BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
find_your_spot
Berichten: 3046
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2009, 09:13

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Berichtdoor find_your_spot » Di 30 Aug 2011, 12:25

RoelZ1 schreef:- Een transferpunt buiten de stad zorgt voor minder vervuilende bussen in de binnenstad.

U stemt GroenLinks en geeft alle Steden ook Lucht?
For Your Railroad Adventures

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Berichtdoor Klaasje » Di 30 Aug 2011, 12:44

RoelZ1 schreef:[Reizigers zullen misschien nog wel overstappen, maar alle voordelen van een overstap op een transferpunt buiten de stad ben je kwijt:

- De totale reistijd is minder doordat je overstapt op een sneller vervoersmiddel (metro/sneltram). Een transferpunt wordt pas een verbetering als het voor reizigers sneller is. Ondanks de overstap wordt de totale reistijd minder.
- Een transferpunt buiten de stad zorgt voor minder vervuilende bussen in de binnenstad. Als er toch alleen bussen rijden, maakt dat niet meer uit.

Misschien heeft Bee het niet helemaal handig uitgelegd, maar het is wel zo dat transferpunten in de buitenwijken compleet onzinnig zijn als er maar 1 modaliteit is in het stadsvervoer, in dit geval bus. Je hebt wel de nadelen: extra overstappen, maar niet de voordelen.

Binnen bussystemen kan je ook diverse gradaties aanbrengen. Bijvoorbeeld de ontsluitende bus met halteafstanden van 300 a 400 meter, en frequente snelbussen (met bijvoorbeeld een ander kleurtje en bijbehorend lijnnr) met halteafstanden van 700 - 900 meter. Binnen de stad lenen bussen zich zelfs makkelijker voor een snelheidsverhoging dan trams omdat ze behoorlijk wat flexibeler zijn. Het gaat allemaal fout bij de gedachte dat een bus een soort "bejaardenvervoer" is en dat alles op rails "snel en hip" is. Als je je bussysteem erop inricht, maakt het werkelijk waar geen ene bal uit of je nou wel of geen railvoertuigen hebt.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Berichtdoor Vinny » Di 30 Aug 2011, 13:02

Zoiets werkt als je vervoerssysteem ook op de bus is geconcipieerd. De Zuidtangent is mede daarom een redelijk succes: het combineert de voordelen van een railgebonden voertuig: snelle verbinding, conflictvrije kruispunten en een vrij lage halte dichtheid met de voordelen van een bus: goedkoop en flexibel. Als je in steden als Amsterdam en Utrecht gewoon ook vrije busbanen zou hebben (in plaats van alleen maar vrije trambanen, waar geen bus overheen mag) kun je hetzelfde voordeel bereiken.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

RoelZ1
Berichten: 474
Lid geworden op: Za 18 Jun 2011, 15:58

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Berichtdoor RoelZ1 » Di 30 Aug 2011, 13:33

find_your_spot schreef:
RoelZ1 schreef:- Een transferpunt buiten de stad zorgt voor minder vervuilende bussen in de binnenstad.

U stemt GroenLinks en geeft alle Steden ook Lucht?

Als je het echt wilt weten: ik stem VVD. Ik ben van mening dat GroenLinks een hoop onzin verkoopt over milieu en luchtvervuiling, maar dat betekent niet dat het (leef)milieu niet belangrijk is. Het gaat hier dan ook om echte plaatselijke luchtvervuiling als SO2, NOX en fijnstof. Bussen stoten dat allemaal in de stad uit, maar trams/metro's stoten het alleen uit door de schoorsteen van de energiecentrale op het industrieterrein. Vandaar ook dat je in een stad, waar je toch al tram/metro infrastructuur hebt liggen veel kan winnen op het gebied van (leef)milieu door de bussen bij transferpunten aan te laten takken op metro's/trams voor het echte stedelijke vervoer, in plaats van in de stad zowel een tram als een bus te hebben rijden. Daarbij komt dan ook nog de kostenbesparing doordat er in plaats van halfvolle trams en halfvolle bussen alleen nog maar volle trams rijden en je ziet waarom Rotterdam en Den Haag dit model al ver hebben doorgevoerd en Amsterdam het van plan is als de NZL klaar is.

Klaasje schreef:Binnen bussystemen kan je ook diverse gradaties aanbrengen. Bijvoorbeeld de ontsluitende bus met halteafstanden van 300 a 400 meter, en frequente snelbussen (met bijvoorbeeld een ander kleurtje en bijbehorend lijnnr) met halteafstanden van 700 - 900 meter. Binnen de stad lenen bussen zich zelfs makkelijker voor een snelheidsverhoging dan trams omdat ze behoorlijk wat flexibeler zijn. Het gaat allemaal fout bij de gedachte dat een bus een soort "bejaardenvervoer" is en dat alles op rails "snel en hip" is. Als je je bussysteem erop inricht, maakt het werkelijk waar geen ene bal uit of je nou wel of geen railvoertuigen hebt.

Dat klopt, maar het geeft nog steeds geen meerwaarde aan de overstap. Als je toch zowel in de stad als buiten de stad met bussen rijdt kan je net zo goed doorrijden: In de regio gewoon als streekbus, in de stad als snelbus, waarbij je op het transferpunt kan overstappen op de 'stopbus', wat dus eigenlijk de stadsbus is die een ontsluitende route rijdt. Pas als je echt met verschillende modaliteiten werkt zou ik de streekbussen aan de rand van de stad laten eindigen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Berichtdoor Suus » Di 30 Aug 2011, 13:40

Klaasje schreef:Het gaat allemaal fout bij de gedachte dat een bus een soort "bejaardenvervoer" is en dat alles op rails "snel en hip" is. Als je je bussysteem erop inricht, maakt het werkelijk waar geen ene bal uit of je nou wel of geen railvoertuigen hebt.

Helaas kwalificeren reizigers bussen met bejaardenvervoer, vervoersspecialisten misschien niet. Maar er zijn weinig andere verklaringen (naast zichtbaarheid) waarom Franse steden die één tramlijn open een vervoersgroei zien die jarenlang in dubbele cijfers wordt uitgedrukt. Terwijl bij zo'n nieuwe tramlijn vaak het volledige busnet overhoop wordt gegooid om parallelliteit uit te bannen.

Ook oude praktijkonderzoeken uit München, waar regelmatig tramlijnen werden opgeheven tijdens de metrobouw lieten zien dat een overstap bus - bus ruim 60% van de reizigers liet verdwijnen, terwijl de schade minder werd als het bus - tram/metro werd, en het reizigersaantal groeide bij tram naar metro.

Aangezien het niet mogelijk om even een tramnet of zelfs een metronet uit de grond te stampen in Utrecht (hoewel daar zeker lijnen zijn die in aanmerking kunnen komen voor een tram) kan je ook niet transferia aan de stad openen waar je van stadsbus naar streekbus overstapt. Dat pikken reizigers niet, omdat die de fysieke belemmering niet zien.
Rame à l'approche

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Berichtdoor Klaasje » Di 30 Aug 2011, 13:53

Ik zou zeggen: Kijk eens naar succesvolle busprojecten als de Zuidtangent, je zet een bus neer, die snel en frequent rijdt. Daaromheen bouw je een image. Dan is het bejaardenimago weg. Daarnaast mag je de effecten van het versnellen en bieden van een hogere frequentie niet wegstrepen! Die tramprojecten slagen alleen omdat de trams snel zijn, en frequent rijden. Dat is omdat het tramproject moet slagen. Als je daarvoor meanderende buslijnen opheft is het volkomen logisch dat zo'n tram aanslaat. Waarom? De V/F-factor wordt veel beter en het voertuig is zichtbaar. Niet omdat er toevallig stalen wielen onder zitten.

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Berichtdoor Klaasje » Di 30 Aug 2011, 13:56

RoelZ1 schreef:
Klaasje schreef:Binnen bussystemen kan je ook diverse gradaties aanbrengen. Bijvoorbeeld de ontsluitende bus met halteafstanden van 300 a 400 meter, en frequente snelbussen (met bijvoorbeeld een ander kleurtje en bijbehorend lijnnr) met halteafstanden van 700 - 900 meter. Binnen de stad lenen bussen zich zelfs makkelijker voor een snelheidsverhoging dan trams omdat ze behoorlijk wat flexibeler zijn. Het gaat allemaal fout bij de gedachte dat een bus een soort "bejaardenvervoer" is en dat alles op rails "snel en hip" is. Als je je bussysteem erop inricht, maakt het werkelijk waar geen ene bal uit of je nou wel of geen railvoertuigen hebt.

Dat klopt, maar het geeft nog steeds geen meerwaarde aan de overstap. Als je toch zowel in de stad als buiten de stad met bussen rijdt kan je net zo goed doorrijden: In de regio gewoon als streekbus, in de stad als snelbus, waarbij je op het transferpunt kan overstappen op de 'stopbus', wat dus eigenlijk de stadsbus is die een ontsluitende route rijdt. Pas als je echt met verschillende modaliteiten werkt zou ik de streekbussen aan de rand van de stad laten eindigen.

Dit is een mooie, want hiermee kan ik de volgende stelling deponeren:
Een systeem met bussen die zich als snelbus over een snelbusas bundelen, is beter dan een systeem waarbij je een overstap introduceert voor een snelle tram, en is beter dan een systeem met alleen maar ontsluitende bussen.

Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: Ma 24 Mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Berichtdoor Stephan » Di 30 Aug 2011, 14:23

En om de stelling even uit stellen, eerst even een bericht dat ik hier al eerder eens heb geplaatst op dit forum over voorgestelde routes:

*Lijn 5 gaat via de Graadt van Roggenweg naar Oog in Al. Er wordt geeindigd bij het toekomstige station Leidsche Rijn Centrum. Lijn 5 wordt gekoppeld aan lijn 39. Ook lijn 10 moet een uitstapje gaan maken naar dit nieuwe station en via Papendorp naar Kanaleneiland Zuid.
*Lijn 7 moet via de Laan van Chartoise en Einsteindreef i.p.v. over de Loevenhoutsedijk.
*Lijn 11 rijdt verder naar een nieuw transferium achter het WKZ.
*Lijn 19 lijkt te vervallen. Er komt een nieuwe lijn vanaf Nieuwegein, via Papendorp, De Wetering en Lage Weide naar Maarssen. Ook de huidige lijn 291 vervalt.
*Lijn 58 tussen Zeist en Hilversum moet via Huis ter Heide gaan rijden. Spitslijn 123 vervalt.
*Lijn 138 gaat via de route van lijn 8 naar Centraal Station, dus via de Grifstraat.

Er zijn vast nog wel meer dingen, maar dit viel me zo snel op.
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Berichtdoor Chauf21 » Di 30 Aug 2011, 14:34

Klaasje schreef:Ik zou zeggen: Kijk eens naar succesvolle busprojecten als de Zuidtangent, je zet een bus neer, die snel en frequent rijdt. Daaromheen bouw je een image

Hoe zou je succesvol willen definiëren? De Zuidtangent kent veel reizigers ja, maar is het daarmee succesvol? De lijn rijdt tussen en door drukke en belangrijke bestemmingen en trekt daardoor veel reizigers. Mogelijk had een ander OV-aanbod vergelijkbare reizigersaantallen laten zien. De Zuidtangent is pas succesvol als de modal split in de regio duidelijk is veranderd (in het voordeel van de bus). Daar heb ik vooralsnog nog geen rapporten over gelezen. Met de introductie van de lijn zijn echter ook allerlei streeklijnen opgeheven waardoor reizigers gedwongen werden om met de lijn te reizen. Dat laatste hoeft op zich nog niet eens een probleem te zijn, maar het doet wel afbreuk aan dat vermeende succes.

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Berichtdoor Klaasje » Di 30 Aug 2011, 14:52

De praktijk laat zien dat mensen een streekbus dichter bij huis laten staan om de ZTG te nemen. Zie ook link. Dat verklaart het succes van tramlijnen in Frankrijk. Dat betekent niet dat dit afhangt van een tram maar juist van de kwaliteit van de ov-verbinding.

RoelZ1
Berichten: 474
Lid geworden op: Za 18 Jun 2011, 15:58

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Berichtdoor RoelZ1 » Di 30 Aug 2011, 16:03

Klaasje schreef:Dit is een mooie, want hiermee kan ik de volgende stelling deponeren:
Een systeem met bussen die zich als snelbus over een snelbusas bundelen, is beter dan een systeem waarbij je een overstap introduceert voor een snelle tram, en is beter dan een systeem met alleen maar ontsluitende bussen.

In principe ben ik het eens met deze stelling. Als je zo'n systeem (als in Utrecht) hebt moet je die wat mij betreft ook niet vervangen door trams met als enige reden dat het hip en cool is. De zuidtangent en andere HOV-bussen in de wereld hebben wel aangetoond dat de 'railbonus' ook te krijgen is met vrije busbanen, grote halteafstanden, hoge frequenties en duidelijke marketing. Er moet een technisch argument zijn om over te stappen op trams. Het belangrijkste argument kan zijn dat de bussen te weinig capaciteit bieden of er zo veel bussen over je vrije busbaan moeten rijden dat ze elkaar en het andere verkeer te veel in de weg zitten. In Utrecht is dit ook het geval bij de Uithoflijn, maar die is door het ontbreken van de route door het centrum niet echt geschikt om het regio-OV op aan te laten takken. Een overstap op sneltrams of metro's kan wel voordelen opleveren omdat die een exploitatiesnelheid hebben die een bus nooit kan evenaren.

In Utrecht zou ik dan ook pleiten voor het handhaven van de bus als belangrijkste OV-modaliteit. Het doortrekken van de SUNIJ naar de Uithof zie ik wel als een welkome verbetering, maar ik zou niet zo maar overstappen naar een tramnet met in de buitenwijken aantakkende streekbussen. Dat is wat mij betreft pas een optie als het busnet het aantal reizigers niet meer aan kan.

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Berichtdoor Klaasje » Di 30 Aug 2011, 16:11

Overigens is dat ook bekend onder de naam "het Waterlandmodel".

010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Berichtdoor 010jongen » Di 30 Aug 2011, 19:08

Stephan schreef:En om de stelling even uit stellen, eerst even een bericht dat ik hier al eerder eens heb geplaatst op dit forum over voorgestelde routes:

*Lijn 5 gaat via de Graadt van Roggenweg naar Oog in Al. Er wordt geeindigd bij het toekomstige station Leidsche Rijn Centrum. Lijn 5 wordt gekoppeld aan lijn 39. Ook lijn 10 moet een uitstapje gaan maken naar dit nieuwe station en via Papendorp naar Kanaleneiland Zuid.
*Lijn 7 moet via de Laan van Chartoise en Einsteindreef i.p.v. over de Loevenhoutsedijk.
*Lijn 11 rijdt verder naar een nieuw transferium achter het WKZ.
*Lijn 19 lijkt te vervallen. Er komt een nieuwe lijn vanaf Nieuwegein, via Papendorp, De Wetering en Lage Weide naar Maarssen. Ook de huidige lijn 291 vervalt.
*Lijn 58 tussen Zeist en Hilversum moet via Huis ter Heide gaan rijden. Spitslijn 123 vervalt.
*Lijn 138 gaat via de route van lijn 8 naar Centraal Station, dus via de Grifstraat.

Er zijn vast nog wel meer dingen, maar dit viel me zo snel op.


de koppeling van lijn 5 en 39 gaat niet door. lijn 5 naar oog in al staat al langer ter discussie, de frequentie word sowieso verlaagd naar 4x per uur.. er zijn zelfs ideeën om lijn 4 naar cartesiusweg op te heffen en een van de lijnen uit leidsche rijn via de kanaalstraat te laten rijden. lijn 39 lijkt me het meest logisch samen met lijn 19. lijn 138 blijft zijn huidige route rijden. dit is allemaal te vinden in de vervoersplan 2012. de belangrijkste lijnen worden wel flink gestrekt. dit gebeurt allemaal pas over een aantal jaar. ik ben wel een voorstander van het inkorten van veel streeklijnen tot bijv westraven. als daar een goede overstap voorziening word gerealiseerd moet dit geen punt zijn. kan een hoop bussen schelen op de ov terminal. weet alleen niet of de trams de extra drukte nu aankunnen.

hier een aantal links waarbij links op het scherm het ov visie is te vinden.
http://www.regioutrecht.nl/bru/Mobilite ... e/ov-visie
http://www.regioutrecht.nl/Bestuur_en_O ... tie-OV.pdf nog niet de officiële vervoersplan maar geeft wel alvast een goed beeld

010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Berichtdoor 010jongen » Di 30 Aug 2011, 19:14

op de site van rocov utrecht kan je ook een hoop vinden.
er werd voorgesteld om de lijnen 3, 8 vaker te laten rijden tijdens de spits, maar dit gaat niet door aangezien er nu geen extra bussen beschikbaar zijn (men ging uit van nieuwe bussen).

lijn 8 is de laatste tijd zeker een van de drukkere lijnen geworden terwijl een aantal jaar geleden lijn 8 altijd met standaard bussen reed. vind wel dat lijn 3 naar zuilen een hogere frequentie moet krijgen die bussen zitten tijdens de spits echt overvol evenals lijn 28 die al elke 7 minuten rijdt.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Berichtdoor Daniel » Di 30 Aug 2011, 21:41

Tja, en soms vind je weleens dingen die doen twijfelen of het BRU nu weet waar ze het over hebben. Zo kom ik in een van de hierboven gelinkte documenten dit tegen:
Het ROCOV vraagt zich overigens af, hoe in 2 ritten met 8-persoonsbusjes dagelijks ca. 20 mensen worden vervoerd.
:mrgreen:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: Ma 24 Mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Berichtdoor Stephan » Di 30 Aug 2011, 21:42

010jongen schreef:

de koppeling van lijn 5 en 39 gaat niet door. lijn 5 naar oog in al staat al langer ter discussie, de frequentie word sowieso verlaagd naar 4x per uur.. er zijn zelfs ideeën om lijn 4 naar cartesiusweg op te heffen en een van de lijnen uit leidsche rijn via de kanaalstraat te laten rijden. lijn 39 lijkt me het meest logisch samen met lijn 19.


Let wel, dit is een vervoersplan voor 2012 en daarin heeft ook het BRU inmiddels besloten niets te wijzigen aan route van lijn 4. Voor de dienstregeling 2013 wordt de lijnen aan deze zijde opnieuw bekeken. Het gaat dan om het gebied Cartesiusweg/Lombok/Oog in Al/Leidsche Rijn Centrum. In Laatstgenoemde wordt dan ook een nieuw treinstation geopend.
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.

RoelZ1
Berichten: 474
Lid geworden op: Za 18 Jun 2011, 15:58

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Berichtdoor RoelZ1 » Di 30 Aug 2011, 23:46

Daniel schreef:Tja, en soms vind je weleens dingen die doen twijfelen of het BRU nu weet waar ze het over hebben. Zo kom ik in een van de hierboven gelinkte documenten dit tegen:
Het ROCOV vraagt zich overigens af, hoe in 2 ritten met 8-persoonsbusjes dagelijks ca. 20 mensen worden vervoerd.
:mrgreen:

Niet iedereen legt de hele route af. Als er 4 mensen zijn die de hele route afleggen, 3 de eerste helft en 3 de tweede helft heb je 10 personen vervoerd in een 8-persoonsbusje en zelfs nog de hele tijd 1 zitplaats over.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Berichtdoor Daniel » Wo 31 Aug 2011, 08:09

Ja okee, maar in dit geval betreft het een lijn van nergens naar Utrecht :P Niet echt een verbinding waar je reizigers hebt die slechts een deeltraject afleggen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: Ma 24 Mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Berichtdoor Stephan » Wo 31 Aug 2011, 22:55

Met dank aan "010jongen" lees ik nu nogmaals aandachtig het vervoersplan 2012. Het levert toch wat, voor mij, opmerkelijke punten op.

De nieuwe westtangent bijvoorbeeld. Deze moet uiteindelijk gaan rijden tussen Nieuwegein en Maarssen via Papendorp, Leidsche Rijn Centrum en Lage Weide. In de eerste fase (halvewege 2012) wordt echter alleen tussen Nieuwegein en station Leidsche Rijn Centrum gereden.
Zie ook: http://www.utrecht.nl/images/LeidscheRi ... 0Kaart.pdf
Dit station is echter nog helemaal niet geopend dan. Noodzaak om daarheen te rijden lijkt me dan ook wat minder. Je mag ervan uitgaan dat het eindpunt tijdelijk in Papendorp komt te liggen.

Een wijziging die in december hoogstwaarschijnlijk doorgevoerd gaat worden is in het zuid-westen van de stad. De lijnen 1 en 6 zouden moeten wisselen van eindpunt. Dit moet dan gelede materiaal vrijspelen. Geen idee hoe overigens. De route naar Lunetten lijkt me langer dan die naar Hoograven. Verder moet lijn 47 parallel aan de 6 gaan rijden richtig Hoograven en dan via 't Goylaan en de Laagravenseweg verder naar Houten.

Lijn 3 richting Fockema Andreaelaan wordt ingekort tot de Julianabrug i.v.m. renovatiewerkzaamheden aan die brug. Gezien de huidige route ligt het eindpunt dan bij de halte Homeruslaan.

In Zuilen/Overvecht-Noord is het uitgangspunt om de eindpunten van de lijnen 6 en 26 te verplaatsen naar het bedrijventerrein in Overvecht. Praktisch betekent dit een lijn 26 ipv de 6 over de J.M. Muinck Keizerlaan tussen de twee wijken.
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.

010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Berichtdoor 010jongen » Do 01 Sep 2011, 11:24

Ik denk dat men lijn 1 met standaard bussen wil gaan rijden, heb ergens gelezen dat men lijn 47 via hoograven wil laten rijden waardoor de frequentie van een nieuwe lijn naar hoograven omlaag kan. Men wil lijn 6 splitsen evenals lijn 4

Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: Ma 24 Mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Berichtdoor Stephan » Do 01 Sep 2011, 21:43

Hmm, die lijn 1 zie ik nu ook al grotendeels met standaards rondrijden. Het loskoppelen van lijn 6 lijkt me ook weinig zinvol. Op beide delen is toch wel geleed spul nodig. En het GVU zit daar al niet zo breed in.
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Berichtdoor Daniel » Do 01 Sep 2011, 21:55

Inderdaad ja, lijn 1 reed in de zomerdienstregeling nog geleed maar is m.i.v. 22 augustus weer met standaards gaan rijden...
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Berichtdoor Wubbo » Do 01 Sep 2011, 22:06

De Utrechtse lijn 1 rijdt al sinds mensenheugenis afwisselend met gelede of met standaardbussen. Dat is echt al jaren aan de gang, een jaar of 3-5 geleden vooral afwisselend met lijn 16 (nu lijn 26).

010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Berichtdoor 010jongen » Do 01 Sep 2011, 23:52

Lijn 1 rijdt pas sinds kort met standaard bussen. Maar zie ook vaak genoeg nog gelede bussen. Jarenlang reden er hoofdzakelijk gelede bussen. Sinds lijn 26 drukker is geworden gebeurde het vaker dat lijn 1 met standaard reed maar dit was vooral naar overvecht niet voldoende .Men moet nodig de boel herzien. Bijv lijn 8 naar overvecht die kwa aantal reizigers totaal niet valt te vergelijken met lijn 8 naar lunetten. Zou de drukke delen van lijn 1 en 8 aan elkaar koppelen en de rustige delen ( station overvecht-Rivierenwijk-lunetten ) aan elkaar koppelen

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Berichtdoor willy84 » Ma 12 Sep 2011, 18:44

In de Financtiele Telegraaf van afgelopen zaterdag een artikel over een ontwikkeling die wij op dit forum ook al hadden gesignaleerd. Met als titel "Trots Connexxion nog maar een schim".

Het bedrijf verliest de ene na de andere belangrijke concessie en ondergaat voor de zoveelste keer een reorganisatie.

XX stapt ook bij de gunning aan Qbuzz (opnieuw) naar de rechter maar ingewijden geven XX weinig kans. Volgens betrokkenen maakt het bedrijf alleen nog winst met het ambulance- en taxivervoer. Sinds het bedrijf in 2007 aan de Fransen is verkocht is het bedrijf meer en meer Frans geworden. Van de plannen om internationaal te groeien is niks terecht gekomen. Ingewijden denken dat XX volgend jaar opgaat in Veolia Nederland.
immer kwaliteits posts


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten