Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Dat komt omdat er wat schoonmakers staken, en reizigers niet weten hoe ze met gratis krantjes om moeten gaan. Als het materieel schoongehouden wordt dan voldoet het prima.
Onzin. Stoelen zijn vaak goor en/of beschadigd, ramen/deuren/panelen helemaal onder gekrast waar niks/amper wat aan gedaan wordt (vooral dit begint extreme vormen aan te nemen), binnenkant onder de graffiti/stiften etc. In de vloerbedekking zitten gaten en grote donkerbruine plekken omdat de stoelen ooit in een andere configuratie stonden. Om maar van die defecte koersborden te zwijgen. Heeft helemaal noppes met die staking te maken.
Vinny schreef:Digitale reisinformatie zou wel fijn zijn, maar het GVB heeft dat expres niet ingebouwd in oude metro's omdat dit te vandalismegevoelig zou zijn. In nieuw materieel wordt het zodanig weggewerkt dat het niet sloopbaar is... :roll:
Ben inmiddels toch wel heel erg benieuwd wat het is dat Amsterdam zo ongelofelijk uniek en moeilijk maakt dat zaken die elders wel gewoon kunnen hier maar niet mogelijk zijn. En in trams en bussen speelt vandalisme blijkbaar geen rol... :roll:

PS Volgens hauptbahnhof hebben de metro's geen moderne reizigersinformatie simpelweg omdat GVB het te duur vond. Vind dat verhaal een stuk geloofwaardiger...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door Vinny »

Ik niet, het inbouwen van digitale schermen in bussen lijkt me een stuk kostbaarder. Verder ben ik het niet met je eens: als reizigers zich zouden gedragen alsof ze bij anderen op bezoek gaan dan zouden de metro's (in ieder geval op lijn 51 en 50) er een stuk aangenamer uitzien. De stoelen hebben een paar jaar geleden nog een opfrisbeurtje gehad, in principe moeten die nog gewoon 10 jaar mee kunnen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door Suus »

Alleen de stoelen van de sneltrams mogen wel vervangen worden als ik eerlijk ben, maar graag gewoon met bekleding want het gaat al meer dan 20 jaar gewoon goed...

Voor de CAF's stel ik overigens net zo'n kunstproject voor als met de zilvermeeuwen, de Zilvermeeuwen zijn er echt van opgeknapt en het vandalisme is flink gedaald. Het is een parel voor Zuidoost geworden :pos:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Ik niet, het inbouwen van digitale schermen in bussen lijkt me een stuk kostbaarder. Verder ben ik het niet met je eens: als reizigers zich zouden gedragen alsof ze bij anderen op bezoek gaan dan zouden de metro's (in ieder geval op lijn 51 en 50) er een stuk aangenamer uitzien. De stoelen hebben een paar jaar geleden nog een opfrisbeurtje gehad, in principe moeten die nog gewoon 10 jaar mee kunnen...
Met diezelfde logica zouden we ook geen politie nodig hebben, geen leger, geen wapens etc. Feit is alleen dat we niet in Lalaland leven en er nou eenmaal rotte appels rondlopen die het leuk vinden om met een mes het interieur en ramen te bewerken. Verder bestond mijn verhaal uit meer aspecten dan de stoelen alleen...
Laatst gewijzigd door R-Flow op di 31 jan 2012, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
hauptbahnhof
Berichten: 3903
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door hauptbahnhof »

R-Flow schreef:PS Volgens hauptbahnhof hebben de metro's geen moderne reizigersinformatie simpelweg omdat GVB het te duur vond. Vind dat verhaal een stuk geloofwaardiger...
Poes, dat heb ik nooit gezegd. Wat ik wel heb gezegd is dat het aanpassen van de software achter de displays van de CAF te duur zou zijn. Dan bedoelde ik dat de displays hetzelfde zouden gaan tonen als de displays in de trams in bussen.

Dit komt omdat de software beveiligd is door volgens mij Alstom en ze alleen tegen een fikse betaling deze zouden willen betalen.

Overigens, hier wordt er steeds geklaagd over de digitale displays die in de metro ontbreken. Ik denk dat het antwoord simpel is: in de trams en bussen moest het hele systeem worden ingebouwd en daar zaten de displays bij. De metro heeft al een RIS dus denk dat de gedachte erachter is dat visuele halteaanduidingen niet echt echt noodzakelijk is. En daar ben ik het ook wel mee eens. In andere metrosteden met oud materieel zul je ook niet vaak displays in de voertuigen vinden (Berlijn, London, München, Parijs (maar ja, die hebben meestal helemaal geen afroepen))...
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:Poes, dat heb ik nooit gezegd. Wat ik wel heb gezegd is dat het aanpassen van de software achter de displays van de CAF te duur zou zijn. Dan bedoelde ik dat de displays hetzelfde zouden gaan tonen als de displays in de trams in bussen.
Lieverd, die software is toch onderdeel van de "modernere reizigersinformatie"... Uiteindelijk komt het op exact hetzelfde neer: we hebben geen moderne reizigersinformatie (ala tram/bus hier) omdat GVB het te duur vindt. Welk onderdeel precies te duur is heb ik hier nooit gespecificeerd, het eindresultaat blijft hetzelfde: zonder het een niet het ander.

De Zilvermeeuwen laat ik helemaal buiten beschouwing omdat die binnenkort afgeschreven worden. Over de sneltrams denk ik liever niet na. Gaat mij om de CAFs.

Miauw!
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door willy84 »

TLP schreef:Ik weet niet of het nu nog zo is, maar in ieder geval voor 10 december 2011 heb ik zelfs op metro 50 rond tien en rond tweeën regelmatig een losse CAF van Isolatorweg zien vertrekken...
Die tijdstippen zijn buiten de spits en dan kan er sowieso geen erger materieel gebrek zijn dan in de spits. Er rijden dan immers minder dienstwagens zodat er stelletjes vrijgespeelt worden.

Het materieelgebrek/beheer bij de metro is voor mij de grootste faal van Amsterdam en toont wat mij betreft aan dat er geprivatiseerd moet worden. Ofschoon het materieel eigendom is van de gemeente Amsterdam. Ik heb er zelfs toenmalig wethouder Herrema er op een nieuwjaarsborrel op aangesproken. Die begon toen direct over het nieuwe materieel dat er bijna aankwam en dat hij zoveel aanbiedingen binnen had. Inmiddels is hij geen wethouder meer en is er nog steeds onvoldoende materieel.
immer kwaliteits posts
hauptbahnhof
Berichten: 3903
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door hauptbahnhof »

Snoes,
Er is wel degelijk een verschil:
De visuele halteaanduiding in de CAF-wagens voldoet prima. Je kunt zien welke lijn het is en welke richting, en wat het volgende station is.
Is toch wat anders dan displays plaatsen in een voertuig, wat op zich ook niet erg nodig is, maar misschien wel een stap vooruit is in de reizigersinfo.

Schiet me nu te binnen dat de metro's in Berlijn: de A3, G en F-metro's. Allemaal geen visuele halteaanduiding, maar wel tft-schermen met het actuele nieuws en weer. De G-wagens een paar geleden behoorlijk gerenoveerd, maar geen visuele halteaanduiding.
Afbeelding

Mij kan het echt niet schelen of die sneltrams geen displays hebben. Het irriteert mij meer dat als ik een keer die metro neem, AES al wordt omgeroepen terwijl we nog niet van VU zijn vertrokken. Dus wat we hebben, moet goed werken.


Het probleem met het materieel hier in Amsterdam: Als het te koud wordt, dan laten ze het allemaal afweten. Volgens mij doen de Combino's het beste tot nu toe...
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door R-Flow »

Nogmaals, ik heb het puur over dat je in de metro's (CAFs) niet hetzelfde niveau reizigersinformatie hebt als in de overige voertuigen (tram en bus) en dat dat komt omdat GVB het te duur vindt om het aan te passen. Iets dat jij nu tot twee keer toe hebt bevestigd. Vrij simpel. Of jij vindt dat het huidige systeem in de CAF voldoet is een ander verhaal waar ik ook best op in wil gaan:

De reizigersinformatie in de CAFs is ronduit waardeloos te noemen simpelweg omdat het 9 van de 10 keer slecht of helemaal niet functioneert: de ene keer hoor je niks, de andere keer zie je niks, dan loopt het systeem weer achter, dan weer voor, je ziet enkel de eindbestemming of het hele systeem ligt plat. Als het in de CAFs goed werkte geef ik GVB (en jou) volkomen gelijk dat ze geen geld uitgeven om de software aan te passen. De werkelijke situatie is echter dat het alles behalve goed functioneert.

Als je kijkt naar de trams en bussen is de situatie het omgekeerde; natuurlijk komt het een keer voor dat het niet goed werkt, maar dat is eerder een uitzondering. Dat het systeem helemaal niet werkt heb ik zelden meegemaakt en was het opgelost na het herstarten van de on-board computer.
hauptbahnhof
Berichten: 3903
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door hauptbahnhof »

Maar wat jij aangeeft heeft niks te maken met het aanpassen van de software maar simpelweg met reparatie (indien het stuk is) of met bestuurders die het niet hebben ingeschakeld.

En jah, het systeem in tram en bus is GPS-gestuurd. In de metro niet (tunnel).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door Vinny »

R-Flow schreef:
Vinny schreef:Ik niet, het inbouwen van digitale schermen in bussen lijkt me een stuk kostbaarder. Verder ben ik het niet met je eens: als reizigers zich zouden gedragen alsof ze bij anderen op bezoek gaan dan zouden de metro's (in ieder geval op lijn 51 en 50) er een stuk aangenamer uitzien. De stoelen hebben een paar jaar geleden nog een opfrisbeurtje gehad, in principe moeten die nog gewoon 10 jaar mee kunnen...
Met diezelfde logica zouden we ook geen politie nodig hebben, geen leger, geen wapens etc. Feit is alleen dat we niet in Lalaland leven en er nou eenmaal rotte appels rondlopen die het leuk vinden om met een mes het interieur en ramen te bewerken. Verder bestond mijn verhaal uit meer aspecten dan de stoelen alleen...
Ik vind de stoelen in de CAF en eigenlijk in lijn 51 ook gewoon beter zitten (mits: niet aangetast door vandalisme) dan de hufterproof plastic gevallen in de Zilvermeeuwen. Dat sommige mensen niet met hun tengels van andermans spullen kunnen afblijven is mij ook niet ontgaan hoor, maar dat moet op een andere manier opgelost worden. Keihard straffen bijvoorbeeld, meer controle (bijv. videobewaking) en meer toezicht.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21258
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door Meltrain »

Zijn die stoelen in de CAF en BN wel hetzelfde?
Ik kan me namelijk nog wel herinneren dat ik die stoelen in de CAF waardeloos vond zitten, maar die in de BN wel prima vond.
Anders is het altijd nog een optie om dezelfde stoelen in te bouwen als in de Rotterdamse (R)SG-3. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:Maar wat jij aangeeft heeft niks te maken met het aanpassen van de software maar simpelweg met reparatie (indien het stuk is) of met bestuurders die het niet hebben ingeschakeld.
Als de goede werking van het omroepsysteem in de CAFs van zoveel factoren afhankelijk is wordt het misschien eens tijd voor een robuuster systeem, niet? Dat die haltes vaak niet goed lopen met waar de metro zich daadwerkelijk bevindt komt al tig jaren voor, zelfde geldt voor het enkel weergeven van "50 Gein/Isolatorweg" (en ligt dus ook aan de bestuurder?).
Dan komt de volgende vraag: waar zijn de mensen die controleren of de bestuurders wel netjes alles inschakelen? Uit jouw antwoord blijkt dat ze dit met grote regelmaat aan hun laars lappen of het onderhoud laat zwaar te wensen over.

Het eindresultaat blijft overigens gewoon hetzelfde: metro's waarvan het omroepsysteem sporadisch werkt.
hauptbahnhof schreef:En jah, het systeem in tram en bus is GPS-gestuurd. In de metro niet (tunnel).
Hoe doen ze het bij de RET dan? Daar werkt het systeem schijnbaar beter dan hier.
Vinny schreef:Ik vind de stoelen in de CAF en eigenlijk in lijn 51 ook gewoon beter zitten (mits: niet aangetast door vandalisme) dan de hufterproof plastic gevallen in de Zilvermeeuwen. Dat sommige mensen niet met hun tengels van andermans spullen kunnen afblijven is mij ook niet ontgaan hoor, maar dat moet op een andere manier opgelost worden. Keihard straffen bijvoorbeeld, meer controle (bijv. videobewaking) en meer toezicht.
Haha we blijven maar op die stoelen hangen hè? Bekijk voor de grap ook eens de ramen van die CAFs. :P Verder ben ik het met je eens hoor, zachte stoelen zitten ook lekkerder. En tja, dat die metro's anno 2012 nog geen camerabewaking hebben (op die paar testwagens na) en er zo weinig controle is in de voertuigen zelf gaat mijn pet te boven.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door TLP »

@Meltrain: Iemand zei al eerder dat de stoffen bankjes in de CAF onzin zijn en dat er geen grijntje comfort aan zit. Daar ben ik het volledig mee eens. In de BN heb ik tenminste nog het gevoel dat ik op een bank zit. In de CAF's is het naar mijn mening zelfs nog erger dan in de DDAR
@R-Flow: vervang CAF door LHB en ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Vandaag gewoon weer vrolijk: GONG Henk Sneevlietweg ... enz.
@willy84 / hauptbahnhof: hoezo minder omlopen in de spits? Er zijn toch meer omlopen nodig door de hogere frequentie?
Trouwens, ook in het dal kunnen de metro's aardig vol zitten, en zeker de 50. Sloterdijk is gewoon het tweede station van Amsterdam dus dat heeft minstens iedere 2 omlopen een grote aanvoer van reizigers. Ik merk het beslist als er 2 stellen rijden, dan begint het ook behoorlijk vol te worden. Dat het in de spits nog een tandje erger is, ja dat klopt, maar een enkel stel kan eigenlijk niet, zeker niet op de 50. Heb het een keer meegemaakt in de 51: tot station Zuid viel het wel mee, maar vanaf toen begon het propvol te worden...
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door R-Flow »

TLP schreef:@R-Flow: vervang CAF door LHB en ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Vandaag gewoon weer vrolijk: GONG Henk Sneevlietweg ... enz.
Heb deze week iedere dag 2x (6x dus in totaal :P ) in M50 gezeten. Heb werkelijk waar geen één metro gehad waar het systeem bij werkte. Ja die gisteren op de terugweg dacht dat ie A) richting Gein ging i.p.v. Isolatorweg B) en dat Duivendrecht tegenwoordig boven de Amstelveenseweg is.

Wat mij betreft mag een andere vervoerder het een keer gaan proberen met de metro hier in Amsterdam, kijken of het dan wel lukt. RET bijvoorbeeld. *O*
Laatst gewijzigd door R-Flow op wo 01 feb 2012, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door Suus »

Weet je wat het is, lijn 50 is gewoon het nieuwe verdomhoekje, lijn 53 en 54 zijn nu de trots van het metronetwerk 8-)

Verwarme rijtuigen met schoon interieur en goed functionerend informatiesysteem 8-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door R-Flow »

Hahaha daar lijkt het wel op ja! :D GVB kan het blijkbaar niet aan meer dan één lijn tegelijk goed te onderhouden. :P

Klopt trouwens wel wat je zegt, als er Zilvermeeuwen op de M50 rijdt doet het omroepsysteem het nagenoeg altijd. Het zijn de CAFs waarmee het steeds fout gaat. In de M51 zit ik eigenlijk niet vaak genoeg om daar echt een uitspraak over te kunnen doen. Ja een enkele keer als de intercity's er bij Zuid uitknallen en ik over Amstel moet. Hoop dat de M5 de metro wordt waar we als stad eindelijk een keer echt trots op kunnen zijn en dat ie ook goed onderhouden wordt door GVB en de vervoerders die daarop volgen.

Iets heel anders:
Op heel wat tekeningen en concepten zie je dat de lijnnummers zijn vervangen door M1 t/m M5 en soms M1 t/m M4-M10, is het de bedoeling dat de lijnen omgenummerd gaan worden? Vind dat A t/m E in Rotterdam ook wel cool eigenlijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door Suus »

Ik vind persoonlijk letters ook beters dan cijfers met een prefix omdat die toch eenvoudiger verward kunnen worden met de tramlijnen. IJzersterke argumentatie, geen speld tussen te krijgen 8-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door R-Flow »

Ben ook wel voor letters. Vind die 50-serie altijd zo ver weg voor zulke belangrijke lijnen terwijl juist in Nederland belangrijke vervoermethodes een lager nummer hebben... In Duitsland kom je met gemak tramlijn 983 tegen, hier houden we het simpel. Ook een ijzersterke reden uiteraard. :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door Suus »

Tramlijn 938 zal je moeilijk tegenkomen, alleen in het gebied van de VRR zijn meerdere tramnetten onderworpen aan een nummerschema waardoor je lijnen van 041 tot 903 kan tegenkomen.

Maar een nummertje zegt verder weinig in Amsterdam, er zit sowieso al te weinig ordening in het net.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door Ardan »

In het VRR-gebied (Ruhrgebiet dus ongeveer) heeft elke agglomeratie zijn eigen prefix. Dortmund had bijvoorbeeld gewoon (snel)tram 3 en 5 en zo, maar sinds het onder VRR is gaan vallen is er een 4 voor geplaatst, nu is het U43 en U45. Düsseldorf heeft overal een 7 voor, Bochum een 3, Essen 1, etc. Stadtbahnlijnen hebben een tweecijferig nummer, tramlijnen een driecijferig. Voor Düsseldorf is bovendien ook het prefixnummer 8 gereserveerd voor nieuwe stadtbahnlijnen. Een erg duidelijk systeem :)

De Amsterdamse metrolijnnummers zouden oorspronkelijk in de 30-serie gaan zitten. Heeft ook te maken met de lijnkleuren: voor 1-30 zijn die er, en voor 31-39 zijn die ook bedacht. Bussen zouden nummers boven de 40 moeten krijgen.
Dit is later weer overboord gegooid, de metro kreeg nummers in de 50-serie. Dit heeft ook te maken met het feit dat Amsterdam een tijd dacht aan een Stadtbahnnetwerk, geen volwaardige metro dus. Wat hoe dan ook het geval is, is dat er geen dubbele nummers bestaan.
Als je bij een eindpunt een Zilvermeeuw zijn koersrol ziet draaien zie je wel wat de M-nummering had moeten wezen, een plan dat ook al lang speelt. M10 voor de huidige 50, M3 voor de 53, M4 voor de 54. Dat vind ik ook wel beter dan de huidige 50-nummers, want ze zijn wel erg hoog voor een hoogwaardig vervoerssysteem (lees: een vervoerssysteem dat hoogwaardig zou moeten wezen :') ).
Uit historisch oogpunt zou ik eerder beginnen met de nummering bij de lijn die het eerste klaar was: M1 voor de 53, M2 voor de 54, M3 voor de 51, M4 voor de 50 en M5 voor de 52.

@Bee: Op zich hád Amsterdam een logisch nummersysteem :) 1-29 voor de tram, 30-39 voor de bussen naar Noord, 40-49 voor de bussen in Zuidoost, 50-59 voor de metro, 60-69 voor de bussen in West. Maar ja, dat dat systeem verlaten wordt weet jij minstens zo goed als ik :')
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door Suus »

Het is fout gegaan toen de bussen van letters naar cijfers gingen en men tramlijnen in buslijnen ging omzetten. Lijn 15, 18, 21 en 22 moeten gewoon een ander nummer of alle tramlijnen met een cijfer boven de 20 moeten gewoon naar beneden. Even strakke scheiding erin, klaar.

Wat betreft Dortmund, toen het cijfersysteem in 1980 werd ingevoerd waren alle tramlijnen nog als 4xx genummerd in Dortmund, het U-stelsel kwam in 1984.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door Ardan »

Haha, 22 als tramlijn, de enige met een afwijkende lijnkleur (egaal roze blok, terwijl roze in geen enkele andere voorkomt :D maar ja de 22 was dan ook een nogal apart lijntje)..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door Vinny »

Het huidige lijnsysteem in Amsterdam, namelijk iedere lijnnummer is uniek, vind ik wel duidelijk. Een strakke scheiding tussen tram- en buslijnnummers heeft naar mijn idee niet veel toegevoegde waarde. Wat ik wel zou toejuichen is een systeem waarbij meer het spinnenwebkarakter van het OV net wordt benadrukt, door lijnnummers eindigend op 0 voor de ringlijnen (nu: 10, 3, 50, 300) en de 1 cijferige nummers te laten starten op Amsterdam Centraal met toenemende nummers tegen de klok in.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door R-Flow »

Hoop niet dat we straks zo'n chaotische metronummering krijgen met opeens een M10 ertussen in de hoop dat tegen 2184 we het rijtje compleet hebben... M10 was leuk geweest als de Ringlijn ook daadwerkelijk een ring was. Dat de IJtram ooit 26 als lijnnummer heeft gekregen snap ik niet. 6, 8, 11, 20 was mooier in het rijtje geweest. Maar goed, we hebben gelukkig niet van de Brusselse praktijken waar je lijn 3 t/m 97 (of zo) hebt met gigantische gaten ertussen.

Ik ben persoonlijk voor:

Metro: A t/m Z of M20-M29
Tram: 1-29 of 1-19
Bus: 30-79
Streekbus: 80-199
Nachtbus: N1-NXX maar goed dat kan niet met de oudere bussen dus dan maar de huidige 300-serie handhaven
Nachtstreekbus: N80+
R-netbus: 200-serie

Klaar. Systeem waarbij je in theorie een bus 1, tram 1 en metro 1 kan hebben zoals in bijv. Spanje en Frankrijk vind ik ook niks.
Bee schreef:Tramlijn 938 zal je moeilijk tegenkomen, alleen in het gebied van de VRR zijn meerdere tramnetten onderworpen aan een nummerschema waardoor je lijnen van 041 tot 903 kan tegenkomen.
Het was dan ook niet letterlijk bedoeld Bee...
Laatst gewijzigd door R-Flow op do 02 feb 2012, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten