Marktpartijen: IJmeerverbinding kan goedkoper

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Klaasje
Berichten: 5982
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Marktpartijen: IJmeerverbinding kan goedkoper

Berichtdoor Klaasje » Vr 23 Sep 2011, 15:12

Marktpartijen: IJmeerverbinding kan goedkoper
Drie (inter)nationale consortia presenteren voorstellen waarin de aanleg van de IJmeerverbinding tussen Amsterdam en Almere veel goedkoper is dan oorspronkelijk was geraamd. Het oorspronkelijk geraamde bedrag (€ 4,5 miljard voor een brug en € 5,6 miljard voor een tunnel) wordt in de voorstellen met circa 2 miljard gereduceerd. Alle drie de consortia - Jacobs/APPM/Posad, Movares en Mott MacDonald/MNO Vervat BV - geven aan dat een metro een betere oplossing is dan een trein, die in de oorspronkelijk plannen was opgenomen. In de voorstellen zitten twee ontwerpen voor een brug en twee verschillende tunnelopties. Of de aanleg van een IJmeerverbinding in de toekomst mogelijk is, zal eind 2012 blijken als het kabinet een voorkeursbesluit neemt in de concept-Rijksstructuurvisie Amsterdam-Almere-Markermeer. Naast een IJmeerverbinding werkt het kabinet ook een alternatief via de bestaande Hollandse Brug uit.
bron: Persbericht werkmaatschappij Almere Amsterdam

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4059
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Marktpartijen: IJmeerverbinding kan goedkoper

Berichtdoor Etienne » Vr 23 Sep 2011, 16:43

Ik vind het nog steeds een prestige-project :N
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Klaasje
Berichten: 5982
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Marktpartijen: IJmeerverbinding kan goedkoper

Berichtdoor Klaasje » Vr 23 Sep 2011, 17:21

Een factor 5 goedkoper dan de HSL, met hogere reizigersaantallen.. Het prestigegehalte valt best mee als je de ruimtelijke ordening afstemt op het project. (Hoge dichtheden rond stations.)
Een inzending van een van de marktpartijen.

RoelZ1
Berichten: 474
Lid geworden op: Za 18 Jun 2011, 15:58

Re: Marktpartijen: IJmeerverbinding kan goedkoper

Berichtdoor RoelZ1 » Vr 23 Sep 2011, 20:07

De kostenbesparing bestaat uit een korting omdat ze 5 keer dezelfde brug bestellen? ;)

Overigens vind ik het zeker wel een goed project, maar alleen als er aan een paar voorwaarden wordt voldaan:
- Gewoon metro, aftakking van ringlijn. Geen onzinnige regiotram-knutsels die ik weleens voorbij heb zien komen.
- Salamitactiek in samenhang met de ruimtelijke ordening, dus:
o Eerst het deel van de lijn tot IJburg 2 bouwen als IJburg 2 wordt gebouwd
o Pas als er nog meer vraag naar woningen is en Almere Pampus wordt gebouwd kan de lijn worden doorgetrokken naar Almere.
- Een kruissingsstation met de trein bij Station Diemen zoals ook te zien is in het gepresenteerde alternatief.

Klaasje
Berichten: 5982
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Marktpartijen: IJmeerverbinding kan goedkoper

Berichtdoor Klaasje » Vr 23 Sep 2011, 20:17

Alles hangt natuurlijk wel af van de noodzaak van extra woningen in de noordelijke Randstad waarvan Almere de helft voor de rekening zou moeten nemen. Als dat er daadwerkelijk 120.000 voor de noordelijke Randstad blijken te zijn is zo'n lijn natuurlijk een goede basis om stadsuitbreidingen bij IJburg en Almere omheen te bouwen. De beste manier om OV aantrekkelijk te maken is immers het bouwen in hoge dichtheden rond snelle verbindingen. Dat doen ze in Japan ook. (En de huidige Flevolijn is met minder hoge dichtheden al een succesvoorbeeld.)


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast