Zwijndrecht als gevolg van de brugopening in Dordrecht. Dit lijnvoeringsmodel voldoet in grote lijnen aan de gezamenlijk overeengekomen PHS-kwaliteitseisen (o.a. een 10-minuten verdeling over het uur van de zes Sprinters) binnen aanvaardbare marges.

In de analyse ten behoeve van het eventueel nieuwe station Schiedam Kethel is uitgegaan van de bovengenoemde nadere invulling van de voorkeursbeslissing van PHS. Hierbij is het realiseren van een spoortunnel Delft en vier sporen tussen Rijswijk en Delft Zuid (inclusief vier sporen in de tunnel en seinoptimalisatie Delft Zuid) overeenkomstig de voorkeursbeslissing als uitgangspunt genomen. In de huidige situatie, zonder bovengenoemde uitbreiding van de infrastructuur door PHS, is opening van dit eventuele station niet mogelijk, aangezien het baanvlak dan overbelast zal zijn tussen Rijswijk en Rotterdam. Met behoud van de kwaliteitssprong die met PHS mogelijk is, is een bediening van Schiedam Kethel met 6 Sprinters en uitgaande van de PHS-infrastructuur alleen mogelijk wanneer extra infrastructuur wordt gerealiseerd. Er is voor die situatie 4sporigheid van Delft Zuid tot en met Schiedam Kethel noodzakelijk. Dit vergt investeringen van in totaal 165 miljoen (inclusief BTW), waarvan 12 miljoen voor de aanleg van het station Schiedam Kethel in deze viersporige situatie.


Oftewel: men denkt 8*IC + 6* spr per uur in een regelmatige ligging betrouwbaar uit te kunnen voeren met 2 spren tussen Delft Zuid en Schiedam.

Kethel zelf zou maar een miljoen of 1o kosten, maar de vervoerswaarde wordt [ook met tramoverstap] laag ingeschat en omdat er niet veel meer gebouw kan worden ook niet toenemen

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Streep door Station Schiedam Kethel

Berichtdoor Vinny » Za 20 Aug 2011, 17:26

Dat lijkt me een helder verhaal. Zonder station Kethel rijden de IC's en Sprinters tussen Delft en Schiedam natuurlijk ongeveer even hard, dus dan is er geen integrale viersporigheid nodig. Met station Kethel wel, en om sprinters niet een onaanvaardbaar lange halteertijd te geven op Kethel (of Schiedam Centrum) heb je een veel langer stuk viersporigheid nodig.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

RoelZ1
Berichten: 474
Lid geworden op: Za 18 Jun 2011, 15:58

Re: Streep door Station Schiedam Kethel

Berichtdoor RoelZ1 » Za 20 Aug 2011, 17:46

Wat me wel verbaast is dat er niet wordt gesproken over de viersporigheid tussen Schiedam Centrum en Rotterdam Centraal die er vanzelf komt als de Hoekse Lijn tot metro wordt verbouwd. In dat geval zou je volgens mij namelijk ook kunnen volstaan met viersporigheid tussen Schiedam Centrum en Schiedam Kethel. Aangezien je daar geen bruggen hebt (behalve een viaduct dat al is voorbereid op 4 sporen) en geen overweg die je moet opdoeken lijkt me dat een stuk goedkoper dan Delft Zuid - Kethel verdubbelen.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Streep door Station Schiedam Kethel

Berichtdoor Vinny » Za 20 Aug 2011, 21:57

Volgens mij had iemand uitgerekend dat 6/6/2 dan net zou passen, maar met 8 intercity's per uur lukt dat dus niet - of de reistijd neemt te veel toe.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9530
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Streep door Station Schiedam Kethel

Berichtdoor Wubbo » Zo 21 Aug 2011, 00:22

Sowieso ontkom je dan niet aan een grondige verbouwing van emplacement Rotterdam Centraal, da's ook niet gratis.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Streep door Station Schiedam Kethel

Berichtdoor Vinny » Zo 21 Aug 2011, 00:28

Is dat niet sowieso nodig, mocht je de sporen van de Hoek van Hollandlijn nuttig gaat gebruiken?
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9530
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Streep door Station Schiedam Kethel

Berichtdoor Wubbo » Zo 21 Aug 2011, 00:29

Ja. Maar afhankelijk van wat je daar doet kun je ook een deel van je probleem bij Kethel oplossen.

xTimy
Berichten: 1
Lid geworden op: Vr 18 Mar 2011, 15:10

Re: Streep door Station Schiedam Kethel

Berichtdoor xTimy » Zo 21 Aug 2011, 10:46

Ik dacht dat de NS de Hoekse lijn gewoon volledig ging dumpen?

Oud forumgebruiker

Re: Streep door Station Schiedam Kethel

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Zo 21 Aug 2011, 12:53

Zullen er echter genoeg reizigers gebruik maken van een eventueel te bouwen station Kethel?
Er wonen wel genoeg mensen in de buurt, maar gaan die ook daadwerkelijk gebruik maken van het station?
En als het voor het bedrijvenpark is, dan is de kans groot, dat het station ook alleen in de spitsen voldoende gebruikt wordt.
Als ze de tram door zouden trekken over de 's-Gravelandseweg naar station Schiedam Centrum, kunnen reizigers ook snel naar een station, dat door vele treinen bediend wordt en daarmee kunnen ze alle kanten op...

tuurlijk zou een station erbij wel aardig zijn, maar is het nu echt nodig?

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11923
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Streep door Station Schiedam Kethel

Berichtdoor Geert » Zo 21 Aug 2011, 14:02

xTimy schreef:Ik dacht dat de NS de Hoekse lijn gewoon volledig ging dumpen?

Klopt, die lijn gaat over een paar jaar naar de RET en dan wordt de lijn in Schiedam aangesloten op de metro naar Marconiplein en verder.

Oud forumgebruiker

Re: Streep door Station Schiedam Kethel

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Zo 21 Aug 2011, 15:48

de plannen zijn er naar, maar het draait om geld of het echt door gaat...
concessie loopt voor NS tot december 2013...


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast