BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Roy1970
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 20:38

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Roy1970 »

Ik vind dat ook niet zo vreemd.
Qbuzz heeft zichzelf gepositioneerd als kwaliteitsbedrijf, dat merk je aan de tevredenheid in de regio's waarin ze werken en die informatie komt ook terecht bij andere opdrachtgevers.
Je merkt het aan de houding van chauffeurs, de bussen, het comfort en de uitstraling.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Chauf21 »

Naar eigen zeggen wil Connexxion zich ook positioneren als een vervoerbedrijf dat kwaliteit levert. De praktijk laat zien dat Connexxion te duur is. Tel daarbij op dat opdrachtgevers prijs belangrijker vinden dan kwaliteit, dan zou je haast kunnen concluderen dat Connexxion inderdaad de concurrentieslag heeft verloren. Men is blijkbaar niet in staat om de wensen van de klanten te combineren met haar eigen bedrijfsstrategie. Is dat jammer? Ja, natuurlijk is dat jammer voor het bedrijf en het personeel dat daar werkt. Is dat erg? Nee, dat denk ik niet. Het zit er dik in dat Connexxion bij Veolia intrekt en op die manier haar activiteiten kan voortzetten. Daarnaast heb je nog een aantal dochterbedrijven die het ogenschijnlijk wel goed doen en wellicht dat de reorganisatie bij Connexxion nog wat dochters voor het stadsvervoer kan gaan opleveren die de niches van de vervoermarkt kunnen gaan bedienen. Het meeste personeel behoudt zijn of haar werk dan gewoon en het aanbod en diversiteit aan vervoerders in Nederland blijft ruim voldoende voor het werk dat te verdelen is.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Vinny »

Is het ook niet zo dat er flink wat topmensen van Connexxion naar Qbuzz zijn overgegaan? Dat heeft natuurlijk wel zo zijn impact. Dan kan er wel erg veel geroepen worden over "salaris van directeuren" "boe" en "huilie" enzo, maar kwaliteit heeft zo zijn prijs...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Geert »

Nou, het zit zo: Rob van Holten was in de periode 2002-2008 vice-voorzitter van de raad van bestuur bij Connexxion en Leon Struijk was tot eind 2007 commercieel directeur bij hetzelfde bedrijf. Toen bekend werd dat Transdev Connexxion over zou nemen vertrokken beide heren en de vertrekbonus werd gebruikt als startkapitaal voor het bedrijf Qbuzz dat door deze twee mannen werd opgericht.
Roy1970
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 20:38

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Roy1970 »

Dat is een bekend verhaal maar heeft weinig te maken met het feit dat CXX concessies verliest en QBuzz ze binnen haalt.
Ik denk dat QBuzz de essentie anders duidt, klantvriendelijkheid, service.
Als ze dit ook nog kunnen doen tegen een acceptabele prijs vind ik dat best een prestatie.

Bovendien vind ik het ook prettig dat ze niet al hun concessiegebieden vullen met Ambassadors en standaardstoeltjes maar dat terzijde. 8-)
Het zegt wel iets over comfort.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door willy84 »

In hetzelfde artikel wordt aan gewag gemaakt van het feit dat bestuurder Bruno Bruins opstapt bij Connexxion. Dit was zo'n beetje de enige die nog goede contacten had binnen de overheid.

Het is toch een gevoelig verlies. Ongeveer de belangrijkste concessie verliezen van je voormalige medewerkers die nota bene ook nogeens door jezelf zijn voorzien van startkapitaal en daarmee zo'n jonge succesvolle onderneming neerzetten. En dan wil je ook straks meedoen voor de G3. Dan moet zo'n verlies zeer hard aankomen.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Suus »

Als Connexxion de aanbesteding van Duin- en Bollenstreek, een van de laatste grotere concessies die tot nu altijd bij Connexxion zat binnenkort ook wordt verloren dan kunnen ze wel inpakken, dan zie ik het echt niet meer goedkomen. Men zal daar toch echt flink wakker moeten worden willen ze de zaak nog redden, want met concessies als de Zaanstreek en Gooi- en Vechtstreek is het moeilijk rondkomen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door 010jongen »

Leuk nieuws! CXX stapt weer naar de rechter, wat een stom klote bedrijf zeg. Zul je zien dat ze het weer voor elkaar krijgen en alles weer opnieuw kan en alles WEER. Een jaar uitgesteld zou worden. CXX moet gewoon verdwijnen want dat bedrijf het echt het een en ander niet op orde. Op bepaalde haltes in Nieuwegein bijv hangen bij veel haltes geen vertrekstaten of verkeerde vertrek staten. Als je vervolgens hier over mailt krijg je een mail terug dat er na gekeken word en een half jaar later is er niks veranderd. Om dan nog maar te zwijgen over de verwaarlozing van de gvu bussen
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Connexxion naar rechter over aanbesteding

Bericht door Daniel »

Connexxion naar rechter over aanbesteding
Geplaatst op: vrijdag 7 oktober 2011 19:50
Laatst bijgewerkt: vrijdag 7 oktober 2011 19:51


REGIO - Het is opnieuw onzeker of Q-buzz het openbaar vervoer gaat verzorgen in de regio Utrecht. Concurrent Connexxion stapt namelijk op 14 oktober naar de rechter en wil dat de aanbestedingsprocedure opnieuw wordt gedaan. Connexxion eist voor de rechter dat het BRU hun aanbod alsnog in behandeling neemt.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door 010jongen »

Nou het is dus Alweer niet zeker of qbuzz er komt. De boel is weer opgeschort. Wat een drama zeg. Laat cxx aub gauw wegwezen daar. Heel gvu is naar de klote gegaan. Zeer slechte onderhoud aan bussen
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Rechter: BRU moet Connexxion nieuwe kans geven

Bericht door Daniel »

Rechter: BRU moet Connexxion nieuwe kans geven
Geplaatst op: donderdag 3 november 2011 19:26
Laatst bijgewerkt: donderdag 3 november 2011 19:27


REGIO - De rechter heeft opnieuw de vloer aangeveegd met Bestuurregio Utrecht. Het gaat om een besluit van de BRU om het openbaar vervoer in de regio te gunnen aan busvervoerder Q-Buzz.
Connexxion is volgens de rechter in de tweede procedure te veel benadeeld. Connexxion had de kans moeten krijgen om opnieuw te onderhandelen, maar het vervoerbedrijf heeft die mogelijkheid niet gekregen van het BRU.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door find_your_spot »

Dat is behoorlijk slecht nieuws voor Qbuzz, want de hybride bussen zijn al besteld...
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Vinny »

010jongen schreef:Nou het is dus Alweer niet zeker of qbuzz er komt. De boel is weer opgeschort. Wat een drama zeg. Laat cxx aub gauw wegwezen daar. Heel gvu is naar de klote gegaan. Zeer slechte onderhoud aan bussen
Nou uhh, ze zouden toch hun concessie zo kwijt zijn. Dan heeft een grote onderhoudsbeurt ook niet veel zin meer hé..., Connexxion wil natuurlijk de komende zes jaar blijven rijden in Utrecht en dan zal ze ook nieuw materieel gaan inzetten. Logisch dat ze dan niet veel aan onderhoud doen (alleen het hoogstnoodzakelijke). Jij gaat je auto toch ook niet opnieuw lakken als je weet dat je volgend jaar een nieuwe koopt?
Laatst gewijzigd door Daniel op do 03 nov 2011, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote ter verduidelijking na splitsen/samenvoegen
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Daniel »

@find_your_spot: Dat lijkt me nou niet bepaald logisch. Zou daarmee de eerste vervoerder zijn die nieuwe bussen besteld voordat de gunning onherroepelijk is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Uit Nieuwe dienstregeling BRU

Bericht door Suus »

Er is nog wel een verschil tussen fatsoenlijk onderhouden en verwaarlozen, en de bussen bij het GVU vallen toch wel in de laatste categorie. Dat is overigens iets wat al een paar jaar speelt in Utrecht :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Stephan »

find_your_spot schreef:Dat is behoorlijk slecht nieuws voor Qbuzz, want de hybride bussen zijn al besteld...
Het is een lichte zijstap, maar wat voor bussen zijn dat dan?
En die bussen worden toch geleased enzo?
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Uit Nieuwe dienstregeling BRU

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Er is nog wel een verschil tussen fatsoenlijk onderhouden en verwaarlozen, en de bussen bij het GVU vallen toch wel in de laatste categorie. Dat is overigens iets wat al een paar jaar speelt in Utrecht :X
Als de bussen in technisch deplorabele staat komen te verkeren dan grijpt denk ik IVW toch wel in. Hadden we niet een aantal jaar geleden in Brabant ook zo'n soap? Dat was (niet geheel toevallig) ook een concessiegebied waar nogal wat gebakkelei over was...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Roy1970
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 20:38

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Roy1970 »

Het gaat er ook niet om of de bussen gelakt, geschilderd of geplamuurd worden.
Technisch onderhoud, daar heeft het mee te maken.
Deze zomer regelmatig meegemaakt dat in de gelede Van Hool's i.p.v. de airco de verwarming aanging, dat soort zaken.
Het valt mij ook op dat Ambassadors van CXX herrie maken en rammelen, in bijvoorbeeld een Syntusbus is dat veel minder aan de orde.

Onderhoud dus!

Wat mij betreft doen ze het nog een keer over maar mijn voorkeur gaat duidelijk uit naar Qbuzz.
Uit alles blijkt ook, ondanks de fouten in de procedure, dat het BRU gewoon niet door wil met CXX.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door 010jongen »

Vinny schreef:
010jongen schreef:Nou het is dus Alweer niet zeker of qbuzz er komt. De boel is weer opgeschort. Wat een drama zeg. Laat cxx aub gauw wegwezen daar. Heel gvu is naar de klote gegaan. Zeer slechte onderhoud aan bussen
Nou uhh, ze zouden toch hun concessie zo kwijt zijn. Dan heeft een grote onderhoudsbeurt ook niet veel zin meer hé..., Connexxion wil natuurlijk de komende zes jaar blijven rijden in Utrecht en dan zal ze ook nieuw materieel gaan inzetten. Logisch dat ze dan niet veel aan onderhoud doen (alleen het hoogstnoodzakelijke). Jij gaat je auto toch ook niet opnieuw lakken als je weet dat je volgend jaar een nieuwe koopt?
slechte onderhoud speelt al jaren sinds de overname door cxx.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door 010jongen »

Roy1970 schreef:Het gaat er ook niet om of de bussen gelakt, geschilderd of geplamuurd worden.
Technisch onderhoud, daar heeft het mee te maken.
Deze zomer regelmatig meegemaakt dat in de gelede Van Hool's i.p.v. de airco de verwarming aanging, dat soort zaken.
Het valt mij ook op dat Ambassadors van CXX herrie maken en rammelen, in bijvoorbeeld een Syntusbus is dat veel minder aan de orde.

Onderhoud dus!

Wat mij betreft doen ze het nog een keer over maar mijn voorkeur gaat duidelijk uit naar Qbuzz.
Uit alles blijkt ook, ondanks de fouten in de procedure, dat het BRU gewoon niet door wil met CXX.
Ik vind de amba's in utrecht best wel ''stevig''. die gele bussen worden tenminste nog netjes gehouden. gvu rijdt echt met rotzooi. weet niet hoe die wielen afgesteld staan bij sommige bussen maar ze stuiteren echt letterlijk. vooral gelede bussen achterin.

Maarja ik hoop dat alles niet nog een jaar uitgesteld word. dan zou er pas eind 2013 een nieuwe vervoerder zijn... denk dat BRU nog wel genoeg tijd heeft nu. gelukkig krijgen de trams een flinke opknapbeurt en dragen ze niet meer die belachelijke cxx kleuren
Laatst gewijzigd door 010jongen op do 03 nov 2011, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Rechter: BRU moet Connexxion nieuwe kans geven

Bericht door Ronald »

Daniel schreef:De rechter heeft opnieuw de vloer aangeveegd met Bestuurregio Utrecht. Het gaat om een besluit van de BRU om het openbaar vervoer in de regio te gunnen aan busvervoerder Q-Buzz.
Ik had echt niet anders verwacht. Dit kun je op deze manier nog wel zes keer overdoen. En elke keer vliegt er een bak geld de deur uit. Geld dat beter aan de exploitatie van het ov besteed kan worden.
Nu de marges zo klein worden en alle winsten bij de (eerste) aanbestedingen wel behaald zijn, begint deze manier een beetje een heilloze weg te worden. Benieuwd waar het eindigt...
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door BR628 »

010jongen schreef:Maarja ik hoop dat alles niet nog een jaar uitgesteld word. dan zou er pas eind 2013 een nieuwe vervoerder zijn...
Aangezien er een hoop nieuwe bussen gekocht moeten worden, schat ik in dat uiterlijk maart 2012 er een definitieve nieuwe vervoerder moet zijn, anders zal het inderdaad nogmaals een jaar verlengen worden. Nood breekt wet dan.
Roy1970
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 20:38

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Roy1970 »

Nou, dat is een feest voor de reiziger.
Nog een jaar langer reizen met de meuk van het GVU, het BRU moet zijn verantwoordelijkheid nemen en deze concessie cq. aanbesteding eens snel en fatsoenlijk afhandelen.
Een bestuurlijke blamage, dat is het!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rechter: BRU moet Connexxion nieuwe kans geven

Bericht door Suus »

Ronald schreef:
Daniel schreef:De rechter heeft opnieuw de vloer aangeveegd met Bestuurregio Utrecht. Het gaat om een besluit van de BRU om het openbaar vervoer in de regio te gunnen aan busvervoerder Q-Buzz.
Ik had echt niet anders verwacht. Dit kun je op deze manier nog wel zes keer overdoen. En elke keer vliegt er een bak geld de deur uit. Geld dat beter aan de exploitatie van het ov besteed kan worden.
Nu de marges zo klein worden en alle winsten bij de (eerste) aanbestedingen wel behaald zijn, begint deze manier een beetje een heilloze weg te worden. Benieuwd waar het eindigt...
Theoretisch was deze "tweede" aanbesteding geen openbare aanbesteding want de BRU heeft Connexxion en Qbuzz een brief gestuurd met daarin een uitnodiging om de ongeldig verklaarde inschrijvingen te verbeteren en opnieuw in te dien. Daarbij zijn meerdere fouten gemaakt. Het lijkt er op dat het echt overnieuw doen van de aanbesteding de enige manier lijkt om het probleem op te lossen. Connexxion zal echt niet zomaar opgeven, de twee BRU-concessies zijn 20% van de omzet van Connexxion :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Vinny »

Deze zomer regelmatig meegemaakt dat in de gelede Van Hool's i.p.v. de airco de verwarming aanging, dat soort zaken.
Tja dat heb ik ook regelmatig in het materieel meegemaakt dat op lijn 51 in Amstelveen rijdt. Heel vervelend, maar laten we dit soort zaken gewoon aanpakken via een eisenpakket aan de betrokken vervoerders met boetebedragen als het materieel niet op orde is :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten