Gewonden bij botsing bus en tram in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Gewonden bij botsing bus en tram in Amsterdam

Bericht door Suus »

Gewonden bij botsing bus en tram
Zondagmiddag tien voor drie is op het Mr. Visserplein een bus tegen een tram geknald. De tram is ontspoord. Er zijn acht gewonden, meldt de politie.
Video op AT5
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Gewonden bij botsing bus en tram in Amsterdam

Bericht door find_your_spot »

Sorry jongens. Zal de volgende keer beter uitkijken...
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Gewonden bij botsing bus en tram in Amsterdam

Bericht door Suus »

Jij rijdt niet op lijn 59, zei je zelf.

Hoewel de reconstructie van het Meester Visserplein voor fietsers een flinke verbetering is, is het voor auto's een groot drama geworden met die scherpe onoverzichtelijke bocht waar de tram ook nog eens als een projectiel dwars overheen wordt geleid (komend vanuit de Plantage kan je de trams vaak niet eens goed zien door de overkapping van TunFun). Misschien is dit een goede aanleiding om daar toch eens naar te kijken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Gewonden bij botsing bus en tram in Amsterdam

Bericht door Ruben »

Die opmerking snap ik niet geheel, want neem toch aan dat tram en auto's niet tegelijk wit resp. groen licht krijgen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Gewonden bij botsing bus en tram in Amsterdam

Bericht door find_your_spot »

Ruben schreef:Die opmerking snap ik niet geheel, want neem toch aan dat tram en auto's niet tegelijk wit resp. groen licht krijgen.
Dat heb je zojuist zeer goed geconcludeerd.

Mag het natuurlijk niet zeggen, maar ik heb een vermoeden wie er door rood is gegaan.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Gewonden bij botsing bus en tram in Amsterdam

Bericht door Ardan »

De bus is tegen de vanachter dat TunFunding verschijnende tram aangereden, bus kwam vanaf Amstel en de tram uit Diemen.. Ik weet het ook wel..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Gewonden bij botsing bus en tram in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ruben schreef:Die opmerking snap ik niet geheel, want neem toch aan dat tram en auto's niet tegelijk wit resp. groen licht krijgen.
De cyclus van de verkeerslichten wordt onderbroken zodra een tram zich meldt, daardoor kan het verkeerslicht vrij plotseling op oranje springen terwijl ze normaal veel langer op groen staan. Omdat daarna al vrij snel de tram wit licht krijgt, kan dat best riskant zijn (er gaan daar behoorlijk wat auto's door diep-oranje)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Gewonden bij botsing bus en tram in Amsterdam

Bericht door Jelmer »

voor de wagenparknummerliefhebbers, het waren de Citaro 302 en de Combino 2111
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Gewonden bij botsing bus en tram in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Bee schreef:
Ruben schreef:Die opmerking snap ik niet geheel, want neem toch aan dat tram en auto's niet tegelijk wit resp. groen licht krijgen.
De cyclus van de verkeerslichten wordt onderbroken zodra een tram zich meldt, daardoor kan het verkeerslicht vrij plotseling op oranje springen terwijl ze normaal veel langer op groen staan. Omdat daarna al vrij snel de tram wit licht krijgt, kan dat best riskant zijn (er gaan daar behoorlijk wat auto's door diep-oranje)
Dat vind ik eigenlijk lulkoek. Als je een auto rijdt, dan let je toch op en hou je in je achterhoofd dat het verkeerslicht opeens op oranje kan springen. Zeg maar gewoon dat ze door rood gaan.

Overigens, mijn ervaring met dat negenoog (van de tram) is dat ie 9 van de 10 keer voordat de tram bij het verkeerslicht is (m.a.w., als de tram met een gematigde snelheid erop af rijdt, niet hoeft af te remmen), al op wit is gesprongen. Op het moment dat er een andere tram vlak ervoor langs heeft gereden, dan kan het zijn dat dat niet geval is.

Conclussie getrokken dus...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Gewonden bij botsing bus en tram in Amsterdam

Bericht door Suus »

Toch zie ik het daar regelmatig bijna fout gaan als ik op mijn fiets voor het verkeerslicht sta. Er gaan gewoon heel veel auto's door oranje. Ook bij de fietsersoversteek Jodenbreestraat - Muiderstraat zie je dat heel veel auto's nog net even een dot gas geven om er snel langs te kunnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Gewonden bij botsing bus en tram in Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Doorgaans gaat een kruisende richting niet op wit of groen voordat het verkeer dat nog door oranje gereden heeft de kruising zover over is, dat er geen aanrijdingskans is bij het netjes wachten op het groene licht. Of Amsterdam wijkt daarin af, of wat je zegt is onzin.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Gewonden bij botsing bus en tram in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ga er eens een keertje daar kijken want het aantal keren dat auto's of fietsers maar net kunnen uitwijken voor een auto die zogenaamd door oranje scheurt kan ik niet meer op twee handen tellen, terwijl ik er echt niet dagelijks kom. Ik vermoed ook dat het te maken heeft met het feit dat er 3 verkeerslichten achter elkaar staan in minder dan 200 meter inclusief een hele scherpe bocht.

Een keer een motorrijder komend vanuit de Weesperstraat die afsloeg richting Waterlooplein en nog maar net een auto uit de Valkenburgerstraat kon ontwijken.
Een andere keer een auto die door zo diep oranje/rood reed dat een tram komend vanaf het Waterlooplein een noodstop moest maken op de kruising.
Nog een andere keer een auto die bijna een hele groep fietsers die groen had op de oversteek Muiderstraat - Jodenbreestraat aanreed. Het was dat de fietsers konden stoppen anders waren er doden gevallen.
Dan nog een chauffeur die de bocht naar links vanuit de Valkenburgerstraat niet doorhad en bijna een fietser van zijn fiets afmaaide toen hij door rood rechtdoor het Waterlooplein opging (naar links had wel groen)

En niet verkeerslichtgerelateerd een touringcar die zo uitzwenkte toen deze naar rechts (wat rechtdoor is) ging op de kruising dat de auto links van hem een noodstop moest maken omdat deze auto anders als een honkbal over de kruising was geslagen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Gewonden bij botsing bus en tram in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Bij negenogen kan dit verschillen. Op sommige plekken worden ze wit gelijktijdig met de andere verkeerslichten die op rood springen.

Bij sommige flessenhals-situaties waar je de trambaan hebt en daarnaast de autorijbaan, is het zelfs zo, dat op het moment dat het autoverkeerslicht op oranje springt, het negenoog al op wit springt (vb. halte Hogeweg en bij de Vijzelgracht).
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Gewonden bij botsing bus en tram in Amsterdam

Bericht door willy84 »

Ik ben daar dagelijks en kan bovengenoemde verhalen volledig onderschrijven. Het is gewoon een heel druk punt en daarnaast houdt niet iedereen zich aan de verkeerslichten.

Ook grappig daar. Er rijden regelmatig auto's en laatst zelfs een toeringcar over het fietspad. Voorheen was dat namelijk een weg en ik vermoed dat ze met een oude kaart in hun TomTom rijden. :mrgreen:
immer kwaliteits posts
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten