Aanbestedingsperikelen OV drie grote steden

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Berichtdoor robert55 » Zo 02 Okt 2011, 09:28

Om het wat directer te zeggen: niet bij de organisatie, die lijdt alleen volumeverlies.
Toen de bezuinigingen werden aangekondigd kwam HTM binnen enkele weken met een reorganisatieplan inclusief niet verlengen van tijdelijke contracten en vacaturestop . Is zoiets over GVB bekend?

KM46
Berichten: 8099
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Berichtdoor KM46 » Zo 02 Okt 2011, 11:26

Is er misschien al een datum van de stakingen bekend?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31532
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Berichtdoor Suus » Di 04 Okt 2011, 23:36

Wat bij de RET en HTM al gaat gebeuren dreigt nu ook in Amsterdam

Splitsing GVB dreigt bij aanbesteding
Onder druk van minister Melanie Schultz (VVD) bereidt de Stadsregio Amsterdam de aanbesteding van het openbaar vervoer voor. Het is niet ondenkbaar dat het GVB wordt opgesplitst en dat de divisies bus, tram en metro apart worden aanbesteed.

Dat staat in een brief van wethouder Eric Wiebes (Verkeer, VVD) aan de gemeenteraad. Hij wil een reactie van de raad, omdat de Stadsregio Schultz eind deze maand moet laten weten hoe het de aanbesteding zal aanpakken. De minister wil dat het Amsterdamse ov in 2013 wordt aanbesteed.

Het opsplitsen van het GVB is zeer omstreden. Het GVB, de raad en de Stadsregio willen het openbaar vervoer door één bedrijf laten uitvoeren. Na felle protesten zei de gemeente in 2006 bij de verzelfstandiging van het GVB dat de gemeente Amsterdam 'zich verplicht alles te doen wat in haar macht ligt om het openbaar vervoer in één concessie aan te besteden'.
Bron: Parool

Een beslissing hierover wordt nog deze maand genomen.
Rame à l'approche

Oud forumgebruiker

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Wo 05 Okt 2011, 14:52

hoezo "niet ondenkbaar"?

het busvervoer moet volgend jaar aanbesteed worden en het railvervoer pas in 2017.

als het busvervoer niet door het GVB gewonnen wordt, waarvoor zou het GVB dan nog een busdivisie binnen het bedrijf aan houden...?

de RET is hier trouwens al mee bezig (samen met Qbuzz regio Rotterdam > RET Buzz)...
hier hebben ze inderdaad al door, dat bus en rail niet meer samen door kunnen gaan...

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31532
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Berichtdoor Suus » Wo 05 Okt 2011, 15:14

De integratie tussen bus en tram is in Amsterdam groter dan in Rotterdam of Den Haag. Als bus en tram een traject delen, zijn er maar weinig plekken dat ze niet gebruik maken van dezelfde tram- en busbaan, terwijl vrije trambanen zelden gedeeld worden in andere steden.

Neem bijvoorbeeld tramlijn 9. Vanaf het tropencircuit tot in Diemen wordt de trambaan gedeeld met meerdere buslijnen (22, 41, 136). Stel dat vervoerders net zoals Connexxion en het GVB niet dezelfde kaartjes die je in de voertuigen kan kopen accepteren, dan komt de integratie van het OV-systeem op het spel te staan.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Berichtdoor Vinny » Wo 05 Okt 2011, 17:03

Dat is een nadeel dat nu ook al speelt qua integratie van het streekvervoer en het stadsvervoer. Ik roep de stadsregio dan ook op om hier wat aan te doen...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Oud forumgebruiker

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Wo 05 Okt 2011, 17:39

maar wat maakt dat uitvoor het aanbesteden van het busvervoer?
de infrastructuur staat los van de vervoerder...

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Berichtdoor willy84 » Wo 05 Okt 2011, 21:03

De vervoersautoriteit moet er gewoon zorg voor dragen dat er uitwisselbaarheid is van kaartjes, net als met de strippenkaart. Dat is het belangrijkste voor de reiziger. Dat de bus een ander kleurtje heeft boeit niet.
immer kwaliteits posts

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31532
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Berichtdoor Suus » Do 06 Okt 2011, 01:28

Nog meer bezuinigingen? Het GVB heeft een balietoeslag van 50 cent ingesteld voor een aantal handelingen bij hun loketten. Iets waar er trouwens nog maar twee van zijn nu ook het GVB-loket op station Zuid gesloten is.

De SP is een protestactie gestart...
Rame à l'approche

KM46
Berichten: 8099
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Berichtdoor KM46 » Do 06 Okt 2011, 11:18

Bee schreef:Nog meer bezuinigingen? Het GVB heeft een balietoeslag van 50 cent ingesteld voor een aantal handelingen bij hun loketten.

De RET heeft dit ook ingevoerd.

Klaasje
Berichten: 5994
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Berichtdoor Klaasje » Di 11 Okt 2011, 22:28

Het college van B&W van Amsterdam heeft gekozen voor het integraal, multimodaal aanbesteden van de concessie las ik net op Twitter.

KM46
Berichten: 8099
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Berichtdoor KM46 » Wo 12 Okt 2011, 16:02

Klaasje schreef:Het college van B&W van Amsterdam heeft gekozen voor het integraal, multimodaal aanbesteden van de concessie las ik net op Twitter.

De wat aanbesteding? Kan dit nader toegelicht cq verklaard worden.

KM46
Berichten: 8099
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Berichtdoor KM46 » Wo 12 Okt 2011, 16:12

Inmiddels zitten we bijna halverwege in de maand oktober en ik vraag mij af of er al een datum voor de staking bekend is, of gaan de stakingen inmiddels niet meer door?

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Berichtdoor Chauf21 » Wo 12 Okt 2011, 16:34

KM46 schreef:
Klaasje schreef:Het college van B&W van Amsterdam heeft gekozen voor het integraal, multimodaal aanbesteden van de concessie las ik net op Twitter.

De wat aanbesteding? Kan dit nader toegelicht cq verklaard worden.

Amsterdam (gemeenteraad en stadsregio) willen de aanbesteding van het OV als één totaalpakket aanbieden. De exploitatie van bus, tram, metro en het onderhoud valt dan onder één concessie en kan dan aan één bedrijf worden gegund. Je zou er ook voor kunnen kiezen om dat allemaal apart aan te besteden waardoor bus en tram niet per sé meer onder hetzelfde vervoerbedrijf hoeven te vallen, maar daar is niet voor gekozen.

De vraag is nu wat de keuze van de Stadsregio precies betekent. Er is een optie dat het GVB langer blijft rijden, maar het kan ook zijn dat er een busconcessie voor korte duur wordt uitgeschreven (zoals bij Qbuzz in Rotterdam) of dat de aanbesteding van de tram naar voren wordt gehaald. Een en ander is natuurlijk afhankelijk van de goedkeuring van onder meer de Minister.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31532
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Berichtdoor Suus » Wo 12 Okt 2011, 19:40

Klaasje schreef:Het college van B&W van Amsterdam heeft gekozen voor het integraal, multimodaal aanbesteden van de concessie las ik net op Twitter.

En besloten dat in de volledige Stadsregio het kilometertarief naar 14,1 cent per kilometer gaat. 1 januari 2013 gaat ook het instaptarief fors omhoog.
Rame à l'approche

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Berichtdoor willy84 » Vr 14 Okt 2011, 21:16

Dat is leuk. Dan betaal ik dus op de terugweg meer dan op de heenweg. Logisch!
immer kwaliteits posts

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Openbare aanbesteding van het Amsterdamse OV per 2015

Berichtdoor Chauf21 » Ma 31 Okt 2011, 14:57

Chauf21 schreef:
KM46 schreef:
Klaasje schreef:Het college van B&W van Amsterdam heeft gekozen voor het integraal, multimodaal aanbesteden van de concessie las ik net op Twitter.

De wat aanbesteding? Kan dit nader toegelicht cq verklaard worden.

Amsterdam (gemeenteraad en stadsregio) willen de aanbesteding van het OV als één totaalpakket aanbieden. De exploitatie van bus, tram, metro en het onderhoud valt dan onder één concessie en kan dan aan één bedrijf worden gegund. Je zou er ook voor kunnen kiezen om dat allemaal apart aan te besteden waardoor bus en tram niet per sé meer onder hetzelfde vervoerbedrijf hoeven te vallen, maar daar is niet voor gekozen.

De vraag is nu wat de keuze van de Stadsregio precies betekent. Er is een optie dat het GVB langer blijft rijden, maar het kan ook zijn dat er een busconcessie voor korte duur wordt uitgeschreven (zoals bij Qbuzz in Rotterdam) of dat de aanbesteding van de tram naar voren wordt gehaald. Een en ander is natuurlijk afhankelijk van de goedkeuring van onder meer de Minister.

De Stadsregio heeft vandaag een brief verstuurd met daarin de mededeling dat zij inschatten geen aparte busconcessie in december 2013 te kunnen starten. Daarentegen verzoekt men de minister in te stemmen met een multimodale concessie (dus alles-in-één) die begin 2015 kan starten. De gunning van railvervoer wordt dan dus naar voren gehaald. Nu maar wachten op een reactie :)

Voor de geïnteresseerden licht de Stadsregio op deze pagina nog het een en ander toe: http://www.stadsregioamsterdam.nl/@1412 ... teding_ov/ en is daar ook de aanbestedingsstrategie te lezen.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Aanbestedingsperikelen OV drie grote steden

Berichtdoor Chauf21 » Di 22 Nov 2011, 20:38

Minister Schultz was vanochtend te gast bij een uitzending van Radio 1. Daarbij kwamen, uiteraard, de aanbesteding en bezuinigingen bij het OV ter sprake. Ze gaf daarin onder meer aan dat het personeel bij een aanbesteding baanzekerheid had. Ze kwam over alsof ze met geen mogelijkheid af wil zien van een aanbesteding. Anders lag dat bij de bezuinigingen, waar heel veel sectoren mee te maken hebben, en het kwam op mij over alsof daarover het laatste woord nog niet is gezegd.

Martin A
Berichten: 11
Lid geworden op: Ma 21 Nov 2011, 23:34

Re: Aanbestedingsperikelen OV drie grote steden

Berichtdoor Martin A » Di 22 Nov 2011, 21:12

Het zou verstandiger zijn om net als in Rotterdam en Den Haag de bus apart aan te besteden. Dan is er meer tijd een mogelijke aanbesteding van rail, die ongetwijfeld complexer is, goed voor te bereiden. Met bus aanbestedingen heeft de stadsregio al voldoende ervaring. Zo veel afstemming is er nu bij GVB ook niet tussen tram en bus. Het tram/metronet ligt min of meer vast, en de Stadsregio kan aan het busbedrijf voorschrijven welke routes en dienstregeling ze mogen rijden.
Belangrijkste voordeel voor de reizigers is dat er dan minder gesneden hoeft te worden in de busdienstregeling. Ook valt er nog wel wat de optimaliseren tussen stad en streek.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Aanbestedingsperikelen OV drie grote steden

Berichtdoor Chauf21 » Vr 02 Dec 2011, 12:34

Vandaag in de Volkskrant een interview met Van Aartsen en Aboutaleb over de metropoolvorming, ook de bezuinigingen op het OV kwamen kort ter sprake:
Het kabinet bezuinigt te veel op het openbaar vervoer in en rondom de grote steden. Dat zeggen de burgemeesters Jozias van Aartsen (Den Haag) en Ahmed Aboutaleb (Rotterdam) vandaag in een interview met de Volkskrant. Het kabinet vraagt, stellen ze, het onmogelijke.

'De enorme korting op het openbaar vervoer maakt me boos en verdrietig', zegt VVD'er Van Aartsen over het beleid van zijn partijgenoot.

De burgemeesters vinden beter openbaar vervoer cruciaal voor de economische ontwikkeling in de Randstad. Van Aartsen: 'We willen niet massaal en lang in de auto zitten en uitlaatgassen uitstoten. De forse bezuiniging is echt heel ernstig.'
Volkskrant, 1 december 2011


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 3 gasten