Fietsers gaan betalen voor parkeren station Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Fietsers gaan betalen voor parkeren station Utrecht

Bericht door Daniel »

Fietsers gaan betalen voor parkeren station Utrecht
Geplaatst op: vrijdag 16 september 2011 15:32
Laatst bijgewerkt: vrijdag 16 september 2011 15:33


UTRECHT - Fietsers moeten bij het Centraal Station in Utrecht gaan betalen voor het parkeren van hun rijwiel. Dat maakte de gemeente Utrecht vrijdag bekend.
Over 2 jaar begint aan de westkant van het station een proef met betaald fietsparkeren. NS, ProRail en de gemeente Utrecht kampen met een tekort van meer dan 20 miljoen euro op de bouw van de fietsvoorzieningen.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fietsers gaan betalen voor parkeren station Utrecht

Bericht door Suus »

Ik vraag mij af of dat gaat werken. Ik wil best een kleine fietsbelasting betalen (bijvoorbeeld 20 euro om mijn fiets een jaar lang onbeperkt in de stad te parkeren) maar elke dag betalen om mijn fiets op het station neer te zetten? Dan kan ik net zo goed meteen het OV nemen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Fietsers gaan betalen voor parkeren station Utrecht

Bericht door huibf »

Wat een schadalig idee.... Ik denk dus dat mensen nu overwegen de auto te nemen. Verhoogd de parkeertarieven met 5 euro.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Fietsers gaan betalen voor parkeren station Utrecht

Bericht door Vinny »

Het is toch niet raar om te betalen voor een dienst waar je gebruik van maakt? Je kunt ook gewoon een abbonnement nemen op de fietsenstalling waar je gebruik van maakt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Fietsers gaan betalen voor parkeren station Utrecht

Bericht door waldo79 »

^^Ik heb ook jarenlang van de betaalde stalling gebruik gemaakt. Geen enkel probleem :pos:
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Fietsers gaan betalen voor parkeren station Utrecht

Bericht door huibf »

waldo79 schreef:^^Ik heb ook jarenlang van de betaalde stalling gebruik gemaakt. Geen enkel probleem :pos:
ja waarschijnlijk bewaakt en met een dakje.
Als dat gebeurd dus een fatsoenlijk fietsenrek met een dakje, zonder wrakken ertussen en toezicht is het geen probleem
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fietsers gaan betalen voor parkeren station Utrecht

Bericht door Suus »

In Alphen aan den Rijn bleek de fietsenstalling bij het station buiten bijna twee zo veel fietsen te bevatten dan de overdekte bewaakte stelling waarvoor een klein bedrag (1 euro per 24 uur) betaald moest worden. Terwijl de fietsenstallingen ongeveer even groot waren in capaciteit. Mensen waren bereid bijna 150 meter naar hun fiets te lopen terwijl ze ook hun fiets in de overdekte bewaakte fietsenstalling op 10 meter van de spoorwegovergang konden zetten.

Tot nu toe is het altijd geweest dat de fietser, die goed bezig is voor zichzelf, het milieu amper belast en geen verkeersopstoppingen veroorzaakt en door weer en wind over straat gaat werd beloond met het gratis mogen neerzetten van zijn fiets. Dat hij daarvoor een nat zadel en kans op diefstal moest trotseren, het zij zo. Als het betaald wordt zou je toch op zijn minst een overkapping en bewaking mogen verwachten, maar je kan niet verwachten dat iedereen dat wil opbrengen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fietsers gaan betalen voor parkeren station Utrecht

Bericht door Geert »

Waarom zijn die fietsvoorzieningen zo duur? Meer dan een zooitje rekken en een hek er omheen is voor mij goed genoeg hoor, dat hoeft geen 20 miljoen te kosten.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Fietsers gaan betalen voor parkeren station Utrecht

Bericht door Vinny »

Zal wel ondergronds komen. Het terrein bovengronds is natuurlijk voor vastgoedontwikkeling, denk je ook niet?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Oud forumgebruiker

Re: Fietsers gaan betalen voor parkeren station Utrecht

Bericht door Oud forumgebruiker »

de buslijnen die verhuisd zijn naar het Jaarbeursplein moesten verhuizen voor de bouw van de fietsflat, dus mogelijk, dat hier het geld voor bedoeld is...


betalen voor een voorziening is nog ot daar aan toe, maar wordt de volgende stap dan betalen voor elje stap die je zet op de stoep, omdat die voorzoening ook betaald moet worden?

velen gaan met de fiets, omdat dan sneller is dan auto of stad-/streekvervoer en ook omdat de fiets makkelijk en goedkoop geparkeerd kan worden.
kom die mensen (die veel minder ruimte nodig hebben dan als ze ,et de auto gaan en ook mileuvriendelijker zij ) dan ook tegemoet door hen te voorzien van gratis stalling.

ik wil hierbij nog wel even aangeven, dat ik met gratis ombewaakt bedoel..
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Fietsers gaan betalen voor parkeren station Utrecht

Bericht door willy84 »

Iedereen moet van Groenslinks met de fiets en als teveel mensen het doen maar er voor het stallen ook weer betaald worden. Wat leven we toch in een mooi land :6
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Fietsers gaan betalen voor parkeren station Utrecht

Bericht door Daantje »

Waarom zou ik op de fiets gaan als ik er voor moet betalen terwijl ik ook met de bus/tram kan gaan met een abonnement wat ik toch al heb? Zo promoot je echt dat mensen de fiets pakken (n) Tis net wat Geert zeg, ik wil best betalen maar dan een normaal bedrag (en 1 euro per dag vind ik echt teveel voor 50 weken per jaar, vijf dagen in de week) en dan hoef ik ook geen superluxe fietsenstalling, het zou al prima zijn als er gewoon een plekje was en ik niet oneindig zou moeten zoeken zoals nu het geval is op Rotterdam Centraal.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Fietsers gaan betalen voor parkeren station Utrecht

Bericht door Vinny »

Nou nou, ik heb ook een tijdje een abonnement gehad op de fietsenstalling in Amersfoort. Heerlijk hoor: fiets staat droog en veilig en de kosten vallen erg mee voor een forens. Maar goed, ik hoor het alweer, het is logisch dat de belastingbetaler gaat opdraaien voor de luchtkastelen die sommige gemeenten willen neerzetten omdat het "geil" staat in de openbare ruimte:
Afbeelding
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Fietsers gaan betalen voor parkeren station Utrecht

Bericht door Klaasje »

De fietsenstallingen zijn niet alleen maar de fietsenstalling en het hekje. Het gaat ook om de grond waar de fietsenstalling op staat. Daarin zijn fietsenstallingen niet anders dan parkeerplaatsen. Stel je voor.. op de dure grond had een gebouw gestaan waar een bedrijf OZB over had betaald... Dat gaat dus niet, en dus mist de gemeente eigenlijk inkomsten aan fietsparkeren op het duurste stukje grond. Er valt wat te zeggen voor het betaald parkeren van de fiets op de plek, er is echter genoeg tegenin te brengen.
Stel, er zijn mensen die geen zin hebben om te betalen, en die willen wel dicht bij het station parkeren, wat gebeurd er dan? Juist, voor de ingang van het station ontstaat vanzelf een gigantische berg fietsen. En, nee, handhaven werkt niet omdat je dagelijks vele duizenden fietsen moet verwijderen. Dat is duurder dan een fietsenstalling maken. Bovendien moeten de fietsen ook nog ergens opgeborgen worden wat ook nog eens geld kost. Uiteindelijk kunnen we misschien wel concluderen dat de burger de overheid een poot uitdraaid, maarja, daar hebben we ooit iets op bedacht, dat heet belasting geloof ik...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Fietsers gaan betalen voor parkeren station Utrecht

Bericht door Vinny »

Als men bij Amsterdam Centraal kan handhaven dan kan dat overal. Het is niet een rustig plattelandsstationnetje waar nooit wat gebeurd ofzo... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Fietsers gaan betalen voor parkeren station Utrecht

Bericht door Klaasje »

Bij Amsterdam Centraal handhaven.. -o- Man, het is in die omgeving een bende.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Fietsers gaan betalen voor parkeren station Utrecht

Bericht door Vinny »

Dat zijn de bouwwerkzaamheden. Maar ik ken genoeg mensen die hun fiets daar verspeeld hebben. Ik zet hem daar altijd in een rek neer en heb dus nog nooit problemen ondervonden :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fietsers gaan betalen voor parkeren station Utrecht

Bericht door Geert »

Ja, zolang het gratis is komt-ie in een rek ja. Maar als de gemeente alle rekken weghaalt en er alleen nog betaalde stallingen overblijven kan ik nu al raden wat er gaat gebeuren :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fietsers gaan betalen voor parkeren station Utrecht

Bericht door Suus »

Vinny schreef:Dat zijn de bouwwerkzaamheden. Maar ik ken genoeg mensen die hun fiets daar verspeeld hebben. Ik zet hem daar altijd in een rek neer en heb dus nog nooit problemen ondervonden :)
Op Amsterdam Centraal staan 10.000 fietsen. Op de Prins Hendrikkade vanaf de Droogbak tot de Oosterdoksdam staan er OVERAL fietsen. In Amsterdam zijn in 2010 meer dan 43.000 fietsen weggesleept uit de stad, vanwaar 13.800 zwerffietsen. Men is nu bezig met een actie op het Amstelstation, daar verwacht men 800 overbodige fietsen weg te slepen binnenkort :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Fietsers gaan betalen voor parkeren station Utrecht

Bericht door Vinny »

Dat zal eens tijd worden, ik word niet bepaald vrolijk als ik die bak roest zie die onderin (aan de hogeschoolkant) van het Amstelstation geparkeerd staan.

Over Utrecht gesproken: http://maps.google.nl/maps?q=utrecht+ce ... 6,,0,12.77, hier staan rekken hoor. Die gaan denk ik niet zo snel weg...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fietsers gaan betalen voor parkeren station Utrecht

Bericht door Geert »

Die zullen vast niet weg gaan, maar ze zijn wel zwaar ontoereikend voor Utrecht Centraal. :') Heel het Smakkelaarsveld staat vol met een gratis stalling, in en om het station zitten ook nog minstens 3 bewaakte stallingen en er staan op heel wat plaatsen nog hoopjes losse fietsen. Ik geloof nooit dat die in een studentenstad als Utrecht allemaal zullen betalen voor een fietsplekje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fietsers gaan betalen voor parkeren station Utrecht

Bericht door Suus »

Kamer wil gratis fietsenstalling stations behouden
Als het aan een Kamermeerderheid van CDA, SP, GroenLinks en PvdA ligt, kunnen fietsers ook in de toekomst hun rijwiel gratis stallen bij treinstations.

Dat gaan deze partijen dinsdag aan minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) vragen in een debat over spoorbeleid.
De VVD-bewindsvrouw wil het beleid voor het stallen van fietsen overdragen aan gemeenten. Daarbij wil ze de verplichting laten vervallen om te voorzien in gratis plekken.
Bron: Nu.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Fietsers gaan betalen voor parkeren station Utrecht

Bericht door Vinny »

En wordt de financiering er ook bij geregeld, of is dit weer onbetaalbare cadeaus uitdelen aan de kiezer, terwijl de rekening via allerlei omwegen uiteindelijk bij dezelfde kiezer terecht komt?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fietsers gaan betalen voor parkeren station Utrecht

Bericht door Geert »

Is de belastingbetaler niet duurder uit wanneer de personen die nu de fiets nemen opeens de bus nemen doordat fietsen een stuk onvoordeliger wordt?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Fietsers gaan betalen voor parkeren station Utrecht

Bericht door Vinny »

Zolang er geen extra bussen rijden niet nee. :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten