Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
TLP
Berichten: 454
Lid geworden op: Vr 09 Dec 2011, 14:07

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Berichtdoor TLP » Do 02 Feb 2012, 15:58

Sorry hoor, maar we hebben het hier over de Amsterdamse metro. Voor trams in Duitsland openen jullie maar een apart topic. :6


R-Flow schreef:Klopt trouwens wel wat je zegt, als er Zilvermeeuwen op de M50 rijdt doet het omroepsysteem het nagenoeg altijd.

Uhh, kom net 14.55 uit een Zilvermeeuw en voor de zoveelste keer geen enkel geluid gehoord. Vanochtend in de CAF wel. Dus?

Bee schreef:Weet je wat het is, lijn 50 is gewoon het nieuwe verdomhoekje, lijn 53 en 54 zijn nu de trots van het metronetwerk :?:

Verwarme rijtuigen met schoon interieur en goed functionerend informatiesysteem

Ik heb het nooit koud, maar de verwarming in de LHB valt echt wel mee hoor. In de CAF's heb ik tenminste verwarming naast m'n stoel. Voor de rest, zie hierboven.

Ardan schreef:Uit historisch oogpunt zou ik eerder beginnen met de nummering bij de lijn die het eerste klaar was: M1 voor de 53, M2 voor de 54, M3 voor de 51, M4 voor de 50 en M5 voor de 52.

Die nummering komt behoorlijk overeen met de materieelnamen (LHB = M1/M2/M3 (1e/2e/3e serie metro's), BN = S1/S2 (1e/2e serie sneltrams), CAF = M4 (4e serie metro's), of S3 (3e serie sneltrams), toekomstige Alstom-series = M5/M6 (5e/6e serie metro's)). Dan zouden geïnteresseerde reizigers ook iets kunnen leren over de oorsprong van het metro-/sneltrammaterieel in Amsterdam, wat best interessant kan zijn.
Met enige regelmaat weer te vinden op de lijnen 142, 170 en 172 van/naar Amsterdam.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Berichtdoor R-Flow » Vr 03 Feb 2012, 13:56

TLP schreef:Uhh, kom net 14.55 uit een Zilvermeeuw en voor de zoveelste keer geen enkel geluid gehoord. Vanochtend in de CAF wel. Dus?

Dus is het omroepsysteem gewoon in ieder metrotype van GVB niet betrouwbaar? Voor die conclusie wil ik ook best gaan hoor... No worries. :wink:

Kom zelf net uit een CAF gerold waar niks het in deed. :neg: In de Rotterdamse D deed twee uur geleden alles het zoals gewoonlijk perfect. Onwijs handig dat er bij de ingangen ook gewoon een display hangt met daarop de vertrektijd van de eerst volgende metro... Zo kom ik toch nog aan m'n fix positieve metro-ervaringen. :D

PS Het is trouwens ook wel gekkenhuis ook hierzo. Sta net voor CS op een vriend te wachten, de ene na de andere die op de trap naar het metrostation uitglijdt en naar beneden sodemietert. Amsterdamse logica: we bouwen een metrostation met gigantisch brede trap maar houden vooral geen rekening met dat de stad de meeste neerslag vangt van het hele land. :N

Eindelijk die zuilen en stenen blokken gezien met alle lijnen erop, das wel erg mooi gedaan. Strakke vormgeving ook. :pos: Nu de rest van de tramhaltes nog...

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Berichtdoor Alargule » Vr 03 Feb 2012, 16:37

R-Flow schreef:we bouwen een metrostation met gigantisch brede trap maar houden vooral geen rekening met dat de stad de meeste neerslag vangt van het hele land. :N


Dat waag ik te betwijfelen. Maar dat al vrij snel na de opening van de nieuwe ingangen bordjes met 'pas op, glad!' verschenen is natuurlijk veelzeggend. En Typisch Amsterdams inderdaad.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11007
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Berichtdoor Vinny » Vr 03 Feb 2012, 16:52

Het is een aanname in de metereologie dat het in de stad iets meer regent, door luchtvervuiling. Waterdruppels zouden condenseren (blijven plakken) aan roetdeeltjes en zwaar worden waardoor het gaat regenen.

Wat je in de winter wel eens kan zien is "uitsneeuwende mist", in en rond steden komt er dan toch een wit laagje. Een heel erg mooi verschijnsel, alleen niet echt natuurlijk :)

Of je daar nou beleid op moet gaan afstemmen is een ander verhaal, en veel zal het denk ik ook niet uitmaken.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Berichtdoor Alargule » Vr 03 Feb 2012, 16:57

'Metereologie'?

Hm, weer wat geleerd :)

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Berichtdoor R-Flow » Vr 03 Feb 2012, 17:02

Alargule schreef:Dat waag ik te betwijfelen.

Het heeft toch echt de nodige aandacht gehad in de pers afgelopen jaar...

http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... egio.dhtml

Vinny schreef:Of je daar nou beleid op moet gaan afstemmen is een ander verhaal, en veel zal het denk ik ook niet uitmaken.

Denk dat je vooral beleid moet afstemmen op dat het Nederlandse klimaat in het algemeen vrij nat kan zijn en je daarmee rekening houdt bij de bouw van een metrostation met wijdopen ingang naar beneden... Vandaag was niet de eerste keer dat ik valpartijen zag daar. Best gevaarlijke situatie daarzo...

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31507
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Berichtdoor Suus » Vr 03 Feb 2012, 21:35

Er is een middenleuning geplaatst, er is een anti-slip laag op de trap geplaatst en de vloer van de stationshal is opgeschuurd. Meer valt er echt niet te doen, een overkapping mag niet vanwege de belemmering van het uitzicht.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Berichtdoor R-Flow » Vr 03 Feb 2012, 22:11

Die antisliplaag stelt niks voor... Die is op andere locaties echt beter. Verder is het wel een heel mooi ding, jammer dat de rest van het station niet is meegenomen...

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Berichtdoor Ruben » Vr 03 Feb 2012, 22:29

De rest zal vanzelf meegenomen worden als de NZL geopend wordt. Dan zal het CS omgebouwd worden tot "de kathedraal" met keramische tegels op de vloer, wanden van glazen panelen en een aluminium plafond.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Berichtdoor fred1954 » Za 04 Feb 2012, 14:36

R-Flow schreef:
Iets heel anders:
Op heel wat tekeningen en concepten zie je dat de lijnnummers zijn vervangen door M1 t/m M5 en soms M1 t/m M4-M10, is het de bedoeling dat de lijnen omgenummerd gaan worden? Vind dat A t/m E in Rotterdam ook wel cool eigenlijk.


Inderdaad schijnt het de bedoeling te zijn op lange termijn de metro in Amsterdam om te nummeren naar M1, M2 etc......Ik denk dat daarom ook opeens de "M" in metro-publicaties en bewegwijzering voorkomt, M50, M51 etc. Dit is een tussenstap om de reiziger alvast te laten wennen aan de toevoeging "M" voor de metro. In de (verre?) toekomst dus gewoon M1, M2 etc......

In Karlsruhe (DE) heb je lijn 4 (strassenbahn), de S4 (s-bahn) en de R4 (regionalbahn), die allemaal KA-hbf aandoen. Dan kan je wel eens in de war raken :Y

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Berichtdoor R-Flow » Za 04 Feb 2012, 15:20

Ruben schreef:De rest zal vanzelf meegenomen worden als de NZL geopend wordt. Dan zal het CS omgebouwd worden tot "de kathedraal" met keramische tegels op de vloer, wanden van glazen panelen en een aluminium plafond.

Inclusief de Oostlijn? Ben héél erg benieuwd hoe het eruit komt te zien in het echt samen met het nieuwe busstation! :Y

Haha en dan te bedenken dat de Noord/Zuidlijn nu af had moeten zijn binnen de originele planning! :D

fred1954 schreef:In Karlsruhe (DE) heb je lijn 4 (strassenbahn), de S4 (s-bahn) en de R4 (regionalbahn), die allemaal KA-hbf aandoen. Dan kan je wel eens in de war raken :Y

Ja precies! Ik vind het eigenlijk wel relaxt hier dat de nummering doorloopt. Zo'n beetje iedereen die ik ken heeft het ook over "de 16", "de 50", "de 197" i.p.v. "tram 16", "metro 50", "bus 197". Zal een tijdje duren voordat dat eruit is... :P


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot], Yahoo [Bot] en 3 gasten