Pagina 5 van 5

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Geplaatst: za 05 nov 2011, 20:20
door Suus
Geert schreef:Nou ja, het is op zich ook wel opmerkelijk dat een bedrijf als Arriva eerst geen interesse heeft en na een jaar gedoe over procedures en offertes ineens wel mee wil doen. Waarom dan niet gelijk bij de eerste aanbestedingsronde?

Het kan logisch te verklaren zijn. Wellicht had Arriva wel mee willen doen, maar kon men hun bod niet op tijd indienen vanwege de complexiteit, iets waar Connexxion en Qbuzz ook over gevallen zijn. Nu de concessie opnieuw leek te moeten gebeuren hadden ze misschien wel gehoopt in te schrijven. Het is tenslotte eerder opmerkelijk dat Arriva de eerste keer niet had ingeschreven, het is de eerste echte mogelijkheid om in het grootstedelijk stadsvervoer actief te worden in Nederland.

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Geplaatst: zo 06 nov 2011, 15:27
door Dafdriver
Ik weet niet hoelang men dit nog kan oprekken maar op een gegeven moment zal er waarschijnlijk om één of andere juridische reden niet meer opgerekt mogen worden door Connexxion/GVU nog verder te laten rijden totdat er echt een consessie op een fatsoenlijke wijze uitgevoerd kan worden. Hoe dan verder? Hals over de kop de consessie dan inlaten gaan is gezien het busmatrieel wat de BRU zou willen zien onmogelijk, vandaag of morgen Mercedes of VanHool bellen met de mededeling dat je over 6 maanden 200 hybride bussen wilt hebben gaat domweg niet ( trouwens "normale" bussen is ook een leuke uitdaging ). Ik kan er maar één conclussie uit trekken heel die consessie is domweg te complex van opzet met zeer weinig flexibilteit. Wat er aan nieuwe bussen bij moet komen zijn hybride's dat type bussen staan nog in de kinderschoenen ( hoewel het kind wel groeiende is ) hoe moet je de problemen opvangen als er problemen met het materiaal zijn? Als er nu al problemen zijn door grote uitval van de kanarie's kan Connexxion al geen groene bus inzetten zonder dat heel het BRU ontploft en met boete aan komt zetten. Hoe moet het dan als er grote problemen zijn met de hybride's als daar problemen mee zijn willen die problemen vele malen erger zijn omdat die techniek nieuw is? Ik denk dat het BRU zichzelf maar ook de nu uitvoerende vervoerder in de klem werkt. Want er kan nog niks opgestart worden en Connexxion/GVU heeft nu op de stad Utrecht bussen rijden waarvan het grootste gedeelte eigenlijk afgevoerd moet worden en anders wel zeer stevig onderhanden moeten worden genomen om weer enkele jaren op dienst mee te kunnen. Daarnaast nu dreigd de boel 2 jaar vertraagd te worden het was de planning om die kanarie's verplicht mee over te laten gaan 3 jaar + 8 jaar zou 11 jaar zijn voor die bussen. Gaat dit nu 5 + 8 jaar worden krijg je met de verplicht overgenomen bussen ook weer problemen omdat hun leeftijd hoger komt te liggen. Vergeet niet dat de Ambassador een conssesie bus dus na 8 - 10 jaar is zo'n wagen domweg afgeschreven is economisch als technisch en dan kan je er verplicht nog een paar jaar langer mee rondrijden met alle problemen van dien, bijvoorbeeld veel uitvallende bussen en te weinig reserve bussen achter de hand hebben omdat onder andere de kleur, Euro norm of inrichting van de bus niet goed is.

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Geplaatst: ma 07 nov 2011, 12:23
door Stephan
Dafdriver schreef:Ik weet niet hoelang men dit nog kan oprekken maar op een gegeven moment zal er waarschijnlijk om één of andere juridische reden niet meer opgerekt mogen worden door Connexxion/GVU nog verder te laten rijden totdat er echt een consessie op een fatsoenlijke wijze uitgevoerd kan worden. Hoe dan verder?


De huidige concessie mag maar één keer worden verlengd met één jaar. Dat is dus inmiddels gebeurd. Vanaf december 2012 moet er hoe dan ook een nieuwe concessie in zijn gegaan. Joost mag weten wie, hoe, waar, wat.

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Geplaatst: ma 07 nov 2011, 19:15
door Meltrain
Had die rechter niet gewoon het belang van de reiziger boven dat van Connexxion kunnen laten wegen en het bezwaar van Connexxion ongegerond verklaren? :roll:
Dan wisten de reizigers nu in elk geval wel dat er bussen blijven rijden per eind december 2012. :?

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Geplaatst: ma 07 nov 2011, 20:17
door BR628
Bussen blijven heus wel rijden hoor, ook na december 2012...

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Geplaatst: ma 07 nov 2011, 20:50
door Klaasje
Bij onvoorziene problemen in de aanbesteding kan de zittende vervoerder gedwongen worden om door te rijden of ze nu wel of niet willen.

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Geplaatst: ma 07 nov 2011, 21:35
door Reiziger Delft
In het ergste geval worden de nieuwe bussen niet op tijd besteld; dan kan men nog een tijdje met de oude doorrijden toch?

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Geplaatst: ma 07 nov 2011, 21:41
door Daniel
Nou met de huidige staat van onderhoud van de GVU-bussen weet ik dat nog niet zo zeker hoor :wink:

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Geplaatst: ma 07 nov 2011, 21:51
door willy84
Die bussen vallen heus niet allemaal tegelijk uit elkaar :idea:

Bussen blijven heus wel rijden hoor, ook na december 2012...

Dat denk ik ook. Nood breekt wet. Ik vraag me nou wel af of dit gunstig is voor XX. Ik denk het wel. Ze rijden met oude bussen door en krijgen hetzelfde bedrag of meer (nieuwe onderhandelingen? Of doorrijden onder oude conditie?)

Had die rechter niet gewoon het belang van de reiziger boven dat van Connexxion kunnen laten wegen en het bezwaar van Connexxion ongegerond verklaren?
De rechter moet recht spreken en moet het doen met de wet en jurisprudentie. Zelf naar eigen inzicht dingen bepalen die tegen de wet ingaan kan dus niet. Anders gaan partijen weer in hoger beroep...

Ik kan er maar één conclussie uit trekken heel die consessie is domweg te complex van opzet met zeer weinig flexibilteit.
Dat kan natuurlijk nooit kloppen. Nu wordt er immers ook gereden en dat is niet te complex. Er zijn gewoon fouten gemaakt door het BRU en nu moet men op de blaren zitten. Ben benieuwd hoe ze dat wegwerken in de begroting . Er zijn een aantal juristen bij het BRU en advocatenkantoren die even een lekkere klus hebben. *O* :mrgreen: