Ministerie erkent: HSL maakt te veel herrie in Zuid-Holland

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Ministerie erkent: HSL maakt te veel herrie in Zuid-Holland

Bericht door Suus »

Ministerie erkent: HSL maakt te veel herrie in Zuid-Holland
De hogesnelheidslijn (HSL) bij de gemeente Lansingerland in Zuid-Holland maakt te veel herrie. Dat heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu toegegeven naar aanleiding van metingen bij een nieuwbouwappartement op 75 meter van het spoor, zo meldt RTV Rijnmond.

Het ministerie zei begin dit jaar nog dat het geluid op het tracé binnen de norm zou blijven, maar uit metingen van TNO blijkt dat niet zo te zijn.

Minister Schultz van Haegen laat aan de Tweede Kamer weten dat de uitkomst van de meting niet betekent dat ook op andere punten langs de HSL de geluidsnormen worden overschreden. Daar moeten nog metingen worden verricht.
Bron: Volkskrant

Het gaat trouwens om een overschrijding van ongeveer 2 decibel: Op 75 meter van het spoor werd 59,5 decibel gemeten, terwijl 57 de grenswaarde is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Ministerie erkent: HSL maakt te veel herrie in Zuid-Holl

Bericht door Klaasje »

Als de grenswaarde 57 is, heb je tot 58,99 geen overschrijding (waarden in wet en regelgeving zijn altijd +-2 dB), maar is 59,9 dB wel degelijk een overschrijding. Ik denk dat 3/4e van het probleem van klagende mensen opgelost is als je een geluidsabsorberend materiaal op het beton bevestigt. Rubbertegels op de HSL, wie wil dat nou niet?
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Ministerie erkent: HSL maakt te veel herrie in Zuid-Holl

Bericht door Justin »

Breek maar af, zet er natuur voor in de plaats, mensen weer blij... Schept weer werkgelegenheid *kuch*; dan maar weer wat langer doen over je reis, maar dan wil ik ook niemand, maar dan ook niemand horen zeiken!!!

Oké, nee even serieus, waarschijnlijk is het weer anders als de stofzuiger er op rijdt?

Zijn de tests gedaan met de Traxx+ICRm, of met Thalyssen, of allebei?
Heeft men rekening gehouden met de invloed van de wind en absorptie/reflectie van objecten?
Hoe zit het met het zogenoemde tunneleffect (geluid is harder bij uitgangen van tunnels als gevolg van drukgevolgen, ook al zijn er die schachten om de zoveel (kilo)meter...)?

Dit soort dingen beïnvloeden natuurlijk wel de metingen, maar daar lees ik in het artikel weer niks over...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Ministerie erkent: HSL maakt te veel herrie in Zuid-Holl

Bericht door Klaasje »

Ik heb het vermoeden dat de reflectietoeslag uit het reken- en meetvoorschrift verkeersgeluid onvoldoende is in het geval van een betonnen klankkast als de bak waar onze HSL in ligt. Dat kan ik me goed voorstellen. Die toeslag werkt namelijk alleen in de breedte van de baan, en niet in de lengte. (Geluid wordt altijd haaks op de rijrichting berekend.)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 207 gasten