Pagina 1 van 6

Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: do 01 sep 2011, 18:18
door Suus
Metrotunnel maandag weer open
Het slechte nieuws: het werk in de metrotunnel duurt langer en valt duurder uit. Het goede nieuws: de reiziger heeft er geen last van, want de metro rijdt gewoon.

De vertraging en extra kosten zijn vooral gevolgen van de vondst van platen asbest achter een voorzetwand op het perron van station Weesperplein. Het asbest werd begin augustus ontdekt tijdens zaagwerkzaamheden, en is nog niet helemaal verwijderd.

De extra kosten voor het verwijderen van het asbest en de vertraging zijn zo'n drie ton, zegt bouwmanager Jan Herman Hendriks van de Dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer (DIVV). "Dat is natuurlijk vervelend, maar op een budget van 45 miljoen voor het brandveiliger maken van de metro valt het wel mee."

De komende weken worden de laatste resten van het gevaarlijke spul verwijderd, daarna kan de aannemer verder met de brandveiligheidswerkzaamheden. "Maar daar hebben de reizigers gelukkig geen last van," zegt Hendriks. "Het meeste asbest is al verwijderd en het laatste deel doen we op een deel van het perron dat hermetisch is afgesloten voor de reizigers. Dus de metro rijdt maandag gewoon."

De komende vijf weken zal op de metrostations Nieuwmarkt, Waterlooplein en Wibautstraat de helft van het perron en dus ook een van de twee toegangen gesloten zijn omdat het werk nog niet klaar is. Dat stond al in de planning, maar ik verwacht wel dat we mogelijk één of twee weken langer bezig zijn. Sommige reizigers moeten dus iets langer omlopen.

Bron: Parool.

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: do 01 sep 2011, 22:36
door willy84
Ik durf de woorden: metro, uitloop, werkzaamheden en kostenoverschrijding niet in te toetsen op Google :')

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: do 01 sep 2011, 23:36
door Meltrain
Bee schreef:De komende vijf weken zal op de metrostations Nieuwmarkt, Waterlooplein en Wibautstraat de helft van het perron en dus ook een van de twee toegangen gesloten zijn omdat het werk nog niet klaar is.
Als de helft van het perron afgesloten is, moeten dan ook de metro's korter zijn?
In Rotterdam wordt op de meeste stations bij lange na niet de volledige lengte van het perron gebruikt, terwijl het in Brussel allemaal nog nèt past langs het perron.
Ik weet niet hoe dat in Amsterdam is?

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: do 01 sep 2011, 23:39
door Suus
In Amsterdam zijn de metro's net iets korter dan de helft van het perron. Alle metro's kunnen dus op "volle" sterkte rijden.

Dat duurt niet lang meer trouwens, want nog deze maand zou er een eerste Metropolis door Alstom geleverd gaan worden bij de werkplaats in Diemen, zo gaan de geruchten :idea:

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: do 01 sep 2011, 23:49
door hauptbahnhof
Ik denk voorlopig niet hoor, aangezien de 24e a.s. de mogelijkheid bestaat om met een groep collega's naar Valenciennes te reizen om de eerste 2 metrostellen te bekijken.

Denk dat dat nog ff duurt dus, voordat de eerste metro is afgeleverd (laat staan met passagiers gaat rijden).

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: vr 02 sep 2011, 20:00
door willy84
Ik had vandaag een buschauffeur die spontaan begon te klagen over het metrovervangend vervoer. Hij vond het zulk hondewerk en reed normaliter op de touringcar.

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: di 06 sep 2011, 07:53
door Suus
hauptbahnhof schreef:Ik denk voorlopig niet hoor, aangezien de 24e a.s. de mogelijkheid bestaat om met een groep collega's naar Valenciennes te reizen om de eerste 2 metrostellen te bekijken.

Denk dat dat nog ff duurt dus, voordat de eerste metro is afgeleverd (laat staan met passagiers gaat rijden).
Ik zag van het weekend foto's in het Parool van de metro's in aanbouw in... Polen. Ben benieuwd of er dan veel te zien is in Frankrijk :lol:

Over de tunnel zelf: Nieuwmarkt, Waterlooplein en Wibautstraat zijn nu weer voor de helft open. Op de stations is niet zo heel veel te zien, behalve dan nieuwe (fellere) verlichting en metalen kabelbuizen aan het plafond. Het ziet er een beetje onafgewerkt uit. Station Weesperplein heeft een flinke afzetting met hout aan de noordzijde van het perron, vanuit de metro kan je ook de andere kant zien en er lijkt iets aan het eind van het perron gebouwd te zijn.

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: di 06 sep 2011, 09:41
door FLJ
Bee schreef:Ik zag van het weekend foto's in het Parool van de metro's in aanbouw in... Polen. Ben benieuwd of er dan veel te zien is in Frankrijk :lol:
De eerste twee testvoertuigen zijn gebouwd in Frankrijk en zullen daar voor testen gebruikt worden. Begin 2012 zullen ze naar Amsterdam komen om verder getest te worden, waarna halverwege 2012 de serie in gebruik genomen zal worden. Dat er blijkbaar nu al stellen geproduceerd worden in Polen verbaasd mij, aangezien deze pas na de eerste twee stellen geleverd zullen worden en dit dus ergens in 2012 zal moeten zijn. Ik moet er wel bij zeggen dat ik deze planning op een ander forum heb gelezen ten tijden van de bestelling van de serie, het zou dus kunnen zijn dat er een andere planning wordt aangehouden.
Bee schreef:Over de tunnel zelf: Nieuwmarkt, Waterlooplein en Wibautstraat zijn nu weer voor de helft open. Op de stations is niet zo heel veel te zien, behalve dan nieuwe (fellere) verlichting en metalen kabelbuizen aan het plafond. Het ziet er een beetje onafgewerkt uit. Station Weesperplein heeft een flinke afzetting met hout aan de noordzijde van het perron, vanuit de metro kan je ook de andere kant zien en er lijkt iets aan het eind van het perron gebouwd te zijn.
Op Weesperplein zijn er ook nieuwe trappen bijgekomen. Op beide perrons is er een trap geplaatst in de lege ruimte achter de liften. Deze zijn nog in afbouw en nog niet in gebruik maar wel duidelijk zichtbaar.

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: di 06 sep 2011, 10:42
door Suus
Ik zie dat de foto's ook online staan: http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... maak.dhtml

Er staat wel een foutje in, het is volgens mij Alstom Konstal in plaats van Konsta.

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: di 06 sep 2011, 10:49
door Meltrain
Bee schreef:Er staat wel een foutje in, het is volgens mij Alstom Konstal in plaats van Konsta.
Best mogelijk, er staat namelijk: "Het bedrijf Alstom Konsta in Polenl is hard bezig..."
Waarschijnlijk heeft men dat 'in Polen' dus later ertussen gezet, alleen niet op de goede plek. :P

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: di 06 sep 2011, 19:07
door willy84
Wat er nou precies is gebeurd mag joost weten. Het dak ziet er anders uit op het Waterlooplein. Je kan nu niet meer naar boven kijken naar een voormalige hal die werd gebruikt door de daar gevestigde fietsverhuur. Bovenaan de trap naast de kaartverkoopautomaat is een groot wit(voor hoelang?) rooster zichtbaar geworden. Waarschijnlijk voor de rookafvoer?

Nu zijn ze aan de andere helft (kant van de nieuwe Herengracht) bezig. Wel gunstig want nu stap ik vlak voor de roltrap uit ipv dat halve station door te lopen. Ook de roltrap tussen de verdeelhal en de ingang van het stadhuis is nu in gebruik gekomen. Deze is al aangebracht voordat de zijde die nu open is, werd afgesloten. Heel wat weken geleden dus.

De Ako op het Waterlooplein is helemaal leeg. Alle tijdschriften zijn weg. Wel lagen er vandaag en gister nog buitenlandse kranten voor de losse verkoop (heel dik pakket) voor de deur. Ben benieuwd of die winkel nog open gaat?

Amstelstation
Zag ook dat de in en uitcheck paaltjes op het perron zijn aangepast. Het is nu wat duidelijker geworden voor overstappers van trein op metro vv. Er zijn wel een hoop paaltjes van het GVB verdwenen. De afstand tussen de metro en het eerste paaltje is ook een aantal meter langer geworden. Dat is gunstig om grijsreizigers te weren. In de praktijk zag ik namelijk nogal eens dat er handige boys waren die bij de ondergrondse stations incheckte en op Amstel snel uit checkte en vervolgens verder naar de Bijlmer reisde en daar over het poortje klomen/achter andere aan liepen. Dat is nu dus lastiger geworden.

Verdere stations nog niet uitgebreid bekeken behalve vanuit de metro.

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: di 06 sep 2011, 20:53
door Ardan
De stations zijn er niet echt mooier op geworden, met al die buizen en metalen gevallen aan het plafond. Je zou er haast claustrofobisch van worden, zo laag als alle apparatuur hangt. Wel hangt er meer verlichting (vooral op CS goed merkbaar), en ik neem aan dat dat allemaal nog wordt afgewerkt. Voor nu: nog niet mooi, maar het functioneert. Verdere zaken die me opvielen:
-Op puntje perron van CS-oost is een extra trap geplaatst, tenminste, gezien de vorm van de gesloten constructie lijkt me dat. Geen idee waarvoor, misschien dat ze aan het werk gaan aan de waterkering aldaar.
-Van de trappen op CS-oost is het meest oostelijkste (en meest nutteloze) stukje trap afgesloten met een hek. De rest van het trappenhuis is 'dichtgemaakt'. Waar eerst alleen een muurtje of een palissade stond, is het nu dichtgemaakt met glasplaten. Naar beneden vallen kan nu niet meer.
-Het scherm dat de eerste metro's aankondigt op CS-west is weggehaald :(
-Op WLP-zuid zijn de open stukken tussen de schotten langs het pad naar de roltrappen op perronniveau dichtgemetseld.
-Op WPP-noord is het perron verkort door eenstuk dicht te metselen rond het toezichthokje.
-Ook zijn er nieuwe roltrappen, zoals hierboven al vermeld, op de plek waar de toegang naar het Oost-Westlijnspookstation kan komen. Gezien de constructie zou laatstgenoemde toegang nog steeds gebouwd kunnen worden.
-Dat er op WBS, net als op WPP, Koude-Oorlog-atoomschuilbunkers zitten, wist ik al, maar doordat er zo'n brandveiligheidsplattegrond van het station hangt nu weet ik nu ook waar die precies zit :) Wannr je de zuidoostelijke toegang neemt zie je op halniveau een grijze deur, een daarachter zit-ie.

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: do 08 sep 2011, 23:14
door willy84
:pos: Vandaag controle op het Waterlooplein. Controleurs in burger bij de poortjes. Er werden er aardig wat gepakt.

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: di 01 nov 2011, 19:46
door Suus
Renovatie Oostlijn ligt stil om asbest
De renovatie van de Amsterdamse metro leidt weer tot problemen. Vanwege asbest ligt het werk aan de Oostlijn al twee weken stil.

Mede hierdoor zal de renovatie langer duren, schrijft wethouder Eric Wiebes aan de gemeenteraad.

Werknemers van de aannemer stuitten op 13 oktober bij station Weesperplein op asbestpaaltjes. De aannemer zou daar tegen de afspraken in zijn gaan werken, terwijl bekend was dat er asbest was. Het werk werd meteen gestaakt en de locatie werd afgezet. Uit metingen bleek dat er geen asbest in de lucht zat.

Vijf dagen later heeft de Arbeidsinspectie het werk ook op de stations Waterlooplein, Nieuwmarkt en Wibautstraat preventief stilgelegd, omdat er al eerder een asbestincident was geweest waarbij medewerkers risico's liepen, in augustus op het Weesperplein. Pas als de aannemer kan aantonen dat het veilig is, geeft de inspectie toestemming voor hervatting van het werk.
Bron: Parool

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: di 01 nov 2011, 20:01
door Klaasje
[flauw]Oeh, op die dag (13 okt) ben ik nog op dat metostation geweest.. Wie wil mij aanraken? :mrgreen: [/flauw]

Wat een geklooi weer zeg. -o-

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: di 01 nov 2011, 21:44
door Suus
Het is wel een ontzettend incompetente aannemer gebleken als ze twee jaar lang zo lang door kunnen blijven prutsen :roll:

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: ma 07 nov 2011, 16:45
door Suus
Aangifte na asbest in metrotunnel
De Maatschappij voor Beter OV doet aangifte bij de politie nadat er in de Oostlijnmetro asbest is aangetroffen.

Vorige week donderdag werd duidelijk dat er bij werkzaamheden aan de Oostlijnmetro, tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Amstel, asbest is vrijgekomen. Het nieuws kwam naar buiten via verschillende anonieme klokkenluiders.

Volgens de Maatschappij voor Beter OV zijn de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer (DIVV) en de uitvoerende aannemer van de werkzaamheden in de tunnel verantwoordelijk voor het vrijkomen van asbest. De organisatie stelt dat 'niet alleen de betrokken bouwvakkers, maar ook GVB-personeel en reizigers aan asbest zijn blootgesteld.'

De Maatschappij Voor Beter OV doet nu aangifte bij de politie over de gang van zaken.
Bron: AT5

Maar DIVV ontkent dat er asbest in de tunnel is aangetroffen:
DIVV: 'Geen asbest gemeten in tunnel'
Volgens de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer is er helamaal geen asbest vrijgekomen in de metrotunnel tussen Centraal en Amstel.

(..)

Maar volgens de DIVV is er nooit asbest aangetroffen in de tunnel. 'Er is door de aannemer gewerkt aan buizen waar asbest werd gebruikt als verbindingsmateriaal. Als de aannemer hier aan zou gaan werken moest hij dit melden,' stelt een woordvoerder.

'Dit heeft de aannemer niet gedaan en hier is hij voor op de vingers getikt. Direct hierna, op 13 oktober, hebben we metingen verricht. Hieruit is gebleken dat er geen asbest is vrijgekomen in de tunnel', laat de DIVV weten.

Bron: AT5

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: ma 07 nov 2011, 20:47
door R-Flow
Dus deze winter naast het uitdelen warme kopjes chocolademelk omdat de trots van Amsterdam geen werkende verwarming heeft ook gasmaskertjes! En natuurlijk de binnenkant van alle treinen bestickeren met een strakblauwe mooie schone lucht met een stralende zon en palmbomen... Ik kijk er nu al naar uit...

Misschien wordt het gewoon eens tijd om de hele klerezooi de sluiten, vol te storten met beton en collectief net te doen aslof we in Amsterdam nooit een metro hebben gehad. Lijkt me beter, want na dik 30 jaar snappen ze in mijn stad nog steeds niet hoe een goed metronetwerk erbij hoort te liggen... -o-

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: ma 07 nov 2011, 21:57
door willy84
De trots van de stad :roll: Een fatsoenlijk materieelbeleid ontbreekt het al jaren aan. Er is in het verleden een minimum aantal bakken besteld. Daarom is er in al die jaren geen groei geboekt.

In de tijd dat ik het OV een beetje volg is vanuit Amsterdam bezien de NS met 4 IC's per uur en extra stoptreintjes gaan rijden ri Utrecht. Utrechtboog is geopend. Giga vervoersgroei geboekt zodat de ICR rijtuigen uit de 800 zijn verbannen en er VIRM is komen rijden. Diverse nieuwe stations geopend in Amsterdam eo.

Verder nieuwe trams gekomen. Allerlei nieuw busmat.

En dan de metro: 0,0 extra materieel om vervoersgroei op te vangen. De avonddienst is uitgebreid van 15min naar 10min dienst. Dat is het enige. Dat is toch diep triest.

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: ma 07 nov 2011, 22:21
door Suus
De Zilvermeeuw 2.0 komt er binnenkort aan en doet allemaal mooie stations aan zoals Bijlmer ArenA, Ganzenhoef en Kraaiennest :pos:

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: ma 07 nov 2011, 22:23
door Klaasje
Ik zou me ook nog wel een doorschuifactie kunnen voorstellen waarbij CAF-jes op bepaalde omlopen van de Bijlmerlijnen gaan rijden en de nieuwe stellen de ringlijn op gaan.

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: ma 07 nov 2011, 22:27
door hauptbahnhof
De M5 gaat sowieso op de Ringlijn rijden aangezien een fatsoenlijke dienst niet kan worden uitgevoerd met alleen maar CAF-wagens (in de spits 12 dienstwagens x 3 = 36 rijtuigen; laat ze nou maar 33 M4tjes hebben).

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: ma 07 nov 2011, 22:29
door Klaasje
De Zilvermeeuwen halen toch ook maar nauwelijks de dienstregeling op de 50?

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: ma 07 nov 2011, 22:35
door JWM
Lijn 50 heeft maar 11 omlopen in de spits. 33 CAF wagens is dan precies voldoende :X

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: ma 07 nov 2011, 22:49
door Suus
Niet dat de inzet van alle 33 CAF's daadwerkelijk wordt gehaald door het probleem van te snelle slijtage van o.a de tandraderen.