Weer trein op IJmuiden
Weer trein op IJmuiden
Weer trein op IJmuiden
IJMUIDEN - Spoorwegbedrijf Herik Rail, gespecialiseerd in treincharters voor het bedrijfsleven, blaast de in versukkeling geraakte spoorlijn IJmuiden-Santpoort-Noord nieuw leven in. De goederenlijn bestond tot 1995 en werd daarna nog even gebruikt door rederij Lovers voor passagiersvervoer.
In een nota, die vandaag in IJmuiden wordt gepresenteerd, opgesteld na overleg met gemeente, provincie en ProRail, wordt een plan uitgewerkt om de spoorlijn te revitaliseren. De heropening kan de "Zeehaven IJmuiden" via Amsterdam, Schiphol, Rotterdam, Hsl en Betuwelijn door spoor ontsluiten. De onderzoekers zien vooral kansen voor 'roll-on-roll-off'-vervoer: goederentreinen die in Engeland de boot op rijden en in IJmuiden er weer af.
In de plannen wordt uitgegaan van een aantakking op het spoor Amsterdam-Westpoort en aansluiting op de bedrijfsterreinen ten noorden van het Noordzeekanaal.
Wanneer een trein vanuit Hull of Felixstone straks in zijn geheel op een ferry rijdt en aan de overzijde - in IJmuiden - er weer af, ontstaat er, aldus de onderzoekers, voor het noordoostelijke gerichte vervoer een belangrijke besparing in kilometers, tijd, kosten en milieubelasting ten opzichte van het belangrijkste alternatief: de Kanaaltunnel.
Copyright 2008 De Telegraaf, 21 mei 2008 (helaas geen link)
IJMUIDEN - Spoorwegbedrijf Herik Rail, gespecialiseerd in treincharters voor het bedrijfsleven, blaast de in versukkeling geraakte spoorlijn IJmuiden-Santpoort-Noord nieuw leven in. De goederenlijn bestond tot 1995 en werd daarna nog even gebruikt door rederij Lovers voor passagiersvervoer.
In een nota, die vandaag in IJmuiden wordt gepresenteerd, opgesteld na overleg met gemeente, provincie en ProRail, wordt een plan uitgewerkt om de spoorlijn te revitaliseren. De heropening kan de "Zeehaven IJmuiden" via Amsterdam, Schiphol, Rotterdam, Hsl en Betuwelijn door spoor ontsluiten. De onderzoekers zien vooral kansen voor 'roll-on-roll-off'-vervoer: goederentreinen die in Engeland de boot op rijden en in IJmuiden er weer af.
In de plannen wordt uitgegaan van een aantakking op het spoor Amsterdam-Westpoort en aansluiting op de bedrijfsterreinen ten noorden van het Noordzeekanaal.
Wanneer een trein vanuit Hull of Felixstone straks in zijn geheel op een ferry rijdt en aan de overzijde - in IJmuiden - er weer af, ontstaat er, aldus de onderzoekers, voor het noordoostelijke gerichte vervoer een belangrijke besparing in kilometers, tijd, kosten en milieubelasting ten opzichte van het belangrijkste alternatief: de Kanaaltunnel.
Copyright 2008 De Telegraaf, 21 mei 2008 (helaas geen link)
Re: Weer trein op IJmuiden
Ambitie valt ze niet te ontzeggen in ieder geval. Beetje jammer dat op het emplacement van IJmuiden op dit moment gebouwen worden neergezet.
Re: Weer trein op IJmuiden
Dat is vast wel op een of andere manier op te lossen. Ik vind het wel een aardig plan :)
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Weer trein op IJmuiden
Ik snap er onderhand niet zoveel meer van; des te meer de lijn de laatste tijd wordt afgebroken, des te meer plannen komen er om er weer treinen op te laten rijden.
Re: Weer trein op IJmuiden
Bron: de website van de IJmuider CourantEnthousiasme over 'onhaalbaar' spoorplan
IJMUIDEN - ,,Het ligt voor de hand om te denken dat ons plan niet haalbaar is'', bekent Gerard van den Herik van Herik Rail Cargo. Samen met Meuwissen Advies en Werkgroep IJmuider Spoorlijn (WIJS) heeft Van den Herik een plannetje uitgedacht voor de herexploitatie van de oude spoorlijn van IJmuiden. Sterker nog: hij wil een aftakking maken bij het Pontplein naar Amsterdam.
De provincie Noord-Holland heeft Van den Herik alvast mee. ,,De provincie heeft 50 procent van ons haalbaarheidsonderzoek betaald. Dat onderzoek is nu bezig'', vertelt Van den Herik. ,,Toen wij aanklopten bij de gedeputeerde van de provincie, Cornelis Mooij, en ons plan uitlegden, werd hij meteen enthousiast. Hij pakte de statenatlas uit de kast om het gewenste tracé op de kaart te bekijken. 'Hee, er is nog niemand bij mij geweest om daarom te vragen', zei hij toen.''
Re: Weer trein op IJmuiden
Hmm, ik dat dat de HIJSM daar wilde gaan rijden.
Of is dat inmiddels ook weer in de ijskast gezet?
Of is dat inmiddels ook weer in de ijskast gezet?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Weer trein op IJmuiden
HIJSM richt zich niet meer op de lijn naar IJmuiden, dat doet de WIJS nu (http://www.wijsonline.net)
Re: Weer trein op IJmuiden
Oke, en wat doet de HIJSM dan?
Ik bedoel, van een stichting die Haarlem-IJmuiden Spoorweg Maatschappij heet, mag je toch verwachten dat ze iets met het spoor naar IJmuiden willen doen.
Ik bedoel, van een stichting die Haarlem-IJmuiden Spoorweg Maatschappij heet, mag je toch verwachten dat ze iets met het spoor naar IJmuiden willen doen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Weer trein op IJmuiden
Zie site van de HIJSM:meltrain schreef:Oke, en wat doet de HIJSM dan?
Bron: Website HIJSMDe aanvankelijke doelstelling was om met museum materieel weer op de oude IJmuiderspoorlijn te gaan rijden.
In het begin werd dit idee met veel enthousiasme ontvangen, maar gedurende de tijd bleek het toch een zeer moeilijk te nemen traject te zijn.
Inmiddels is er vanuit de HIJSM een tweede stichting ontstaan die zich bezig houdt met alle activiteiten die noodzakelijk zijn om de IJmuiderlijn te behouden.
Re: Weer trein op IJmuiden
Oke, weet ik dat ook weer. :)
Bedankt voor de info. :D
Bedankt voor de info. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
B en W tegen bedrijfsmatige trein op oude spoor
B en W tegen bedrijfsmatige trein op oude spoor
* Gepubliceerd op 29 juni 2008, 19:33
* Laatst bijgewerkt op 29 juni 2008, 19:46
velsen - Het bedrijf Herik Rail Cargo krijgt geen enkele medewerking van burgemeester en wethouders van Velsen om een passagiers- en goederen trein te laten rijden op het niet meer gebruikte spoor. Burgemeester en wethouders houden vast aan de aanleg van een busbaan op het spoor tussen Santpoort-Noord en het politiebureau in IJmuiden.
Dat schrijven ze aan de gemeenteraad. Tot nu toe sprak het dagelijks bestuur zich nooit in het openbaar uit over het plan van Herik Rail Cargo uit Amersfoort. Directeur Gert Jan van den Herik wil een spoorlijn exploiteren van de IJmondhaven in IJmuiden naar Amsterdam. De trein moet rijden over het niet meer gebruikte spoor in IJmuiden, daarna met rails op poten vanaf het Pontplein in Velsen-Zuid naar Oud-Velsen of landgoed Beeckestijn, daar passeren met waarschijnlijk een tunnel en vervolgens langs het Noordzeekanaal of de A9 eindigen bij de hoofdstad.
,,Niet wenselijk en niet haalbaar'', melden burgemeester en wethouders
Bron: Haarlems Dagblad
* Gepubliceerd op 29 juni 2008, 19:33
* Laatst bijgewerkt op 29 juni 2008, 19:46
velsen - Het bedrijf Herik Rail Cargo krijgt geen enkele medewerking van burgemeester en wethouders van Velsen om een passagiers- en goederen trein te laten rijden op het niet meer gebruikte spoor. Burgemeester en wethouders houden vast aan de aanleg van een busbaan op het spoor tussen Santpoort-Noord en het politiebureau in IJmuiden.
Dat schrijven ze aan de gemeenteraad. Tot nu toe sprak het dagelijks bestuur zich nooit in het openbaar uit over het plan van Herik Rail Cargo uit Amersfoort. Directeur Gert Jan van den Herik wil een spoorlijn exploiteren van de IJmondhaven in IJmuiden naar Amsterdam. De trein moet rijden over het niet meer gebruikte spoor in IJmuiden, daarna met rails op poten vanaf het Pontplein in Velsen-Zuid naar Oud-Velsen of landgoed Beeckestijn, daar passeren met waarschijnlijk een tunnel en vervolgens langs het Noordzeekanaal of de A9 eindigen bij de hoofdstad.
,,Niet wenselijk en niet haalbaar'', melden burgemeester en wethouders
Bron: Haarlems Dagblad
Gemeenteraad neigt naar auto's op spoor Driehuis
Gemeenteraad neigt naar auto's op spoor Driehuis
* Gepubliceerd op 28 augustus 2008, 22:06
* Laatst bijgewerkt op 28 augustus 2008, 22:17
driehuis - Een voorzichtige meerderheid in de gemeenteraad ziet liever dat het niet meer gebruikte spoor in Driehuis wordt veranderd in een weg. Het moet geen busbaan worden voor de snelbus die burgemeester en wethouders (B en W) vanaf 2012 door Velsen willen laten rijden. Die moet via de huidige route van lijn 75.
Dat bleek donderdagavond tijdens een vergadering in het stadhuis. Bij de keuze voor een rondweg om Driehuis worden wel maatregelen genomen om de bus sneller te laten rijden. Zo moeten vier rotondes in Velsen veranderen in voorrangskruisingen.
Verder moet op de Van den Vondellaan in Driehuis een obstakel worden aangebracht waardoor doorgaand verkeer niet mogelijk is. Automobilisten worden zo gedwongen via het oude spoor te rijden.
Maar omdat PvdA en CDA twijfelen, is de keuze voor dit tracé nog onzeker. Beide partijen voelen echter heel veel voor dit tracé, zeiden ze.
Bron: IJmuider Courant
* Gepubliceerd op 28 augustus 2008, 22:06
* Laatst bijgewerkt op 28 augustus 2008, 22:17
driehuis - Een voorzichtige meerderheid in de gemeenteraad ziet liever dat het niet meer gebruikte spoor in Driehuis wordt veranderd in een weg. Het moet geen busbaan worden voor de snelbus die burgemeester en wethouders (B en W) vanaf 2012 door Velsen willen laten rijden. Die moet via de huidige route van lijn 75.
Dat bleek donderdagavond tijdens een vergadering in het stadhuis. Bij de keuze voor een rondweg om Driehuis worden wel maatregelen genomen om de bus sneller te laten rijden. Zo moeten vier rotondes in Velsen veranderen in voorrangskruisingen.
Verder moet op de Van den Vondellaan in Driehuis een obstakel worden aangebracht waardoor doorgaand verkeer niet mogelijk is. Automobilisten worden zo gedwongen via het oude spoor te rijden.
Maar omdat PvdA en CDA twijfelen, is de keuze voor dit tracé nog onzeker. Beide partijen voelen echter heel veel voor dit tracé, zeiden ze.
Bron: IJmuider Courant
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6464
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Weer trein op IJmuiden
Het lijkt mij toch mogelijk om daar zowel een busbaan als een weg aan te leggen op het oude treintracé. Ook kan je naar mijn idee best een snelbus via die nieuwe busbaan laten rijden naast lijn 75.
Re: Weer trein op IJmuiden
Persoonlijk heb ik liever dat er helemaal niks op het tracé wordt aangelegd. :o
Stel je voor dat er ineens toch weer vraag is naar die spoorverbinding, dan kun je niet ineens die weg weer weghalen en het spoor heraanleggen. Heyt is dan een stuk makkelijker (maar nog best lastig) om het spoor te vervangen en er weer treinen over te laten rijden.
Stel je voor dat er ineens toch weer vraag is naar die spoorverbinding, dan kun je niet ineens die weg weer weghalen en het spoor heraanleggen. Heyt is dan een stuk makkelijker (maar nog best lastig) om het spoor te vervangen en er weer treinen over te laten rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Weer trein op IJmuiden
Velsen stemt in met hoogwaardig OV
VELSEN Er komt een snelle bus, tramlijn of lightrailverbinding dwars door Velsen, van Haarlem-Noord naar IJmuiden aan Zee. Deze kan worden beschouwd als de noordelijke tak van de Zuidtangent.
De provincie is van plan om 60 miljoen euro beschikbaar te stellen voor de aanleg van dit hoogwaardig openbaar vervoer. Van Santpoort-Noord tot IJmuiden gaat de bus of tram over het het tracé van het voormalige spoorlijntje rijden.
Met deze beslissing komt een eind aan jarenlange discussies omtrent het dichtslibben van de wegen rond Santpoort en Driehuis.
Bron: http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?ne ... tijdlijn=2
VELSEN Er komt een snelle bus, tramlijn of lightrailverbinding dwars door Velsen, van Haarlem-Noord naar IJmuiden aan Zee. Deze kan worden beschouwd als de noordelijke tak van de Zuidtangent.
De provincie is van plan om 60 miljoen euro beschikbaar te stellen voor de aanleg van dit hoogwaardig openbaar vervoer. Van Santpoort-Noord tot IJmuiden gaat de bus of tram over het het tracé van het voormalige spoorlijntje rijden.
Met deze beslissing komt een eind aan jarenlange discussies omtrent het dichtslibben van de wegen rond Santpoort en Driehuis.
Bron: http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?ne ... tijdlijn=2
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 61 gasten