Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door hauptbahnhof »

JWM schreef:Lijn 50 heeft maar 11 omlopen in de spits. 33 CAF wagens is dan precies voldoende :X
Je hebt gelijk. Ik was ff in de war met lijn 51.
Dit was vorig jaar wel zo, maar nu doen ze het in en buiten de spits met een wagen minder.

Als de huidige dienstregeling wordt voortgezet volgend jaar, dan hebben ze 14 wagens nodig op lijn 5354, dus dan houden ze nog 9 M5-jes over om op lijn 50 aan te vullen.
De Zilvermeeuwen halen toch ook maar nauwelijks de dienstregeling op de 50?
De rijtijd bij de metro is ruim genoeg dat ook de zilvermeeuwen de rijtijd halen. Verschil zal juist zijn dat de CAF-wagens het ook minder rijtijd aankunnen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door Ardan »

Een probleem is inderdaad dat er te weinig reservematerieel is, en elke materieelsoort redelijk lijngebonden is.
Voor de dienst op de Oostlijnen zijn 14 treinen nodig. Vier bakken (2 metro's) is in de spits veel te kort, er worden dan 28 metro's ingezet. Met zes bakken rijden is wenselijk en theoretisch mogelijk, dan zijn er 42 metro's nodig, en er zijn 44 stellen LHB. Alleen, stel 11 is overleden na een botsing vorig jaar, stel 6 was daarbij ook betrokken maar die rijdt dacht ik weer, dus je hebt dan 1 reserve. Is heel krap, maar goed, in dat geval kun je in ieder geval een déél met zes bakken rijden.
Scheelt alleen dat er op de M50 ook LHB's worden ingezet vanwege de drukte, vaak met zes bakken ook. Het aantal CAFjes is daar al krap, maar zo heb je wel iets meer spelingsruimte. Kun je alleen niet met 6 bakken op de Oostlijnen rijden.
Het BN-materieel is wel een geval apart: hééééél af en toe zie je ze op de Oostlijnen rijden (CAFjes wel wat vaker). Heb nog een foto liggen van een BN op Gaasperplas als M53. Zij zijn echter niet inzetbaar op de M50, aangezien het treindetectiesysteem daar de BN-stellen niet goed pakt.
En van de 36 CAF-stellen zijn er vier uitgevoerd als sneltram (deelserie S3 is dat), en die zijn weer nodig om de M51 robuust te rijden sinds de verlenging naar Westwijk in 2004.

Om een lang verhaal nog korter te maken: er is zwaar onvoldoende reservematerieel, waardoor alles korter rijdt dan wenselijk. De hoge leeftijd van het LHB-materieel zorgt voor een hoge defectenstand. Een metrovloot met een robuust aantal stellen en een netwerk dat overal door dezelfde treinen berijdbaar is, is hard nodig.

Maar goed, we dwalen wel heeeeel erg af ;)
Dit was Ardan vanuit Zwolle, terug naar de studio. :)
Ik doe ook maar wat
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door STF »

BN stellen zijn bovendien ook niet wenselijk op lijn 50 wegens het ontbreken van de bestemming Isolatorweg op de filmrol. :wink:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door Ardan »

Dan maken we zo'n mooi kartonnen bordje zoals wordt gebruikt bij inkortingen tot Amstelstation :D Gaan we wel ietsjelaterweg..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door Suus »

Er is wel meer materiaal buiten dienst dan alleen nummer 11, volgens mij staat er een zooitje sloopmaterieel op de spoortjes bereikbaar via het derde spoortje in het tunneltje Spaklerweg - Overamstel.

Bij de werkplaats staat her en der ook nog wat zooi opgesteld, nee, met drie bakken rijden gaat niet lukken zolang de frequentie in de spits 8x per uur is. Overigens is er op lijn 53 en 54 absoluut geen capaciteitsprobleem in de spits. Er past nog makkelijk meer in de metro's.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door Ardan »

Op de 53 niet nee. Op de 54 wel, en aangezien die gevorkt rijdt met de 53..
Volgens onderzoek (metronetstudie) is een frequentie van 9x per uur het minimale wat gereden moet worden op lijn 54 om iedereen te laten passen. Die studie komt uit 2007, inmiddels zal het reizigersaantal wel iets gestegen zijn. Dat kan natuurlijk niet zonder ook de frequentie op de andere lijnen mee te verhogen in verband met de vervlechting.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door Suus »

Ook op lijn 54 is er in de spits geen capaciteitsprobleem. De spreiding in de metro is op zijn best matig te noemen waardoor sommige metro's heel druk lijken maar in de praktijk is er geen capaciteitsprobleem. Echt niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door R-Flow »

Klaasje schreef:De Zilvermeeuwen halen toch ook maar nauwelijks de dienstregeling op de 50?
Ik zit er regelmatig in zo'n zeecontainer hoor op de M50.
Bee schreef:De Zilvermeeuw 2.0 komt er binnenkort aan en doet allemaal mooie stations aan zoals Bijlmer ArenA, Ganzenhoef en Kraaiennest :pos:
Die hadden eind 2008 al moeten rijden, dat was destijds de belofte...

Voor mij is de Amsterdamse metro dit:
- Geen consistente huisstijl zowel binnen als buiten (met name de borden binnen en buiten de staitons)
- Zwaar verouderd materieel (zeecontainers op wieltjes veelal zonder verwarming)
- Storingsgevoelig materieel/te lage capaciteit (metro 50 en 51)
- Slechte reizigers voorzieningen (in 9/10 treinstellen doet het omroepsysteem het matig tot niet)
- Tot mijn grote verbazing geen lichtkranten zoals we die gewend zijn in alle trams en bussen. Zelfs alle blokkendozen uit de jaren 70-80 (tram) zijn uitgerust met digitale reizigersinformatie waarom de metro's niet??
- Verouderde stations (Oostlijn, de hele teringzooi is al drie of vier keer dichtgegooid in de zomer maar qua uiterlijk is er amper wat veranderd)
- Mijns inziens te lage frequentie (M50)

Het is eigenlijk ongelofelijk hoe verschrikkelijk slecht het metrosysteem is in Amsterdam. Ik snap niet hoe het mogelijk is dat alles door de jaren heen gemoderniseerd is op de metro na. Simpel gezegd: Een metrolijn wordt neergelegd en vervolgens wordt er in feite nooit meer wat aan gedaan. Ieder jaar als de Oostlijn weer maanden dicht is hoop ik weer dat de stations in een mooi modern jasje worden gestoken, maar nee... De gerenoveerde bovengrondse stations van de Oostlijn zoals Spaklerweg, Van der Madeweg, Strandvliet, Holendrecht etc. zijn een gigantische domper.

Elke keer als ik uit Rotterdam kom en in Amsterdam weer de metro in moet sterf ik een beetje van binnen...
Laatst gewijzigd door R-Flow op di 08 nov 2011, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door hauptbahnhof »

Ardan schreef:....Dat kan natuurlijk niet zonder ook de frequentie op de andere lijnen mee te verhogen in verband met de vervlechting.
Daar gaan ze alvast volgend jaar van afwijken. Een citaat uit vervoerplan 2012:
Metro rijdt minder vaak op rustige momenten
Als gevolg van de bezuinigingen wordt de frequentie van de metro op bepaalde momenten verlaagd. Op de rustige zaterdag- en zondagochtend (tot 11:00) rijden de metrolijnen ieder kwartier. Metrolijn 51 rijdt de gehele zondag om het kwartier.
En terecht ook. Want de metro's rijden redelijk onregelmatig (invoegen lijn 51 bij SLW en het aansluiting bieden op MDW (of niet)) waardoor uiteindelijk de spreiding die de dienstregeling mogelijk maakt veelal verloren gaat.

Overigens vind ik M50 niet te weinig rijden. Alleen de voertuigen zijn te kort. Vooral in de ochtendspits zijn 4 wagens hard nodig. Middagspits wat minder.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:Overigens vind ik M50 niet te weinig rijden. Alleen de voertuigen zijn te kort. Vooral in de ochtendspits zijn 4 wagens hard nodig. Middagspits wat minder.
Een 6 minuten dienst vind ik op de drukste lijn van Amsterdam vrij karig eerlijk gezegd.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door hauptbahnhof »

En dan te bedenken dat ze dat niet eens rijden... Ze rijden maar om 7,5 minuten.
En als vaste gebruiker van die metro kan ik dus zeggen dat dat prima is, zolang er met genoeg materieel wordt gereden. 3 CAFs kan nog net in de ochtendspits maar als ze met 2 rijden is dat wel een drama.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:En dan te bedenken dat ze dat niet eens rijden... Ze rijden maar om 7,5 minuten.
En als vaste gebruiker van die metro kan ik dus zeggen dat dat prima is, zolang er met genoeg materieel wordt gereden. 3 CAFs kan nog net in de ochtendspits maar als ze met 2 rijden is dat wel een drama.
Moet je nagaan... Ik zit er ook dagelijks in en vind het het in de spits echt niet te doen dat ze maar zo weinig gaan. Echt weinig als je kijkt naar de frequentie van de drukkere tramlijnen. En inderdaad, vorig jaar winter ben ik bijna uit college gezet omdat ik op de Heemstedestraat soms wel drie metro's voorbij moest laten gaan omdat je er simpelweg niet in kwam. A 7,5 minuut raak je zo 23 minuten kwijt, als er tussendoor niet ook nog eens een metro uitviel (wat ook regelmatig voorkwam). Enige wat dan nog wel eens wou helpen is met een metro richting Isolatorweg terugreizen naar Lelylaan en daar erin proberen te komen omdat er meer mensen uitstappen t.o.v. de Heemstestraat.

Ik heb toen het GVB opgebeld en zwart-op-wit uitleg geëist waar minimaal in toegegeven moest worden dat M50 regelmatig in de ochtendspits met te korte treinen rijdt inclusief uitval van hele diensten. Die heb ik toen gekregen en aan mijn docenten kunnen overhandigen. Maar goed het blijft gewoon arelaxed om met -5 buiten 23+ minuten op een perron te staan.

De grootste grap ooit was toen er in de ochtend een enkel treinstelletje kwam aantuffen... Daar moest je het dan mee doen... Zie je ook vaak op de M51 gebeuren.

Stel er worden straks van die nieuwe metro's op de M50 ingezet, hebben die dan net zo'n hoge capaciteit als vier aaneengekoppelde CAF wagens? Ben benieuwd wanneer die laatste gemoderniseerd worden...
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door hauptbahnhof »

Ja, het was echt drama. Toen het een paar weken geleden ook iets kouder werd zag je alleen maar 2 wagens op lijn 50. Nu zijn het er weer gelukkig 3.

De M5-stellen hebben de lengte van 3 containers dus dat is bijna even lang als 4 CAFs. Alleen hebben deze meer capaciteit ivm de langsbanken en het feit dat je door de hele trein kunt lopen.

Op M51 zijn enkeltjes dagelijkse kost. Niet zo moeilijk ook. M51 rijdt met 12 dw in de spits x 2 wagens = 24 wagens.
Alleen hebben ze maar 25 BN en 4 CAFjes. Terwijl die wagens allemaal een hogere mate van storinggevoeligheid kennen...
Gisteren in de spits zag ik 2 enkeltjes achter elkaar op lijn 51, beide ingekort op SLW weer...
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door JWM »

Enkeltjes op de 51 mogen in de spits niet door de tunnel omdat ze dan te veel vertraging oplopen en daardoor de dienstuitvoering op 53 en 54 in de war schoppen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door Suus »

Volgens mij mogen ze de tunnel weer in, het probleem was dat ze dan stroomloos konden komen te staan vlak voor het CS en dat is nu verholpen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door FLJ »

Zag vorige week in de spits inderdaad weer een enkeltje de tunnel in gaan.

Op materieelgebied valt te melden dat volgens een bron die bij de HWR te Diemen werkt het eerste metrostel wordt afgevoerd (het ruim 3 jaar buiten dienst staande geplukte stel 11). Stel 6 staat bij de Spaklerweg en wordt gebruikt als statisch oefenobject; dat maakt dat er nog 42 Zilvermeeuwen in dienst rijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door Suus »

Men is het werkplaatsterrein aan het opruimen, er wordt allerlei oude rommel afgevoerd de laatste tijd en het verbindingsspoortje naar de NS wordt/is ook opgeknapt, waardoor ik verwacht/vermoed dat de nieuwe metro's per trein aangevoerd zullen worden. Als ze een beetje opschieten maak ik dat nog mee als ik er om de hoek woon, ik woon hooguit nog tot oktober volgend jaar op een steenworp afstand van de werkplaats.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door tsov »

De planning voor de aflevering van de eerste M5 staat volgens mij nog steeds op begin 2012, dus dat maak je dan nog wel mee.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door Ruben »

Bee schreef:Volgens mij mogen ze de tunnel weer in, het probleem was dat ze dan stroomloos konden komen te staan vlak voor het CS en dat is nu verholpen.
Twee stellen lijken zelfs bijna stroomloos te staan bij het gaan door de wissels van CS. Met een slakkengang doorrollend tot er weer een stroomafnemer de rail raakt. :D
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door hauptbahnhof »

Slakkegang valt toch mee? Ze mogen met 40 over dat wissel. Voor de zomer kon er vanaf CS spoor 1 met 20 worden vertrokken. Dat is pas een slakkengang.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door Ruben »

Misschien heb ik het wel daarover hoor, houd niet nauwkeurig bij wanneer en met welke snelheid ik vanaf spoor 1 ben vertrokken. Laatste keer met die slakkegang kan best voor de zomer zijn geweest, 40kmh was het namelijk zeker niet.Vandaag toevallig met een M54 idd niets opgemerkt vanaf spoor 1.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door STF »

Spoor 1 is recht binnenkomen en diagonaal weer vertrekken richting Amstelveen of A'dam Zuidoost?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door Ardan »

Klopt. En schuin vertrekken kon dus maar met 20. Schuin binnenkomen kon wel gewoon met 40. (40 is ook de baanvaksnelheid door de grote bocht.)
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door hauptbahnhof »

Heb me vergist.
Spoor 2 is recht binnenkomen en spoor 1 is recht vertrekken (richting GEN/GPP/ITW/WWK).

Schuin binnenkomen op spoor 2 wordt toch niet gedaan onder normale omstandigheden? :roll:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door Ardan »

Nee, maar wel op spoor 1 ;) (dus recht vertrekken)
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten