Pagina 3 van 4

Re: GVB-bussen #2

Geplaatst: wo 07 mar 2012, 21:08
door Suus
Ga er maar vanuit dat het nog wel even kan duren, er worden waarschijnlijk alleen nog bussen vervangen die niet meer aan de leeftijdseis van de concessie voldoen. De laatste serie Jonckheren, zowel standaard als geleed, hebben die leeftijd nog niet behaald dus zullen voorlopig nog wel even dienst blijven doen.

Re: GVB-bussen #2

Geplaatst: wo 07 mar 2012, 21:59
door Jef400
En als consequent reiziger van de 48 moet ik toch constateren dat ik liever een Jonckheer heb dan een Citea. Ik val altijd zowat om in die dingen.

Re: GVB-bussen #2

Geplaatst: do 08 mar 2012, 15:01
door OVAMS
Dat is ook wel weer waar :), die citea´s trekken best ruw op en ze remmen ook hard, maar voor de rest vind ik het erg mooie bussen.

Re: GVB-bussen #2

Geplaatst: do 08 mar 2012, 15:34
door Suus
@JeffreyMeijer Wat is een consequente reiziger?

Re: GVB-bussen #2

Geplaatst: do 08 mar 2012, 15:47
door find_your_spot
OVAMS schreef:die citea´s trekken best ruw op en ze remmen ook hard,
Dat ruw optrekken komt omdat de halterem er zeer lastig af gaat. Enige mogelijkheid om die er snel af te krijgen is het gas plankgas in te drukken.

En het harde remmen wordt veroorzaakt doordat de retarder zeer gevoelig is en door remt.
Als je bijvoorbeeld de rem 1 cm indrukt dan remt de retarder door tot je met je tanden in het stoeltje voor je zit. Die rem partij is alleen te verbreken door de rem weer los te laten of door de retarder heen te remmen (kan alleen boven de 40 km/u).

Re: GVB-bussen #2

Geplaatst: do 08 mar 2012, 15:57
door Jef400
Bee schreef:@JeffreyMeijer Wat is een consequente reiziger?
Moet Frequente zijn. Bedankt voor het opletten trouwens.
Nee een keer per week minimaal. Gaat dagelijks worden als ik met het OV naar school ga reizen.

Re: GVB-bussen #2

Geplaatst: di 20 mar 2012, 18:14
door hauptbahnhof
Gisteren gespot: lijn 22, met in beide richtingen de toevoeging: "via Centraal Station" op de bestemmingsfilm. Ook als de bus al voorbij CS is...

Re: GVB-bussen #2

Geplaatst: di 20 mar 2012, 19:12
door FLJ
Een hele verbetering, nu alleen nog weg met Spaardarndammerbuurt en Indische buurt.

Re: GVB-bussen #2

Geplaatst: di 20 mar 2012, 20:36
door hauptbahnhof
Is toch niks mis mee? Het zegt meer dan Van Lohuizenlaan of Hempoint.

Re: GVB-bussen #2

Geplaatst: di 20 mar 2012, 20:46
door R-Flow
FLJ schreef:Een hele verbetering, nu alleen nog weg met Spaardarndammerbuurt en Indische buurt.
Wat moet er dan staan dan? Toen er opeens Lambertus Zijlplein i.p.v. Geuzenveld in het display van tram 13 had ook niemand meer een idee… De eerste paar dagen dacht ik oprecht dat tram 13 een nieuwe eindbestemming had gekregen... :P

Re: GVB-bussen #2

Geplaatst: di 20 mar 2012, 21:23
door Daniel
Dat komt eerder door gewenning dan doordat de nieuwe benaming slecht is... Herinner me nog een geval uit Dordrecht waar men de bestemming van lijn 4 gewijzigd had omdat het ziekenhuis waar het naast ligt van naam veranderd was. Toen vroeg ook ineens iedereen waar de bus nu heen ging. puur omdat ze de oude naam zo gewend waren (het ziekenhuis hanteerde de nieuwe naam al veel langer dan dat 'ie op de bus kwam te staan)

Re: GVB-bussen #2

Geplaatst: di 20 mar 2012, 21:28
door TLP
find_your_spot schreef:
OVAMS schreef:die citea´s trekken best ruw op en ze remmen ook hard,
Dat ruw optrekken komt omdat de halterem er zeer lastig af gaat. Enige mogelijkheid om die er snel af te krijgen is het gas plankgas in te drukken.

En het harde remmen wordt veroorzaakt doordat de retarder zeer gevoelig is en door remt.
Als je bijvoorbeeld de rem 1 cm indrukt dan remt de retarder door tot je met je tanden in het stoeltje voor je zit. Die rem partij is alleen te verbreken door de rem weer los te laten of door de retarder heen te remmen (kan alleen boven de 40 km/u).
Fijn om te horen. Desondanks ben ik nog steeds van mening dat de Citea's prettiger rijden dan de Jonckheren, die trillen zelfs als ze stilstaan! Echt heel onprettig. Ik zat vanmiddag weer in een gelede Jonckheer, maar die trok ook regelmatig behoorlijk ruw op! Daarin viel ik bijna om! Het valt me trouwens iedere keer op dat het motorgeluid van die bussen mij de indruk geeft dat er een baby of peuter schreeuwt...

Re: GVB-bussen #2

Geplaatst: di 20 mar 2012, 21:29
door STF
Omstreeks 2003 zijn diverse bestemmingen bij GVB aangepast, terwijl de route en het eindpunt precies hetzelfde bleef, bijvoorbeeld deze twee:

Zaanstraat >>> Spaarndammerbuurt
Amstelveen Galjoen >>> Amstelveen Waardhuizen

Re: GVB-bussen #2

Geplaatst: di 20 mar 2012, 21:32
door STF
TLP schreef: Desondanks ben ik nog steeds van mening dat de Citea's prettiger rijden dan de Jonckheren, die trillen zelfs als ze stilstaan! Echt heel onprettig.
Ja dat trillen tijdens stationair draaien is echt het kenmerk van de Jonckheren, stationair draaiend in de achteruitversnelling is helemaal een verschrikking; je verwacht dat elk moment de ramen eruit zullen spatten...

Re: GVB-bussen #2

Geplaatst: di 20 mar 2012, 21:57
door FLJ
hauptbahnhof schreef:Is toch niks mis mee? Het zegt meer dan Van Lohuizenlaan of Hempoint.
Dat is een persoonlijke voorkeur, ik zie liever de daadwerkelijke bestemming in de bestemmingsaanduiding, niet de buurt waar de lijn naar toe of door heen rijdt. Bijvoorbeeld Osdorp Dijkgraafplein, geeft aan welke buurt en welke locatie in de buurt.

Re: GVB-bussen #2

Geplaatst: wo 21 mar 2012, 13:02
door hauptbahnhof
Ja maar daar heb je meerdere bestemmingen dus dat moet wel, anders denk ik dat er gewoon Osdorp op had gestaan.

Daarentegen ben ik ook voorstander van Wijk + Locatie. Alleen die display wordt dan zo vol bij sommige lijnen...
Maar als ik een keuze moet maken tussen Wijk of Locatie, dan kies ik Wijk.

Re: GVB-bussen #2

Geplaatst: wo 21 mar 2012, 15:16
door STF
STF schreef:Omstreeks 2003 zijn diverse bestemmingen bij GVB aangepast, terwijl de route en het eindpunt precies hetzelfde bleef, bijvoorbeeld deze twee:

Zaanstraat >>> Spaarndammerbuurt
Amstelveen Galjoen >>> Amstelveen Waardhuizen
Ik heb het volledige lijstje nog even opgezocht:

Zaanstraat >>> Spaarndammerbuurt (22/49)
K.n.s.m. -laan >>> KNSM Eiland (28/32)
A.M.C. >>> Holendrecht AMC (29/59)
Centr.stat.Amsterdam Noord >>> Oud Noord (39)
Coenhaven >>> Hempont (47)
Amstelveen Galjoen >>> Amstelveen Waardhuizen (66)
Wetensch. Centr. Watergr. meer >>> Watergraafsmeer WCW (67) *
Mover Waterlandplein >>> Nieuwendam (310)
Mover Lelylaan >>> Station Lelylaan (313)
Jan Tooropstraat >>> Slotermeer (72)
Garage Noord >>> Banne Buiksloot (73)
Garage Noord >>> Molenwijk (74)
Garage Zuid >>> Gaasperdam (75)
Garage Zuid >>> Bijlmermeer (76/77)
Jan Tooropstraat >>> Mercatorplein (79)
K.n.s.m. -laan >>> KNSM Eiland (79)
Oostzaan Zaandam NS >>> Zaandam Station (701)

* Ondertussen is die bestemming alweer veranderd: Science Park

Re: GVB-bussen #2

Geplaatst: wo 21 mar 2012, 19:32
door Meltrain
Van de meeste van die namen kan ik goed begrijpen dat ze gewijzigd zijn.
Wat moet ik me bijvoorbeeld voorstellen van 'Centr.stat.Amsterdam Noord'? Ligt dat bij Asd in de buurt of ligt dat in Noord? :?

Re: GVB-bussen #2

Geplaatst: wo 21 mar 2012, 20:39
door STF
Geen idee wat de echte gedachte daar achter was, lijn 39 heeft enige tijd vanaf Muidpoortstation via Amsterdam-Noord naar het Centraal Station gereden maar dan zou je eerder iets verwachten als "Centraal Station via A'dam Noord". Later werd de lijn ingekort tot Centraal Station - Amsterdam Oud-Noord, maar dan slaat die bestemming nog steeds nergens op, want waarom zou je beide eindbestemmingen tegelijk op het display zetten?

Re: GVB-bussen #2

Geplaatst: wo 21 mar 2012, 20:40
door Etienne
Dat is waarschijnlijk de route van de vroeger bus 39 van het CS via Oud Noord (het zuidoostelijke traject van lijn 38 over de Meeuwenlaan) weer naar CS.

Re: GVB-bussen

Geplaatst: do 22 mar 2012, 22:31
door R-Flow
testtest schreef:De nieuwe waterstofbussen staan in Amsterdam. Het zijn gelede Phileassen.

http://busfoto.nl/foto/thumbnails.php?a ... up&cat=-84
Zag er gisteren eentje op de Prins Hendrikkade rijden vanaf de Zeedijk. Echt mooi vind ik ze niet.

Re: GVB-bussen #2

Geplaatst: do 20 sep 2012, 20:40
door Etienne
*Topickick*

Een 10-tal Berkhof Jonckheeres is terechtgekomen in Lasi in Roemenië.
http://tramclub.org/viewtopic.php?t=152 ... c&start=25

Re: GVB-bussen #2

Geplaatst: do 20 sep 2012, 21:15
door Suus
Het zijn er zelfs 20 :) Ik maak eruit op dat ze in tranches van vijf van Womy naar Iasi zijn gereden, by far de langste rit die de bussen ooit gemaakt hebben :lol:

201 - ex GVB 166
202 - ex GVB 126
203 - ex GVB 117
204 - ex GVB 149
205 - ex GVB 102
206 - ex GVB 115
207 - ex GVB 120
208 - ex GVB 173
209 - ex GVB 162
210 - ex GVB 129
211 - ex GVB 147
212 - ex GVB 122
213 - ex GVB 139
214 - ex GVB 121
215 - ex GVB 124
216 - ex GVB 199
217 - ex GVB 188
218 - ex GVB 163
219 - ex GVB 187
220 - ex GVB 208

Re: GVB-bussen #2

Geplaatst: do 20 sep 2012, 21:18
door robert55
als je dat draadje doorloopt zijn het er 20, er staan twee lijstjes met elk 10 autobuzele :)

tipje voor gvb: logo [en gemeentewapen] verwijderen voor je verkoopt

Re: GVB-bussen #2

Geplaatst: vr 21 sep 2012, 01:04
door R-Flow
robert55 schreef:tipje voor gvb: logo [en gemeentewapen] verwijderen voor je verkoopt
Gratis reclame en merkbekendheid? Als zo'n Roemeen hier in Amsterdam is zal ie eerder geneigd zijn met GVB te reizen en laat ie overige OV-bedrijven mooi links liggen... Goed bekeken hoor van GVB! Haha :P