Pagina 4 van 6

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: zo 22 jan 2012, 00:37
door Meltrain
Amsterdam en metro's: het klinkt niet als een gelukkig huwelijk, hè? :P

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: zo 22 jan 2012, 01:40
door Suus
Mwa, ik vind het nog wel meevallen, ook qua kosten die in eerste instantie op zo'n 45 miljoen werden geschat. Ik hoorde laatst dat Duisburg zo'n 200 miljoen euro nodig zou hebben voor renovatie van de metrotunnels in die stad. Qua tunnels ligt daar misschien net iets meer dan in Amsterdam en ze zijn zover ik weet ook nog jonger dan die in Amsterdam, dus wat daar in vredesnaam aan de hand is mag Joost weten.

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: zo 22 jan 2012, 09:50
door Vinny
Asbestsanering is niet heel erg goedkoop. Daarnaast heb je de tunnelwet. Om tunnels daarop aan te passen, dat kost ook nog al wat poen...

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: ma 23 jan 2012, 09:10
door R-Flow
Meltrain schreef:Amsterdam en metro's: het klinkt niet als een gelukkig huwelijk, hè? :P
No kiddin'...
Geert schreef:Wordt die wethouder dan niet aangesproken op de problemen? Zijn reactie komt op mij wat laconiek over terwijl hij wel de eindverantwoordelijke is voor dit project en voor de genoemde dienst...
Zijn houding, zoals die in het artikel naar voren komt, irriteert mij ook mateloos. Je kan het als eindverantwoordelijke gewoon niet maken om met teksten als "out of control" en "door het ijs gezakt" te komen. Bevestigt dat hij totaal geen grip op de situatie heeft, laat staan in staat is om het op te lossen.

"Laconiek" is een goede beschrijving; alsof het 'm eigenlijk geen hol uitmaakt. Staat natuurlijk ook wel een beetje symbool voor hoe de bestuurders hier tegen de metro aankijken. :wink:

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: di 24 jan 2012, 08:16
door fred1954
Gisterochtend met lijn 51 naar de tandarts. Uiteraard had ik net weer een dienstwagen bestaande uit één wagenstel (hoe haal je het in je hoofd als GVB om in de spits zo te rijden). Uitgestapt Waterlooplein, maar inderdaad, er gebeurt werkelijk niets bij de afgesloten stukken op de perrons. Alleen de bewaking loopt rond. Ben benieuwd hoe LANG dit weer gaat duren en hoe DUUR het allemaal weer wordt....... :evil:

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: di 24 jan 2012, 15:28
door hauptbahnhof
Het was of die enkele wagen, of gewoon een kwartier tussen 2 wagens. Wat heb jij liever?

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: di 24 jan 2012, 16:04
door R-Flow
Ik denk een metronetwerk waar gewoon altijd voldoende materieel rijdt en een enkele keer bij hele hoge uitzondering niet i.p.v. andersom. En voordat je gaat steigeren: Ik weet dat de schuld hiervan niet enkel bij GVB ligt. :wink: Ik zie de laatste tijd vanuit de intercity steeds vaker van die losse metro's op M51 rijden. Vallen ze tegenwoordig echt bij bosjes uit?

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: di 24 jan 2012, 16:29
door Ardan
Daarop is een heel kort antwoord mogelijk: ja.

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: di 24 jan 2012, 16:33
door Jef400
Waarom moet ik aan die preventiemannetjes van interpolis denken? :lol:

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: wo 25 jan 2012, 08:15
door fred1954
hauptbahnhof schreef:Het was of die enkele wagen, of gewoon een kwartier tussen 2 wagens. Wat heb jij liever?
Geen van beide, als je het niet erg vindt. Tijdens de spits hoort er met een goede frequentie gereden te worden en met voldoende materieel. Dus niet of/of maar en/en.

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: wo 25 jan 2012, 11:24
door hauptbahnhof
Jullie reageren allemaal zo dom. Natuurlijk heb je liever een metronet met voldoende materieel e.d. maar als die er niet is, dan heb je 2 keuzes. Alles met 2 wagens laten rijden en enkele diensten laten uitvallen, of toch enkele diensten met enkele wagens laten rijden. Keuze snel gemaakt toch?

Lijn 51 rijdt in de spits met 12 diensten: dat is dan 24 wagens.
Laten ze maar 25 S1/S2 wagens en 4 S3 => 29 wagens.
S1/S2 en S3 zijn niet onderling koppelbaar dus als je van beide types een oneven getal hebt aan beschikbare wagens, dan hou je hoe dan ook 2 enkeltjes over.

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: wo 25 jan 2012, 12:05
door Klaasje
Keuze drie is inkorten tot Spaklerweg zodat het vrijgespeelde materieel gebruikt kan worden om voldoende capaciteit te bieden. Helemaal een mooie oplossing is het niet maar ik vind het zelf beter dan de beide alternatieven als ik eerlijk ben. Het voorkomt uitval en tegelijk ook dat reizigers bij gebrek aan capaciteit niet meekunnen.

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: wo 25 jan 2012, 12:40
door hauptbahnhof
Is idd wel een betere manier. Desnoods tot Weesperplein. Dat scheelt in ieder geval al 1 wagen en wordt Amstelstation ook bediend.

Maar jah, denk niet dat dat zo makkelijk gaat. Moet SRA waarschijnlijk akkoord voor geven en het ideaalst is als de dienstregeling erop is aangepast.

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: wo 25 jan 2012, 23:17
door Klaasje
Ik denk dat ik wel weet waarom het niet op die manier gebeurd. Ten tijde van de voorbereiding van de concessieverlening zijn er nogal protesten geweest om de 51 niet in te korten tot Spaklerweg. Daarom is er toen de verplichting gekomen om toch door te rijden. Weesperplein is overigens al een fors betere optie dan Spaklerweg omdat aan de ene kant inderdaad het Amstelstation bereikt wordt en aan de andere kant ook diverse droge wachtplaatsen aangedaan worden.

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: do 26 jan 2012, 16:20
door R-Flow
Vind het opmerkelijk te zien dat die Zilvermeeuwen tegenwoordig de schoonste metro's van de stad zijn en het CAF- en BN-materieel er zwaar uitgeleefd en verpauperd bijhangen. Vooral de CAFs zijn er de laatste tijd wel heel erg slecht aan toe van binnen. Begrijp ook weinig van waarom er wel geld was om alle standaardbussen en pre-Combino trams uit te rusten met moderne digitale lichtkranten maar de metro's/sneltrams tot op heden nog steeds niet. Erg jammer.

PS Als de dienstregeling dusdanig wordt afgestemd dat er altijd een 53 of 54 klaar staat op Spaklerweg is die inkorting van M51 tot dat punt geen probleem wat mij betreft. Mits die treinen de passagiersstroom kunnen opvangen en je dus niet als sardines in blik met je wang tegen de deur geperst staat.

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: do 26 jan 2012, 18:58
door Suus
De dienstregeling in de metrotunnel is nu zo ingericht dat de 53 direct achter de 51 aanhangt en schoonveegt, en dat in de resterende tijd die overblijft de 54 precies in het midden zit.

Gevolg is echter dat er op de verbinding Van der Madeweg - Gein een schuine frequentie ontstaat omdat de 53 (en de aansluitende 50) en 54 niet netjes elke 5 minuten rijden.

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: do 26 jan 2012, 19:00
door Jef400
Oke. De laatste keer dat ik door die tunnel ben gekomen is Januari 2010 geweest dus ik heb er geen verstand van in die tunnel.

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: vr 27 jan 2012, 04:09
door Ardan
Van Centraal naar Spaklerweg is de volgorde 51 - 4 min - 53 - 4 min - 54 - 2 min - 51 etc. In de tegenrichting is dit andersom, dus 54 - 53 - 51. De 53 en 54 rijden in een 6-4-minutentakt, dus op MDW-Gein rijden de 50 en 54 ook zo.

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: vr 27 jan 2012, 12:51
door Alargule
Nog een goede reden voor ontvlechting...

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: vr 27 jan 2012, 13:13
door Suus
Als je de 51 weghaalt is er wat mij betreft al genoeg ontvlochten.

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: ma 30 jan 2012, 20:48
door willy84
Wat heb je eraan om de 51 weg te halen. Als de 51 eens met fatsoenlijk materieel gaat rijden!

Naar mijn idee zou het zo moeten zijn.
1 Het nieuwe materieel stroomt langzaam in. De LHB's blijven nog gewoon in dienst.
2. 6 a 8 Caf wagens worden gerenoveerd en omgebouwd zodat ze ook op de Amstelveenlijn dienst kunnen doen. Aansluitend wordt het overige Caf materieel gerenoveerd.
3. De BN sneltrams worden ook gerenoveerd zodat ze weer betrouwbaar worden.
4. De LHB's stromen uit en dienen gedurende voornoemde reno's als regelkraan om voldoende materieel inzetbaar te houden.

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: ma 30 jan 2012, 21:19
door R-Flow
Die CAFs en BN-sneltrams moeten sowieso gemoderniseerd worden:

- Plastic "hufterproof" stoelen, desnoods dwars zodat er meer mensen in kunnen
- Nieuwe vloeren (die in CAFs zien er ronduit ranzig uit door vuil van waar de stoelen ooit hebben gestaan)
- Digitale reizigersinformatie, minimaal zoals in de Combino dat het goed doet i.p.v. regelmatig niet/foutief
- Correcte gebruik van de metrolijnkleuren in de filmkasten
- Digitale koersborden (de huidige rollen zijn bij de CAFs regelmatig gebroken)
- Camera's
- Veel meer controle's uitvoeren door vliegende teams op hufterig gedrag

Als dat een keer gedaan is alles netjes bijhouden zodat je niet na paar jaar weer zo'n uitleefde indruk krijgt zoals nu het geval is.

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: di 31 jan 2012, 17:07
door Vinny
Dat komt omdat er wat schoonmakers staken, en reizigers niet weten hoe ze met gratis krantjes om moeten gaan. Als het materieel schoongehouden wordt dan voldoet het prima. Digitale reisinformatie zou wel fijn zijn, maar het GVB heeft dat expres niet ingebouwd in oude metro's omdat dit te vandalismegevoelig zou zijn. In nieuw materieel wordt het zodanig weggewerkt dat het niet sloopbaar is... :roll:

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: di 31 jan 2012, 17:27
door willy84
Gisteren een solo LHB stel op de 54 in de spits. Via iemand anders vernomen dat dit vorige week ook zo was. Het lijkt er dan ook dat het materieelgebrek nóg erger wordt...Dit beloofd weinig goeds voor de toekomst. Nog even een jaar doorbijten naar de instroom van het nieuwe materieel.

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Geplaatst: di 31 jan 2012, 17:43
door TLP
Ik weet niet of het nu nog zo is, maar in ieder geval voor 10 december 2011 heb ik zelfs op metro 50 rond tien en rond tweeën regelmatig een losse CAF van Isolatorweg zien vertrekken...